Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr

 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
O Cédric Jimenez σκηνοθετεί τον Ζαν Ντιζαρντέν.
0

Ο σκηνοθέτης του αστυνομικού θρίλερ Ο Άνθρωπος από τη Μασσαλία, που βασίζεται στην πραγματική αντιπαράθεση του δικαστή Πιέρ Μισέλ με τον "νονό" των ναρκωτικών Γκαετάν Ζαμπά, με φόντο την τεράστια απόκλιση τους στους κώδικες ηθικής και αξιών, την κοινή τους αφοσίωση στην οικογένεια, καθώς και τη Γαλλία των πολιτικών αλλαγών στα τέλη των 70ς, μιλάει αποκλειστικά στη LIFO για τις κινηματογραφικές αναφορές του, την αλληλεπίδραση με το αμερικανικό σινεμά, και το ιδέωδες κάστινγκ, με πρωταγωνιστές τον σκληρό Ζιλ Λελούς και τον βελούδινο Ζαν Ντιζαρντέν, στον πρώτο του ρόλο μετά το Όσκαρ του στο The Artist.

Η νέα γενιά των Γάλλων σκηνοθετών θέλουμε να ξεχάσουμε για λίγο τη nouvelle vague και να γυρίσουμε τις ταινίες που μας αρέσουν.

  • Γνωρίζω την ιστορία της μαφίας των ναρκωτικών πολύ καλά, από τότε που ήμυν μικρό παιδί. Κατάγομαι από τη Μασσαλία και ο πατέρας μου ήταν ιδιοκτήτης κέντρων διασκέδασης στη δεκαετία του 70- γνώριζε τη νύχτα και τι συνέβαινε στην πόλη μας. Όταν δολοφονήθηκε ο δικαστής που είχε αναλάβει να διαλευκάνει την υπόθεση, ο Πιέρ Μισέλ, ήταν μεγάλο σοκ για την οικογένεια μου και την Μασσαλία. Ήμουν σίγουρος πως κάποτε θα γύριζα μια ταινία με αυτό το θέμα και με το που γνώρισα τον παραγωγό μου, τον Αλέν Γκόλντμαν, δεν αργήσαμε να στήσουμε την ταινία. Ενάμιση χρόνο αργότερα, το La French (Ο Άνθρωπος από τη Μασσαλία) ήταν έτοιμο να προβληθεί στις αίθουσες. Δεν αντιμετώπισα δυσκολίες στην υλοποίηση της ταινίας. Η παραγωγή ήταν άψογη και γρήγορη. Το σενάριο "καθαρό". Και οι ηθοποιοί, ο Ζαν Ντιζαρντέν και ο Ζιλ Λελούς, βοήθησαν σημαντικά.
 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ο Ζαν Ντιζαρντέν υποδύεται τον Πιερ Μισέλ, έναν δικαστικό o οποίος εξαπολύει ένα μανιώδες εξαετές ανθρωποκυνηγητό προκειμένου να καταφέρει να ξεσκεπάσει τη δράση του «French Connection», μιας καλά καλυμμένης κλίκας διακίνησης ναρκωτικών.
  • Απέφυγα να πω τι απέγιναν οι πραγματικοί ήρωες της ιστορίας στους τίτλους τέλους, όπως συνήθως συμβαίνει στις ταινίες που βασίζονται σε αληθινά γεγονότα. Ότι ο τάδε κακοποιός φυλακίστηκε, ο δείνα αστυνομικός πήρε προαγωγή, και τα λοιπά. Ήθελα να κρατήσω το συναίσθημα ατόφιο και να αφήσω τον θεατή να συγκινηθεί, για έναν άνθρωπο που έχασε τη ζωή του για να κάνει τη ζωή των συμπολιτών του καλύτερη, χωρίς να δώσω λεπτομερείς πληροφορίες, πέρα από ότι διαδραματίζεται στην ταινία.
  • Οι Αμερικανοί σκηνοθέτες επηρεάστηκαν σημαντικά από τα γαλλικά αστυνομικά φιλμ των περασμένων δεκαετιών, που υπέγραψαν ο Ζαν Πιέρ Μελβίλ και ο Ανρί Βερνέιγ, για παράδειγμα. Ο Σκορσέζε μάλιστα έχει δηλώσει πόσο αγαπά τις ταινίες του Μελβίλ. Όταν οι Γάλλοι επέστρεψαν στο είδος, δεκαετίες αργότερα, επηρεάστηκαν με τη σειρά τους από τη βελτιωμένη εκδοχή που είχαν δώσει στο κοινό οι Αμερικανοί. Μου φαίνεται απολύτως λογικό. Πάντα σου αρέσει περισσότερο αυτό που έχει ο γείτονας! Στη δική μου περίπτωση, νομίζω πως ανέμειξα και τις δύο σχολές. Μου αρέσει φυσικά ο Βερνέιγ, ο Κλουζό, ο Σοτέ και ο Μελβίλ, όπως και το ιταλικό σινεμά της δεκαετίας του 70, αλλά λατρεύω επίσης τον Κόπολα, τον Σκορσέζε, τον Πέκιμπα και τον Ντε Πάλμα. Στα 14 στου χρόνια, ξεκινάς με τον Σκορσέζε. Θαυμάζεις περισσότερο τους άλλους. Και μετά, επιστρέφεις στο σπίτι σου και το βλέπεις με άλλο μάτι. Όπως συμβαίνει και στη ζωή. Μετακομίζεις, για να γυρίσεις καλύτερος.
 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Με τους δύο πρωταγωνιστές της ταινίας Ζαν Ντιζαρντέν και Ζιλ Λελούς.
  • Η νέα γενιά των Γάλλων σκηνοθετών θέλουμε να ξεχάσουμε για λίγο τη nouvelle vague και να γυρίσουμε τις ταινίες που μας αρέσουν. Προτιμώ τους Αμερικανούς και τους νεότερους Γάλλους, όπως τον Ζακ Οντιάρ, για παράδειγμα. Προσπαθούμε να βελτιωθούμε και στην τεχνική έκφραση. Ωστόσο, το μοντάζ,τα εφέ και το πλούσιο σάουντρακ είναι θέμα υψηλού ή χαμηλού προϋπολογισμού για κάθε ταινία. Το budget του Ανθρώπου από τη Μασσαλία ήταν 18 εκατομμύρια ευρώ. Μεγάλο για γαλλική ταινία, όχι και τόσο για αμερικανική. Είχα τα μέσα που ζήτησα. Όχι τα πάντα, αλλά δεν παραπονιέμαι.
  • Λένε πως σπάνια ένας σκηνοθέτης γίνεται φίλος με τον παραγωγό του. Στη δική μου περίπτωση, είμαι απόλυτα ευχαριστημένος με τον Αλέν Γκολντμάν. Όταν λέω πως θα μπορούσα να έχω περισσότερα, δεν εννοώ χρήματα αλλά ιδέες, που σου διαφεύγουν όταν γυρίζεις μια ταινία, και θα ήθελες να τις είχες έγκαιρα. Με τον Γκολντμάν, θα κάνουμε μαζί και την επόμενη ταινία μου, που είναι αγγλόφωνο ιστορικό δράμα και τοποθετείται χρονικά στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.
 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Ο Ζιλ Λελούς υποδύεται τον Τόνι Ζάμπα, έναν ισχυρό βαρόνο ναρκωτικών.
  • Ο Ζαν Ντιζαρντέν και ο Ζιλ Λελούς είναι πολύ φίλοι, αν και δεν μοιάζουν καθόλου. Ο Ζαν είναι πιό πολύπλοκος. Τις περισσότερες φορές είναι εξαιρετικά αστείος. Ωστόσο έχει και μια σκοτεινή πλευρά, παθιάζεται και απομονώνεται, είναι ακριβής και τρομερά επαγγελματίας, είναι απόλυτα προετοιμασμένος και θέλει να γνωρίζει και την παραμικρή λεπτομέρεια. Ο Ζιλ έχει ταμπεραμέντο λατίνου. Εμπιστεύεται το ένστικτο του. Θέλει να δοκιμάζει διαφορετικές εκδοχές και ζητάει έξτρα λήψεις. Οι δυό τους ταιριάζουν γάντι γιατί αλληλοσυμπληρώνονται.
  • Γνωρίζω πως το Canal Plus γυρίζει μια ταινία με θέμα τους Ροζ Πάνθηρες, τους ληστές ακριβών κοσμημάτων που έχουν χτυπήσει εκατοντάδες φορές σε όλη την Ευρώπη. Είναι μια διεθνής παραγωγή, με 100% γαλλικά κεφάλαια. Δεν είναι καθόλου κακή ιδέα να γυρίζονται ταινίες στη Γαλλία, ή από Γάλλους, με ηθοποιούς από όλον τον κόσμο, μια πρακτική που εφαρμόζει εδώ και χρόνια το Χόλιγουντ. Για να γίνει αυτό, χρειάζονται σενάρια με διεθνές θέμα, ικανά να φιλοξενήσουν χαρακτήρες που μιλάνε γλώσσες διαφορετικές από τη γαλλική. Γιατί όχι;
 Ο σκηνοθέτης του Ανθρώπου απ' τη Μασσαλία μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία "Ο Άνθρωπος από τη Μασσαλία".
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ