H εμπειρία μου στο The System of Objects στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ

H εμπειρία μου στο The System of Objects στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ Facebook Twitter
0

H εμπειρία μου από το συγκεκριμένο opening ήταν αρκετά αλλοπρόσαλλη: Από τη στιγμή που πέρασα από τις πλαστικές κουρτίνες σε στυλ ψυγείου και βρέθηκα στον σκοτεινό προθάλαμο του εκθεσιακού χώρου, ένιωσα σαν να βρίσκομαι σε κάποιο θεματικό πάρκο που σκοπός του ήταν να διερευνήσει τις ψυχολογικές μου διακυμάνσεις στη θέαση του κάθε έργου.

Από τα πρώτα βήματα στον εκθεσιακό χώρο και στο αντίκρυσμα των πρώτων έργων, το μόνο σίγουρο ήταν πως το the system of objects που δημιούργησε ο Ανδρέας Αγγελιδάκης δεν έμοιαζε με καμία έκθεση που είχα δει τον τελευταίο καιρό.


Ο όγκος της πληροφορίας που κουβαλάει ένα τέτοιο εγχείρημα είναι αδύνατο να αφομοιωθεί σε μία μόνο επίσκεψη την ημέρα των εγκαινίων. Έτσι λοιπόν, πριν από μερικές μέρες βρέθηκα και πάλι στην Ν. Ιωνία.


Υποψιασμένη αυτή τη φορά, πέρασα ξανά τις πλαστικές κουρτίνες στον σκοτεινό προθάλαμο και ξεκίνησα να προσέχω πράγματα που μου είχαν ξεφύγει στην πρώτη επίσκεψη, όπως το Victor&Rolf couture δίπλα στο πορτρέτο του Yves Saint Laurent, το video της Cheryl Donegan, το απρόσμενο juxtaposition μεταξύ του Απόστολου Γεωργίου, των armadillos του Μc Queen και των μπαρόκ ειδωλίων που απεικονίζουν τον Χριστό με φόντο το τύπωμα του Jeff Koons.

Installation view

 

Η έκθεση αποτελεί μια περιήγηση σε όλο το κτήριο με ιδιόμορφα διαφοροποιητικά διαστήματα. Αυτή τη φορά φανερώνονται χώροι που δεν είχαμε ξαναδεί, οι οποίοι –όπως στην περίπτωση που το αναβατόριο χρησιμοποιήθηκε ως βάση για το γλυπτό του David Altmejd- μοιάζουν να αποτελούν μαζί με τα αντικείμενα μια ενιαία εγκατάσταση, ένα νέο έργο τέχνης. Όσον αφορά τα δωμάτια του κτηρίου, καθένα έχει μια δική του θεματική.

Installation view

 

Στο πρώτο δωμάτιο, η ταπετσαρία είναι ντυμένη με φωτογραφίες από το αρχείο του ιδρύματος, υπενθυμίζοντας πόσο αναλλοίωτη έχει μείνει η εικαστική σκηνή της Αθήνας τα τελευταία χρόνια. Έπειτα ακολουθεί το δωμάτιο-highlight της έκθεσης με την συλλογή επίπλων του Δάκη Ιωάννου να παρουσιάζεται για πρώτη φορά. Κραυγαλέα 60'ς αισθητική, κάτι ανάμεσα σε Space Odyssey και Austin Powers. Στη συνέχεια η μεγαλύτερη αίθουσα του ιδρύματος περιέχει τις see through εγκαταστάσεις του Ανδρέα Αγγελιδάκη, οι οποίες αποτελούμενες από ξύλινα τελάρα εν είδη τοίχων, φιλοξενούν κατά κύριο λόγω σχέδια της συλλογής. Αμέτρητα κάδρα και τελάρα μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα σχέδια του Sean Landers, του Νίκου Μπάικα, και φυσικά το παγώνι του Δρούγκα με τα φτερά του να χύνονται χαϊδεύοντας το δάπεδο. Στη συγκεκριμένη εγκατάσταση ο θεατής μπορεί να δει και πίσω από τα επιτοίχια έργα, όπου σφραγίδες προέλευσης, υπογραφές καλλιτεχνών αλλά και ιδιότροπες οδηγίες, μαρτυρούν μέρος της διαδρομής του κάθε εκθέματος.

Installation view

 

Installation view

 

Installation view

 

Αντίστοιχου ύφους εγκαταστάσεις συνεχίζονται και στην υπόλοιπη διαδρομή. Ακολουθούν στύλοι από γυψοσανίδα των οποίων τα ανοίγματα λειτουργούν ως cabinets des curiosités για να φιλοξενήσουν κάθε λογής αντικείμενα: ένα αρχαίο κυπριακό βάζο μέσα στον έναν στύλο, ένας Duchamp σε κάποιον άλλο, μια μακέτα του Jean Nouvel που του είχε ζητήσει ο Δάκης Ιωάννου για ένα κτήριο στην Κύπρο παραδίπλα, το Αmerican Αpparel κολάν που φορούσε η Daisy Lowe σε μια φωτογράφιση της από τον Jurgen Teller λίγο πιο κάτω και κάπου στην άκρη το Νu De Dos του Francis Picabia μοιάζει σαν κρυμμένος θησαυρός.

Installation View 

Η έκθεση συνεχίζεται και μαζί με αυτήν οι εκπλήξεις που επιφυλάσσει το σύστημα των αντικειμένων του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, ένα σύστημα που δανείζεται τον τίτλο του από το βιβλίο του Jean Βaudrillard (The system of objects, 1968) για να φτάσει να υιοθετεί τις απόψεις του επιμελητή του περί εικονικής κατανάλωσης και αναζήτησης νέων εκθεσιακών τυπολογιών.


Λίγο πριν το τέλος, τα μάτια τυφλώνονται από τον μεσημεριανό ήλιο που λειτουργεί σαν καθαρτήριο αλλά οι Wolfgang Tillmans και Ralph Zievrogel σε καλούν ξανά στο σκοτάδι και σα να βλέπεις όνειρο μέσα σε όνειρο χάνεσαι στην σκοτεινή death disco που θυμίζει αυτά τα απελπισμένα πρωινά που εύχεσαι να ήταν ακόμα βράδυ.

Η έκθεση κλείνει με το τελευταίο δωμάτιο-εγκατάσταση, ένα βουνό από crates πάνω στα οποία στέκονται κάθε λογής έκθέματα. Υπό το κλάμα του κλαρίνου στο έργο Tama sentimental της Μαρίας Παπαδημητρίου, ο θεατής περιηγείται γύρω από τον σωρό. Το video του Jon Pylypchuk, Hey Fuckface this is my nude beach, με θέμα μια αιματηρή συνδιαλλαγή μεταξύ δύο hot-dog με αφορμή μια παραλία γυμνιστών αξίζει λίγα λεπτά από τον χρόνο του θεατή, προσωπικά μου έφτιαξε τη μέρα.

Installation View

 

Συνοψίζοντας, η έκθεση χαίρει της γοητείας μιας πρωτογενούς πρακτικοθεωρητικής λογικής, αλλά πάσχει από την απουσία του σχεδιασμού της πραγμάτωσης της, με αποτέλεσμα πολλές φορές να θρυμματίζει την οντολογική υπεραξία των αντικειμένων, υποβάλλοντας τα σε ένα σύστημα το οποίο τελικά θα μπορούσε να αφομοιώσει κάθε είδους περιεχόμενο.


Από την άλλη μεριά, η έκθεση του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ αποτελεί ένα ιδιότυπο και ενδιαφέρον εγχείρημα το οποίο μέσα από μια διαδικασία ενδοσκόπησης διηγείται την ιστορία του, με θέμα της την ίδια την διαδικασία του συλλέγειν.

Η έκθεση The System of Objects θα παρουσιάζεται ως τις 30 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ