Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Τζένης Μαστοράκη*

Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Τζένης Μαστοράκη* Facebook Twitter
0

 

 photo Πάνος Μιχαήλ

 

 

 

Διάλεξα ταινίες που με βρήκαν αθώα και ανοιχτή: πριν το καλοκαταλάβω, είχα τρυπήσει την οθόνη κι είχα περάσει από την άλλη μεριά. Δεν αμφιβάλλω πως είναι, με πολλούς τρόπους, η συναισθηματική μου σαβούρα –κι όμως, όσο και να το ξανασκέφτηκα, πάλι αυτές θα διάλεγα.

 

 

 

 

Το κορίτσι με τα παραμύθια

[Δάκρυα στην παρανομία]

 


 

 

Στο τέλος, εκεί που πεθαίνει η Βουγιουκλάκη, και ο μικρούλης Καλατζόπουλος φωνάζει «Αγνή! Αγνή αδερφούλα!» μ’ είχε πιάσει πονόλαιμος από το κρατημένο κλάμα. Εντάξει, τα μάτια ποτάμι, μα έλα που έπρεπε να κάνεις πως δεν κλαις. Η γιαγιά μου κι εγώ «είχαμε τα δάκρυα στην τσέπη». Αυτό το έλεγε η μαμά μου. Κι όταν πηγαίναμε κι οι τρεις στο σινεμά, προσπαθούσε να μας επαναφέρει στην τάξη μ’ ένα διακριτικό «τς-τς-τς». Πολλά δραματικά της εποχής εκείνης τα είδα δυο φορές απανωτά. Την πρώτη και οι τρεις μαζί, με «τς-τς-τς», τη δεύτερη μόνο με τη γιαγιά μου, που ήθελε να κλάψουμε επιτέλους με την ησυχία μας.

 




L’important c’est d’aimer

[Δάκρυα μοιρασμένα]

 


 

Ένα ολόκληρο καλοκαίρι είδα την ταινία 3-4 φορές, με διάφορες παρέες. Κλαίγαμε σχεδόν συνεταιρικά. Σχεδόν συνεταιρικά ερωτευόμαστε κάθε φορά και τον Φάμπιο Τέστι, που όμως ήτανε ένα χάλι σε όσες ταινίες τον πέτυχα αργότερα.

 




Marcelino Pan y Vino

[Το άδικο θαύμα]

 


 

Την ταινία την είδα μόνο μια φορά στη ζωή μου. Μεγάλη βδομάδα, στο σινεμά που λεγόταν «Ρέο» κι έγινε αργότερα το θέατρο του Ποταμίτη. Χρόνια περίμενα να την ξαναπαίξουνε, αλλά τίποτα, μόνο Χριστούληδες φέρνανε για το Πάσχα, και νοσταλγούσα τους καλόγερους που τραγουδούσαν: «Μαρσελίνο Πανυβίνο, μη φοβάσαι το σαπούνι...» Έτσι ακριβώς το θυμάμαι και τώρα το τραγούδι τους: μια σκέτη μουσική με ελληνικούς υπότιτλους. Το λυπητερό τέλος δεν μπόρεσα να το χωνέψω με τίποτα. Όμως, κάτι ο Παβλίτο Κάλβο, κάτι η τρυφεράδα της ταινίας, από τότε άρχισα να πιστεύω στα θαύματα.

 




The Strawberry Statement

[Χουντικό σινεμά]

 

 

 

Ήταν σε κινηματογράφο που δεν υπάρχει πια. Κάτω κάτω στη Σταδίου. Ούτε θυμάμαι πώς τον έλεγαν. Μια Δευτέρα του 1971, στη βραδινή προβολή. Ξεκίναγαν Δευτέρα οι καινούργιες ταινίες. Τίγκα η αίθουσα, είχαμε τρέξει από την πρώτη μέρα, ξέραμε τι θα δούμε, και στο φινάλε αρχίσαμε (μαζί με το φοιτηταριό της οθόνης) να χτυπάμε όλοι τα χέρια μας ρυθμικά: «Give Peace a Chance». Μερικοί, οι πιο γενναίοι, σηκώθηκαν όρθιοι. Κανένας μας δεν τραγούδησε φωναχτά, πού να τολμήσουμε. Βγήκαμε στο δρόμο φουσκωμένοι μ’ ένα αίσθημα ηρωικό. Αθώοι και συγκλονισμένοι. Λες κι είχαμε ρίξει τη χούντα μ’ ένα τραγούδι χωρίς λόγια. Την άλλη μέρα η ταινία απαγορεύτηκε. Ξαναδιαβάζω αυτά που έγραψα και φοβάμαι πως για τους νεαρότερους χρειάζονται υποσημειώσεις:-)

 




San Michele aveva un gallo

[Κόκκινος κι άσπρος πετεινός]

 


 

Οι Ταβιάνι έθρεψαν τον πολιτικό μου ρομαντισμό. Τις αγάπησα πολύ τις ταινίες τους. Κυρίως όμως αυτήν εδώ. Για τη βάρκα με το κόκκινο πανί, που την είχα και φωτογραφία και τη χάζευα. Και προπαντός για την αρχή της, με τον πιτσιρίκο που τραγουδάει φωναχτά για να ξορκίσει το σκοτάδι: «San Michele aveva un galllo, bianco, rosso, verde e giallo». Τις περισσότερες φορές μια σκηνή μονάχα μπορεί να γίνει μέσα μου ολόκληρη ταινία –και αντίστροφα.

 

 

The Secret Life of Walter Mitty

[O μπαμπάς]

 


 

Έψαχνα έναν φανταστικό μπαμπά, γιατί ο δικός μου μού έλειπε πολύ. (Δούλευε στο ναύσταθμο της Σούδας και βλεπόμαστε δυο φορές το χρόνο, η απόσταση Αθήνα-Κρήτη ήταν μεγαλύτερη εκείνα τα χρόνια, απίστευτα μεγαλύτερη). Κι άξαφνα ήρθε ο Ντάνι Κέη, που μέχρι τότε τον συμπαθούσα, αλλά χωρίς να τρελαίνομαι κιόλας. Μέσα σ’ ένα βράδυ μού δικαίωσε όλες τις ψευτιές που κουβαλούσα μέσα στο κεφάλι μου, κι έτσι εκτόπισε οριστικά τον  Κάρι Γκραντ, που ήταν και ο σοβαρότερος υποψήφιος.

 



Bram Stoker’s Dracula

[Home Cinema]

 

 

 

 

Πολλές φορές, στο μεσημεριανό τραπέζι, ο αδερφός μου μού έλεγε, ή μάλλον μου έπαιζε, καρέ-καρέ κάποια τρομαχτική ταινία. Εκείνος την είχε δει το προηγούμενο βράδυ, αλλά εγώ θα έκανα χρόνια να τη δω, ώσπου να μεγαλώσω και να μπαίνω στα «ακατάλληλα». Ήτανε καταπληκτικός αφηγητής και ήμουνα το μαγεμένο του ακροατήριο. Κάπως έτσι (σ’ αυτό το κατάδικό μου home cinema)  «πρωτοείδα» τον Δράκουλα με τον Κρίστοφερ Λη κι έπαθα ζημιά. Όταν μεγάλωσα, δεν άφησα βρικόλακα για βρικόλακα, ξεσκόνισα τις ταινίες της Hammer, έμαθα ν’ αγαπάω τον Μπραμ Στόουκερ για τις άλλες του ιστορίες (τις άγραφες, με τον Χένρι Έρβιν), και πάνω που νόμιζα πως είχα ξεμπερδέψει, ήρθε ο Κόπολα μ’ αυτή τη σπαραχτική ταινία.

 




Das Kabinett des Doktor Calligari

[Το τελικό «νι»]

 



Θα ’παιρνα όρκο πως ο παλιός ελληνικός τίτλος μιλούσε για «γραφείον». Έτσι, με τελικό «νι». Θυμάμαι να τον σημειώνω προσεχτικά σ’ ένα τετράδιο, για να μην τον ξεχάσω ποτέ. Την ταινία την είδα στη ζούλα, μαζί με τον αδερφό μου, από το ταρατσάκι του «Άδωνη», που ήταν το δικό μας Σινεμά ο Παράδεισος. Τίποτα δεν κατάλαβα, εννοείται. Κατατρόμαξα πάντως. Και καταγοητεύτηκα. Τις εικόνες της ταινίας τις ξανάπαιξα στο μυαλό μου πολλές φορές. Δεν είχα ούτε μία ιστορία για να τις χωρέσω μέσα.



Splendor in the Grass

[Ο καημός]

 

 

 

Με λίγα δάκρυα, αλλά με πολλά «τς-τς». Η γιαγιά μου το ’χε παρακάνει με τους υπότιτλους, τους διάβαζε ψιθυριστά και δυνατούτσικα (με χρώμα και με πάθος), και η μαμά μου κάπου έπρεπε να ξεσπάσει: είχε φρικάρει γιατί έβρισκε την ιστορία πολύ τολμηρή για την περιφρουρημένη εφηβεία μου. Γύρισα σπίτι μ’ έναν βαρύ καημό, ξένο καημό. Σαν θησαυρό τον κουβαλάω χρόνια τώρα, κι ας έχω μισοξεχάσει την ταινία. Που αποφεύγω να την ξαναδώ.

 

 




Pretty Woman

[Ανίατη εφηβεία]

 

  

 

 

(Ο χρυσός μου ο Ρόυ Όρμπισον. Κι αυτό το τραγούδι. Να το χορεύεις έφηβη και χοντρούλα και να γίνεσαι μια ψηλοκρεμαστή θεά.) Την ταινία πρέπει να την έχω δει καμιά δεκαριά φορές. Όποτε την πετύχω στην τηλεόραση, κολλάω και μου φτιάχνει το κέφι. Το τέλος της, με τον Ρίτσαρντ Γκηρ, την υψοφοβία του και την ανθοδέσμη στη σκαλίτσα της πυρκαγιάς, δεν είναι σκέτο happy end. Είναι, πώς να το πω, κάτι σαν «ο-αγώνας-τώρα-δικαιώνεται» όλων των ρομαντικών.

 

 

 

Αρχείο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ