Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα

Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
1
Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
O Jack Johnson (1878-1946) γίνεται ο πρώτος μαύρος πρωταθλητής βαρέων βαρών. Έμαθε μποξ στην φυλακή όπου βρισκόταν για αδικήματα που αφορούσαν παραβάσεις ρατσιστικών νόμων. Οι παραβάσεις αναφέρονταν, κυρίως, στις σχέσεις του με λευκές γυναίκες. Τον παγκόσμιο τίτλο τον πήρε απο τον Τζέφρυς στον 15ο γύρο. Ο αγώνας έγινε στο Ρίνο της Νεβάδας το 1910. Μετά την νίκη του αναγκάστηκε σε αποδημία απο τις ΗΠΑ...

Αν οι ιστορίες του Jack London εμπνευσμένες από τον κόσμο του μποξ έχουν ενδιαφέρον, τότε τα δημοσιογραφικά του κείμενα για τους αγώνες πυγμαχίας είναι χωρίς υπερβολή μικρά αριστουργήματα του γραπτού λόγου. Και πως αλλιώς να χαρακτηρίσεις δημοσιογραφικά κείμενα που έχουν γραφτεί το 1910 και μετά από περισσότερο από έναν αιώνα μπορούν να βάλουν τα γυαλιά στους σημερινούς αθλητικογράφους;

Η καλύτερη ανταπόκριση του ήταν αυτή που του είχε αναθέσει η εφημερίδα Χέραλντ της Νέας Υόρκης τον Ιούνιο του 1910 για τον ιστορικό αγώνα ανάμεσα στους διάσημους μποξέρς της εποχής Τζέφρυς και Τζόνσον. Καταφθάνει στην πόλη Ρίνο στην Νεβάδα, δέκα μέρες πριν τον αγώνα και καθημερινά στέλνει μια ανταπόκριση. Από το κλίμα που επικρατεί στην πόλη και την άφιξη των αθλητών μέχρι τις βραδινές προπονήσεις τους και τις φαινομενικά ασήμαντες ιδιοτροπίες των πρωταγωνιστών που ετοιμάζονται για τον αγώνα της ζωής τους, ιδιοτροπίες όμως που το γερακίσιο μάτι του Λόντον τις κόβει και τις σερβίρει στον αναγνώστη με τρόπο που ξεσκεπάζει κομμάτια της προσωπικότητας τους, τα κείμενα του είναι σκέτη απόλαυση. Όπως σε αυτό το απόσπασμα:

Φαντάζομαι ότι όσοι διάβαζαν τις ανταποκρίσεις του και δεν μπορούσαν να βρίσκονται στην Νεβάδα εκείνο τον Ιούλιο του 1910 θα είχαν πεθάνει από την ζήλια τους. Σου δημιουργεί την αίσθηση ότι χάνεις κάτι τόσο σημαντικό που θα το μετανιώσεις επειδή δεν το έζησες.

 

Παρεξηγώντας λοιπόν μερικοί τον Τζέφ, σου πετάνε ξαφνικά την δήθεν αποστομωτική ερώτηση: «Και καλά, αν φοβάται τόσο πολύ το κοινό, και δεν προπονείται μπροστά σε διακόσια άτομα, τότε πως θα αγωνιστεί μπροστά σε 20.000 θεατές;»

 

Η απάντηση είναι απλή. Έχει ήδη αγωνιστεί μπροστά σε ανάλογα μεγάλα πλήθη, χωρίς να φοβηθεί. Επιπλέον είναι ένας άνθρωπος που σκέπτεται. Ένας σιωπηλός άνθρωπος συνήθως είναι και σκεπτόμενος. Επειδή δεν ξεστομίζει στον πρώτο τυχόντα τις σκέψεις του, δεν σημαίνει ότι δεν ξέρει τι του γίνεται.

 

Αντίθετος χαρακτήρας είναι ο ανέμελος, χαρούμενος Τζακ Τζόνσον. Κανείς πυγμάχος δεν υπήρξε πιο κοινωνικός από τον Τζόνσον ολοένα και πιο πρόθυμος να ξανασυναντήσει παλιούς γνώριμους και να κάνει καινούριους. Τα πλήθη τον γοητεύουν, σπεύδει να τα συναντήσει και για να ανταποδώσει τα ικανοποιεί όσο μπορεί. Αν μια μέρα αποφασίσει να μην προπονηθεί και μαζευτούν στο μεταξύ διακόσιοι φίλαθλοι που τον περιμένουν, αποκλείεται να τους αφήσει απογοητευμένους. Θα ξεκινήσει αμέσως με τους παρτεναίρ το, και σε λίγο θα βρίσκεται στον δέκατο ή στον δωδέκατο γύρο μιας επίδειξης.

 

Στον καταυλισμό του ο Τζόνσον , είναι διαρκώς στο επίκεντρο των πραγμάτων. Είναι αυτός που διασκεδάζει τους άλλους, που παίζει μουσική, παιχνίδια, που μιμείται και σατιρίζει. Προσκαλεί μεγαλόφωνα τους άλλους να του κάνουν παρέα και να διασκεδάσουν.

Στις Τέσσερις αυτοί οι δύο παράξενα διαφορετικοί άνθρωποι θα έρθουν για πρώτη φορά αντιμέτωποι, ο σιωπηλός μαχητής και ο φλύαρος. Δυο πράγματα περιμένω από τον Τζόνσον. Όσο προχωράει ο αγώνας να μιλάει όλο και λιγότερο και το περίφημο χαμόγελο του να σβήσει, αν δεν παγώσει, γιατί δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για τον αγώνα της καριέρας του, κι αν ποτέ σοβαρευτεί στη ζωή του θα είναι στις Τέσσερις, ύστερα από τους πρώτους γύρους που το παιχνίδι θα μπει στο ψητό. Μια ασφαλής πρόβλεψη για τον Τζέφρυς είναι ότι δεν θα γίνει πιο ομιλητικός στους επόμενους γύρους απ ότι στον πρώτο και ότι στον πρώτο δεν θα ξεστομίσει λέξη.»

Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
Τζιμ Τζέφρυς, (1875-1953). Κέρδισε τον παγκόσμιο τίτλο το 1902 στον 9ο γύρο, με νοκ αουτ απο τον Φίτζσίμονς. Μέχρι τον 8ο γύρο οι πάντες περίμεναν οι πάντες να εγκαταλείψει αφού τα τραύματα του έκαναν τη θέα του φρικιαστική. Με τους σημερινούς κανονισμούς ο αγώνας θα είχε διακοπεί εις βάρος του...
Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
Σκηνή απο τον ιστορικό αγώνα ανάμεσα στους δυο πυγμάχους...

Αυτό που συναρπάζει περισσότερο στην ανταπόκριση του Λόντον είναι ότι ενώ έχει την προσωπική του προτίμηση ανάμεσα στους δυο αθλητές την οποία εκφράζει, δεν αφήνεται να παρασυρθεί από αυτή. Στις ανταποκρίσεις του ο συγγραφέας κρατάει το χαλινάρι και δεν αφήνει τον οπαδό να εκτροχιασθεί, ενώ στο τέλος αυτός που νικά είναι ο δημοσιογράφος!

Καθώς το διάβαζα σκεφτόμουν όλους αυτούς που γράφουν για το ποδόσφαιρο  σήμερα που όχι μόνο δεν χαλιναγωγούν την προσωπική τους προτίμηση αλλά παρασύρονται από αυτή. Για αυτό τα κείμενα τους μοιάζουν με πληρωμένες καταχωρήσεις υπέρ μιας ομάδας που διαβάζονται μόνο από τους οπαδούς της ομάδας.

Ενώ ο Λόντον αγαπά το ίδιο το άθλημα πιο πολύ από τους πρωταγωνιστές του. Φαντάζομαι ότι όσοι διάβαζαν τις ανταποκρίσεις του και δεν μπορούσαν να βρίσκονται στην Νεβάδα εκείνο τον Ιούλιο του 1910 θα είχαν πεθάνει από την ζήλια τους. Σου δημιουργεί την αίσθηση ότι χάνεις κάτι τόσο σημαντικό που θα το μετανιώσεις επειδή δεν το έζησες. Έχω την αίσθηση ότι εάν έγραφε για διαγωνισμό μαγειρικής θα σου δημιουργούσε την ίδια ζήλια επειδή τον έχασες. Γράφει τρεις μέρες πριν τον αγώνα:

«Είμαι ευτυχής που βρίσκομαι εδώ. Δεν έχει ξαναδιοργανωθεί αναμέτρηση όμοια με αυτήν που περιμένουμε σε τρείς μέρες. Αν κάποιος Κροίσος μου έλεγε να κανονίσω μόνος μου το χρηματικό ποσό που θέλω για να μη δω τον αγώνα, θα ερχόμουν σε πολύ δύσκολη θέση. Ασφαλώς κάποιο μυθικό ποσό θα με κρατούσε μακριά, ο υπολογισμός του όμως θα ήταν εξουθενωτικός. Αυτό που φοβάμαι δεν είναι ο Κροίσος, αλλά μην με πατήσει κανένα τράμ στο Ρίνο. Όταν σκέφτομαι όμως τα χάλια που έχουν, παίρνω θάρρος.

 

Όποιος αγαπάει το μποξ, διαθέτει τα λεφτά και βρίσκεται σε απόσταση βολής από το Ρίνο, δεν θα πρέπει να χάσει τον αγώνα. Απ όποια σκοπιά και αν εξετάσουμε το θέμα, βλέπουμε ότι η ιστορία του ρίνγκ δεν έχει γνωρίσει ξανά τέτοια σύγκρουση και ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να επαναληφθεί στο μέλλον – τουλάχιστον όσο ζουν οι σημερινοί φίλοι του αθλήματος. Ακόμη και αν ξεπεραστούν οι προκαταλήψεις εναντίον του, αν κάθε πολιτεία αγκαλιάσει ζεστά το μποξ, πάλι δεν υπάρχει περίπτωση να επαναληφθεί τέτοια σύγκρουση μέσα στην ερχόμενη γενιά.

 

Κατ αρχήν, ποτέ δυο τέτοιοι άνδρες δεν έχουν βρεθεί αντιμέτωποι στο ρίνγκ. Στην μακριά ιστορία του μπόξ, ποτέ δεν συγκρούστηκαν δυο εφάμιλλοι γίγαντες. Δεν υπάρχει άλλος από την γενιά τους που να μπορεί να συγκριθεί μαζί τους. Είναι αποτέλεσμα όχι μιας γενιάς, αλλά δυο φυλών.»

Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
Αφίσα της εποχής.

Στον αγώνα θα σημειωθεί μια ιστορική νίκη. Ο jack Johnson θα γίνει ο πρώτο Αφροαμερικανός παγκόσμιος πρωταθλητής πυγμαχίας στην κατηγορία βαρέων βαρών. Ο Λόντον γράφει:

«Ο Τζόνσον είναι ένα θαύμα. Κανείς δεν τον καταλαβαίνει τον άνθρωπο που διαρκώς χαμογελά. Λοιπόν, αυτή η αναμέτρηση ήταν όλη ένα χαμόγελο. Η προσπάθεια που κατέβαλε ο Τζόνσον για να νικήσει, περιορίστηκε σε ένα χαμόγελο. Τι πιο ξεκούραστη νίκη!

Και τώρα που θα βρεθεί πρωταθλητής που θα εξαναγκάσει τον Τζόνσον να υπερβεί τις δυνάμεις του, που θα θολώσει το αστραφτερό του βλέμμα, θα σβήσει το χαμόγελο και θα σιωπήσει το χρυσολάλητο βλέμμα του;»

Ο συγγραφέας Jack London γράφει για τον αγώνα του αιώνα Facebook Twitter
Φωτο: Ο συγγραφέας Jack London σε νεαρή ηλικία. O Λόντον είναι ένας απο τους πρώτους συγγραφείς (αν όχι ο πρώτος) που τόλμησε να χρησιμοποιήσει ένα πυγμάχο ως μυθιστορηματικό ήρωα το 1905 στο "Παιχνίδι"...

Αποσπάσματα απο τις "Ιστορίες του Μπόξ"- Jack London εκδόσεις: ΑΓΡΑ. Λεζάντες απο τις πληροφορίες που βρίσκονται στο Επίμετρο του βιβλίου

 ________________

 


Σκηνές απο τον αγώνα μέσα απο το ντοκιμαντέρ για τον Jack Johnson γυρισμένο το 1971

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια