Eναλλακτικές ξεναγήσεις στην Αθήνα

Eναλλακτικές ξεναγήσεις στην Αθήνα Facebook Twitter
17

Aπό την Κορίνα Φαρμακόρη

 

Eναλλακτικές ξεναγήσεις στην Αθήνα Facebook Twitter

Η ομάδα Αlternative Tours of Athens [atathens.org] απαρτίζεται από αρχιτέκτονες, φωτογράφους, καλλιτέχνες, μουσικούς και συγγραφείς που τους ενώνει η αγάπη τους για την Αθήνα. Οργανώνουν θεματικές περιηγήσεις στην πόλη, που απευθύνονται στους τουρίστες αλλά και στους Αθηναίους κι έχουν σκοπό να μας κάνουν να την δούμε με μια καινούρια ματιά και να ανακαλύψουμε τους θησαυρούς της.

Μιλήσαμε με τη Μαρία Πετεινάκη, αρχιτέκτονα και συνιδρύτρια του ΑΤΑ και της ζητήσαμε να μας συστηθούν.

Eναλλακτικές ξεναγήσεις στην Αθήνα Facebook Twitter

Τι είναι η ομάδα ΑΤΑ;

Η ομάδα ΑΤΑ είναι μία ομάδα ανήσυχων ανθρώπων,παθιασμένων με την Αθήνα.Τους αρέσουν οι βόλτες, η ανακάλυψη, η επέμβαση και η δράση. Ο καθένας από διαφορετικό background, με διαφορετικά ενδιαφέροντα, συμπληρωνόμαστε και βοηθάμε ο ένας τον άλλο.

 

Ποιοι δημιουργήσατε την ομάδα και πώς σας ήρθε η ιδέα;

Στην ομάδα του ΑΤΑ είμαστε όλοι άνθρωποι που έχουμε ζήσει και ταξιδέψει αρκετά στο εξωτερικό και έχουμε δει αντίστοιχες προσπάθειες σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις. Έχουμε διαπιστώσει ότι οι περισσότερες πρωτεύουσες του εξωτερικού έχουν καταφέρει να προσελκύουν ξένους επισκέπτες λόγω του σύγχρονου προφίλ τους. Αντίθετα η Αθήνα προσελκύει μόνο λόγω του παρελθόντος της, γι’ αυτό και τις περισσότερες φορές δεν αποτελεί προορισμό αλλά απλή μετάβαση για τα νησιά.  Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε την προώθηση της πόλης ως ένας σημαντικός προορισμός διακοπών λόγω του παρόντος της. Η βασική ιδέα, λοιπόν, είναι να παρουσιάσουμε στον επισκέπτη τον άγνωστο χαρακτήρα της σύγχρονης Αθήνας, μέσα από την αρχιτεκτονική, το streetart,  τα κοινωνικά κινήματα, το ποδήλατο, τη φωτογραφία και τους σύγχρονους δημιουργούς. Το ΑΤΑ δημιουργήθηκε τέλος του 2012 από μία ομάδα από αρχιτέκτονες, φωτογράφους, γραφίστες, καλλιτέχνες, μηχανικούς, μουσικούς κ.α. που λόγω κρίσης είχαν μείνει είτε άνεργοι, είτε ημιαπασχολούμενοι και προσπάθησαν να αξιοποιήσουν το χρόνο και τα προσόντα τους ώστε να εκτονωθεί η ενέργεια τους μεν, να δημιουργηθεί ένα δεύτερο εισόδημα δε...

Eναλλακτικές ξεναγήσεις στην Αθήνα Facebook Twitter

 

Ποιες είναι οι δράσεις τις οποίες πραγματοποιείτε και ποιος είναι ο σκοπός που εξυπηρετούν;

Πέρα από τις περιηγήσεις, οι atathens θέλουμε να δημιουργούμε καταστάσεις και να επεμβαίνουμε στην πόλη. Έτσι κάναμε κάποιες δράσεις («Βάφουμε την Αισχύλου», «Εδώ θα ήθελα», «Συμμετοχικός σχεδιασμός στην Ξούθου») και ετοιμάζουμε κι’άλλες. Ο σκοπός σε κάποιες δράσεις είναι η ενεργοποίηση των πολιτών στον σχεδιασμό, στην διεκδίκηση ενός ποιοτικού δημόσιου χώρου και σε περισσότερη δημοκρατία ως προς τις αποφάσεις που αφορούν τον δημόσιο χώρο. Πολλές φορές είναι και απλά να γνωρίσουμε καλύτερα και να αγαπήσουμε ξανά την πόλη μας, να την βιώσουμε με έναν διαφορετικό τρόπο, κίνηση, ματιά.

Ποια-ες από τις δράσεις ξεχωρίζεις;

Προσωπικά, η μελέτη συμμετοχικού σχεδιασμού που γίνεται σιωπηλά και αργά στην Μενάνδρου - Βερανζέρου – Ξούθου, γιατί μας φέρνει σε άμεση επαφή με τον κόσμο της περιοχής και τα προβλήματα του. Μελετάμε τις διαφορετικές οπτικές των πραγμάτων και είναι μια πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία από την οποία ελπίζουμε να έχουμε θετικό αποτέλεσμα.

Υπάρχει ανταπόκριση; Από Έλληνες; Από τουρίστες;

Στις δωρεάν βόλτες υπάρχει αρκετή ανταπόκριση από Έλληνες. Από τουρίστες, ανάλογα με την περίοδο. Αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι συνήθως οι «πελάτες» μας έχουν οι ίδιοι πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και εμάς, μας ευχαριστεί πραγματικά αυτό που κάνουμε.

Ποιες είναι οι σκέψεις και τα συναισθήματά σας για την πόλη;

Αγάπη. Για το κέντρο τουλάχιστον που ξέρουμε καλά. Είναι μία πόλη που σε γοητεύει αν το θες. Αν δεν θες, θα την μισήσεις. Σε κάνει να νιώθεις την ελευθερία του χάους. Αλλά φυσικά χρειάζεται πολλές αλλαγές και βελτιώσεις.

Eναλλακτικές ξεναγήσεις στην Αθήνα Facebook Twitter

Υπάρχει κάτι που την κάνει ξεχωριστή; Τι είναι αυτό; 

Η Αθήνα έχει τόσα πολλά να δώσει, και προπαντώς αυτό που κάνει την πόλη όμορφη είναι η ζωντάνια της, οι άνθρωποι δηλαδή και οι εκπλήξεις της. Υπάρχει μία διαρκής αλλαγή – μετάβαση. Δεν μας ενδιαφέρει μία πόλη τέλεια σαν μουσείο.

Πώς φαντάζεστε ότι θα είναι στο μέλλον; 

Μπορεί να είναι πολλά διαφορετικά πράγματα. Και οι παράγοντες είναι πολλοί. Βρισκόμαστε σε μία πολύ ασταθή περίοδο για να μπορέσουμε να προβλέψουμε κάτι. Βλέπουμε κινήσεις, περιοχές που πάνε να αλλάξουν. Καλύτερο; Χειρότερο; Για ποιον; Μεγάλη συζήτηση…

Ποια προβλήματά της έχετε εντοπίσει και θα θέλατε να αντιμετωπιστούν από τους αρμόδιους;

Ως περιπατητές, τα πεζοδρόμια και η μετακίνηση των πεζών - καροτσιών γενικά στην πόλη είναι πολύ δύσκολη. Αναμένουμε επίσης με αγωνία τους ποδηλατοδρόμους που μας υποσχέθηκαν. Περισσότερο πράσινο και παιδικές χαρές. Το Μεταξουργείο για παράδειγμα, μία ολόκληρη συνοικία με πολλά παιδιά, δεν έχει ούτε μία παιδική χαρά.Το Ψυρρή (και το μεγαλύτερο μέρος του ιστορικού κέντρου) θα έπρεπε να ήταν καλύτερο πεζοδρομημένο.

Περισσότερες δωρεάν δημόσιες τουαλέτες σε καίρια σημεία. Αυτά είναι κάποια από τα εύκολα.

Μετά πάμε σε κοινωνικά θέματα – σοβαρότερα - αποκλεισμών και ναρκωτικών.  Νομίζω ότι τα ναρκωτικά και ο τρόπος που η πολιτεία τα αντιμετωπίζει μέχρι στιγμής έχει αποδειχθεί πλήρης αποτυχία και είναι από τα σοβαρότερα προβλήματα του κέντρου της πόλης. Προσωπικά πιστεύω ότι η απαγόρευση έχει αποδειχθεί ότι χειροτερεύει την κατάσταση. Ήρθε ο καιρός να δοκιμαστεί η νομιμοποίηση και ο έλεγχος.

Έχουμε επίσης πλήρη έλλειψη κοινωνικών κατοικιών που θα έδιναν την δυνατότητα σε οικογένειες/ άτομα χαμηλών εισοδημάτων να στεγαστούν αξιοπρεπώς για κάποια χρόνια. Παράλληλα καταστρέφονται άδεια δημόσια κτίρια σε όλο το κέντρο.Η λίστα θα μπορούσε να είναι μεγάλη..

Eναλλακτικές ξεναγήσεις στην Αθήνα Facebook Twitter

Mίλησέ μου για το συμμετοχικό σχεδιασμό για την περιοχή της Ομόνοιας.

Πρόκειται για ένα οικόπεδο που κατεδαφίστηκε πριν 4 χρόνια περίπου και το κενό που άφησε - χωρίς να προχωρήσει η υλοποίηση κάποιας πλατείας - έχει πλήξει την περιοχή. Εκεί υπάρχει μεγάλο ποσοστό μεταναστών (υπό διωγμό), ναρκωτικά και πορνεία. Η διαδικασία που ακολουθούμε μας φέρνει σε επαφή με πολύ και διαφορετικό κόσμο. Μαθαίνουμε πολλά. Μιλήσαμε με οργανώσεις και φορείς της περιοχής (ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ, θέατρα κλπ), όπως και με τους περισσότερους καταστηματάρχες, τα γραφεία και πολλούς περαστικούς.

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να ακούει κανείς τις αντιφατικές απαντήσεις και απόψεις, την απογοήτευση, κυνισμό, και την θετικότητα ορισμένων. Ευχόμαστε η ίδια η σκέψη και συζήτηση που κάνουμε με τον καθένα να βοηθάει στην κινητοποίηση του να ξανασκεφτεί την γειτονιά του, να την δει με ελπίδα ίσως. Στις επόμενες μέρες θα κάτσουμε όλοι αυτοί οι διαφορετικοί άνθρωποι σε ένα τραπέζι, να δούμε τι θα βγει. Είναι μια διαδικασία που θα έπρεπε να γίνει λίγο πιο γρήγορα, αλλά εφόσον το κάνουμε όλοι εθελοντικά στον ελεύθερό μας χρόνο πάει αρκετά αργά.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Πολλά και διάφορα.  Να δημιουργήσουμε έντυπους οδηγούς, να κάνουμε μία συλλογή κόμιξ για την Αθήνα, να φτιάξουμε αντικείμενα ίσως, αλλά και καινούριες βόλτες, καινούριες συνεργασίες, πάρτυ και δράσεις. Μπορείτε να τα παρακολουθείτε στην σελίδα μας στο facebook, ή και να γραφτείτε στο newsletter μας.

Μπορεί να ενταχθεί κάποιος στην ομάδα; Αν ναι, πως;

Φυσικά, Οι δράσεις μας είναι ανοιχτές και θέλουμε πολύ να βοηθήσει καινούριος κόσμος. Στην Ομόνοια για παράδειγμα δημιουργήθηκε μία ομάδα μόνο γι’αυτό με άτομα εκτός του ΑΤΑ. Όποιος θέλει μπορεί να έρθει να μας γνωρίσει στο drag καραόκε πάρτυ που κάνουμε την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, στην οδό  Γιατράκου 19 ή απλά να μας στείλει μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Ελλάδα
17

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

9 σχόλια
I quοte, σταχυολογώντας από το blog: ..."δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος διπλωματούχος ξεναγός που να μπορεί να κάνει περιηγήσεις τέτοιου είδους. Πηγή: www.lifo.gr" ..., " Άλλωστε οι διπλωματούχοι ξεναγοί περιορίζονται στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία. Πολύ αμφιβάλω αν κάποιος απόφοιτος της συγκεκριμένης σχολής να κάνει περιήγηση σε κτήρια του μεσοπολεμικού μοντερνισμού για παράδειγμα από τα οποία η Αθήνα διαθέτει εξαιρετικά δείγματα. Πηγή: www.lifo.gr".../Είναι λυπηρό να τίθεται σε τέτοια βάση η συζήτηση. Φυσικά και οι ξεναγοί -πτυχιούχοι και οι ίδοι οι περισσότεροι- μπορούν να κάνουν (και) τέτοιες ξεναγήσεις. Φυσικά και οι ξεναγοί δεν περιορίζονται σε ξεναγήσεις εντός αρχαιολογικών χώρων και μουσείων... Απο ένα σημείο και μετά είναι θέμα εξειδίκευσης στην αγορά. Οι ξεναγοί διατρέχουν τη χώρα απο άκρη σε άκρη, απο μνημείο σε μνημείο, απο ακτή σε βουνό, και τούμπαλιν. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας αποπροσανατολίζει από την ουσία, που είναι ότι όποιος επιθυμεί να έχει άδεια ξενάγησης για όλη την επικράτεια -και όχι μια τοπική ιδιότητα ξεναγού-περπατητή πόλης, π.χ., με περιορισμένη εμβέλεια και ισχύ- θα όφειλε να έχει καταρτιστεί με σοβαρότητα και επαρκή χρόνο στην πολυπλοκότητα των αξιοθέατων, μνημείων μιστορικών εκφάνσεων και τοπίων της πλούσια προικισμένης χώρας μας... Και η σύγκριση μεταξύ προγραμμάτων ΑΕΙ και της 2.5 ετών σχολής ξεναγών δεν έχει ιδιαίτερο νόημα: σε διδακτικές ώρες ήταν εφάμιλλη με κάθε τετραετές πτυχίο, συν τις 100 μέρες εκδρομών, ενώ η ύλη ήταν επακριβώς προσαρμοσμένη στις ανάγκες του επαγγέλματος. Ο κάθε απόφοιτος ΑΕΙ δεν είναι ούτε με βεβαιότητα άριστος (υπάρχει και το "δημοκρατικιό πέντε", ούτε σε πληρότητα καταρτισμένος, λόγω της εξειδίκευσης που υπάρχει στις πανεπιστημιακές σπουδές... Πέραν του ότι σχεδόν όλοι οι ξεναγοί των τελευταίων δεκαετιών είναι πλέον (και πτυχιούχοι).
Ήθελα να κάνω κάποιες διευκρινήσεις:1. αγαπάμε πάρα πολύ την δουλειά αυτή και κάνουμε τους βερολινέζους να ζηλευουν και να θέλουν να έρθουν να ζήσουν ελλάδα.2. σεβόμαστε την δουλειά των ξεναγών. Έχουμε εξάλλου μέλη της ομάδας που είναι επαγγελματίες ξεναγοί ενώ συχνά συμβαίνει να συνεργαζόμαστε με εξωτερικούς συνεργάτες επαγγελματίες ξεναγούς. 3. Φορολογούμαστε και εμείς κανονικά.
Αγαπητή Μαριλού Επιστρέψτε μου κάποιες διευκρινήσεις. Πρώτον δεν είμαι μέλος των ΑΤΑ αλλά γνωρίζω κάποια παιδιά από την ομάδα προσωπικά και ξέρω ότι τις περιηγήσεις στην πόλη τις κάνουν με αγάπη, μεράκι και επαγγελματισμό. Ως ιστορικός επικεντρώνομαι μόνο στο θέμα της διατριβής μου που αφόρα την νεότερη ελληνική ιστορία. Δεν νοείται να πάω να κάνω μία διάλεξη για την προσωκρατική φιλοσοφία για παράδειγμα. Αυτό το αφήνω στους συναδέλφους μου που ειδικεύονται στη συγκεκριμένη περίοδο. Έτσι λοιπόν και εσείς δεν μπορείτε να ξεναγήσετε από την Ακρόπολη, μέχρι το μουσείο ισλαμικής τέχνης, την εθνική πινακοθήκη και το εβραϊκό μουσείο. Ο επισκέπτης θα ζητήσει περισσότερες πληροφορίες για τους πολιτισμούς και τις κοινωνίες που δημιούργησαν τα υπό έκθεση έργα τέχνης και εσείς δεν θα γνωρίζετε να του απαντήσετε. Για την κατανόηση όλων αυτών των τόσο διαφορετικών πολιτισμών απαιτείται πολύχρονη έρευνα και μελέτη. Ας παραδεχθούμε ότι οι γνώσεις σας είναι περιορισμένες και δεν μπορείτε κάνετε ξεναγήσεις με θέμα την μοντερνιστική και σύγχρονη αρχιτεκτονική, το street art, την ιστορία της τέχνης, την περιηγητική λογοτεχνία κ.α. Δεν είναι δικαίωμα του κάθε επισκέπτη να ζητήσει να τον ξεναγήσει ένας ακαδημαϊκός ή κάποιος ειδήμονας, έτσι ώστε η ξενάγηση να μετατραπεί σε διάλεξη και να έχει καλύτερη κατανόηση για την περίοδο που τον ενδιαφέρει; Γιατί εσείς και οι συνάδελφοί σας αντιδράτε τόσο έντονα σε αυτό; Και όπως προανέφερα αν αυτό δεν μπορεί να γίνει νομικά τότε είναι πρόβλημα του κράτους και όχι δικό μας. Στις σύγχρονες κοινωνίες αφήνουμε την αγορά να κρίνει χωρίς να περιοριζόμαστε από νόμους προστατευτισμού.Η σύγκριση του Παρθενώνα με ένα αυτοκίνητο έγινε από τον Λε Κορμπυζιέ στο ταξίδι του στην Αθήνα, το κείμενο είναι εξαιρετικό και πραγματικά με βοήθησε στην καλύτερη κατανόηση του μνημείου. Νομίζω ότι ο Παρθενώνας μέσα από τα μάτια του πατέρα του μοντέρνου όλο και κάποιον θα ενδιαφέρει.
Κι ομως μπορω οσο παραξενο κι αν σας φαινεται γιατι οπως προανεφερα κανω ξεναγηση και οχι διατριβη. Εαν παλι καποιος εχει ειδικο επιστημονικο ενδιαφερον ξερει που θα απευθυνθει και αμφιβαλλω οτι θα απευθυνθει στους ΑΤΑ. Σε οτι αφορα το νομικο κομματι στην Ελλαδα ζουμε και καλα κανετε που μου το θυμιζετε. Οι νομοι εδω υπαρχουν για να καταπατουνται και οτι δε συμφερει το αγνοουμε επιδεικτικα. Φυσικα παντα κατι αλλο φταιει και οχι εμεις.Μετα λυπης θα σας πω οτι το ευρυ κοινο που αγοραζει μια εκδρομη για να δει την Ακροπολη αμφιβαλλω για το εαν εχει ακουσει ποτε το ονομα του πατερα του μοντερνου. Ευχαριστω παντως για τη πληροφορια. Για δικη μου ευχαριστηση θα τη μελετησω.Επισης να προσθεσω οτι η πλοιοψηφια των διπλωματουχων ξεναγων ειμαστε αποφοιτοι σχολων ιστοριας και αρχαιολογιας. Στη σχολη ξεναγων ομως παραδοξως μαθαμε περισσοτερα και πιο ουσιωδη απο εκεινα που ξεραμε.
Αγαπητή Μαριλού, αυτό που προσπαθώ να εξηγήσω είναι αυτό ακριβώς που είπατε και εσείς. Δηλαδή αν κάποιος έχει ειδικό ενδιαφέρον (επιστημονικό ή μη) θα απευθυνθεί αλλού και όχι σε κάποιον ξεναγό. Δεν νομίζω ότι οι ξεναγοί θα χάσετε την δουλειά σας αν κάποιος επισκέπτης της πόλης μας ή κάποιος κάτοικός της θα ήθελε να κάνει μία περιήγηση στην αρχιτεκτονική του μεσοπολέμου στο street art ή ένα σεμινάριο φωτογραφίας. Είναι δύο εντελώς διαφορετικοί τομείς. Άλλωστε τόσα χρόνια και παρά την ανεργία που έπληττε τον κλάδο οι ξεναγοί συνέχιζαν να ασχολούνται με ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Αφού δεν το θεωρείτε τόσο δύσκολο να κάνετε εναλλακτικού τύπου περιηγήσεις, όπως αυτές τον ΑΤΑ, και πιστεύετε ότι η σχολή ξεναγών σας έχει καταρτίσει γιατί δεν πράττατε αναλόγως τόσα χρόνια; Και για να κλείσω εγώ σε αντίθεση με εσάς δεν κατηγόρησα μερίδα συμπολιτών μου για τις πρωτοβουλίες τους αλλά το κράτος για τους νόμους προστατευτισμού που περιορίζουν την επιχειρηματικότητα των νέων.
Οταν καποιος αποφοιτησει απο οποιαδηποτε σχολη αποκτα γενικες γνωσεις που τον βοηθουν να διευρυνει τους οριζοντες του και θετουν τα θεμελια για να αποκτησει ακομα περισσοτερες γνωσεις αναλογα με εκεινα που του ζητουνται να κανει οταν βρισκεται στον επαγγελματικο του χωρο.Η σχολη ξεναγων μπορει να λειτουργουσε για πεντε εξαμηνα ανα τρια χρονια αλλα τα μαθηματα ηταν υπερεντατικα χωρις δικαιωμα απουσιας , με επιπλεον 105 ημερες εκπαιδευτικων εκδρομων, με διακεκριμενους επιστημονες να παραδιδουν ατελειωτες διαλεξεις και με δικαιωμα συμμετοχης στις εξεταστικες μολις τρεις φορες. Σε περιπτωση αποτυχιας στις γραπτες και προφορικες εξετασεις, τη τριτη φορα ο σπουδαστης επαυε πλεον να παρακολουθει τα μαθηματα. Αυτο κρατουσε το επιπεδο των σπουδων υψηλο ενω η επιλογη των σπουδαστων μετα απο εισαγωγικες εξετασεις ηταν σε αναλογια 1 προς 60. Παρακολουθησα λοιπον 35 διαφορετικα μαθηματα που με εμαθαν να σκεφτομαι σφαιρικα και με οπλο αυτες τις γενικες γνωσεις να μπορω να ψαχτω προς οποια κατευθυνση επιθυμω. Δεν ειναι δα και δυσκολο εαν μου ζητηθει να ξεναγησω τις γειτονιες της μεταπολεμικης Αθηνας, ουτε να μελετησω το εργο καποιου σπουδαιου αρχιτεκτονα. Η διαφορα ειναι οτι αν κληθω να το κανω ειμαι υποχρεωμενη να πληρωνω 45% επι της αμοιβης μου στο ΙΚΑ συν οτι καλουμαι να πληρωσω στην εφορια βασει του δηλωθεντος εισοδηματος μου. Εσεις σε τι καθεστως οριζεται να καταθετετε τις εισφορες σας;
Αγαπητή Μαριλού, η σχολή ξεναγών δεν βγάζει πανεπιστήμονες, μπορείτε να ξεναγήσετε μόνο σε αρχαιολογικούς χώρους, αν και δεν θα έπρεπε εφόσον δεν έχετε δίπλωμα αρχαιολόγου. Για την κατανόηση της ιστορίας της αρχιτεκτονικής απαιτείται πολύχρονη μελέτη και έρευνα, το έργο ενός αρχιτέκτονα μπορεί να γίνει αντιληπτό μόνο μέσα από την κατανόηση της εποχής στην οποία δημιούργησε, καθώς και του κινήματος που ακολούθησε ή απέρριψε. Μπορείτε να συγκρίνετε τον Παρθενώνα με ένα αυτοκίνητο; Τη σχέση του Παρθενώνα με την Villa Savoye ή την Unité d'Habitation; Μπορείτε να εξηγήσετε σε κάποιον επισκέπτη την τέχνη του Ισλαμικού κόσμου καθώς και τις ποικιλόμορφες κοινότητες που την δημιούργησαν; Έχετε αφιερώσει χρόνια μελέτης μαθαίνοντας περσικά και οθωμανικά; Ξέρετε τα βασίλεια της Αιγύπτου; Μπορείτε να διαβάσετε ιερογλυφικά; ΟΧΙ! Οι πληροφορίες που θα δώσετε στους περιηγητές κατά πάσα πιθανότητα θα είναι ιστορικά ελλιπής. Αυτοί είναι τομείς άλλων ειδικοτήτων και αν δεν έχει προβλεφθεί για αυτούς κάποιος τρόπος έτσι ώστε να μπορούν να ξεναγήσουν νόμιμα και να καταβάλουν το 45% της αμοιβής τους στο ΙΚΑ τότε ευθύνεται ο κράτος και όχι οι ίδιοι.
Οχι δεν ειμαστε πανεπιστημονες, ειμαστε ξεναγοι! Οι επισκεπτες περιμενουν απο εμας να τους εξηγησουμε τι ειναι αυτο που βλεπουν μπροστα τους και να το κατανοησουν ωστε οταν επιστρεψουν στο σπιτι τους να θυμουνται γιατι ειναι σημαντικο. Η συγκριση του Παρθενωνα με ενα αυτοκινητο δε νομιζω να τους ενδιαφερει. Ουτε ερχονται στην Ελλαδα να μαθουν ιερογλυφικα, ουτε για να τους επιδειξει ο ξεναγος τους τις γνωσεις του στα Περσικα και τα Οθωμανικα. Οπως ειπατε κι εσεις αυτο ειναι αλλος τομεας και δεν εχει σχεση με αυτα που συζηταμε. ΛΥΠΑΜΑΙ πολυ που αξιολογοι επιστημονες της Ελλαδας ηταν καταδικασμενοι απο την εισαγωγη τους στο πανεπιστημιο να ειναι ανεργοι γιατι το ελληνικο κρατος δε φροντισε να τους αξιοποιησει αναλογα αλλα λυπαμαι πολυ επισης οταν υποτιμουν και τη δικη μου ιδιοτητα για την οποια ειμαι πολυ περηφανη.Ναι μπορω να ξεναγησω την Αιγυπτιακη συλλογη του εθνικου αρχαιολογικου μουσειου και το μουσειο Ισλαμικης τεχνης οπως και οποιο αλλο μουσειο μου ζητηθει να ξεναγησω. Γιατι οπως και ενας δασκαλος οταν εχει να παραδωσει ενα μαθημα κανει μια προετοιμασια για να το παραδωσει σωστα ετσι κι εγω προετοιμαζομαι για τη παρουσιαση που εχω να κανω. Και για να μη παρεξηγηθω επανω σε αυτο,υπενθυμιζω οτι το επαγγελμα μου ειναι ξεναγος και καλουμαι να ξεναγησω ενα μουσειο οχι να κανω διατριβη πανω σε αυτο.Επισης ,ειναι λαθος η αντιληψη καποιων οτι η δουλεια μας περιοριζεται στους αρχαιολογικους χωρους γιατι η Ελλαδα δεν ειναι μονο παρελθον.Ισως πρεπει τελικα να διαβασετε το νομο περι προσοντων ξεναγων οπως ισχυε τουλαχιστον μεχρι προσφατα.Επισης αφου το ελλιπες πλαισιο που υπαρχει στη χωρα μας για τους επαγγελματιες τελικα σας δημιουργει τη ψευδαισθηση οτι μπορειτε να ασκειτε το επαγγελμα του ξεναγου παρανομα αλλα παραλληλα να εχετε επισημη σελιδα στο διαδυκτιο οπου διαφημιζετε το εργο σας ως εναλλακτικοι ξεναγοι, τουλαχιστον προσπαθειστε να αγαπατε αυτο που κανετε και να μη το παρουσιαζετε ως τη κατ 'αναγκην λυση στο προβλημα της ανεργιας.Οι πραγματικοι ξεναγοι αγαπουν το επαγγελμα τους και προσπαθουν να μεταδωσουν την αγαπη τους για τη χωρα τους ακομα και οταν ολα καταρρεουν γυρω μας ωστε οι επισκεπτες μας να φευγουν απο την Ελλαδα με γλυκιες αναμνησεις και οχι εκεινες της Ελλαδας της κρισης.
Αγαπητέ Michael, μην με βάζεις σε ρόλο Αντιγόνης, η περί ξεναγών νομοθεσία μπορεί να αναθεωρηθεί οποιαδήποτε στιγμή στη Βουλή. Ας μην είναι η επίκληση του νόμου η μόνη καταφυγή όταν στερούμαστε επιχειρημάτων και μάλιστα ενός νόμου που φλερτάρει με την αντισυνταγματικότητα καθώς θέτει περιορισμούς στην ελευθερία του λόγου. Τα ενδιαφέροντα των επισκεπτών της πόλης μας έχουν αλλάξει, πλέον αναζητούν κάτι περισσότερο πέρα από τις αρχαιότητες. Σχολές αρχιτεκτονικής επισκέπτονται την Αθήνα για να μελετήσουν την εξέλιξη της πολυκατοικίας. Η Taschnen επέλεξε ως φωτογραφία εξωφύλλου για τον τόμο “a house for an architect” το σπίτι του έλληνα αρχιτέκτονα Ν. Βαρσαμάκη. Την στιγμή που η αρχιτεκτονική κοινότητα ανακαλύπτει τον πλούτο της ελληνικής αρχιτεκτονικής ομάδες σαν τους ΑΤΑ ανταποκρίνονται στο κάλεσμα. Αν ρωτούσα έναν απόφοιτο Λυκείου - διπλωματούχο της σχολής ξεναγών να απαριθμήσει τρία έργα του Βαρσαμάκη θα μπορούσε; Πολύ αμφιβάλω. Η αρχιτεκτονική είναι ένα μικρό παράδειγμα θα μπορούσα να παραθέσω πολλά ακόμα όπως αν κάποιος διπλωματούχος ξεναγός θα μπορούσε να ξεναγήσει στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, στην αιγυπτιακή συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου ή στην Πινακοθήκη Ν. Χ. Γκίκα. Γιατί ένας αιγυπτιολόγος, ιστορικός τέχνης, αρχιτέκτονας ή ιστορικός να μην μπορεί να ξεναγήσει πάνω στο γνωστικό του αντικείμενο; Θα μπορούσατε να μου απαντήσετε;
Απαντώ: οι ξεναγοί-απόφοιτοι λυκείου είναι σήμερα πλέον ελάχιστοι, μην τους φέρνετε συνεχώς ως παράδειγμα... Η πλειονότητα των ενεργών ξεναγών είναι πτυχιούχοι, και μάλιστα πολλαπλώς καταρτισμένοι, ΣΥΝ την συστηματική εκπαίδευση που έλαβαν στη σχολή. Όσο για τα παραδείγματα που θίγετε: Οι αρχαιότητες μπορεί να μην είναι πλέον το μόνο ζητούμενο, συμφωνούμε απολύτως, αλλά θα παραμείνουν ΠΑΝΤΑ μεταξύ των ενδιαφερόντων των περισσότερων επισκεπτών. Επομένως, ο ξεναγός ΠΡΕΠΕΙ να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει και σχετικά με αυτές. Τον Βαλσαμάκη -που δίνετε ως παράδειγμα- οι ξεναγοί τον γνωρίζουν άριστα, μεταξύ άλλων ως αρχιτέκτονα κάποιων ΑΜΑΛΙΑ, όπως αντίστοιχα και τον Δημήτρη Πικιώνη Πικιώνη... Για το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης σας ενημερώνω -για παράδειγμα ότι ως φοιτήτρια ιστορίας της τέχνης στο Παρίσι (πέραν άλλων σπουδών και ειδικοτήτων) διδάχτηκα εκτενώς ισλαμική τέχνη, ενώ επίσης και αιγυπτιολογία, με βασικές αρχές ιερογλυφικής γραφής. Μην αμφιβάλλετε λοιπόν τόσο σθεναρά για τις δυνατότητες των ξεναγών. Ο αιγυπτιολόγος, ιστορικός τέχνης, αρχιτέκτονας και ιστορικός ας μπορεί να παρουσιάζει τα θέματα ειδίκευσής του, αλλά να μην διεκδικεί μια πανελλαδικής ισχύος άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος, που προϋποθέτει σφαιρικές γνώσεις πολλών επιπέδων, που δεν διαθέτει. Μην συγχέουμε διαφορετικά πράγματα...
Ωραια ολα αυτα αλλα εχω κι εγω μια απορια. Αφου λοιπον ο κλαδος των ξεναγων κατακλυζεται πλεον απο ανεργους πτυχιουχους αρα διπλωματουχους φωτογραφους αρχιτεκτονες μηχανικους κ.τ.λ εμεις οι πτυχιουχοι αρα λοιπον διπλωματουχοι ξεναγοι,τωρα που θα ειμαστε ανεργοι γιατι καποιοι αποφασισαν να εργαζονται ως ξεναγοι , μπορουμε να δοκιμασουμε τη τυχη μας ως εναλλακτικοι αρχιτεκτονες φωτογραφοι και μηχανικοι επειδη αγαπαμε τη πολη μας;Λιγο μπερδεμενο ετσι;
Καθόλου μπερδεμένο Μαριλού και θα σου εξηγήσω γιατί. Οι περιηγήσεις που κάνει η ομάδα ΑΤΑ αφορούν την αρχιτεκτονική, το streetart, τα κοινωνικά κινήματα, το ποδήλατο, τη φωτογραφία και τους σύγχρονους δημιουργούς δεν νομίζω ότι αυτές είναι θεματικές που καλύπτονται στη σχολή ξεναγών και δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος διπλωματούχος ξεναγός που να μπορεί να κάνει περιηγήσεις τέτοιου είδους. Για τα μεγάλα ποσοστά ανεργίας στον κλάδο τον ξεναγών δεν νομίζω ότι ευθύνεται η συγκεκριμένη ομάδα ή ο οποιοσδήποτε αρχιτέκτονας ή φωτογράφος που διοργανώνει περιηγήσεις στην πόλη. Άλλωστε οι διπλωματούχοι ξεναγοί περιορίζονται στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία. Πολύ αμφιβάλω αν κάποιος απόφοιτος της συγκεκριμένης σχολής να κάνει περιήγηση σε κτήρια του μεσοπολεμικού μοντερνισμού για παράδειγμα από τα οποία η Αθήνα διαθέτει εξαιρετικά δείγματα. Επίσης ως ιστορικός θεωρώ ότι δεν είναι απαράδεκτο κάποιος μη αρχαιολόγος να κάνει ξενάγηση σε αρχαιολογικό χώρο έχοντας αποφοιτήσει μόνο από τη σχολή ξεναγών. Δύο έτη δεν είναι αρκετά για να καλύψει κάποιος σε βάθος το ευρύ ιστορικό φάσμα από την προϊστορία μέχρι σήμερα, οι γνώσεις των αποφοίτων της συγκεκριμένης σχολής είναι περιορισμένες και υπολείπονται επιστημονικότητας. Κατά τη γνώμη μου δικαίωμα να κάνουν ξενάγηση ή μάλλον ορθότερα περιήγηση ή υπαίθρια διάλεξη πρέπει να έχουν μόνο διπλωματούχοι αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες, πολιτικοί επιστήμονες, ιστορικοί της τέχνης κτλ. Η διαχείριση ενός γκρουπ, επικοινωνία με τουριστικά γραφεία κτλ μπορούν να καλυφθούν με ένα δίμηνο σεμινάριο και με πρακτική εξάσκηση (δεν είναι και επιστήμη δα). Με την ίδια λογική θα μπορούσαμε και εμείς οι ιστορικοί να αγανακτούμε κάθε φορά που κάποια γηραιά ξεναγός αποφασίζει να ασχοληθεί με ιστορικό σύγγραμμα (χωρίς να μπει στον κόπο να παραπέμψει στις πηγές της, να παραθέσει βιβλιογραφία κτλ), να σας κατηγορούμε που μας παίρνετε τη δουλειά και μας αφήνετε στην ανεργία ή να θεσπίσουμε ένα νόμο που να απαγορεύει οποιονδήποτε δεν είναι ιστορικός να γράφει κιτάπια για την ιστορία αυτού του τόπου.
Τι ωραία γνώμη. Ο νόμος μας ενδιαφέρει, ή να μην μπω στον κόπο; Αντε γιατί τα έχουμε ισοπεδώσει όλα σε αυτή τη χώρα με τις γνώμες-νόμους. Πάρτε ένα τηλέφωνο στην τουριστική αστυνομία να ενημερωθείτε, λεω γω.