11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τιμά φέτος μέσα από τα αφιερώματά του, τον Αυστριακό Χούμπερτ Ζάουπερ και τον Ρουμάνο Αλεξάντρου Σόλομον που θα παραβρεθούν στη διοργάνωση για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους και να συνομιλήσουν με τους θεατές.
3

Πρόλαβα να δω 4 από αυτά και σας τα προτείνω, μαζί με εκείνα που θα δω οπωσδήποτε με την πρώτη ευκαιρία.

 

Το αλάτι της γης / The Salt of the Earth

των Βιμ Βέντερς και Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο (ενότητα «Καταγραφή της Μνήμης») 

Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στη ζωή και το έργο του καταξιωμένου βραζιλιάνου φωτορεπόρτερ Σεμπαστιάο Σαλγάδο (ο γιος του συνυπογράφει τη σκηνοθεσία) και μέσα από εκθαμβωτικά πλάνα συνθέτει ένα συναρπαστικό καλειδοσκόπιο της ανθρώπινης υφηλίου, με όλες τις αντιφάσεις της. Υποψήφιο για Όσκαρ, το καταπληκτικό φιλμ του Βέντερς αποδεικνύει τη δύναμη και την εφευρετικότητα του Γερμανού στην τεκμηρίωση, και αναδεικνύει το εύρος και το βάθος του Σαλγκάδο, σε πρωτότυπο σχολιασμό του ίδιου του καλλιτέχνη, του καλύτερου social photographer όλων των εποχών, κι ενός εξαιρετικά ευαίσθητου ανθρωπιστή.

Virunga

του Ορλάντο βον Έινσιντελ (ενότητα «Habitat»)

Το γεμάτο σασπένς Virunga του Ορλάντο βον Έινσιντελ, σε εκτέλεση παραγωγής του Λεονάρντο ντι Κάπριο, ισορροπεί ανάμεσα στο οικολογικό ντοκιμαντέρ και το πολιτικό θρίλερ, με επίκεντρο τον αγώνα μιας ομάδας ανθρώπων να προστατέψουν το ομώνυμο πάρκο -μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO στο Κονγκό. Το φιλμ βρέθηκε στην πεντάδα των υποψηφίων για Όσκαρ ντοκιμαντέρ για το 2015.

11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Virunga: Ο ρέιντζερ του πάρκου Patrick Karabaranga κάθεται με έναν ορφανό γορίλα των βουνών.

Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τιμά φέτος μέσα από τα αφιερώματά του, δυο κινηματογραφιστές οι οποίοι μέσα από το έργο τους ασκούν έντονη κριτική στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα: Τον Αυστριακό Χούμπερτ Ζάουπερ / Hubert Sauper και τον Ρουμάνο Αλεξάντρου Σόλομον / Alexandru Solomon. Και οι δυο σκηνοθέτες θα παραβρεθούν στη διοργάνωση για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους και να συνομιλήσουν με τους θεατές.

 

We Come as Friends (2014)

του Ζάουπερ

Στο 17ο φεστιβάλ θα προβληθεί και η πιο πρόσφατη ταινία του Ζάουπερ, We Come as Friends (2014), που επιστρέφει στην Αφρική και πιο συγκεκριμένα στο Νότιο Σουδάν. Ειρηνοποιοί των Ηνωμένων Εθνών, εργάτες, αμερικανοί ευαγγελιστές, Σουδανοί όλων των ηλικιών, παρελαύνουν μπροστά από την κάμερα, αποτυπώνοντας με μελανά χρώματα ένα νεο-αποικιοκρατικό πείραμα που συντελείται στη χώρα.

The Great Communist Bank Robbery (2004)

του Αλεξάντρου Σόλομον

Μια συγκλονιστική αληθινή ιστορία αφηγείται το The Great Communist Bank Robbery (2004) του Αλεξάντρου Σόλομον. Το 1959 μια ομάδα πρώην καθεστωτικών κομμουνιστών ληστεύει τη Ρουμανική Εθνική Τράπεζα, μια κίνηση με στόχο να πλήξει το απολυταρχικό σύστημα. Μετά τη σύλληψή τους, το καθεστώς τους υποχρεώνει να πρωταγωνιστήσουν στην προπαγανδιστική ταινία Reconstruction, μια αναπαράσταση του περιστατικού με την υπόσχεση να μειωθούν οι ποινές τους. Όμως, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων, οι δράστες εκτελούνται. Το σκληρό πρόσωπο της εξουσίας έρχεται στο φως σε μια υπόθεση που πήρε τεράστιες διαστάσεις εντός και εκτός συνόρων. Στα ίδια γεγονότα είναι βασισμένη και η τελευταία ταινία του Ναέ Κάρανφιλ ClosertotheMoon (2014), με πρωταγωνιστή τον Μαρκ Στρονγκ.
 

Katharine HepburnThe Great Kate

των Άντριου Ντέιβις και Ρίκε Μπρέντελ (Αφιέρωμα «Ανατρεπτικές Φωνές του Γερμανικού Ντοκιμαντέρ» - ενότητα «Πορτρέτα»)

Το Katharine HepburnThe Great Kate των Άντριου Ντέιβις και Ρίκε Μπρέντελ συνθέτει το πορτρέτο της αμερικανίδας ηθοποιού Κάθριν Χέπμπορν, της προοδευτικής αντιστάρ που άφησε εποχή και ενσάρκωσε τη μοντέρνα, ανεξάρτητη γυναίκα κόντρα στα χολιγουντιανά πρότυπα.
Γυρισμένο για την τηλεόραση, το ντοκιμαντέρ δεν λέει κάτι που δεν γνωρίζουμε ήδη για την Νο 1 σταρ στην ιστορία του αμερικανικού κινηματογράφου, σύμφωνα με το AFI, αλλά μας υπενθυμίζει, μέσα από αποσπάσματα ταινιών, συνεντεύξεις (ειδικά εκείνη στον Ντικ Κάβετ, που έσπασε την σιωπή της λίγους μήνες πριν από την πρώτη και μοναδική της εμφάνιση σε τελετή Όσκαρ), βιογραφικά στοιχεία και μια ήπια κριτική προσέγγιση στο έργο της, πως μια γυναίκα με φιλελεύθερες αρχές έφτασε την κατάλληλη στιγμή στο Χόλιγουντ, επιδίωξε και κατέκτησε τη φήμη, έπεσε και σηκώθηκε πολλές φορές στη μεγάλη καριέρα της, και κυρίως, ήθελε και κατάφερε να έχει τον τελευταίο λόγο πολύ πριν την έλευση του φεμινισμού στο σινεμά, ακριβώς επειδή όμορφες στο χρόνο, είναι αυτές που διαθέτουν ισχυρή προσωπικότητα, πέρα από τις βαρετές νόρμες και τα χαρακτηριστικά του συρμού.

11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Katharine Hepburn

 

Limited Partnership

του Τόμας Τζ. Μίλερ / Thomas G. Miller (ενότητα «Ανθρώπινα Δικαιώματα»)
Η συγκλονιστική ιστορία ενός ζευγαριού ομοφυλοφίλων ακτιβιστών -ενός από τα πρώτα ζευγάρια που παντρεύτηκαν στις ΗΠΑ εν έτει 1975. Όταν προέβαλαν αίτημα για πράσινη κάρτα για τον έναν από αυτούς, αυτό απορρίφθηκε με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για τη σεξουαλική τους ταυτότητα και οι ίδιοι μήνυσαν την αμερικανική κυβέρνηση. Ο αγώνας τους διήρκεσε 40 χρόνια, μέχρι τη νομιμοποίηση των γάμων μεταξύ ομοφυλοφίλων από τον Ομπάμα το 2013, και αφού ο ένας εκ του ζευγαριού είχε ήδη πεθάνει. Ο Μίλερ κατόρθωσε να παρακολουθήσει προσωπικά και ιστορικά τον αγώνα του ζευγαριού και να βγάλει αβίαστα συγκίνηση για το δράμα και την πίστη στον σκοπό τους. 

Documented

του José Antonio Vargas (ενότητα «Μικρές Αφηγήσεις»)

Ο βραβευμένος με Πούλιτζερ για μετάδοση έκτακτης επικαιρότητας ακτιβιστής Χοσέ Αντόνιο Βάργκας μοιράζεται  στο Documented την θαρραλέα ιστορία του: Ύστερα από την αποκάλυψη ότι ζει στις ΗΠΑ ως παράνομος μετανάστης, ξεκίνησε έναν σκληρό αγώνα που οδήγησε την κυβέρνηση Ομπάμα στην αλλαγή του μεταναστευτικού νόμου. Με ιντρίγκαρε ιδιαίτερα το θάρρος ενός φτωχόπαιδου που ρίσκαρε μια στρωμένη καριέρα για να μείνει πιστός στον σκοπό που έθεσε στη ζωή του, δηλαδή το κυνήγι της αλήθειας, όποια κι αν είναι η έκβαση.

11 ντοκιμαντέρ που αξίζει να δείτε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
O ακτιβιστής Χοσέ Αντόνιο Βάργκας.

Running From Crazy 

της Μπάρμπαρα Κοπλ (ενότητα «Πορτρέτα»)

Η βραβευμένη με Όσκαρ Μπάρμπαρα Κοπλ στο Running From Crazy παρακολουθεί την Μάριελ Χέμινγουεϊ, εγγονή του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας που το στοιχειώνει η κληρονομιά της οικογένειάς της, σημαδεμένη από ψυχικές ασθένειες και εξαρτήσεις. 

 

Just Eat It: A Food Waste Story 

του Grant Baldwin (ενότητα «Habitat»)

Ο σκηνοθέτης και η σύζυγός του κάνουν ένα ασυνήθιστο πείραμα: θα επιβιώσουν για έξι μήνες μόνο με τρόφιμα που πετιούνται στα σκουπίδια, προκειμένου να αποδείξουν on camera πόσο τεράστιο είναι το πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων (σχεδόν το 50% καταλήγουν στους κάδους απορριμμάτων χωρίς να υπάρχει αντικειμενικός λόγος).

Who Took Johnny

των David Beilinson, Suki Hawley & Michael Galinsky (ενότητα «Μικρές Αφηγήσεις»)

Η πιο διαβόητη ιστορία εξαφάνισης στις ΗΠΑ, μια άλυτη –εδώ και 30 χρόνια- υπόθεση: ο 12χρονος Τζόνι Γκος εξαφανίστηκε μυστηριωδώς το 1982 (ήταν το πρώτο εξαφανισμένο παιδί η φωτογραφία του οποίου εμφανίστηκε σε κουτί γάλακτος). Θεωρίες συνομωσίας και άπειρα ερωτηματικά καλά κρατούν μέχρι σήμερα.  

Between Dog and Wolf: The New Model Army Story 

του Ματ Ριντ / Matt Reid (ενότητα «Μουσική και Χορός»)

Ένα ντοκιμαντέρ για το ροκ συγκρότημα των New Model Army - ασυμβίβαστοι και underground, συνεχίζουν για πάνω από 25 χρόνια να  ξεσηκώνουν τους φανς τους ανά τον κόσμο.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
THE LIFO TEAM
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια