Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης

Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
0

Aπό τον Θανάση Χαραμή

Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος έργου: Βήμα - Μονάς -Θέση: Λεωφ. Βασ. Σοφίας 23α -Έτος Κατασκευής: 2003 -Υλικό Κατασκευής: Inox -Καλλιτέχνης: Χριστίνα Σαραντοπούλου

Στις αρχές του 2014, μια μικρή ομάδα ανθρώπων ανέλαβε την πρωτοβουλία της φωτογράφισης, της χαρτογράφησης και της εμπεριστατωμένης περιγραφής όλων των γλυπτών που «κοσμούν» τους δημόσιους χώρους της Αθήνας.


Το εγχείρημα της έρευνας και της καταγραφής εξελίχθηκε απερίσπαστα και φιλοδοξεί να συνεχιστεί αλλά και να διευρυνθεί, όσο αυτό είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς εφικτό. Εφαλτήριο για την κίνηση αυτή ήταν η ειλικρινής και ανιδιοτελής αγάπη προς όλους όσοι εργάστηκαν για την γλυπτική και την πόλη.

Παράλληλα, ήταν κοινή πεποίθηση πως από το διαδίκτυο απουσίαζε μια άμεσα προσβάσιμη και πλήρης πηγή ενημέρωσης για την υπαίθρια γλυπτική που αναπτύχθηκε στην πρωτεύουσα συνιστώντας πολιτισμική παρακαταθήκη για τις επερχόμενες γενιές.

Το athenssculptures.com θα εμπλουτίζεται διαρκώς με νέες καταχωρίσεις, έχοντας ως απώτερο στόχο να αποτελέσει πηγή ενημέρωσης για όλα τα υπαίθρια γλυπτά στην Αττική. Οι atenistas ανέδειξαν για ακόμη μια φορά την όμορφη πλευρά της Αθήνας και μετά από 6 μήνες εμπεριστατωμένης και πολύπλευρης τεκμηρίωσης η ηλεκτρονική τράπεζα με τα 320+ γλυπτά είναι online.
 
H υπεύθυνη έργου, επιμελήτρια και συντονίστρια του athenssculptures Έλενα Γραμμένου μίλησε στο LIFO.gr και μας εξήγησε πώς ένα τόσο δύσκολο prοject κατάφερε να γίνει ένας δωρεάν διαδικτυακός θησαυρός Τέχνης.
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Ανακαλύπτοντας την αξία των όσων υπάρχουν στους δρόμους μας, ανακαλύπτουμε και την αξία της πόλης μας, η οποία είναι μεγάλη, αλλά δεν εκτιμάται όσο θα ‘πρεπε.
 
 
Πώς γεννήθηκε αυτό το σχέδιο; Υπήρξε κάποια αφορμή για μια τέτοια δράση;
 
Η ιδέα ήταν του επικεφαλής και ιδρυτή των atenistas Τάσου Χαλκιόπουλου αλλά η υλοποίηση και η μορφή που έλαβε ήταν αποτέλεσμα της ομάδας μας. Μου ζήτησε να το αναλάβω και αποφάσισα να προχωρήσω με αυτό, αγνοώντας την σκληρή δουλειά που απαιτούσε. Μετά την έρευνα αναγνώρισης που έκανα για το αντικείμενο, διαπίστωσα ότι δεν υπήρχε κάτι αντίστοιχο για όποιον ήθελε να μάθει περισσότερα για τα γλυπτά της πόλης, παρά κάποια πολύ ακριβά επιστημονικά βιβλία που χρήζουν εξειδικευμένων γνώσεων  για να μπορέσεις να κατανοήσεις τα όσα γράφονται. Θέλαμε να υπάρχει κάτι προσβάσιμο σε όλους τους συμπολίτες μας, στο οποίο να ανατρέχουν ανά πάσα στιγμή και να βρίσκουν χρήσιμες πληροφορίες για τα γλυπτά της πόλης.
 
Πόσο δύσκολο και χρονοβόρο απεδείχθη; 
 
Είναι αρκετά δύσκολο και χρονοβόρο. Η δουλειά απαιτεί πέρα από τη φωτογράφηση, την επεξεργασία των εικόνων, την εύρεση ορθών πληροφοριών για κάθε γλυπτό, την επεξεργασία των κειμένων, την ανάρτηση στο site και το χάρτη και πολλά ακόμα. Απαιτεί πολλές ώρες δουλειάς και ιδιαίτερη προσοχή.
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος έργου: Αγγελική Χατζημιχάλη -Θέση: Αγγελικής Χατζημιχάλη 6, Πλάκα -Έτος Κατασκευής: 1971 -Υλικό Κατασκευής: Μάρμαρο -Καλλιτέχνης: Νικόλαος Παυλόπουλος
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος έργου: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης -Θέση: Πλατεία Δεξαμενής, Κολωνάκι -Έτος Κατασκευής: 1923 -Υλικό Κατασκευής: Μάρμαρο -Καλλιτέχνης: Θωμάς Θωμόπουλος
 
 
Έχει ολοκληρωθεί η χαρτογράφηση; Ποιο ήταν το δυσκολότερο τμήμα στην εξέλιξη της δουλειάς;
 
Η χαρτογράφηση βρίσκεται εν εξελίξει. Δεν έχουμε τελειώσει ακόμα, αλλά έχουμε καταγράψει ένα μεγάλο κομμάτι του Δ. Αθηναίων.
Δύσκολα κομμάτια στην εξέλιξη του έργου ήταν η εύρεση των απαραίτητων πληροφοριών για κάθε γλυπτό, διότι δεν είχαμε όση βιβλιογραφία θα θέλαμε και η διαχείριση της ομάδας. Μην ξεχνάτε ότι είναι μια πρωτοβουλία πολιτών και όλοι εργάζονται εθελοντικά. Η δέσμευση σε μια εθελοντική ομάδα είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί και χρειάζεται ειδικό χειρισμό. Αρχικά πολλοί ενθουσιάστηκαν με την ιδέα, αλλά λίγοι κατάφεραν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και να φέρουν σε πέρας ότι είχαν αναλάβει. Ευτυχώς, αρκετά από τα μέλη της ομάδας μας -  όπως είναι τώρα - με βοήθησαν, καθώς και άλλοι atenistas, από άλλες ομάδες. Αν δεν είχαμε τη στοχοθεσία που είχαμε, το teamwork και τη βοήθεια που μας δόθηκε δε νομίζω ότι το έργο θα είχε επιτυχή έκβαση και θα ήταν της ποιότητος που είναι.
 
Yπήρξε κάποια περίπτωση που να σας εκπλήξει ιδιαίτερα; Ανακαλύψατε κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί κρυμμένος θησαυρός ή κάποια πολύ ιδιαίτερη ιστορία πίσω από κάποιο γλυπτό;
 
Για μένα πολλά πράγματα ήταν έκπληξη, διότι δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με την γλυπτική, πέραν του να θαυμάζω κάποια γλυπτά που συναντούσα τυχαία στο δρόμο. Κρυμμένος θησαυρός είναι το Πάρκο Ελληνικού Στρατού στο Γουδή, το οποίο είναι γεμάτο σύγχρονα και μη γλυπτά. Έκπληξη ήταν πόσοι δρόμοι ή πάρκα έχουν γλυπτά ιδιαίτερα διακεκριμένων διεθνώς καλλιτεχνών μας, για τους οποίους λίγα γνωρίζουμε, αν δεν είμαστε του χώρου. Επίσης μια συγκινητική ιστορία, βρίσκεται πίσω από τον Τυφλό Γλύπτη στου Φιλοπάππου και σε κάποιους ήρωες της Λεωφόρου των Ηρώων, στο Πεδίον του Άρεως, οι οποίοι αν και μας απελευθέρωσαν από τον τούρκικο ζυγό, πέθαναν στην ψάθα και ξεχασμένοι.
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος: Δρομέας -Θέση: Πλατεία Μεγάλης του Γένους Σχολής, μπροστά στο ξενοδοχείο Hilton -Έτος κατασκευής: 1988 -Υλικό Κατασκευής: Γυαλί -Καλλιτέχνης: Κώστας Βαρώτσος
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος έργου: Η Ελλάς (στέφει) τον Βύρωνα -Θέση: Βασιλίσσης Αμαλίας και Βασιλίσσης Όλγας (έξω από το Ζάππειο) -Έτος Κατασκευής: 1896 -Υλικό Κατασκευής: Μάρμαρο -Καλλιτέχνης: Henri Michel Antoine Chapu, Jean Alexandre Joseph Falquiere, Λάζαρος Σώχος
 
 
Κάτι που να σας δυσαρέστησε στη διάρκεια του πρότζεκτ;
Δυστυχώς πολλά γλυπτά έχουν υποστεί βανδαλισμούς και καταστροφές. Είναι λυπηρό να τα βλέπεις σε τέτοια άσχημη κατάσταση. Απλά πολλοί ξεχνούν ότι η δυσαρέσκειά μας απέναντι σε ότι συμβαίνει στη ζωή μας δε λύνεται με το να καταστρέψουμε ένα έργο τέχνης. Κάποιοι άνθρωποι δαπάνησαν ώρες ή και μέρες για να το δημιουργήσουν και είναι κρίμα να μη σεβόμαστε τον κόπο τους. Κάθε γλυπτό είναι ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα και οφείλουμε να εκτιμούμε την προσπάθεια του εμπνευστή του. Επίσης, κάθε καλλιτεχνικό δημιούργημα είναι κομμάτι του πολιτισμού μας και οφείλουμε να το τιμούμε.
 
 
Ποια πιστεύετε είναι η αξία του έργου και ποια τα σημεία που καλείτε τον επισκέπτη να σταθεί;
Θεωρώ ότι η σημασία του έργου αυτού είναι μεγάλη. Δίνεται η ευκαιρία να μάθουμε για αυτή την πλευρά της πόλης μας και πίσω από την ανάγνωση των γλυπτών να γνωρίσουμε σημαντικά πρόσωπα και ιδιαίτερες ιστορικές στιγμές της ύπαρξής μας ως χώρα. Καλούμε τον επισκέπτη να μπει στο site μας και να συνδυάσει τις βόλτες του στην πόλη με ένα πέρασμα από κάποια γλυπτά. Ανακαλύπτοντας την αξία των όσων υπάρχουν στους δρόμους μας, ανακαλύπτουμε και την αξία της πόλης μας, η οποία είναι μεγάλη, αλλά δεν εκτιμάται όσο θα ‘πρεπε.
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος έργου: Ο Έρωτας σπάζει το τόξο - Θέση: Ζάππειο -Έτος Κατασκευής: 1896 -Υλικό Κατασκευής: Μάρμαρο -Καλλιτέχνης: Γεώργιος Βρούτος
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος έργου: Θησέας -Θέση: Πλατεία Θησείου, Αθήνα -Έτος Κατασκευής: 1868 -Υλικό Κατασκευής: Ορείχαλκος -Καλλιτέχνης: Γεώργιος Βιτάλης
 
 
Ποια είναι η επόμενη φάση του athenssculptures.com;
Αν και το αρχικό πλάνο σχεδιασμού του site μας περιελάμβανε και την αγγλική εκδοχή του, δυστυχώς ο όγκος δουλειάς και το μέγεθος της ομάδας, δε μας επέτρεψε να το πραγματοποιήσουμε. Θα θέλαμε να καλέσουμε, μέσα από αυτή την ευκαιρία που μας δίνεται, ικανούς εθελοντές που θα ήθελαν να μας βοηθήσουν στη μετάφρασή του site ή χορηγούς που θα ήθελαν να αναλάβουν το κόστος της μετάφρασης, ώστε να μπορέσει να είναι προσβάσιμο και από ξένους και να αποτελέσει κίνητρο προσέλκυσης νέων επισκεπτών στην πόλη. Τότε θα μπορούμε να πούμε πως είναι ακόμη πιο ολοκληρωμένο.
 
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος: Μνημείο Ολοκαυτώματος Ελλήνων Εβραίων -Θέση: Ερμού – Ευβούλου – Μελιδόνη (Κεραμεικός) -Έτος κατασκευής: 2010 -Υλικό κατασκευής: Μάρμαρο -Καλλιτέχνης: Ντιάννα Μαγκανιά
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος έργου: Ο τυφλός Γλύπτης -Θέση: Πλατεία Απολλωνίου (στη συμβολή των οδών Βουτιέ και Αρακύνθου) -Έτος Κατασκευής: 1988 -Υλικό Κατασκευής: Ορείχαλκος -Καλλιτέχνης: Πέτρος Ρουκουτάκης
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
Τίτλος έργου: Στον αστράτευτο μαχητή της μάχης της Κρήτης -Θέση: Αύλειος χώρος Πολεμικού Μουσείου, οδ. Ριζάρη 2 -Έτος Κατασκευής: 2001 -Υλικό Κατασκευής: Ειδικά επεξεργασμένο κονίαμα -Καλλιτέχνης: Μανώλης Τζομπανάκης
 
 
 
Τα μέλη της ομάδας εργασίας:
 
 
Πάνω από 300 γλυπτά της Αθήνας σε μια ηλεκτρονική τράπεζα Τέχνης Facebook Twitter
H oμάδα του athenssculptures.com

Ιάσων Αμπατζόγλου, Γιάννης Αργυρός, Ευρυπίδης Βαλιούτης, Κατερίνα Βουρβούλια, Ηλίας Γεωργουλέας, Έφη Δουβογιάννη, Μελέτης Ζαχαράκης, Δήμητρα Θεοδωρίδου,Έλση Καϊλη, Νίκος Καλλονιάτης, Χρήστος Κατσιώνης, Δημήτρης Κωνσταντακόπουλος, Αθηνά Μπαλοπούλου, Σοφία Γ. Μπατσίλα, Μαρία Σουρτζή, Καλλιόπη - Κωνσταντίνα Τζούμα, Τζένη Τόλου, Στέλλα Φαλιάγκα, Ματίνα Φουντούλη, Κατερίνα Χατζηγεωργίου, Αντώνης Χατζηλάμπρος,
 
 
 
Ελλάδα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Λυγγερίδης: Τι απαντά ο Δήμος Πειραιά για την απασχόληση 4 «ηγετών» της οπαδικής εγκληματικής οργάνωσης

Ελλάδα / Γιώργος Λυγγερίδης: Τι απαντά ο Δήμος Πειραιά για την απασχόληση 4 «ηγετών» της οπαδικής εγκληματικής οργάνωσης

«Καμία δημόσια ή δημοτική αρχή δεν μπορεί να γνωρίζει πως συμπεριφέρεται μετά την αποχώρηση από την εργασία ή υπηρεσία του οποιοσδήποτε εργαζόμενος»
NEWSROOM
Αφρικανική σκόνη

Ελλάδα / Αφρικανική σκόνη: 15 άνθρωποι μεταφέρθηκαν στα νοσοκομεία με αναπνευστικά προβλήματα την Τρίτη

Λιγότεροι από τους μισούς πολίτες που μεταφέρονται καθημερινά στα νοσοκομεία με αναπνευστικά προβλήματα χρειάστηκαν ασθενοφόρο για να φτάσουν στα νοσοκομεία της Αττικής
NEWSROOM