Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια

Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
The Solitude of Ravens
1

 

Οι εικόνες του Masahisa Fukase έχουν κόκκο, είναι σκοτεινές και ιμπρεσιονιστικές. Φωτογραφίζει σμήνη πουλιών από απόσταση, που μοιάζουν με μαύρες σιλουέτες ενάντια στον γκρίζο χειμερινό ουρανό. Άλλοτε τα φωτογραφίζει σε κατάσταση ηρεμίας, σε καλώδια, δέντρα φράκτες και καμινάδες.

Η οπτική αφήγηση του Fukase  που κυριαρχεί είναι μια και βασανιστική. Η εικόνα των κορακιών. Το όραμά του είναι σκληρό, αδυσώπητα μονόχρωμο, ένα τραύμα. Ένα προσωπικό συναισθηματικό τραύμα. Ένας άνθρωπος που έχει χάσει την αγάπη και θρηνεί την απώλειά της. Ο Fukase ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τα κοράκια όταν η γυναίκα του, Γιόκο, τον εγκατέλειψε. Τα κοράκια έγιναν η εμμονή του, με το σκοτάδι και τη μοναξιά τους. Η μοναξιά τους είναι το πένθος του.

Η κάμερα ήταν ο τρόπος του Φουκάσε να διατηρεί τον έλεγχο επάνω στην Γιόκο, αλλά και στον κόσμο γύρω του. Ήταν σαν να προσπαθούσε να παγώσει το χρόνο.

Ο Fukase γεννήθηκε το 1934 και ανήκε σε μια γενιά γιαπωνέζων φωτογράφων που ήρθαν στο προσκήνιο μέσα στη βαριά σκιά που έριξε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος στη χώρα του. Στα τέλη της δεκαετίας του 50 εργάστηκε στη διαφήμιση για να χρηματοδοτήσει τα καλλιτεχνικά έργα του. Μια σειρά από απειλητικές εικόνες  ενός διυλιστηρίου πετρελαίου και μια βάναυση απεικόνιση ένός σφαγείου (Oil Refinery Skies (1960) and Kill the Pigs (1961).

Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
Wakkanai-1975

Ο Fukase, σύμφωνα με την Γιόκο, είχε έντονο και εμμονικό χαρακτήρα με βίαιες εκρήξεις και αναλαμπές ενθουσιασμού μέσα σε μια παρατεταμένη νωθρότητα. Όταν χώρισαν υπέφερε από κρίσεις κατάθλιψης και μεγάλη κατανάλωση οινοπνεύματος.

Στην ιαπωνική μυθολογία τα κοράκια είναι διασπαστικές παρουσίες και προάγγελοι του κακού και του επικίνδυνου. Είναι και η πιο σκοτεινή περίοδος του φωτογράφου. Η ζωή και το έργο του δύσκολα διαχωρίζονται. Το βιβλίο του In The Solitude of Ravens του 1986, παραμένει πάντα το πιο ισχυρό έργο του, ένα είδος επιταφίου για μια ζωή πιο θλιβερή και πιο μαύρη ακόμα και από τις ίδιες τις φωτογραφίες του. Ψηφίστηκε σαν το καλύτερο φωτογραφικό βιβλίο των τελευταίων 25 χρόνων.

Η Yoko είναι επίσης το αντικείμενο μιας συναρπαστικής σειράς που ονομάζεται From Window, του 1974. Αυτή την εποχή η σειρά εκτίθεται στην Αρλ, σε μια έκθεση με Ιάπωνες φωτογράφους. Το έργο αυτό δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ στην Ευρώπη.

  

Είναι ένα σύνολο από στιγμιότυπα όπου δείχνουν την Γιόκο να κάνει γκριμάτσες ή έτσι απλά να κάθεται ή να του φωνάζει ή να εγκαταλείπει το διαμέρισμά τους. Επί 13 έργα που έζησαν μαζί, το έργο του είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στη γυναίκα του.  Πολλοί λένε ότι αυτή η εμμονή του μαζί της την οδήγησε στην απόφαση να τον εγκαταλείψει, ήταν σαν να θέλει να έχει κάποιος τον απόλυτο έλεγχο επάνω στον άλλο. Η κάμερα ήταν ο τρόπος του Φουκάσε να διατηρεί τον έλεγχο επάνω στην Γιόκο, αλλά και στον κόσμο γύρω του. Ήταν σαν να προσπαθούσε να παγώσει το χρόνο.

Το 1992 o Fukase υπέστη κρανιοεγκεφαλική κάκωση από μια πτώση στα σκαλοπάτια του αγαπημένου του μπαρ Golden Gai στην περιοχή της Σιντζούκου, στο Τόκιο, και έπεσε σε κώμα για 20 χρόνια. Πέθανε το 2012.

Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
The Solitude of Ravens
Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
The Solitude of Ravens
Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
The Solitude of Ravens
Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
Esashi, 1977


Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
The Solitude of Ravens


Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
The Solitude of Ravens


Ο άνθρωπος που φωτογράφιζε τη γυναίκα του και κοράκια Facebook Twitter
Yoko

Αρχείο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Οι φωτογραφίες με τα κοράκια είναι απίστευτα ασφυκτικές. Σίγουρα αντικατοπτρίζουν τα συναισθήματά του. Επίσης, στην Ιαπωνία πρέπει να έχουν τα κοράκια, όπως έχουμε εμείς εδώ τα περιστέρια, δεν εξηγείται αλλιώς...:)