ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Εικόνες από μια άλλη Αραβική Άνοιξη

Facebook Twitter
0

Ως θεσμός ξεκίνησε το 2004 από την ανάγκη κάποιων ανεξάρτητων καλλιτεχνών να συνευρεθούν και να συνομιλήσουν μέσα από τη δουλειά τους, έχοντας κοινή εθνική καταγωγή αλλά και προβληματική. Εμπνευστής ο Αιγύπτιος Τάρεκ Αμπού Ελ Φετούχ που, έχοντας την εμπειρία του Young Arab Theater Fund, ενός οργανισμού στήριξης ανεξάρτητων καλλιτεχνών αραβικής καταγωγής στο Βέλγιο, θέλησε να στήσει μια ανάλογη, πιο οργανωμένη πλατφόρμα δράσης στις ίδιες τις αραβικές χώρες, φέρνοντας σε επαφή Άραβες καλλιτέχνες που ήθελαν να προτείνουν μια νέα θεατρική γλώσσα και κυρίως να κριτικάρουν τα κοινωνικοπολιτικά αδιέξοδα των χωρών τους, όλα εκείνα που πριν από έναν χρόνο οδήγησαν στο μπαράζ εξεγέρσεων, συντελώντας στη δημιουργία της «αραβικής άνοιξης». Το Meeting Points, όπως βαφτίστηκε αυτό το τρόπον τινά φεστιβάλ, ξεκίνησε σε πόλεις της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής: Αλεξάνδρεια, Κάιρο, Αμάν, Δαμασκός, Βηρυτός. Όπως εξηγεί ο Ελ Φετούχ, «παρόλο που οι αποστάσεις μεταξύ των πόλεων του αραβικού κόσμου είναι μικρές, η απουσία υποδομής και θεσμών ήταν το μεγάλο εμπόδιο. Έτσι, έπρεπε να εγκαθιδρύσουμε έναν συντονιστικό, ανεξάρτητο οργανισμό, για να ενισχύσει τη διακίνηση των τεχνών». Μετά το 2007 προστέθηκαν οι Βρυξέλλες και το Βερολίνο, ως όφειλαν, ώστε να φέρουν τη σύγχρονη καλλιτεχνική αραβόφωνη δημιουργία σε επαφή με τη Δύση. Ο Ελ Φατούχ εξηγεί πως «το κοινό της Δύσης έχει πια την ευκαιρία να γίνει μάρτυρας μιας καλλιτεχνικής και στοχαστικής πρότασης όχι προϋπαρχουσών ιδεών αλλά εναλλακτικών τρόπων αντιμετώπισης των προβλημάτων. Και μολονότι αφετηρία είναι η συγκεκριμένη περιοχή με τα προβλήματά της, συγχρόνως αναδεικνύονται παγκόσμια ζητήματα, εφόσον ζούμε πια σε κοσμοπολίτικες κοινωνίες, όπου τέτοια θέματα διαπερνούν σύνορα και καλλιτεχνικές πρακτικές»

Φέτος, για πρώτη φορά έγινε μέρος αυτού του δικτύου και η Αθήνα, όπου η έκτη διοργάνωση του θεσμού, το ΜΡ6, φιλοξενήθηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Μια εξέλιξη καθόλα αναμενόμενη, αν όχι επιβεβλημένη, καθώς η Ελλάδα έχει μακροχρόνιους, άρρηκτους δεσμούς με τον αραβικό κόσμο. Η επιμελήτρια κ. Κάτια Αρφαρά, που συντόνισε την αθηναϊκή εκδοχή αυτού του πανοράματος, παραδέχεται ότι «… η θέση της Ελλάδας είναι πάρα πολύ κοντά στη νοτιοανατολική Μεσόγειο, πολύ κοντύτερα από την υπόλοιπη Δύση, εντούτοις μέχρι τώρα ξέραμε ελάχιστα για το τι συμβαίνει στις γύρω χώρες καλλιτεχνικά, εκτός από μεμονωμένες εξαιρέσεις εικαστικών, φωτογράφων και κάποιων λογοτεχνών. Οι πρώτες συζητήσεις άρχισαν το καλοκαίρι του 2010, λίγο πριν ξεσπάσει η εξέγερση στην Τυνησία. Είχαμε παρακολουθήσει το προηγούμενο Meeting Points του 2009 στο Βερολίνο και θελήσαμε να ενταχθούμε στον πολιτιστικό χάρτη της γειτονιάς μας. Ήταν μάλιστα κάτι που έπρεπε να έχουμε αξιοποιήσει πολύ καιρό πριν, να γνωρίσουμε δηλαδή τη σύγχρονη δημιουργία αυτών των χωρών και τους ανεξάρτητους καλλιτέχνες τους. Υπάρχουν πάρα πολλά ενδιαφέροντα πράγματα που γίνονται στο θέατρο, στον χορό, στον κινηματογράφο και στη μουσική. Νέοι δραματουργοί που μέσα από το θέατρο-ντοκουμέντο καταγράφουν την πραγματικότητα». Αυτό είναι και το ζητούμενο στην προκειμένη περίπτωση. Όχι θέατρο ή χορός για τον εφησυχασμένο θεατή, αλλά μια τέχνη διαδραστική που ν’ αφυπνίζει και να προκαλεί τον διάλογο με το κοινό. 
Η όλη διοργάνωση είχε τεράστια επιτυχία και θετικές αντιδράσεις από το κοινό που ήρθε σε επαφή με τα έργα που φιλοξενήθηκαν στη Στέγη κατά τη διάρκεια του ΜP6. H LifO εξασφάλισε αποκλειστικά τρία βίντεο με στιγμιότυπα από τις σημαντικότερες στιγμές του Meeting Points. 
 
 
 
 
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ