Ο μυστηριώδης Γκρέγκορι Μαρκόπουλος στην Tate Modern

 Ο μυστηριώδης Γκρέγκορι Μαρκόπουλος στην Tate Modern Facebook Twitter
0

 

 Ο μυστηριώδης Γκρέγκορι Μαρκόπουλος στην Tate Modern Facebook Twitter
Dennis Hopper, Andy Warhol,Taylor Mead, Gerard Malanga, Jack Smith και Gregory Markopoulos στο Factory to 1963

Τον τοποθετούν πλάι στους Τζόνας Μίκας, Κένεθ Άγκερ, Μάγια Ντέρεν, Άντι Γουόρχολ. Του αναγνωρίζουν ότι έδωσε πολλά «φώτα» τόσο στο νεότερο αβάν γκαρντ σινεμά όσο και στη video art. Ο λόγος για τον Ελληνοαμερικανό Γκρέγκορι Μαρκόπουλος, έναν τεχνικά κι αισθητικά πρωτοπόρο δημιουργό που αδιαφορώντας για τις ευκολίες της σύμβασης και την εμπορική καταξίωση, παρέμεινε πιστός στο ιδιόμορφο καλλιτεχνικό του όραμα όπου μύθος και τεχνολογία, παράδοση και μοντερνισμός, αγνότητα κι αισθησιασμός «συμφιλιώνονται» κι αλληλοδιαχέονται.

Τον γοήτευε, η έννοια της συναισθησίας όπου διαφορετικά αισθητικά ερεθίσματα αλληλεπιδρούν ταυτόχρονα. Λάτρευε το χρώμα, το εξίσωνε, λέει, με τον έρωτα.


Γόνος Αρκάδων μεταναστών, γεννημένος στο Τολέδο του Οχάιο στις 12/3/1928 είχε «ψώνιο» με την κινούμενη εικόνα από μικρός, γύρισε μάλιστα το πρώτο του φιλμάκι με μια κάμερα 8mm σε ηλικία μόλις 12 ετών. Εντέλει διέκοψε τις πολλά υποσχόμενες σπουδές του στην ιατρική για να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στη σκηνοθεσία. Σπούδασε σε ΗΠΑ και Ρωσία, υπήρξε μαθητής του Τζόζεφ Φον Στένμπενγκ στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, παρακολούθησε κιόλας «ζωντανά» γυρίσματα ταινιών των Φριτς Λανγκ, Άλφρεντ Χίτσκοκ, Ζόλταν Κόντρα, Μίκαελ Κούρτιζ. Το 1947 προβάλλει την Ψυχή (Psyche), την πρώτη του επαγγελματική δουλειά που βασίστηκε σε μια λεσβιακής θεματολογίας νουβέλα της Πιέρ Λουϊς. Η ταινία αυτή μαζί με άλλες δύο αποτέλεσαν την queer τριλογία «Το Αίμα, η Φιληδονία και ο Θάνατος», μια εξαιρετικά τολμηρή για την εποχή ματιά πάνω στην τέχνη, το συναίσθημα και την ομοφυλόφιλη επιθυμία. Άλλες ταινίες του που ξεχώρισαν είναι η μαυρόασπρη The Dead Ones, ένα υπαρξιστικό-αυτοβιογραφικό φιλμ εμπνευσμένο από τον Ζαν Κοκτό, η βραβευμένη μυθιστορία Swain, η βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Ηλία Βενέζη «Γαλήνη» που γυρίστηκε στην Ελλάδα (1961), το θεωρούμενο ως αριστούργημά του Δυο Φορές Άνθρωπος (1963) όπου «πρωταγωνιστούν» η Φαίδρα, ο Ιππόλυτος κι ο Ασκληπιός, το Illiac Passion (1967) που διαπραγματεύεται τον προμηθεϊκό μύθο, ο Γαμηλιών (1968) και βέβαια το επικών διαστάσεων Ενιαίος, μια 8ωρη σύνοψη του έργου του που δεν πρόλαβε να δει ολοκληρωμένο. Έγραψε και τρία βιβλία, τα Χάος Φάος ΙΙ, Χάος Φάος ΙΙΙ και Βουστροφηδόν (Άγρα 2004) όπου καταθέτει την κινηματογραφική θεωρία και την προσωπική του φιλοσοφία.

 Ο μυστηριώδης Γκρέγκορι Μαρκόπουλος στην Tate Modern Facebook Twitter


Τον γοήτευε, διαβάζω, η έννοια της συναισθησίας όπου διαφορετικά αισθητικά ερεθίσματα αλληλεπιδρούν ταυτόχρονα, ενώ διακρινόταν για την εφευρετικότητα και λιτότητα των μέσων του. Λάτρευε το χρώμα, το εξίσωνε, λέει, με τον έρωτα. Τέλη δεκαετίας του '60 αφήνει την Αμερική για την Ευρώπη και το 1980 μαζί με τον επίσης κινηματογραφιστή και σύντροφό του Ρόμπερτ Μπίβερς εγκαθίστανται μόνιμα στον τόπο καταγωγής του, τη Λυσσαρέα της Αρκαδίας όπου δουλεύουν τον Ενιαίο και ιδρύουν το Τέμενος, έναν αμφιθεατρικό υπαίθριο χώρο προβολών που εξακολουθεί να είναι σε χρήση. Εκεί παραμένει μέχρι το τέλος, που έρχεται στις 12/11/92. Στο Starr Auditorium της Tate Modern ο επιμελητής Μαρκ Βέμπερ παρουσιάζει σήμερα το βιβλίο Film as Film: The Collective Works of Gregory Markopoulos που εκδόθηκε φέτος τον Σεπτέμβριο (The Visible Press) ενώ προβάλλονται οι ταινίες του Ψυχή, Bliss και Γαμηλιών (έναρξη εκδήλωσης 6.30).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ