Τ' αγάλματά μας πίσω – ακόμη κι αυτά που δεν είναι δικά μας!

Τ' αγάλματά μας πίσω – ακόμη κι αυτά που δεν είναι δικά μας! Facebook Twitter
67

Τ' αγάλματά μας πίσω – είναι δεν είναι δικά μας! Ό,τι μοιάζει ελληνικό δεν είναι πάντοτε απ' την Ελλάδα…

Πριν ένα χρόνο ο Άρης Καλογερόπουλος, Έλληνας μουσικός και φωτογράφος που ζει και εργάζεται στη Γερμανία, πήρε την πρωτοβουλία μιας εκστρατείας για την επιστροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων από μουσεία του εξωτερικού στην Ελλάδα.

Η κίνηση ονομάζεται «I am Greek and I wanna go home». Σε άψογες αισθητικά εικόνες και βίντεο εμφανίζονται διάφορα αρχαία αγάλματα να εκλιπαρούν –κυρίως στην αγγλική γλώσσα, ενίοτε όμως και στη ρώσικη ή κινέζικη– την επιστροφή τους στην μητέρα Ελλάδα.

Ασφαλώς στόχος μιας τέτοιας προσπάθειας οφείλει να είναι η ευασθητοποίηση όχι των Ελλήνων, αλλά των ξένων. Τώρα, δεν ξέρω πώς πηγαίνει η εκστρατεία στο εξωτερικό, αλλά τουλάχιστον στην Ελλάδα φαίνεται να έχει μεγάλη επιτυχία. Εκατοντάδες είναι οι ελληνικοί ιστότοποι, ανάμεσά τους αρκετοί εθνικιστικού προσανατολισμού, που αναπαράγουν γενναιόδωρα τις εικόνες και τα βίντεο απαιτώντας δικαιοσύνη.

Μόνο που τους διέφυγε καθώς φαίνεται μια λεπτομέρεια...

Τα περισσότερα απ' τα ξενιτεμένα αγάλματα δεν προέρχονται από περιοχές του νεοελληνικού κράτους. Μερικά μάλιστα δεν είναι καν ελληνικά, αλλά ρωμαϊκά!

Η Θεά Δήμητρα – Κνίδος, ~350 π.Χ.

To άγαλμα της Δήμητρας (Marble statue of Demeter), καθιστής πίσω απ' της φυλακής τα σίδερα του Βρετανικού Μουσείου, είναι απ' την Κνίδο, που βρίσκεται στην σημερινή Τουρκία. Άραγε πού να νιώθει σπίτι της η Δήμητρα, στην Κνίδο ή στην Αθήνα; (Αν πείτε το δεύτερο, τότε λογικά και οι άλλες ελληνικές αρχαιοτήτες της Τουρκίας, της Ιταλίας, της Μέσης Ανατολής, της Βορείου Αφρικής κτλ. πρέπει κάποια μέρα να «επιστραφούν» στο νεοελληνικό κράτος!)

Προτομή του Περικλή – ρωμαϊκό αντίγραφο του δεύτερου μ.Χ. αιώνα

H προτομή του Περικλή (Marble portrait bust of Perikles) δεν είναι καν ελληνική, αλλά ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνικού έργου και βρέθηκε στο Τίβολι της Ιταλίας.

Άλογο από το τέθριππο που βρισκόταν στην κορυφή του Μαυσωλείου – Αλικαρνασσός, ~350 π.Χ.

Το υπερμέγεθες άλογο (Fragments of colossal horses from the quadriga of the Mausoleum at Halikarnassos) είναι από το Μαυσωλείο, ένα απ' τα Επτά Θαύματα του αρχαίου κόσμου, χτισμένο στην Αλικαρνασσό, δηλαδή στο σημερινό Bodrum της Τουρκίας. (Η τουρκική λέξη bodrum είναι ενδεχομένως παραφθορά του «ιπποδρόμου», στα υπόγεια του οποίου υπήρχαν μπουντρούμια για τα θηρία.)

The Trentham Lady

Η πεπλοφόρος γυναίκα (The Trentham Lady) που κρατείται όμηρος είναι μάλλον ελληνιστικό έργο και, όπως φανερώνει μια επιγραφή στο βάθρο, είχε χρησιμοποιηθεί ως επιτύμβιο άγαλμα μιας Ρωμαίας γυναίκας. Λογικό είναι λοπόν να υποθέσει κανείς ότι είχε βρεθεί στην Ιταλία.

Οκλάζουσα Αφροδίτη – ρωμαϊκό αντίγραφο του δεύτερου μ.Χ. αιώνα

Η Αφροδίτη (Marble statue of a naked Aphrodite crouching at her bath) που νοσταλγεί τον ήλιο στο λουτρό της είναι ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνιστικού έργου και ανήκε κάποτε στη συλλογή της οικογένειας Gonzaga της Μάντουας.

(Τουλάχιστον η Αφροδίτη της Μήλου και η Καρυάτιδα είναι πράγματι από περιοχές του σημερινού ελληνικού κράτους.)

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κανέναν απ' τους ιστοτόπους που συμμετέχουν στην πανελλήνια σταυροφορία δεν βρήκα την ελάχιστη πληροφορία για τα λιγότερο γνωστά αγάλματα, μια γραμμούλα έστω, ότι το ένα απεικονίζει τη Δήμητρα, το άλλο την Αφροδίτη κτλ.  Όχι τίποτα λεπτομέρειες περί προελεύσεως, εποχής, τεχνοτροπίας και δε συμμαζεύεται, αλλά τα στοιχειώδη. Μα ούτε ένας απ' όσους ζητούν τον επαναπατρισμό της λεγόμενης κληρονομιάς τους δεν είχε την περιέργεια να μάθει τι παριστάνουν τ' αγάλματα; Τότε τι τα ζητάνε πίσω; Φαντάζεστε να δείχνετε το βίντεο σ' έναν ξένο για να τον πείσετε να πάρει το μέρος σας, κι όταν εκείνος σας ρωτήσει «Ποιο είναι αυτό το γλυπτό;» να μην ξέρετε τι ν' απαντήσετε; Γι' αυτό κι έχω την υποψία ότι η εκστρατεία γίνεται μάλλον για εσωτερική κατανάλωση. Να τα φορτώσουμε πάλι όλα τους ξένους, που μας έχουν κλέψει τις αρχαιότητες και δεν τις γυρνάνε πίσω κτλ., να ξεδώσουμε λιγάκι.

Τέλος, ιδού ο επικοινωνιακά εντυπωσιακός και, θα συμφωνήσετε, πειστικός τρόπος του Άρη Καλογερόπουλου να ζητήσει την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα:

Ο Παρθενώνας ως παζλ

Υ.Γ. Λυπούμαι αν κακοκάρδισα τον Άρη Καλογερόπουλο, ο οποίος αναμφισβήτητα έχει καλές προθέσεις. Το να θες να επιστραφεί στη χώρα σου αυτό που θεωρείς πολιτιστική σου κληρονομιά φυσικά δεν σε κάνει ακροδεξιό ή φασίστα. Με την παρούσα ανάρτηση ήθελα να εκφράσω αυτό που είχε γράψει κάποτε ο διαφωτιστής Ιώσηππος Μοισιόδαξ, το οποίο δυστυχώς παραμένει –παρά τους αιώνες που πέρασαν από τότε– αληθινό και επίκαιρο:

[Ἡ Ἑλλὰς] κυριεύεται κατὰ κράτος ἀπὸ τὴν ὑπόληψιν καὶ ἀπὸ τὴν ἀμέλειαν τῆς ἀρχαιότητος.
67

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

20 σχόλια
Τόση μιζέρια,τόση τσιγκουνιά, τόση "διαπολιτισμικότητα" της δεκάρας, τόση γκρίνια , για μιά ολοφάνερα καλή πρόθεση! Η στενότητα του πνεύματος, με οπλο τη χρήση του γράμματος στη θέση της ουσίας, ξεπέρασαν κάθε όριο , δίνοντας άερα σε ξεσαλώματα του τύπου "δεν είμαι αριστερή ούτε δεξιά, ούτε επάνω ούτε κάτω, είμαι εγώ..." Δεν αμφέβαλα... Και τώρα, ( για να παραφράσω) , ειναι ώρα να πηγαίνουμε. Εσείς μεν, για να ψάξετε ψύλλους στ' άχυρα, εμείς δε, (οι νεάντερνταλ ) για να ξεβρακώσουμε την αφιονισμένη μετριότητα , που σαν τη θειά την Αμερσούδα , τρία βρακιά φορεί.
Το συγκεκριμένο άρθρο είναι πραγματικά μια μπαρούφα. Δηλαδή έστω ότι το Μεξικό καταλαμβάνει τις ΗΠΑ και φτάνει μέχρι τον Καναδά, και οι ΗΠΑ κρατάνε μόνο τη Χαβάη. Τι θα μαθαίνουμε σε 1000 χρόνια για το αρχαίο Μεξικό? Ότι ήταν πολύ ανεπτυγμένοι οι πρόγονοί τους και για την αρχαιομεξικανική τεχνολογία που είχαν αναπτύξει? Για την Apple, την πρώτη μεξικανική εταιρία που έβγαλε το iphone?Η ιστορία γράφεται μια φορά, αλλά μπορεί να ξαναγραφτεί άπειρες με την κατάλληλη προπαγάνδα. Άρθρα αγνωστικισμού δήθεν φιλελεύθερης άποψης σαν αυτό απλά ωθούν τη σκέψη προς ένα συγκεκριμένο πλέγμα άρνησης του αρχαίου πολιτισμού και αγνοούν τη διαφοροποίηση του τότε από το σήμερα.Δεν υποστηρίζει κανείς ότι έχουμε το DNA του Όμηρου. Αλλά το γεγονός ότι μπορούμε να διαβάσουμε κείμενα αρχαίων χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, τουλάχιστον όσον αφορά τα 'νεότερα' εξ αυτών, μας δίνει και τη δυνατότητα να κρίνουμε εάν τα σποτάκια της Τουρκίας 'discover ancient Turkey' είναι -όχι ηθικά αλλά τουλάχιστον- ιστορικά σωστά. Κατά τη δική μου γνώμη, δεν είναι. Τώρα επί του θέματος, δεν πιστεύω ότι υπάρχει η παραμικρή περίπτωση να επιστραφεί στην Ελλάδα ούτε 1 γραμμάριο μαρμάρινης τέχνης, διότι θα ανοίξει ο ασκός του αιόλου. Και για όσους υποστηρίζουν ότι στο Λονδίνο το μουσείο είναι δωρεάν ενώ στην Ελλάδα πληρώνεις 3-5-10 ευρώ, ας μου πούνε και τη διαφορά που έχει στο κόστος το να μείνεις μια βδομάδα διακοπές στο Λονδίνο από το να μείνεις μια βδομάδα διακοπές στην Αθήνα.
Καλά κρατεί η ρητορική του εθνικού αυτομαστιγώματος, προσφιλής σε νεοελιτιστικούς κύκλους μιας και προσφέρει μια καλή ψυχολογική ντόπα (ὁι άλλοι, οι ηλίθιοι ελληναράδες, και Εγώ, ο ψαγμένος κτλ. κτλ.)Όπως και σε άλλους τομείς, έτσι και στο θέμα της σύνδεσης της αρχαιότητας με τους Νεοέλληνες επικρατούν δύο ακραίες και απλοϊκές απόψεις: ή πρέπει να είμαστε απευθείας απόγονοι του Περικλή ή άσχετα έρμαια του "φαντασιακού" (μα τι όρος και αυτός!). Προφανώς και τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά, αφού οι Νεοέλληνες καλώς ή κακώς είναι ένας λαός με εκατοντάδες πολιτιστικές και βιολογικές επιρροές οι οποίοι διατήρησαν ωστόσο μια πολιτιστική συνέχεια με προηγούμενα στάδια της ιστορίας αυτού του τόπου. Μια ματια στο ύστερο Βυζάντιο και τον Νεοελληνικό διαφωτισμό θα ήταν χρήσιμη σε όσους αναμασούν τα Βερεμικά επιχειρήματα περί αρχαιολατρείας των Βαυαρών κτλ.το άρθρο είναι μεν ορθό στην κριτική του αλλά το κάνει με λάθος τρόπο. Και εν πάση περιπτώσει, τα οθωμανικά ή εβραϊκά μνημεία εν Ελλάδι ανήκουν μεν στην ιστορία του τόπου αλλά δεν ανήκουν και σε άλλες πολιτιστικές κοινότητες; Νομίζω αυτό είναι λίγο πολύ σαφές...
> το άρθρο είναι μεν ορθό στην κριτική του αλλά το κάνει με λάθος τρόπο.Ποιος θα ήταν όμως ο ορθός τρόπος;> τα οθωμανικά ή εβραϊκά μνημεία εν Ελλάδι ανήκουν μεν στην ιστορία του τόπου αλλά δεν ανήκουν και σε άλλες πολιτιστικές κοινότητες;Πράγματι. (Τα λίγα που δεν έχουμε καταστρέψει ακόμα.)
Η παραπάνω αναφορά μου στον Πλήθωνα μπορεί φαινομενικα να έχει μικρη σχεση με το αρθρο όμως ειναι μια εμβληματική φιγούρα του ύστερου 'Βυζαντίου' με κομβικό χαρακτηρα οσον αφορά την σύνδεση της αρχαιοτητας με το σημερα αλλα και την πνευματική επικοινωνία ανατολικής και δυτικής αντιληψης και σκέψης.Επίσης κατα μια διαβολικη συμπτωση ειναι εκει όταν ο πρώτος αρχαιολατρης/ανθρωπιστης απο τη Δύση (Κυριάκος της Ανκόνα μερικα απο τα χειρογραφα του = http://nauplion.net/cyriaco.html) επισκεπτεται την 'Ελλαδα' και τον ιδιο τον Πληθωνα στον Μυστρα σε μια αναζήτηση και καταγραφή σωζωμενων Ελληνικών Αρχαιοτήτων , εξ' ου και η 'τυχαια' συνδεση με το παρον αρθρο.>Μια ματια στο ύστερο Βυζάντιο και τον Νεοελληνικό διαφωτισμό θα ήταν χρήσιμη σε όσους αναμασούν τα Βερεμικά επιχειρήματα περί αρχαιολατρείας των Βαυαρών<Ο Βερεμης δε μου ειναι ιδιαιτερα συμπαθης. Ομως, ναι, η Αρχαιο'λατρεια' και ο Δυτικής προελευσης Φιλελληνισμος ως αφετηρια ενος συγχρονου επισημου αυτοπροσδιορισμος σε συνδυασμό με μια παρωχημενα (19ο αι) Δυτικής 'φιλελληνικης'-προελευσης καχυποψια για τη 'μεσαιωνικη/βυζαντινη' κληρονομια ειναι ενα Τεραστιο προβλημα δυσαρμονιας οσον αφορα την νεοελληνικη ταυτοτητα και αυτοπροσδιορισμό. Θρακιωτες και Ποντιοι με φουστανελα σε γιορτές σχολείων στη Βορεια Ελλαδα ειναι μια αντανακλαση αυτης της δυσαρμονιας. Η επιβολη δηλαδη του συγχρονου επιπλαστου (φαντασιακο) στο διαχρονικο (ο,τι διασωζεται αληθινο μεσω της ιστορικης εξελιξης). Η διεκδικηση εργων πολιτισμικης κληρονομιας εαν αποσκοπει καπου και οχι απλα στην εκτονωση πληγωμενης εθνικης πεηφανειας, πρεπει να ειναι πραξη βαθυτατα συνειδητιποιημενη και πανω απο ολα μελετημενη. Ο Παρθενωνας ειναι μια ξεχωριστη περιπτωση λογω της Εμβληματικότητας του για τον πανανθρωπινο πολιτισμο. Όσον αφορα τις ρωμαϊκες κόπιες και τα Ελληνιστικα αγάλματα υπαρχουν χιλιαδες σε αποθήκες ελληνικων Μουσείων. Ίσως τα πρακτικα προβλημτατα να μην απασχολουν την ελληνικη κοινη γνώμη και να μην τη συγκινουν, όμως ειναι αυτά με τα οποία προσδίδεις αξιοπιστία στην διεδκίκησή σου. Αλλιως το επίπεδο ειναι 'Αϊ αμ γκρηκ αΪ γουοντ το ντρινκ φραππέ (κ αν).Επίσης θα ηθελα να προσθέσω στη λιστα με τα παραμελημενα μνημεια και εκατονταδες Φράγκικα, Βενετικά, Γενουατικα, Κατλανικα που ανηκουν όπως και τα Οθωμανικα και Εβραικα μνημεια οχι μονο σε αλλες πολιτιστικες κοινοτητες αλλα και στις δικες μας.
Τα οστά του Γεμιστού Πλήθωνα βρίσκονται στον Καθεδρικό ναό του Ρίμινι της Ιταλίας. Το 1466 κατά τη διάρκεια του πολέμου μεταξύ Βενετών και Οθωμανών για τον ελεγχο του Μοριά, τα οστά του μεταφέρθηκαν από τον Μυστρά, από Ιταλούς μαθητές του/άνδρες του Σιγισμόνδου Μαλατέστα διοικητη των Βενετικων δυναμεων, στο Ρίμινι προκειμένου ο Πλήθωνας να βρίσκεται μεταξύ έλευθερων ανθρώπων.Ίσως, για να μην έχουν επιστραφεί στον Μυστρά, να υπάρχει ακόμα έλλειμμα ελευθερίας.
Με μια γρήγορη αναζήτηση για μόνο ΜΙΑ εκ των εικόνων που παρατέθηκαν: British Museum: Greek and Roman Sculpture Gallery'The Trentham Lady', Greek, about 130 to 100 BC "The original context of this statue is uncertain, but it may have been made in Greece and taken to Italy at a later date, where it was reused as a funerary statue for Publia Maximina, wife of Sextilius Clemens, whose name is inscribed on the plinth. The statue was formally in the Duke of Sutherland’s collection at Trentham Hall, Shropshire."Τουτέστιν, το άγαλμα ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ πως ΦΤΙΑΧΤΗΚΕ στην Ελλάδα, και ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ στην Ιταλία για να χρησιμοποιηθεί στον τάφο της Publia Maximina, μέχρι που κάποια στιγμή κατέληξε στο Σροπσάιρ της Αγγλίας και από εκεί στο Βρετανικό μουσείο απ όπου και προήλθαν οι πληροφορίες που παραθέτω. Εγώ αυτό που καταλαβαίνω από όλα αυτά είναι ότι όπως ξεπουλάμε την Ελλάδα σήμερα, έτσι την ξεπουλήσαμε και τότε, θέλοντας και μη και σημασία καμία δεν έχει σε ποιον ανήκει το άγαλμα ΑΜ39201 (λέμε τώρα), και ειλικρινά, προσωπικά πιστεύω ότι είναι καλό για τη χώρα να έχουν στοιχεία του πολιτισμού μας στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, όπως έχουμε και εμείς άλλωστε από άλλους πολιτισμούς, αρκεί αυτά τα στοιχεία να μην είναι κομμένα κομμάτια, όπως τα μνημεία του παρθενώνα, αυτό το βρίσκω απλά βάρβαρο.
Μια παρατήρηση-ερώτηση (του Νίκου Δήμου αν δεν απατώμαι): Τα μουσεία της Ελλάδας είναι γεμάτα με αρχαία αριστουργήματα εφάμιλλα αυτών των μουσείων του εξωτερικού. Τα επισκέπτονται, τα γνωρίζουν οι κάτοικοι του νεοελληνικού κράτους;Κατηγορούμε τους ξένους ότι έκλεψαν τ' αρχαία έργα τέχνης και τα φυγάδευσαν στις χώρες τους, ενώ το σωστό θα ήταν να δώσουν σ' ελληνικά μουσεία. Το πρόβλημα με την παραπάνω θέση είναι ο αναχρονισμός που περιέχει: την εποχή που οι ξένοι έβγαζαν τ' αρχαία στο εξωτερικό, δεν υπήρχαν μουσεία στην Ελλάδα. Το ενδιαφέρον για τις αρχαιότητες γεννήθηκε στη Δυτική Ευρώπη. Όσοι είχαν ζήσει πριν στον ελληνικό χώρο δεν συντηρούσαν, αλλά κατέστρεφαν τις αρχαιότητες, από φανατισμό ή (συνηθέστερα) για πρακτικούς λόγους, π.χ. για να προμηθευτούν οικοδομικά υλικά και μέταλλα. Η κουλτούρα της συντήρησης και αναστήλωσης των αρχαιοτήτων είναι πολύ πρόσφατη.
Ανοιγεις μεγαλο θεμα που δεν ειναι πολυ καλα μελετημενο ακόμα. Πολύ ενδιαφερον αρθρο με ενδιαφερουσες πληροφοριες για επανχρησιμοποιηση αρχαιων υλικων, το παραδειγμα της Μεσσηνης.''Πού πανε οι πόλεις οταν εξαφανιζονται- ο οικισμός της πρωιμης και μεσης βυζαντινης Μεσηνης'' σ47http://www.academia.edu/1957971/_._2012_in_._ed._8_-15_._Rethimno_2012_47-71
Δειτε την αρχαιολογο Αγγελικη Κοτταριδη στην εκπομπη Στα Ακρα,ισως η πιο ωραια συνεντευξη που εχει δωθει τα τελευταια 10 χρονια στην ελληνικη τηλεοραση.Αληθινη Ελληνιδα χωρις εθνικισμους και ψευδαισθησεις μοναδικου μεγαλειου ,που ολα τα σχολεια πρεπει να προσκαλουν να μιλαει στα παιδια.Αυτη που ανακαλυψε μαζι με τον Ανδρονικο του μακεδονικους ταφους και το παλατι του Φιλιππου. Θα περιμενε καποιος να ειναι στην πρωτη γραμμη οσωςν ζητανε τα αρχαια πισω αλλα η αποψη της δεν ειναι καθολου αυτη,ολοι λεμε την γνωμη μας αλλα η γνωμη τετοιων ανθρωπων ειναι αυτη που πραγματικα μετραει,η δικια μας αποψεις μπορει να ειναι και σαν αυτο που ειχε πει ο Κλιντ Ιστγουντ για της αποψεις. Δειτε την συγκεκριμενη εκπομπη να μαθετε τι σημαινει πολιτισμος.
Πολύ πιθανόν ο επόμενος μεγάλος αρχαιολόγος της Ελλάδας, ο οποίος προς το παρόν είναι μικρό παιδί, να έλαβε την απόφαση να γίνει αρχαιολόγος παρακολουθώντας αυτή τη συνέντευξη.
H Φλεσσα σωνει και καλα να την κανει να πει οτι η Τουρκια εχει οργανωμενο σχεδιο να παρουσιαζει τα ελληνικα αρχαια ως τουρκικα , βεβαια δεν εχει σημασια αν το κανουν καποιοι ξεναγοι οταν στα τουρκικα μουσεια αναφερονται ξεκαθαρα ως ελληνικα.
"Τα περισσότερα απ' τα ξενιτεμένα αγάλματα δεν προέρχονται από περιοχές του νεοελληνικού κράτους"Δεν έχω ακούσει πιο γελοίο, ανυπόστατο και ανιστόρητο επιχείρημα. Στις περιοχές που δημιουργήθηκαν και βρέθηκαν αυτά τα έργα τέχνης, ζούσαν και δημιουργούσαν Έλληνες. Στην Μικρά Ασία είχε αναπτυχθεί ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός από το 2000π.Χ όπως μαρτυρούν τα ευρήματα , αργότερα στην Κάτω Ιταλία και τη Σικελία και συνεχίστηκε ακόμα και μετά την επικράτηση των Ρωμαίων με τον λεγόμενο "ελληνορωμαϊκό" πολιτισμό. Αυτά τα έργα τέχνης ανήκουν πρωταρχικά στους καλλιτέχνες που τα έφτιαξαν, μόνο που δεν μπορούμε να ξέρουμε πια τι θα προτιμούσαν εκείνοι. Το ότι θα μπορούσαν να βρίσκονται στο Μουσείο της Ακρόπολης θα ήταν απλώς μια συμβολική κίνηση αναγνώρισης του πολιτισμού εκείνου που αποτελεί βάση του σημερινού δυτικού. Καμιά σχέση με εθνικιστική υπερηφάνεια και αρχαιολατρεία, υπάρχουν επιστημονικά κριτήρια και επιχειρήματα στα οποία στηρίζω την άποψή μου.Δεν μπορώ να καταλάβω καν την ύπαρξη αυτού του άρθρου αλλά καλό είναι να εκφράζονται και τέτοιες γνώμες για να μην ξεχνάμε ότι υπάρχει άγνοια από την οποία κινδυνεύουμε αν δεν την αντιμετωπίσουμε.
> Καμιά σχέση με εθνικιστική υπερηφάνεια και αρχαιολατρεία, υπάρχουν επιστημονικά κριτήρια και επιχειρήματα στα οποία στηρίζω την άποψή μου.Έχετε την καλοσύνη να μας τα πείτε κι εμάς;
Μάλλον δεν διαβάσατε προσεκτικά.Τα μουσεία δεν έχουν σκοπό να πολιτογραφήσουν τα έργα τέχνης, δεν πιστεύω ότι θα πρέπει να επιστρέψουν επειδή "ανήκουν στους Έλληνες" όσο για τα επιχειρήματα μου είναι αυτά που είδη έχω γράψει και δεν θα επεκταθώ περισσότερο, ότι τα έργα δημιουργήθηκαν σε περιοχές που άκμαζε ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός, ανήκουν σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, δεν υπήρχε λόγος να μεταφερθούν στο Λονδίνο. Αυτό πιστεύω ότι ισχύει και για τα υπέροχα γλυπτά αιγυπτιακής και γενικότερα αφρικανικής τέχνης που υπάρχουν στο συγκεκριμένο μουσείο.
Αγαπητη Παρασκευή,Με το ίδιο σκεπτικο θα πρεπει να μεταφερθουν στο Αρχαιολογικο μουσείο Αθηνων/Ακροπολης εξ' ολοκλήρου και οι αρχαιοελληνικοί ναοι/μνημεια απο τη Σικελια, Συρια, Μικρα Ασια, Λιβυη και Αίγυπτο. Επίσης μου ειναι δύσκολο να διακρίνω καποια επιστημονικότητα στην τοποθέτησή σου καθως φαίνεται να μπερδεύεις το σύγχρονο Ελληνικό κράτος με τον διαχρονικό Ελληνικό πολιτισμό - Κοσμοπολιτισμό
Τα μνημεία ανήκουν στους χώρους που δημιουργήθηκαν, γιατί διαστρεβλώνετε τα επειχειρήματά μου; Για να μην μιλάμε μόνο για τα ελληνικά έργα τέχνης, ξέρετε ότι μουσεία σε όλον τον κόσμο έχουν κατακλέψει έργα αφρικανικής τέχνης; Για ποιο λόγο είμαστε τόσο ανεκτικοί στις κλοπές; Τα αρχαιοελληνικά έργα τέχνης δεν ανήκουν στο σύγχρονο ελληνικό κράτος, δεν μιλάω για πολιτογράφηση των έργων τέχνης. Σε κάθε περίπτωση πάντως δεν δικαιολογείται η ύπαρξή τους στο μουσείο του Λονδίνου. Εκτός αν εσείς έχετε επιχειρήματα για το αντίθετο.
Οπότε η καμπανια θα επρεπε να λεει 'I am Greek I want to go to Italy',ή 'I am Greek I want to go to Turkey'Ζω στο εξωτερικό για πανω απο τη μισή μου ζωή και εχω αντιληψη του μεγεθους της λαφυραγωγιας πολιτιστικων μνημειων(δες μουσειο Περγαμου στο Βερολινο) των πρωην αποικιοκρατικων δυναμεων.Αυτο που σου φέρνει ο 'Global' συγχρονος διαχειριστης ως επιχιερημα (βλεπε Βρεττανικο μουσειο) ειναι οτι τα μνημεια ανηκουν στον πανανθρωπινο πολιτισμο και οτι την φροντιδα και προβολη που τους παρεχουμε δε θα την εβρισκαν στις πρωην αποικιες ή ημι-αποικιες. Ειναι πρακτικό. Αν θελουμε να εχουμε τυχη σε αυτου του ειδους τις διεκδικησεις και την ορθοτητα του επιχειρηματος της επιστροφης των μηνμειων να την υποστηριξουμε και με λιγο κρεντιμπιλιτι (που λενε που λενε και οι ιμπεριαλιστες) πρεπει να μπορεσουμε ξεπερασουμε τους εαυτους μας. Ας γινει η Αθηνα η μητροπολη που θα επρεπε και θα μπορουσε ενδεχομενως να ηταν. Το ίδιο και για την Θεσσαλονικη. Αρκετα με τις ανατριχιλες και τις συγκινησεις και τα παιδικου τυπου παραπονα για τους κακους ξενους και τους καλους φιλοτιμους ελληνες. Αραγε το κρατος κανει σωστη διαχειριση, αυτη τη στιγμη, της ελληνικης πολιτιστικης κληρονομιας?
Μπορεί να είναι πρακτικό αλλά δεν μπορώ να μην συνεχίζω να υποστηρίζω ότι τα έργα τέχνης ανήκουν πρωταρχικά στους καλλιτέχνες που τα δημιούργησαν, έπειτα στο χώρο τον οποίο βρέθηκαν και τελικά στον πολιτισμό ο οποίος συνεχίζει να υπάρχει, στους κηδεμόνες του αν θέλετε. Με το δικό σας σκεπτικό, ήταν θετικό που οι θησαυροί του μουσείου της Βαγδάτης μετά την στρατιωτική επέμβαση των Αμερικανών καταληστεύθηκαν, επειδή σε μερικά χρόνια θα μπορούν να βρίσκονται στα μουσεία των Ευρωπαίων και των Αμερικανών (προς το παρόν βρίσκονται στα χέρια αδίστακτων συλλεκτών), θα είναι πιο "πρακτικό", θα μπορούν περισσότεροι να τα θαυμάζουν. Δεν είναι έτσι. Συμφωνώ ότι αυτά τα έργα τέχνης ανήκουν στην ανθρωπότητα αλλά πρέπει να υπάρχουν και κάποιες σταθερές. Για να απαντήσω στην ερώτησή σας όμως, όχι δεν πιστεύω ότι το κράτος κάνει αυτή τη στιγμή οποιαδήποτε διαχείριση σωστά και επαναλαμβάνω για τελευταία φορά ότι δεν μιλάω με νομικά και πολιτικά κριτήρια αλλά ιστορικά και γεωπολιτιστικά. Εσείς σκέφτεστε περισσότερο τεχνοκρατικά, όπως και αυτοί που έχουν αναλάβει τη διαχείριση του κράτους μας.
>έπειτα στο χώρο τον οποίο βρέθηκαν και τελικά στον πολιτισμό ο οποίος συνεχίζει να υπάρχει, στους κηδεμόνες του αν θέλετε. Το αρχαιελληνικο αλογο απο την Αλικαρνασσο/Μποντρουμ βασει της παραπανω ιεραρχιας που θεσατε,που θα επρεπε να επιστραφει ?Στο σχολιο μου αναφερομαι ξεκαθαρα περι'λαφυραγωγιας' μνημειων απο πρωην αποικιοκρατεςκαι 'ορθοτητας του αιτηματος επιστροφης πολιτστικων μνημειων'επομενως το σχολιο/ερμηνεια σας οτι βασει του συλλογισμου μου υποστηριζεται η κλοπη των εργων τεχνης και αρχαιολογικων θησατρων της Βαγδατης (συπμληρωνω και της Συριας οπως γραφουμε), ειναι απολυτως λανθασμενο
Σύμφωνα με αυτά που έχω πει, αν θα έπρεπε να μεταφερθεί κάπου θα έπρεπε να μεταφερθεί στο κοντινότερο μουσείο της περιοχής στην οποία βρέθηκε, αν εκεί υπάρχουν σχετικά εκθέματα της περιόδου στην οποία ανήκει το έργο τέχνης και εφόσον αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας σύνθεσης. Αν δεν πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις, η επόμενη επιλογή θα ήταν το μουσείο της Ακρόπολης, μιας και η συνέχιση του ελληνικού πολιτισμού θα έπρεπε να αποτελεί μέριμνα του ελληνικού κράτους. Το ελληνικό κράτος έχει διαφορετική μορφή, οργάνωση και σύνορα απ' ό,τι στην αρχαιότητα, έχουν αλλάξει πολλά από τότε, αλλά είτε το θέλετε είτε όχι αυτά τα έργα ανήκουν στους κληρονόμους του χώρου στον οποίο αυτά δημιουργήθηκαν είτε αυτοί είναι Αλβανοί είτε Τούρκοι είτε Έλληνες. Εσείς ασχοληθείτε με το μάρκετινγκ, με το πόσο βολεύει να επισκέπτονται οι τουρίστες το Λονδίνο περισσότερο από την Αθήνα. Παραδοθείτε χωρίς όρους στις επιταγές της παγκοσμιοποίησης.Δείτε τι είναι πιο πρακτικό, κάντε μερικούς υπολογισμούς, αυτά μόνο μετράνε για σας. Με το να απαξιώνετε την πόλη της Αθήνας δεν κερδίζετε κάτι πάντως, σίγουρα υπάρχουν σοβαρότερα προβλήματα από την επιστροφή των γλυπτών αλλά ένας καλός λόγος από τους Έλληνες του εξωτερικού θα βοηθούσε πολύ. Σας ευχαριστώ πολύ για τη συνομιλία, μη νομίσετε ότι δεν καταλαβαίνω τον τρόπο σκέψης και τα επιχειρήματά σας, ελπίζω κι εγώ να σας έδωσα να καταλάβετε από την πλευρά μου τα δικά μου.Με εκτίμησηΠαρασκευή Παλαιολόγου
Το ζήτημα μπορούσε να περιοριστεί στο αν ένας εθνικός πολιτισμός επιζών έχει το δικαίωμα να διεκδικεί την επιστροφή των πολιτισμικών του κειμηλίων που τον συνδέουν με το παρελθόν του, ασχέτως αν η αλλοτινή του επικράτεια ήταν ευρύτερη. Αν η Μεγάλη Ιδέα είχε ολοκληρωθεί επιτυχώς, θα μιλούσες σήμερα για τουρκικά εδάφη; Η κοιτίδα διεκδικεί, όχι ο τόπος. Η κοιτίδα αυτή τυγχάνει να είναι γεωγραφικά περιορισμένη λόγω ιστορικών συγκυριών, όπως και εντός ιστορικών συγκυριών αδυνατούσε να ελέγξει την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων όταν αυτές συνέβαιναν. Επίσης, αν για παράδειγμα οι μετανάστες έφευγαν κατόπιν συμφωνίας από την Μικρά Ασία την δεκαετία του 20-όπως έφυγαν για παράδειγμα οι Τούρκοι από την Ελλάδα- και δεν διώκονταν και σφάζονταν, ίσως να διεκδικούσαν και την ευχέρεια να πάρουν και αυτά τα κειμήλια, όπως φαντάζομαι κάναν όσο μπορούσαν με τα οικογενειακά τους.Άλλωστε, θα μπορούσαμε να πούμε, ότι μια κατάκτηση είναι κλοπή ενός τόπου. Δεν είναι κατάκτηση η επιβεβλημένη κλοπή της αυτοκυριαρχίας;Όσο δε για τα ρωμαικά αντίγραφα, πολλά από αυτά προέρχονταν από πρωτότυπα που λεηλατήθηκαν από τους Ρωμαίους επί αλλά και μετά και για όλη την διάρκεια της αυτοκρατορίας από τους Ρωμαίους από την ελληνική πολιτισμική γεωγραφικά επικράτεια, ήδη από την εποχή του Κικέρωνα. Για να μιλάμε με ακρίβεια.Όλα αυτά περιττεύουν βέβαια ακόμα πιο πολύ, αν επικεντρωθούμε ειδικότερα για την περίπτωσή μας, στο αν όντως κάτι μας συνδέει με την Ελλάδα της αρχαιότητας. Και κατά συνέπεια, όχι αν το βίντεο έχει δίκιο σε πραγματολογικό επίπεδο, αλλά σε ιστορικό.Αν συμφωνήσουμε ότι έχει δίκιο, τότε η πραγματολογική προσέγγιση έρχεται δεύτερη, και όλα όσα είπα έχουν νόημα. Εφ όσον έχουμε συμφωνήσει σε αυτό, το βίντεο είναι σωστό.Το ζήτημα απαιτεί τόση σκέψη και εμβάθυνση σε άλλα ζητήματα και όχι την επιφανειακή ''γνωμοδότηση'' του wikipedia πάνω στο πότε και από που είναι ένα αρχαίο εύρημα.Στάθηκες πάνω στα στοιχεία των αρχαιοτήτων και αρκέστηκες μόνο σ'αυτά για να εκφέρεις ως άλλος ένας εξυπνάκιας σημειολογολόγος του you tube και της θολωμένης πραγματικότητας ενός τηλεορασάκια με το εγχειρίδιο του Επιθεωρητή του ορθού λόγου παραμάσχαλα, άποψη για κάτι που υπερβαίνει το ίδιο το βίντεο, τις προθέσεις του, τις προθέσεις σου, την γνώση σου, αλλά και τις διαθέσεις σου, την αντίληψή σου εν γένει. Πραγματικά πια, χρειαζόμαστε επιστήμονες να μιλήσουν! Άντε πια! Τί να τα κάνεις τα links αν ήδη έχεις προδιαγράψει την πρόθεση σου να κράξεις, επειδή σπάζεσαι με την έννοια της πρωτοβουλία γενικά;
> Το ζήτημα απαιτεί τόση σκέψη και εμβάθυνση σε άλλα ζητήματα και όχι την επιφανειακή ''γνωμοδότηση'' του wikipedia πάνω στο πότε και από που είναι ένα αρχαίο εύρημα.Η γνωμοδότηση δεν είναι της Wikipedia αλλά του ιστοτόπου του Βρετανικού Μουσείου – εκεί οδηγούν όλες οι παραπομπές της ανάρτησης. Είναι αυτό «επιφανειακή "γνωμοδότητη"»;Αξίζει να επισκεφτείτε τον ιστότοπο-διαμάντι του Βρετανικού Μουσείου και να κάνετε μια εικονική βόλτα στα εκθέματα. Η βάση δεδομένων του περιέχει πάνω από δύο εκατομμύρια αντικείμενα, απ' τα οποία το ⅓ με φωτογραφίες. Για κάθε αντικείμενο δίνουν πληροφορίες και για τη συντήρησή του. Αν παρατηρήσετε κάποιο λάθος, το Βρετανικό Μουσείο σας ενθαρρύνει να το αναφέρετε:  Noticed a mistake? Have some extra information about this object? Please ✉ contact us> με το εγχειρίδιο του Επιθεωρητή του ορθού λόγου παραμάσχαλα,Είστε κατά του Ορθού Λόγου, που αν δεν απατώμαι είναι ελληνική επινόηση, αν και φυσικά όχι νεοελληνική;> Τί να τα κάνεις τα links αν ήδη έχεις προδιαγράψει την πρόθεση σου να κράξεις […];Μα να τεκμηριώσεις τους ισχυρισμούς σου, τι άλλο;
Γειά σας κε. Προκοπίου και πραγματικά χαίρομαι για το βήμα σύστασης. Χαρά μου που βρισκόμαστε σε διάλογο.Δεν είμαι ούτε επώνυμος, ούτε εργάζομαι ως υπεύθυνος για αρχαιότητες στο ΥΠΠΟ. Έχω όμως σχετικές σπουδές, και, κυρίως, το θέμα της επανένωσης των Γλυπτών της Ακρόπολης στην Αθήνα με έχει απασχολήσει πολύ, πρακτικά, εδώ και μία δεκαετία. Το σημείο που εγείρετε σχετικά με τις προτεριαότητές μας (πολιτιστικά, επιστροφή γλυπτών έναντι κρίσης, υποθέσεων διαφθοράς, κλπ. υποθέτω) είναι κάτι που έχω ξανακούσει, ειδικά από πολέμιους της επανένωσης των Γλυπτών. Η απάντησή μου είναι πάντοτε η ίδια: η Ελλάδα είναι χώρα μεγέθους, πληθυσμού και δυνατοτήτων - με πόρους (ανθρώπους, κατάρτιση) ωστε να δρομολογούνται δραστηριότητες και δράσεις προς πάνω από μία κατευθύνσεις ταυτόχρονα. Δηλαδή, ενώ, ναι, πρέπει να σηκώσουμε τα μανίκια μας να εργασθούμε σκληρά και συστηματικά για να επαναδομήσουμε κάτι το οποίο κατέρρευσε, μπορούμε ταυτόχρονα να φροντίζουμε και να χαράσσουμε και ασκούμε στρατηγική και δράση και για άλλα θέματα, όπως, σε αυτήν την περίπτωση, την αποκατάσταση πολιτιστικών πόρων στη χώρα μας. Και αυτό το οποίο συχνά υπογραμμίζω είναι ότι, παρ'όλο που δεν είναι ευρέως συζητημένο, η επαναφορά αρχαιοτήτων στη χώρα μας έχει μεγάλη οικονομική διάσταση, και άμεσα, βραχυπρόθεσμα, και έμμεσα, μακροπρόθεσμα. Επομένως το να συσπειρωθούμε όλοι και να βοηθάμε ο ένας τον άλλον - και ναι, να επισημαίνουμε αλλά εποικοδομητικά και ευγενικά όπου βλέπουμε ότι επιδέχεται κάτι ανασκοπηση, είναι σημαντικό και στο πλαίσιο το οικονομικό/τρέχον της εποχής. Η εν λόγω εκστρατεία έχει ωφελήσει πολύ την επανένωση των γλυπτών της Ακρόπολης, δημοσιοποιώντας το θέμα σε μεγάλο πληθυσμό εκτός της Ελλάδας. Και το σημαντικότερο, η συγκεκριμένη εκστρατεία έχει μορφοποιηθεί σε διάρκεια χρόνου, ώστε να είναι πιό ακριβής και εστιασμένη, με αφαίρεση και προσαρμογή υλικού. Αυτό είναι κάτι που αξίζει να σημειωθεί ως προϊόν υπευθυνότητας, και όχι προς επίκριση.Νά 'στε καλά.Νίκος Χατζηανδρέου.
Επιτρεψτε μου να ξαναγραψω αυτα που εστειλα στην Daily Telegraph τον Δεκεμβριο του 1999.The Parthenon Marbles debate is really a very entertaining one. The one surprising aspect is the abiding glamour and prestige of Classical Greece in this post-modern age. For, surely, not nearly so much fuss would have been made of artefacts from any other period of Greek history. Modern British civilisation, it seems, still feels the need to validate itself by association with the Classical past, hoping to be perceived as a worthy successor and heir. For Classical fans, this is probably welcome, if only to remind us how high art, democracy,imperialism and gross barbarity can coexist. And it goes a long way to explain a certain contempt for the unfortunate present-day inhabitants of the Greek peninsula, some of whom have the gall to call these artefacts "our marbles". After all, how can it be that the descendants of the people who manufactured those revered masterpieces are now so obviously inferior to us?The Greeks themselves, of course, have never had to go through these contortions to accommodate any such foreign heritage. They repeatedly destroyed their own and cheerfully made up a new one (Bronze Age / Classical / Byzantine).It is not true to say that the Greeks want all their artefacts back. On the contrary, they get quite a kick from seeing "their" stuff proudly displayed the world over. The Parthenon Marbles, it is claimed, are a special case. But are they? There is no hope that they will ever be placed on the Parthenon itself and the argument for keeping all pieces in one place for the sake of appreciating the whole can be satisfied by making suitable copies.No, the one important argument is that of "cultural property" and what it means to have control over significant artefacts. In my mind, the point about imperialism's need for cultural validation that is made bythe Marbles being displayed in the British Museum outweighs other considerations.So, what is to be done? Let the Greeks stop asking for the Marbles and instead let them proclaim that they will not accept one single pottery shard back unless all nations everywhere agree on the repatriation of all cultural artefacts removed without informed consent.And let the British Museum forever wonder what it is there for.Best Regards
Την εκστρατεία του κ. Καλογερόπουλου την έχω συναντήσει πολλές φορές στα media και το μήνυμα που πάντοτε εκπέμπεται και κυριαρχεί είναι ο επαναπατρισμός αρχαιοτήτων. Και ειδικά του Παρθενώνα στην Αθήνα. Ποτέ δε συνάντησα συζητήσεις του τύπου "όλα ελληνικά φέρ'τα τα εδώ". Εν πάσει περιπτώσει, η εκστρατεία παρακολούθησα ότι έχει εξελιχθεί από την έναρξή της, με προσθαφαίρεση υλικού και προσαρμογές στο περιεχόμενο και είναι όλο και πιό καλά εστιασμένη, με όλο και μεγαλύτερη απήχηση. Και αυτό είναι κάτι που βρίσκω υγιές και όμορφο - ότι δηλαδή ένας άνθρωπος βάζει την καρδιά του και είναι σε δυναμική σχέση με τον σκοπό για τον οποίο προσπαθεί. Μακάρι ο καθένας μας να βάζει έτσι ψυχή, κι οι γύρω να συνεισφέρουμε, ο καθένας μας ξεχωριστά, και τα media, ώστε να βελτιώνουμε και να βοηθάμε αυτό που διακρίνουμε ως συνειστώσα προς το κοινό καλό.Θα ήθελα να ρωτήσω όσους βγάζουν τόση αγανάκτιση και ετικέτες σε αυτόν τον διάλογο, τί κόστος έχει - όχι η επίκριση και ο αρνητισμός, αλλά η δημιουργική δράση - για τον καθένα μας. Αυτό που με στεναχωρεί σ'εμάς τους Έλληνες είναι μία φαγωμάρα, οχλοποίηση και δημαγωγικές "καταγγελίες" από τα media, κάτι που συχνά δημιουργεί για τον καθένα μας μία ζώνη βολής και φαίνεται έκφανση ευθυνοφοβίας. Ο καθένας μας, έξω από τη γυάλα της μικρής του ζωής, τί έχει παρέξει στα κοινά; Τί σκέψεις έχουμε; Τί διαλόγους κάνουμε; Τί κάνεις στον ελεύθερο χρόνο σου;Επίσης θα ήθελα να προσκαλέσω ιδιαίτερα τον/την συγγραφέα αυτού του άρθρου να μιλήσει ανοιχτά, επώνυμα. Ένα από αυτά από τα οποία πάσχει ο σύγχρονος Έλληνας είναι το θάρρος της γνώμης και ανάληψη ευθύνης. Έχω βαρεθεί να βλέπω και να προσπαθώ να δομήσω διάλογο με προφίλ φαντάσματα και ανόητα user names. Μα πού είσαι νεοέλληνα που ξαφνικά κόπτεσαι τόσο για τη χώρα σου, όταν δεν είσαι σε θέση να ορθωθείς σε έναν διάλογο και να βάλεις σε πράξη κάτι όμορφο που γέννησε ο τόπος σου; Διάλογος και συσχετισμός μέσα από αυτόν.Ας βοηθήσουμε, εμείς, οι πολίτες, ο ένας τον άλλον. Ας μετατρέψουμε την αγανάκτισή μας σε καλοπροαίρετη προτροπή για βελτίωση - έτσι σαν φίλοι. Έτσι κι αλλιώς μια κοινότητα είμαστε. Ας χτίσουμε κάτι όμορφο, και, ναι, ακόμα και εάν έχουμε διακρίνει σφάλματα, ας κρατήσουμε το κομμάτι μας που είναι θυμωμένο με άλλα, και ας ανασκουμπωθούμε να κάνουμε το καλύτερο όλοι μαζί.Εξακολουθώ να αναρωτιέμαι για τη διάσταση και το ποιόν του παρόντος "ρεπορτάζ".Με εκτίμησηΝίκος Χατζηανδρέου
Κυριε Χατζηανδρεου, δεν ξερω ποιος ειστε, αν δηλαδη ειστε καποιος επωνυμος ή και υπευθυνος για θεματα αρχαιοτητων. Καταρχας να εξηγησω οτι το οτι χρησιμοποιουμε εδω καποιο ψευδωνυμο δεν σημαινει απαραιτητα οτι εχουμε κατι να κρυψουμε. Να σας πω λοιπον οτι λεγομαι Πανος Προκοπιου, αν αυτο σας κανει να νιωθεται καλυτερα. Για το ζητημα του αρνητισμου και της δημιουργικης δρασης που θιγετε και οσον αφορα το θεμα του πως θα βοηθησουμε τον τοπο μας να ορθοποδησει και να γινει καλυτερος, εγω προσωπικα εχω να πω το εξης: στη λιστα προτεραιοτητων με τα 10000 πραγματα που πρεπει να γινουν για να ορθοποδησει αυτος ο τοπος, η επιστροφη των αρχαιοτητων ειναι στο νουμερο 10001!Μετα τιμης...
Γειά σας κε. Προκοπίου και πραγματικά χαίρομαι για το βήμα σύστασης. Χαρά μου που βρισκόμαστε σε διάλογο.Δεν είμαι ούτε επώνυμος, ούτε εργάζομαι ως υπεύθυνος για αρχαιότητες στο ΥΠΠΟ. Έχω όμως σχετικές σπουδές, και, κυρίως, το θέμα της επανένωσης των Γλυπτών της Ακρόπολης στην Αθήνα με έχει απασχολήσει πολύ, πρακτικά, εδώ και μία δεκαετία. Το σημείο που εγείρετε σχετικά με τις προτεριαότητές μας (πολιτιστικά, επιστροφή γλυπτών έναντι κρίσης, υποθέσεων διαφθοράς, κλπ. υποθέτω) είναι κάτι που έχω ξανακούσει, ειδικά από πολέμιους της επανένωσης των Γλυπτών. Η απάντησή μου είναι πάντοτε η ίδια: η Ελλάδα είναι χώρα μεγέθους, πληθυσμού και δυνατοτήτων - με πόρους (ανθρώπους, κατάρτιση) ωστε να δρομολογούνται δραστηριότητες και δράσεις προς πάνω από μία κατευθύνσεις ταυτόχρονα. Δηλαδή, ενώ, ναι, πρέπει να σηκώσουμε τα μανίκια μας να εργασθούμε σκληρά και συστηματικά για να επαναδομήσουμε κάτι το οποίο κατέρρευσε, μπορούμε ταυτόχρονα να φροντίζουμε και να χαράσσουμε και ασκούμε στρατηγική και δράση και για άλλα θέματα, όπως, σε αυτήν την περίπτωση, την αποκατάσταση πολιτιστικών πόρων στη χώρα μας. Και αυτό το οποίο συχνά υπογραμμίζω είναι ότι, παρ'όλο που δεν είναι ευρέως συζητημένο, η επαναφορά αρχαιοτήτων στη χώρα μας έχει μεγάλη οικονομική διάσταση, και άμεσα, βραχυπρόθεσμα, και έμμεσα, μακροπρόθεσμα. Επομένως το να συσπειρωθούμε όλοι και να βοηθάμε ο ένας τον άλλον - και ναι, να επισημαίνουμε αλλά εποικοδομητικά και ευγενικά όπου βλέπουμε ότι επιδέχεται κάτι ανασκοπηση, είναι σημαντικό και στο πλαίσιο το οικονομικό/τρέχον της εποχής. Η εν λόγω εκστρατεία έχει ωφελήσει πολύ την επανένωση των γλυπτών της Ακρόπολης, δημοσιοποιώντας το θέμα σε μεγάλο πληθυσμό εκτός της Ελλάδας. Και το σημαντικότερο, η συγκεκριμένη εκστρατεία έχει μορφοποιηθεί σε διάρκεια χρόνου, ώστε να είναι πιό ακριβής και εστιασμένη, με αφαίρεση και προσαρμογή υλικού. Αυτό είναι κάτι που αξίζει να σημειωθεί ως προϊόν υπευθυνότητας, και όχι προς επίκριση.Νά 'στε καλά.Νίκος Χατζηανδρέου.
>> Την εκστρατεία του κ. Καλογερόπουλου την έχω συναντήσει πολλές φορές στα media και το μήνυμα που πάντοτε εκπέμπεται και κυριαρχεί είναι ο επαναπατρισμός αρχαιοτήτων. Δώστε μας λινκς σας παρακαλώ.>> Και αυτό είναι κάτι που βρίσκω υγιές και όμορφο - ότι δηλαδή ένας άνθρωπος βάζει την καρδιά του και είναι σε δυναμική σχέση με τον σκοπό για τον οποίο προσπαθεί. Είναι ρομαντικό αυτό που λέτε νομίζω. Και η Κατερίνα Μουτσάτσου και ο Χάρρυ Κλυνν βάζουν την καρδιά τους στα χαζοβίντεό τους - αλλά δεν είναι ούτε υγιές ούτε όμορφο. Είναι άσχημο και άρρωστο, όπως το βίντεο του Καλογερόπουλου.>> Επίσης θα ήθελα να προσκαλέσω ιδιαίτερα τον/την συγγραφέα αυτού του άρθρου να μιλήσει ανοιχτά, επώνυμα. Τί ακριβώς θα αλλάξει στη γνώμη του αν μιλήσει επώνυμα; Οι ιδέες υπάρχουν ανεξάρτητα από τους φορείς τους. Επίσης σε μία χώρα που είναι πρώτη στον τραμπουκισμό και αν πεις τις ιδέες σου μπορεί να φας και ξύλο (Χρυσή Αυγή, ΠΑΜΕ, ΚΚΕ, Εξοκοινοβουλευτική Αριστερά, "Αναρχικοί", Μαφιόζοι της νύχτας, Παρακρατικοί, Ομοφοβικοί κλπ κλπ) ο καθένας μπορεί να φοβάται για την ασφάλειά του και να μη θέλει να μιλάει επώνυμα. Έτσι γίνεται και στο Ιράν και ευτυχώς που υπάρχει το ίντερνετ και οι απαγορευμένες ιδέες τουλάχιστον ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ.>> Ένα από αυτά από τα οποία πάσχει ο σύγχρονος Έλληνας είναι το θάρρος της γνώμης και ανάληψη ευθύνης. Έχω βαρεθεί να βλέπω και να προσπαθώ να δομήσω διάλογο με προφίλ φαντάσματα και ανόητα user names. Μην απαντάτε σε εμένα αλλά ο Άρης Δημοκίδης έχει ονοματεπώνυμο, να του απαντήσετε.>> Εξακολουθώ να αναρωτιέμαι για τη διάσταση και το ποιόν του παρόντος "ρεπορτάζ"Τί έχετε στο μυαλό σας;
Δεν υπαρχει αμφιβολια οτι τοσο ο δημιουργος της καμπανιας και πολυ περισσοτερο τα εθνικιστικα μπλογκ που την αναπαραγουν, πασχουν απο ημιμαθεια...η και παντελη αγνοια. Αυτο ειναι φανερο. Η ελλειψη παιδειας και κρισης ειναι φανερη. Εκτος αν φυσικα εννοουν ο,τιδηποτε εχει σχεση εστω και ελαχιστα και νοητά με την Ελλαδα , πρεπει να ερθει εδω ακομα κι αν δε δημιουργηθηκε εδω. Με το γνωστο επιχειρημα "οταν χτιζαμε παρθενωνες, ησασταν στα δεντρα" κλπΑπύθμενη βλακεια αγραμματων φασιστοειδων, που νομιζουν οτι αμα στολιστουν με ελληνικες σημαιες (τις οποιες εχουν ξεφτιλισει πληρως με τη συμπεριφορα και την αγνοια τους), και γραψουν σε ενα μπλογκ....μετατρεπονται τουλαχιστον σε Κολοκοτρωνηδες...Δε θα σωθει ευκολα αυτη η χωρα απο την κριση....ειναι πολυεπιπεδη και βαθυτατη!!
> Απύθμενη βλακεια αγραμματων φασιστοειδωνΕ, ας μην τους βγάλουμε όλους φασίστες! Είναι υπερευαίσθητοι σε κάποια θέματα, αλλά ας πούμε… κάτω του μετρίου ευαίσθητοι σε κάποια άλλα, π.χ. την προέλευση των αγαλμάτων.
Εξαιρετικό το άρθρο και πολλές ευχές στον Steppenwolf για το δύσκολο έργο που έχει επιλέξει (δηλ. να αντιστέκεται στην αμάθεια). Από εκεί και πέρα, ας μην έχουμε ψευδαισθήσεις για την ιδεολογική προτίμηση όσων πάσχουν από βαθειά άγνοια: Πρόκειται για χαρακτηριστικό της μεγάλης μάζας οπαδών όλων των πολιτικών χώρων. Σε ό,τι αφορά αυτούς της ΧΑ συγκεκριμένα, πιστεύει στα σοβαρά κανείς ότι γνωρίζουν έστω και την ύπαρξη της Δήμητρας της Κνίδου; (ή ακόμη περισσότερο, ότι είναι σε θέση να αναγνωρίσουν το άγαλμα και να κάνουν και σχόλια γι' αυτό;;;)
@ ein SteppenwolfΔεν ειπα φασιστες , ουτε Χαυγιτες ...ειπα φασιστοειδη. Και επιμενω. Ειμαι σχεδον σιγουρος οτι δεν προκειται για ευαισθητα ατομα που ξαφνικα πονεσαν την Ελλαδα και τα κλεμμενα της. Το οτι κανω τον Ελληναρα δε με κανει υπερευαισθητο. Με κανει βλακα εθνικιστη, που δεν μπορει να ξεχωρισει το πως θα κανει καλο στην πατριδα του (πολυ απλα αν συμπεριφερθει ως υπευθυνος ευρωπαιος με γνωση και κριση, λυσει τα προβληματα και δυναμωσει τον τοπο του), και πως θα κανει κακο ή εστω θα γινει Καραγκιοζης.
Νομίζω πρέπει να γίνει ένα βιντεακι που να λεει. "I am Greek and i am not the center of the universe", εκει θα εχει ολιγολεπτα αφιερωματα σε ολους τους πολιτισμους απο αρχαιοτατων χρονων για να συνειδοποιήσει οτι δεν αποτελει την μοναδικη εξελιξη του homo sapiens sapiens, αν και προσωπικα θα μας κατετασα καπου κοντα στους νεαντερνταλ τελευταια....
Η πλάκα ειναι βεβαια οτι σχολια σαν και αυτά (τα οποια ειναι καταρχας σωστα) γινονται συνηθως απο κόσμο που δεν εχουν κατανοησει πλήρως οτι καλως ή κακως ο αρχαιοελληνικος πολιτισμος, οπως μεταλαμπαδευτηκε στον ελληνορωμαικο (καπου διαβασα, σε blog γνωστου ξενου φιλοσοφου, μιλαμε παντα για roman empire και greek culture) εχει αποτελεσει τον ενα απο τους τρεις θεμελιους λιθους του δυτικου πολιτισμου που καλως ή κακως εχει επικρατησει (so far).Επομενως καλη η συγκριση με αλλες κουλτουρες και πολιτισμους, αλλα απο την αλλη ας εχουμε την κλίμακα και την αναλογια της συνεισφορας του καθε πολιτισμου στο σημερινο επικρατων πολιτισμου in place.
ακριβως ας εχουμε την κλιμακα "εχει αποτελεσει τον ενα απο τους τρεις θεμελιους λιθους του δυτικου πολιτισμου" με κλιμακα την υφηλιο που ακριβως το κατατασεις?
Υπάρχει μια ποντιακή έκφραση : Φτού απ' όθεν εξέβα. Και περιγράφει το ύποπτο,το κακόηθες και το ευτράπελο, αυτού που φτύνει την καταγωγή του. Αυτή η λύσσα της Αριστεράς άνοιξε τον δρόμο στα Χρυσαύγουλα .
@Deniz karadeniz Το να εχεις αντιληψη το που ανηκεις στο κοσμο δεν φτυνεις τη καταγωγη σου απλα εισαι ρεαλιστης. Και τον δρομο στα Χρυσαυγουλα τον ανοιξε η Δεξια. (να πω απλως οτι δεν ειμαι ουτε αριστερη ουτε δεξια, ουτε πανω ,ουτε κατω, ειμαι εγω.)
Βασικό μας επιχείρημα για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα είναι πως αποτελούν τμήμα μνημείου και όχι αυτοτελή έργα τέχνης. Με αυτό ως βάση, τα γλυπτά του Παρθενώνα ως διεκδίκηση διαχωρίζονται πλήρως από οποιοδήποτε μεμονωμένο άγαλμα. Πέραν αυτού, πάντως, η συζήτηση για επιστροφή κι άλλων έργων τέχνης στις χώρες όπου δημιουργήθηκαν είναι αναπόφευκτο να ανοίξει, αφού το κάπως αποικιακό επιχείρημα πως ένα έργο τέχνης π.χ. στο Λονδίνο το απολαμβάνει περισσότερος κόσμος, σήμερα που οι αποστάσεις ελαχιστοποιούνται, καταρρίπτεται.Τώρα, για τη Δήμητρα της Κνίδου, εάν νιώθει σπίτι της την Αθήνα, είναι ένα ερώτημα δύσκολο στο να απαντηθεί, πάντως σίγουρα η απάντηση δεν είναι τόσο προφανής όσο ίσως υπαινίσσεται το άρθρο. Σπίτι της είναι, όχι μόνο το έδαφος, αλλά και το πλαίσιο μιας κουλτούρας. Συμφωνώ, εννοείται, για τους Ελληναράδες.
Κι εγώ θεωρώ ότι η διεκδίκηση συλλήβδην όλων των αρχαιοτήτων από τα ξένα μουσεία φαίνεται ουτοπική και αποδυναμώνει το ζήτημα των γλυπτών του Παρθενώνα. Το κεντρικό επιχείρημα για την επιστροφή των συγκεκριμένων γλυπτών είναι ότι αποτελούν μέρος ενός μνημείου που αποτελεί παγκόσμια κληρονομιά. Δε βοηθάει καθόλου την υπόθεση το να εγείρουμε ανεξέλεγκτα αξιώσεις για αρχαία γλυπτά, ανεξάρτητα από το που προήλθαν.
> Τώρα, για τη Δήμητρα της Κνίδου, εάν νιώθει σπίτι της την Αθήνα, είναι ένα ερώτημα δύσκολο στο να απαντηθεί, πάντως σίγουρα η απάντηση δεν είναι τόσο προφανής όσο ίσως υπαινίσσεται το άρθρο. Σπίτι της είναι, όχι μόνο το έδαφος, αλλά και το πλαίσιο μιας κουλτούρας.Φοβάμαι ότι αν η Δήμητρα της Κνίδου έρθει στην Αθήνα και κάνει και μια βόλτα απ' την Ελευσίνα, θα τραγουδήσει το  Κοιμήσου Περσεφόνη στην αγκαλιά της γης  στου κόσμου το μπαλκόνι ποτέ μην ξαναβγείς.και μόλις τελειώσει θ' αυτοκτονήσει.Κι ανθρώπους που να μιλάνε τη γλώσσα της, δηλαδή που ξέρουν Αρχαία, μάλλον στο Λονδίνο θα βρει παρά στην Αθήνα.
Μπράβο, λύκε!Το άρθρο είναι αποκαλυπτικό του μεγέθους της αμάθειας αλλά και της οίησης του κάθε "Ελληνάρα" που απλώς μας διασύρει όλους...Ο τύπος δεν μπορούσε να προσφέρει καλύτερο επιχείρημα για να ΜΗΝ επιστραφεί τίποτα στην Ελλάδα...