ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Δημήτρης Λιαντίνης. Το αρχείο της ζωης του

Δημήτρης Λιαντίνης. Το αρχείο της ζωης του Facebook Twitter
22

Ο Δημήτρης Λιαντίνης με την κόρη του Διοτίμα στον Ταύγετο (αρχείο οικογ. Λαντίνη).

"Διοτίμα μου,

φεύγω αυτοθέλητα. Αφανίζομαι όρθιος, στιβαρός και περήφανος. Ετοίμασα τούτη την ώρα βήμα- βήμα ολόκληρη τη ζωή μου, που υπήρξε πολλά πράγματα, αλλά πάνω από όλα εστάθηκε μια προσεκτική μελέτη θανάτου. Τώρα που ανοίγω τα χέρια μου και μέσα τους συντρίβω τον κόσμο, είμαι κατάφορτος με αισθήματα επιδοκιμασίας και κατάφασης.

Πεθαίνω υγιής στο σώμα και στο μυαλό, όσο καθαρό είναι το νωπό χιόνι στα όρη και το επεξεργασμένο γαλάζιο διαμάντι.

Να ζήσεις απλά, σεμνόπρεπα, και τίμια, όπως σε δίδαξα. Να θυμάσαι ότι έρχουνται χαλεποί καιροί για τις νέες γενεές. Και είναι άδικο και μεγάλο παράξενο να χαρίζεται τέτοιο το δώρο της ζωής στους ανθρώπους, και οι πλείστοι να ζούνε μέσα στη ζάλη αυτού του αστείου παραλογισμού.

Η τελευταία μου πράξη έχει το νόημα της διαμαρτύρησης για το κακό που ετοιμάζουμε εμείς οι ενήλικοι στις αθώες νέες γενεές που έρχουνται. Ζούμε τη ζωή μας τρώγοντας τις σάρκες τους. Ένα κακό αβυσσαλέο στη φρίκη του. Η λύπη μου γι' αυτό το έγκλημα με σκοτώνει.

Να φροντίσεις να κλείσεις με τα χέρια σου τα μάτια της γιαγιάς Πολυτίμης, όταν πεθάνει. Αγάπησα πολλούς ανθρώπους. Αλλά περισσότερο τρεις. Το φίλο μου Αντώνη Δανασσή, τον αδερφοποιτό μου Δημήτρη Τρομπούκη, και τον Παναγιώταρο το συγγενή μου, γιο και πατέρα του Ηρακλή.

Κάποια στοιχεία από το αρχείο μου το κρατά ως ιδιοκτησία ο Ηλίας Αναγνώστου.

Να αγαπάς τη μανούλα ως την τελευταία της ώρα. Υπήρξε ένας υπέροχος άνθρωπος για μένα, για σένα, και για τους άλλους. Όμως γεννήθηκε με μοίρα. Γιατί της ορίστηκε το σπάνιο, να λάβει σύντροφο στη ζωή της όχι απλά έναν άντρα, αλλά τον ποταμό και τον άνεμο. Το γράμμα του αποχαιρετισμού που της έγραψα το παίρνω μαζί μου.

Σας αφήνω εσένα, τη μανούλα και το Διγενή, το σπίτι μου δηλαδή, που του στάθηκα στύλος και στέμμα, Γκέμμα πες, σε υψηλούς βαθμούς ποιότητας και τάξης. Στην μεγαλύτερη δυνατή αρνητική εντροπία. Να σώζετε αυτή τη σωφροσύνη και αυτή την τιμή. Θα δοκιμάσω να πορευτώ τον ακριβό θάνατο του Οιδίποδα. Αν όμως δεν αντέξω να υψωθώ στην ανδρεία που αξιώνει αυτός ο τρόπος, και ευρεθεί ο νεκρός μου σε τόπο όχι ασφαλή, να φροντίσεις με τη μανούλα και το Διγενή, να τον κάψετε σε ένα αποτεφρωτήριο της Ευρώπης.

Έζησα έρημος και ισχυρός.
Λιαντίνης.

Τη μέρα που θα πέσω έδωσα εντολή
να στεφανωθούν οι μορφές
Σολωμού στη Ζάκυνθο κ' Λυκούργου
στη Σπάρτη."

(Αποχαιρετιστήριο γράμμα που άφησε ο Δημήτρης Λιαντίνης στην κόρη του όταν εξαφανίσθηκε την 1η Ιουνίου 1998)

Ο Δημήτρης Λιαντίνης στον Ταύγετο.

Διάλεξη του Δημήτρη Λιαντίνη με θέμα την Φιλοσοφική θεώρηση του θανάτου στη Σχολή Εφαρμογών Υγειονομικού του 401. Ανάμεσα στο κοινό των στρατιωτικών γιατρών διακρίνεται η Νίκη Γουλανδρή. Το βίντεο αρχίζει λίγο σαν παλιά ελληνική κωμωδία, αλλά οι χειρισμοί της κάμερας και ο χειμαρρώδης λόγος του Δημ. Λιαντίνη κερδίζουν γρήγορα το ενδιαφέρον.

Ο Δημήτρης Λιαντίνης ξεναγεί στην Ακρόπολη τους μαθητές του από το Μαράσλειο Διδασκαλείο.

Στο παλιό Μουσείο της Ακρόπολης, μπροστά στη μετόπη που παρουσίαζει την αρπαγή της Λαπιθίδας από τον Κένταυρο.

Στις κερασιές του χωριού του (αρχείο Δημ. Αλικάκου).

Γκέμμα, το τελευταίο βιβλίο, το "κύκνειο τραγούδι" του Δημήτρη Λιαντίνη, όπως το ανέφερε ο ίδιος στην τελευταία του ομιλία στα Χανιά. "Kύκνειο τραγούδι...Καταλαβαίνετε τι σημαίνει". 

Ταξίδι στην Ιταλία το 1974 με τη γυναίκα του Νικολίτσα. Φλωρεντία, Ραβέννα, Βενετία... Στη Φλωρεντία, μπροστά στην Casa di Dante, υπόκλιση του Δημήτρη Λιαντίνη στον Dante. (αρχείο οικ. Λιαντίνη).

Ανάβαση στη σπηλιά όπου βρέθηκαν τα οστά του Δημήτρη Λιαντίνη επτά χρόνια μετά την εξαφάνισή του. Το σημείο της ταφής αποκαλύφθηκε στην κόρη του σύμφωνα με την επιθυμία του από έναν ξάδερφό του. "'Ηταν ένας σκελετός ξαπλωμένος σε μία σπηλιά περίπου ένα μέτρο βάθους με την πλάτη προς τα κάτω και κοιτάζοντας τον ουρανό (Γ. Σολωμού, Διευθ. της Χειρ. Κλινικής της Σπάρτης). 

Η σπηλιά-τάφος και μερικά ευρήματα. Οι αμπούλες καλίου βρέθηκαν άθικτες (αρχείο Δημ. Αλικάκου).

Ο Δημήτρης Λιαντίνης διαβάζει το ποίημα του Καβάφη Τείχη.

Σαν Σήμερα
22

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ΔΕΥΤΕΡΑ «Love Actually»: η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Οθόνες / «Love Actually»: Η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Σαν σήμερα πριν από είκοσι χρόνια έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η λονδρέζικη χριστουγεννιάτικη κομεντί που εξελίχθηκε σε απαραίτητη χριστουγεννιάτικη προβολή για εκατομμύρια σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Κάθριν Χέμπορν: Η σταρ των μεγάλων αντιφάσεων

Σαν Σήμερα / Κάθριν Χέπμπορν: Η σταρ των μεγάλων αντιφάσεων

Είκοσι χρόνια μετά τον θάνατό της στις 29 Ιουνίου του 2003 σε ηλικία 96 ετών, η Κάθριν Χέπμπορν παραμένει η εμβληματικότερη κινηματογραφική μορφή αυταπάρνησης και αδιαφορίας για το ασύλληπτης διάρκειας status της, υπονοώντας πως ήταν καταδικασμένη να γίνει, και να πεθάνει, σταρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

11 σχόλια
<< Το θανατο μου τον αφηνω αινιγμα και δωρο>> . Κατι αναλογο ειχε πει ο Εμπεδοκλης πριν 2600 χρονια ο οποιος , βασει κσποιων στοιχειων ,εξαφανιστηκε και αυτος στον Ταυγετο.Τιθεται λοιπον το ερωτημα: Γιατι στον Ταυγετο και μαλιστα στην γνωστη πυραμιδα του Ταυγετου και οχι στον Παρνωνα; Τι σημαινει για την σημερινη επιστημη η πυραμιδα του Ταυγετου; Δεν υπαρχει καμια σκοπιμοτητα εκ μερους μου να ξεφυγω σε ανοητες φανταστικες υποθεσεις αλλα να προσπαθησω να βρω πατηματα βασει της λογικης. Ο Λιαντινης ελεγε πως η ζωη του ηταν μια διαρκης και προσεκτικη μελετη θανατου. Σε φιλοσοφικο επιπεδο αυτο σημαινει την καταπατηση της ληθης και της αναδειξης της αληθεια καθως επισης και η αποβολη του ηθικου εγωισμου για το φαινομενο του θανατου ωστε να ειμαι ελευθερος στο τελος να τον αντιμετωπισω θαραλλεα και τροπαιοφορα αλλα και να ζησω παραλληλα μια ζωη θαυμαστη. Στο επιπεδο ομως των φυσικων επιστημων η μελετη θανατου πως μεταφραζεται; καθως ξερουμε πως ο Λιαντινης ηταν λατρης των θετικων επιστημων. Αυτα λοιπον πιστευω ειναι σημεια κλειδια γι αυτο που ονομαζε θανατο ο ιδιος ο καθηγητης.Οπως και να το κανουμε ενα πεπλο μυστηριου συνεχιζει να σκεπαζει την υποθεση.Αν ερθουμε ομως στο εργο του και τα βιβλια του , αποκαλυπτεται μια ισχυρη προσωπικοτητα με ενα τεραστιο υποβαθρο γνωσης και θελησης για την αναδειξη της αληθειας. Το 78 παιρνει βραβειο καλυτερης εως τωρα ερμηνειας του εργου του Σολωμου. Το βιβλιο που εγραψε για την εργασια αν και μικρο περιεχει πυκνοτατα σφαιρικα νοηματα καθως αναβιωνει κανεις μπορει να πει το θαυμα του ελληνικου πολιτισμου..Το κεφαλαιο Η Δικαιη λυρα ειναι πραγματικα κατι το σπουδαιο . Επισης το βιβλιο του Στοα και Ρωμη ειναι υπερτατα αποκαλυπτικο και ευπιστο σχετικα με τις αληθειες και τα βαθεια νοηματα που αναγραφονται στις σελιδες του. Ωστοσο πρεπει να σημειωθει οτι δεν πωλειται στα περισσοτερα γνωστα βιβλιοπωλεια. Πολλα αλλα πραγματα πρεπει να λεχθουν γι αυτο τον ανθρωπο αλλα δεν χωρουν εδω. Σχεδον τα παντα ειναι αποσπασματικα και μισα αν δεν σκυψει κανεις μεσα στα βιβλια του και να τον συνεπαρει ο ελευθερος τροπος σκεψης του. Ο λιαντινης ανιχνευσε την νεκρωση του σημερινου ανθρωπου και του πολιτισμου του σε τετοιο βαθμο ωστε εφτασε στο σημειο να θελει να λεγεται απλα Δασκαλος. Μονο οταν θα αποκωδικοποιησουμε και θα μπουμε στην ροη σκεψης του Λιαντινη θα κατανοησουμε τι εστι ελληνικος...Και για να γινει αυτο πρεπει να παθουμε για να μαθουμε...να χυθει αιμα θα λεγε κανεις...γιατι ο Λιαντινης δεν αστειευοταν. Να λοιπον που σημερα τα βρισκουμε μπροστα μας.Κανενας δεν εχει συμφερον σημερα απο τους πανεπιστημιακους η αυτους της εξουσιας η της εκκλησιας να αναδειξει τον Λιαντινη ..Συμφερον εχουν μονο οι πολιτες...
ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΝΟΥΝ ΠΙΣΩ ΦΕΥΓΟΥΝ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΝΗΜΠΟΡΟΙ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΟΥΝ.ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΑΣ ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΞΕΧΝΑΜΕ ΚΑΙ ΑΣ ΤΟΥΣ ΕΧΟΥΜΕ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΑ
Ο Λιαντίνης ήταν τελείως σίγουρος για τα πιστεύω του δηλαδή κυριαρχούνταν από άγνοια, ενώ στην πραγματικότητα το μόνο βέβαιο ήταν ο θάνατος του. Έψαχνε την γνώση στον θάνατο, τι έμαθε;Δεν έδωσε προσοχή στον Σόλωνα που σοφά είπε το αρχαίο ρητό "να γερνάει πάντα μαθαίνοντας". Ούτε ήθελε να γεράσει αλλά ούτε πραγματικά να μάθει ο καθηγητής Λιαντίνης.
Ο θερμός του εναγκαλισμός με τον θάνατο με θλίβει, ίσως το μόνο σκοτεινό σημείο σε αυτό το φωτεινό μυαλό. Οι διαλέξεις του εμπνέουν γενιές έως και σήμερα.Συγχαρητήρια που αναδείξατε πτυχές της ζωής και του έργου του με λιτό, κομψό τρόπο.
Από τη μία, ενώ καταλαβαίνω πολύ καλά την ανάγκη μας για καθοδήγηση με την πεποίθηση πως τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά αν συνέχιζαν κάποιοι σπουδαίοι άνθρωποι να βρίσκονται εν ζωή κοντά μας, από την άλλη, αναρωτιέμαι γιατί δεν εμφανίζονται στο προσκήνιο σήμερα τέτοιοι άνθρωποι να μας εμπνεύσουν (που σίγουρα υπάρχουν). Το χειρότερο; Ενώ μας απευθύνονται, γιατί άραγε, τόσο πολύ αδυνατούμε να τους διακρίνουμε ή να τους ακούσουμε;
"...Aνεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμον έξω."Μόνο που αυτός, σε αντίθεση με τον ήρωα του Καβάφη, απ΄τον κόσμο "έφυγε αυτοθέλητα".Τα σέβη μου...
Ήρεμος και ισχυρός, ακέραιος και γενναίος, ανατριχιαστικά διορατικός. Μπορεί, αλλά και πολύ full of himself, όπως το αντιλαμβάνομαι, με ένα τεράστιο εγώ στο μέγεθος του Ταΰγετου.
Όποιος διαβάσει Τα Ελληνικά και τη Γκέμμα καταλαβαίνει τι προσέφερε στην ανθρωπότητα. Πιστεύω ότι κάποτε θα κατατάσσεται ανάμεσα στους μεγάλους σύγχρονους Έλληνες ...
@Τakis Μπορείς να το πεις και εσυ με απλά λόγια. Πχ ο Einstein τη θεωρία της σχετικότητας, ο Marx τον ιστορικό υλισμό, ο Πλάτωνας πήγε τον ιδεαλισμό σε άλλο επίπεδο. Ο Λιαντίνης λοιπόν έκανε ...?
Ερμήνευσε τους αρχαίους με έναν πρωτότυπο και φρέσκο τρόπο. Ανέλυσε πολλές από τις αιτίες της ελληνική σχιζοφρένειας. Δίδαξε νέους τρόπους διδασκαλίας της αρχαίας αλλά και της νέας ελληνικής κληρονομιάς (που δεν είναι μόνο ελληνική αλλά και παγκόσμια). Τοποθέτησε στη σωστή τους θέση πολλούς ποιητές και στοχαστές με ακαταμάχητα επιχειρήματα. Δίδαξε νέα συστήματα ιεράρχησης αιώνιων αξιών. Αποτέλεσε υπόδειγμα δασκάλου για πολλούς σημερινούς δασκάλους.