4 ντοκουμέντα σπουδαίων Ελληνίδων

4 ντοκουμέντα σπουδαίων Ελληνίδων Facebook Twitter
0

Συμπτωματικά σήμερα, βρήκα μέσα σε ένα παλιό βιβλίο αυτές τις τέσσερις φωτογραφίες. Τις αναδημοσιεύω γιατί έχουν αξία ντοκουμέντου -ακριβώς επειδή είναι σπάνιες. Εικονίζουν δυο σημαντικές Ελληνίδες, οι οποίες, εξ όσων ξέρω, δεν είχαν φωτογραφηθεί από άλλους εκείνη την εποχή.

 

Η αμέσως προηγούμενη, χρονολογικά, φωτογραφία της Σέμνης Καρούζου που ξέρω, δημοσιεύτηκε στο βιβλίο "Η Δημιουργική Όραση -Κείμενα γύρω από την Ακρόπολη" (1997, εκδ. Ένωση φίλων της Ακροπόλεως), που την απεικονίζει, γηραιά ήδη, κατά τη δεκαετία του 1980.

 

Για την Μάτση Χατζηλαζάρου, είναι βέβαιο, ότι αυτές είναι οι μοναδικές φωτογραφίες από τα τελευταία χρόνια της ζωής της.

 

Σέμνη Καρούζου

4 ντοκουμέντα σπουδαίων Ελληνίδων Facebook Twitter
Στο σπίτι της Σέμνης Καρούζου, στην οδό Δεινοκράτους, 4 Δεκεμβρίου 1987.... Η Σέμνη Καρούζου είναι η σημαντικότερη Ελληνίδα αρχαιολόγος που υπήρξε ποτέ. Σύζυγος του Χρήστου Καρούζου, θεμελίωσε μαζί του το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, έγραψε πλήθος άρθρων για την αρχαία Ελληνική Τέχνη, έθαψε με τα χέρια της αγγεία και αγάλματα κατά τη γερμανική κατοχή. Την είχα επισκεφτεί για μια συνέντευξη στην Ελευθεροτυπία. Ήμουνα τότε 27 ετών.
4 ντοκουμέντα σπουδαίων Ελληνίδων Facebook Twitter
Την είχα ρωτήσει γιατί, επιμόνως, αποφεύγει να μιλήσει σε πρώτο πρόσωπο, ενώ χρησιμοποιεί περιφράσεις, ή το πρώτο πληθυντικό : " Δεν μ' αρέσει το πρώτο πρόσωπο. "Έκανα, έδειξα.."..'Όχι, δεν μ' αρέσει. Απλή μετριοφροσύνη ενός σοβαρού ανθρώπου, που βλέπει τι μπορούσε να κάνει και τι δεν έκανε".

Μάτση Χατζηλαζάρου

4 ντοκουμέντα σπουδαίων Ελληνίδων Facebook Twitter
Στο σπίτι της ποιήτριας Μάτσης Χατζηλαζάρου -ένα νοικιασμένο ημιυπόγειο στην Πατριάρχου Ιωακείμ. Νοέμβριος 1986. Τότε, η ποίηση της Χατζηλαζάρου ήταν εκτός μόδας και κανείς, πουθενά δεν την ανέφερε. Ζούσε εκεί, σχεδόν ξεχασμένη και λίγο εξεπλάγη όταν της ζήτησα συνέντευξη. Μόνο μετά τον θάνατό της, η ποίησή της επανεκτιμήθηκε και σήμερα θεωρείται μια ιδιαίτερη, εξαιρετική περίπτωση στην ελληνική λογοτεχνία.
4 ντοκουμέντα σπουδαίων Ελληνίδων Facebook Twitter
Την ρώτησα αν τα γηρατειά είναι διπλή ήττα για μια γυναίκα που πρωταρχική αξία της ζωής της είχε τον έρωτα: "Τι θέλετε να κάνω; Τον υφίσταμαι το χρόνο που περνάει, το θάνατο που έρχεται...Το φοβερό είναι πως δεν αισθάνομαι γριά, αλλά έχω την εντύπωση πως με παρατάει το σώμα μου. Το σώμα μου γίνεται ελεεινό, το πρόσωπό μου γίνεται ελεεινό -δεν είμαι πια η ίδια... Δύσκολο!".
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ