Ήταν άνθρωποι οι αρχαίοι;

Ήταν άνθρωποι οι αρχαίοι; Facebook Twitter
22

Προσωπογραφία γυναίκας, η λεγόμενη "Σαπφώ", Πομπηία 1ος αι. μ.Χ. 

 

Ένας από τους λόγους που ξεκίνησα πριν λίγο καιρό τη στήλη αυτή στη Lifo είναι γιατί ήθελα να δοκιμάσω να μεταδώσω τον ενθουσιασμό μου για τον κόσμο της αρχαιότητας προσπαθώντας να πολεμήσω κάπως την ευρεία αντίληψη ότι είναι ένας κόσμος αδιάφορος, βαρετός μέχρι χασμουρητού ή πολύ απλά νεκρός.

Αντιθέτως νομίζω ότι ο κόσμος των αρχαίων είναι γεμάτος θαυμάσια περιστατικά, αξιοπερίεργες ιστορίες ή απλώς ιστορίες γι'ανθρώπους σαν όλους εμάς. Οι αρχαίοι δεν είναι εξωγήινοι. Έχουν πλάκα, ενδιαφέρον, ερωτεύονται σαν κι εμάς, μισούν με πάθος, ειρωνεύονται, ζηλεύουν, θίγονται, υποσκάπτουν τους αντιπάλους τους, πέφτουν στη φωτιά για τους φίλους τους, κάνουν φόνους εκ προμελέτης, εξ αμελείας ή εν βρασμώ, λατρεύουν τα παιδιά τους, φροντίζουν τους γονείς τους, είναι πονηροί, κουτοπόνηροι ή αγαθοί μέχρι ηλιθιότητας, ταξιδεύουν κι ενθουσιάζονται με όσα βλέπουν, γράφουν γράμματα, παίζουν θέατρο, κάνουν φάρσες, κάνουν συναισθηματικούς εκβιασμούς, κλαίνε, προσεύχονται, θυμώνουν, συγχωρούν, απελπίζονται, ελπίζουν.

 

Μορφή από τη μεγάλη παράσταση της Βίλλας των Μυστηρίων, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.


Μέσα στα κείμενα της αρχαίας γραμματείας αλλά και στα αντικείμενα που έπλασαν οι άνθρωποι του παρελθόντος καταγράφονται τα αισθήματά τους κι αυτή η ανάγνωση των αισθημάτων, η Συναισθηματική Αρχαιολογία όπως τη λέω, είναι μιά περιοχή που μ'ενδιαφέρει πάρα πολύ και θέλω να εξερευνήσουμε μαζί για όσο καιρό κρατήσει αυτή η στήλη.

Για να είμαι εντελώς ειλικρινής όταν ξεκίνησα να γράφω δεν πίστευα ότι θα ενδιέφεραν κανέναν αυτά τα κείμενα, γιατί συζητώντας όλα αυτά τα χρόνια με φίλους και γνωστούς διαπίστωνα και διαπιστώνω ακόμη ότι η εμπειρία του σχολείου υπήρξε επί το πλείστον τόσο οδυνηρή όσον αφορά την επαφή με την αρχαιολογία και ιδίως με την αρχαία γραμματεία, ώστε ο περισσότερος κόσμος απεχθάνεται τις αρχαιότητες, βαριέται τα μουσεία, σε καμιά περίπτωση δεν θα διάβαζε οικειοθελώς κανέναν αρχαίο συγγραφέα και γενικώς αισθάνεται ότι όλα αυτά δεν τον αφορούν καθόλου.

Αν κρίνω κι από τον εαυτό μου, η εικόνα που είχα σχηματίσει στο σχολείο ήταν ότι οι αρχαίοι Έλληνες ήταν διαρκώς σοβαροί και τους συνέβαιναν και σοβαρά πράγματα: ο Οιδίποδας παντρευόταν τη μάνα του και σκότωνε τον πατέρα του (έλεος δηλαδή, πώς να ταυτιστείς;;;), ο Οδυσσέας ναυαγούσε διαρκώς (ουσιαστικά στη θάλασσα των ατέλειωτων στίχων του Ομήρου), ο Θουκυδίδης έγραφε κατεβατά επί κατεβατών για τον πιό βαρετό πόλεμο του κόσμου, ο Πλάτωνας έγραφε ακαταλαβίστικη φιλοσοφία και πλάκα έκανε μόνο ο Αριστοφάνης με αστεία που δεν μου προκαλούσαν γέλιο. Παρθενώνας, λίγοι Κούροι (που μου φαίνονταν όλοι ίδιοι, μήπως ήταν ένας τελικά σε όλα τα βιβλία;) και κανένα μελανόμορφο αγγείο για να προσθέτουμε λίγες εικόνες στο βιβλίο.
Για άλλους λαούς δεν το συζητώ, μιά γενική εικόνα ότι απλώς υπήρχαν, μάλλον για να λειτουργούν ως ντεκόρ του δικού μας περιούσιου.

Υπεραπλουστεύω βέβαια και έτσι μάλλον αδικώ και το εκπαιδευτικό μας σύστημα και κυρίως τους λειτουργούς του που ασφαλώς δεν ήταν όλοι άχρηστοι. Άλλωστε τα πράγματα μπορεί να έχουν αλλάξει από τότε που τελείωσα εγώ το σχολείο -δεν θα σας πω την ηλικία μου, μόνον ότι έχω πάνω από δύο δεκαετίες που τέλειωσα το Λύκειο ;)

Γράψτε μου λοιπόν κι εσείς τη γνώμη σας στα σχόλια, μ'ενδιαφέρει να την διαβάσω κι ίσως έχω άδικο. Βρίσκετε βαρετή την αρχαιολογία; Διαβάζετε αρχαίους συγγραφείς; Πηγαίνετε σε αρχαιολογικά μουσεία;

 

Ο Paquius Proculus και η σύζυγός του, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

 

*****

Εν τω μεταξύ, κάπου πολύ μακριά από εδώ, στην μακρινή Χονολουλού υπάρχουν δύο δάσκαλοι ιστορίας, η Amy Burvall και ο Herb Mahelona, που έχουν βρει έναν καταπληκτικό τρόπο να διδάσκουν ιστορία στους μαθητές τους: κάνουν μουσικές παρωδίες γνωστών τραγουδιών αλλάζοντας τους στίχους ώστε να έχουν διδακτικό αλλά και διασκεδαστικό περιεχόμενο. Επιπλέον γυρνάνε μόνοι τους και βίντεο κλιπ με πενιχρά οφθαλμοφανώς μέσα και αποτέλεσμα χιουμοριστικό. Δεν είναι πάντα πετυχημένες οι επιλογές τους, αλλά εν προκειμένω ισχύει απολύτως  ότι ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. 

Διάλεξα και σας δείχνω τα βίντεο που έχουν σχέση με την ελληνική ιστορία και μυθολογία και σας προκαλώ ειλικρινά να τα ακούσετε και να δοκιμάσετε να ΜΗΝ σας κολλήσουν οι στίχοι, π.χ. στη διασκευή του Creep (I'm from Crete) ή στο Sharona (Macedonia).

 

Για τον Μινωικό πολιτισμό

 

 

Για την Οδύσσεια

 

 

Για τη Μακεδονία 

 

 

Για τους Έλληνες φιλόσοφους

 

 

Για τον Τρωικό πόλεμο 

 

 

Για τη βυζαντινή αυτοκράτειρα Θεοδώρα 

 

 

 

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
22

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Η Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου-Ιδρύματος Αλεξανδρινού Πολιτισμού, που σκάβει στην Αλεξάνδρεια από το 1998 μιλά για τις ανασκαφές που πραγματοποιεί εκεί, τα μέχρι στιγμής ευρήματα, τον Μεγαλέξανδρο, τη σχέση του με την Αίγυπτο και το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ του Netflix, στο οποίο συμμετείχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Τα κτίρια του Αλέξανδρου Νικολούδη υπάρχουν παντού στην Αθήνα. Όμως γιατί γνωρίζουμε τόσο λίγα γι' αυτόν τον αρχιτέκτονα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Αμαλία Κωτσάκη.
THE LIFO TEAM
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αφρική και Βυζάντιο: Τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Μέσα από σπάνια αντικείμενα η νέα έκθεση του Met αφηγείται την κεντρική θέση της Αφρικής στα διηπειρωτικά δίκτυα εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών με το Βυζάντιο.
THE LIFO TEAM
Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Πνύκα, Νυμφών, Φιλοπάππου: Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τη Λήδα Κωστάκη και τον Μάρκο Κατσιάνη για τους τρεις λόφους που βρίσκονται απέναντι από την Ακρόπολη (Πνύκας, Νυμφών και Μουσών-Φιλοπάππου) και καθόρισαν την εξέλιξη του αστικού ιστού της Αθήνας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

16 σχόλια
Ας πω και γω λοιπόν την απάντησή μου στα ερωτήματά σας:1)Βρίσκετε βαρετή την αρχαιολογία; Ναί από το σχολείο, όχι από σας, όχι από ξεναγούς που αγαπούν την δουλειά τους.2)Διαβάζετε αρχαίους συγγραφείς; 'Οχι μέχρι σήμερα. Ελπίζω να τους βάλω στην ζωή μου πιά 3)Πηγαίνετε σε αρχαιολογικά μουσεία; Πάντα σε ξένες χώρες. Μυήθηκα από σπόντα στην αρχαιολογία επειδή αγόραζα και διάβαζα το περιοδικό "Ιστορία εικονογραφημένη¨του Πάπυρου (ναί, είμαι λίιγο μεγαλύτερος από σας). Στα χρόνια του Δημοτικού με είχε συναρπάσει ένα εξωσχολικό βιβλίο Μυθολογίας και έκτοτε απέκτησα το κουσούρι.. Θεωρώ τους αρχαιολόγους Δον Κιχώτες, άτομα που χρήζουν μεγαλύτερης προστασίας από τους υπόλοιπους επιστήμονες γιατί σκάβουν για όλους εμάς. Σκάβουν τα όνειρά τους, κι αν τους βγούν, μας τα προσφέρουν! Λυπάμαι για όλες αυτές τις αδημοσίευτες εργασίες που έχετε συσσωρεύσει. 'Εγκλημα. Λυπάμαι και για όλα αυτά τα ευρήματα που τα ξαναθάβουν γιατί δεν μπορούν να τα φυλάξουν ή αναδείξουν.Σταματώ εδώ.Σχετικό με γεννήσεις: δύο γλυπτά που με εντυπωσίασαν στο Σαντιάγκο της Χιλήςhttp://www.precolombino.cl/en/coleccion/estatua-de-xipe-totec/ σε μένα φέρνει σε γένναhttp://www.precolombino.cl/coleccion/figura-antropomorfa-embarazada/ σε αυτό ειδικά έχουν χαραχτεί και τα δάκρυα του πόνουhttp://www.precolombino.cl/archivo/coleccion/area/area-intermedia/valdivia/Δεν με ενδιαφέρει η δημοσίευση της απάντησης. Απλά ήθελα να απαντήσω σε κάποια που ανησυχεί για την ανταπόκρισή της. Μου αρέσει τέλος το χιούμορ στα άρθρα σας και η "κάθετη" ανάγνωση της ιστορίας π.χ.ο αργαλιός της Πηνελόπης και ο αργαλιός της "τάκου-τάκου ο αγαλιός μου, τάκου κι έρχετ' ο καλός μου".Ευχαριστώ.
Την αρχαιολογία την κάνουν βαρετή τα βιβλία, τα άθλια παλιά ντοκυμαντέρ με νυσταγμένους παλιούς καθηγητές που σε κοιμίζουν σε 30 δευτερόλεπτα και τα παλαιού τύπου μουσεία της κακιάς ώρας με χιλιάδες ίδια αγγεία.Όλοι νομίζουν ότι αρχαιολογία είναι να σκάβεις και να βρίσκεις κομματάκια από αμφορείς ή να μελετάς γκρεμισμένες κολώνες.Κι όμως ο κόσμος της αρχαιότηας είναι συναρπαστικός και ευτυχώς που υπάρχουν αρκετοί νέοι αρχαιλόγοι με ανοιχτά μυαλά που μπορούν να δώσουν στην αρχαιολογία την θέση που της αξίζει.
Καλημερα σε όλους. Εγω εχω πολυ μεγαλη αγαπη στους αρχαιους μυθους και επειδη συνηθως λενε οτι απο πισω κρυβονται πολλες αληθειες για το πώς ο αρχαιος ανθρωπος αισθανοταν τον κοσμο θα ήθελα πολυ να παρουσιασετε τετοια θεματα.Μου αρεσει που η στηλη σας αποτυπωνει λιγο διαφορετικα εκεινη την εποχη!!!
Η στήλη σας είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες που έχω διαβάσει κατά καιρούς. Ημουν παθιασμένη με την ιστορία στα νιάτα μου. Πιστεύω ότι για να την κατανοήσουν και να την αγαπήσουν οι σημερινοί μαθητές, χρειάζεται απλούστευση ή κάποιος παραλληλισμός με τα σημερινά ερεθίσματα που έχουν οι μικροί.Οσο για τους δασκάλους της Χονολουλού, οκ υποκλίνομαι.
Επαθα σοκ οταν ανακαλυψα,οτι οι αρχαιοι ειχαν μουσικη.Ναι μουσικη,μουσικους δρομους(δωρικος,κορινθιακος κ.λ.π),τους οποιους δανειστηκαν οι Βυζαντινοι.Οι αρχαιοι εδωσαν ΦΩΣ.Το οποιο ΦΩΣ το μοιρασαν στην γη.Οχι,δεν ηταν οι μοναδικοι που εδωσαν ΦΩΣ.Προσθεσαν ομως ενα λιθαρι για να παει μπροστα τουτη η ανθρωποτητα.Προσωπικα για εμενα,πρεπει να αποτελει πηγη ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ,ο Ελευθερος τροπος που ειχαν στο Πνευμα,στο Λογο,στη Σκεψη.Για να αποκτησουμε ομως πρεπει να τους μελετησουμε,να τους διδαχτουμε.
Θέλω να σας ευχαριστήσω θερμά για όλα τα σχόλια. Τα διάβασα με μεγάλο ενδιαφέρον. Μου δίνουν ένα σαφές στίγμα και αυτό με βοηθά πολύ. Αν μη τι άλλο επιβεβαιώνεται η εικόνα που είχα ότι δεν υπάρχει μιά εγγενής απέχθεια προς "παν τι το αρχαίον" αλλά προς τον τρόπο που αυτό παρουσιάζεται.
Η στήλη σου είναι μακράν απ' τις πιο ενδιαφέρουσες στη lifo κι εύχομαι να βρει μιμητές. Στην εποχή μας που οι κουτσομπολίστικες ειδήσεις είναι αυτό που προτιμά η πλειοψηφία γιατί έτσι την έμαθαν, θεωρώ όαση στήλες σαν τη δική σου. Με ενδιαφέρει πολύ όχι μόνο ο ελληνικός αλλά όλοι οι αρχαίοι πολιτισμοί και μάλιστα απ' τη σκοπιά που εσύ επιλέγεις να εξετάσεις, την πιο ανθρώπινη και καθημερινή πλευρά τους. Σ' ευχαριστώ που υπάρχεις, χρόνια πολλά :^)
Να συνεχίσετε να κάνετε αυτό ακριβώς που κάνετε.Δεν είναι "εκλαΐκευση" να παρουσιάζετε τα θέματα σας με τρόπο κατανοητό ακόμα και σε απολύτως αδαείς όπως εγώ (και δυστυχώς αν θέλετε αλλά μάλλον ανήκω στην πλειοψηφία των αναγνωστών της lifo). Από τα θέματα που επιλέγετε και από τον τρόπο που τα παρουσιάζετε, διαφαίνεται η αγάπη σας για την επιστήμη σας και αυτό δεν περνά απαρατήρητο.
Είναι αλήθεια ότι η σχολική διδασκαλία της ιστορίας κάνει ότι μπορεί για να απωθήσει την προσέγγιση της αληθινής ζωής που εξακολουθούσε να υπάρχει πίσω απο τις πομπώδεις καταγραφές των κατορθωμάτων των ηρώων, των ατέλειωτων σφαγών και των θριάμβων.Είναι πραγματικά ενδιαφέρουσα η στήλη σου γιατί προσπαθεί να ανασηκώσει το βαρύ παραπέτασμα της προγονοπληξίας οπότε επιτρέπει μια άλλου είδους θέα στο παρελθόν, πιό ειλικρινή και τελικά πιό πλούσια και πιό γειωμένη. Χρειάζεται βέβαια ειλικρινής επιθυμία για να "δεί" κάποιος ένα βαρυφορτωμένο παρελθόν απαλλαγμένο απο τα στολίδια και τις μυθοποιήσεις και να το συν-αισθανθεί. Ο αρχαίος κόσμος κρύβει συναρπαστικές αφηγήσεις,όπως ακριβώς και ο σημερινός.
νομιζω οτι οι αρχαιοι ελληνες ηταν προϊντα της εποχης τους. αυτο που ειναι θαυμαστο ειναι οτι μεσα σε 300 χρονια καναν οτι κανουμε εμεις στα χιλιαδες χρονια που ακολουθησαν. και με τα καλα τους και με τα στραβα τους.απο προσωπικη θεωρηση και μετα απο σχετικη μελετη θεωρω οτι η αρχαια ελλαδα τελειωνει με την κατακτηση των πολεων απο τον αλεξανδρο. εκει καπου αρχιζει και ξεθωριαζει αυτο που ονομαζεται αρχαια ελλαδα. για μενα ουτε ο αλεξανδρος ουτε το βυζαντιο ειναι συνεχιστες της αρχαιας ελληνικης κοινωνιας. αν θα εβρισκα καποιες αναλογιες στον σημερινο κοσμο θα ελεγα οτι η γερμανια ακολουθει το πλατωνικο/σπαρτιατικο μοντελο και η αμερικη το επικουριο/σθηναϊκο μοντελο. η συγχρονη ελλαδα ακολουθει το οθωμανικο/τρικοσμικο μοντελο.
Πολύ εύστοχος. Με μια διαφωνία: Όντως η πολιτική στην αρχαία Ελλάδα τελείωσε με την κατάκτηση του Αλέξανδρου, η ψυχή της όμως έμεινε ζωντανή μέχρι την εποχή του Θεοδόσιου και την κατάργηση των Ολυμπιακών Αγώνων. Μη ξεχνάς ότι στους 1ος-2ος αιώνες μ.χ. η ελληνική σκέψη και φιλοσοφία γνώρισε εξαιρετική ακμή. Τη χαριστική βολή στον ελληνικό τρόπο σκέψης έδωσε ο χριστιανισμός λίγο αργότερα. Το βυζάντιο ήταν απλά ο ελληνικός μεσαίωνας...
Οι Αρχαίοι Έλληνες είναι προϊόν των Γερμανών ελληνιστών που έπεισαν τον κόσμο και τους εαυτούς τους ότι οι αρχαίοι ήταν λαός φιλοσόφων και καλλιτεχνών, που άλλη δουλειά δεν έκαναν απ' το να λαξεύουν το μάρμαρο, να φιλοσοφούν για το Σύμπαν και να συνθέτουν τραγωδίες.
@ein Steppenwolf Πολυ ισοπεδωτικό το σχόλιό σου. Οι Γερμανοί ελληνιστές συνέβαλαν όντως πολύ στην μελέτη και λατρεία των αρχαίων ελλήνων στο δυτικό κόσμο, αλλά από εκεί μέχρι να ισχυρίζεσαι ότι τους δημιούργησαν υπάρχει μια απόσταση που δεν καλύπτεται με τίποτα. Οι αρχαίοι έλληνες μελετήθηκαν με πάθος από λαούς τόσο διαφορετικούς μεταξύ τους όσο ήταν οι άραβες με τους αναγεννησιακούς ιταλούς. Και όπως και νάχει το να συνθέτεις τραγωδίες ή να φιλοσοφείς για το σύμπαν, ήταν σπανιότατο σε άλλους λαούς της εποχής τους, γι αυτό και ο θαυμασμός των γερμανών...
αυτο ηταν που ειχε τρελλανει τον Νιτσε. οσο και να προσπαθουσε να βρει εναν πρωτοτυπο τροπο σκεψης παντα κατεληγε στους αρχαιους. αλλα και στην αλλη, αγγλοσαξωνικη, πλευρα παλι η αναλυση τους ξεκινα απο πλατωνα/αριστοτελη και αντιστοιχα ιωνες/ατομιστες (αναλογα την προσεγγιση). συμφωνω οτι υπαρχει μια ωραιοποιηση αλλα αυτη την βαζω σαν μια γενικη ταση που υπαρχει να εξωραϊζεται το παρελθον. αν θελουμε να βαλουμε την περιοδο αυτη στα δικα μας μετρα θα λεγαμε οτι υπηρχε αφθονη δισειδαιμονια, πολυ βια, ταξικες ανισοτητες κλπ.η ανοδος των δημοκρατικων στην αθηνα ειναι ουσιαστικα η πρωτη αστικη επανασταση.αυτα επιγραμματικα για το πως ηταν η ζωη στην αρχαια ελλαδα.
@ Κυνικός 28.12.2012 | 09:51Εννοούσα πως δημιούργημα των Γερμανών ελληνιστών ήταν «ο λαός των φιλοσόφων και των καλλιτεχνών», που μέρα-νύχτα φιλοσοφούσαν και φιλοκαλούσαν.Για την τέχνη και τη φιλοσοφία των άλλων αρχαίων λαών δεν ξέρουμε (διότι δεν άφησαν γραπτά μνημεία) ή δεν θέλουμε να ξέρουμε. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι Ινδοί, οι Κινέζοι, οι Ρωμαίοι, οι Πέρσες κτλ.
Έτσι ακριβώς όπως τα γράφετε, ένιωθα στο σχολείο... Άκουγα για αρχαίους και έτρεχα μακρυά. Τα βιβλία ακατάλληλα και οι καθηγητές ανίκανοι να μεταδώσουν την όποια αγαπη τους για τους αρχαίους και την ιστορία τους. Μόνο αποτέλεσμα η στείρα σκέψη. Τα μουσεία τα αγαπώ πάρα πολύ, μα καθόλου επειδή με παρότρυνε κάποιος καθηγητής να τα δω διαφορετικά. Η προσωπικές μου αναζητήσεις με οδήγησαν σε αυτά και η περιέργεια μου.-Δεν σταμάτησα να γελάω με τις διασκευές των τραγουδιών!-
Αγαπητή Βασιλική, μου αρέσει η στήλη σου και σε διαβάζω τακτικά καθώς κι εγώ είμαι λάτρης της συναισθηματικής αρχαιολογίας, ιδωμένη από μια μεταρομαντική πλευρά (βλ.π.χ. Αχιλλέας-Πενθεσίλεια).Με αφορμή τον κυνισμό και τον ηδονισμό που βάφουν με μυστήρια χρώματα τη σύγχρονη εποχή, θα διάβαζα με εξαιρετικό ενδιαφέρον ιστορίες και ανεκδοτολογικές πληροφορίες για Διογένη και Επίκουρο.Νομίζω ότι το πεδίο αναζήτησης προσφέρεται για διδακτικούς όσο και συναραπαστικούς παραλληλισμούς.Φιλιά.
Εμενα προσωπικα με ενδιαδερει παρα πολυ η (ελληνικη) αρχαιολογια, και τελευταια την εχω προσεγγισει ακριβως απο αυτο το "ανθρωπινο" στοιχειο. Δηλαδη οχι απο ξερα γεγονοτα (οπως μας πλασαριστηκε στα σχολικα γεγονοτα) αλλα απο τη ζωντανη καθημερινοτητα που μπορει να ηταν απο ασημαντη εως φοβερα σπουδαια, αναλογα το ατομο , την εποχη , την περιοχη , τις συγκυριες κλπΠιστευω οτι μπορουμε να μαθουμε πολλα απο τους προγονους μας, οχι σαν στειρα προγονολατρια, αλλα να μιμηθουμε την ελευθερια σκεψης και γνωμης, την περιεργεια, την ερευνα και κυριως τη χαρα της ζωης, στοιχεια που διεκριναν κατα γενικη βαση την ελληνικη (και ρωμαικη) αρχαιοτητα.Για παραδειγμα τελευταια διαβασα εργα του Παυσανια , αυτου του εξαισιου περιηγητη, που περιγραφει με λεπτομερεια σχεδον ολη τη χωρα μας , οπως ηταν προς τα τελη του 2ου αιωνα μ.Χ....Ειναι πολυ ενδιαφερον να φανταζεται κανεις πως εμοιαζαν οι πολεις την εποχη εκεινη και τι εργα τεχνης υπηρχαν κλπ ...μενει κανεις εκθαμβος απο τις περιγραφες και φυσικα λυπαται που σημερα σωζονται τοσο λιγα .Αλλο παραδειγμα: το Σατυρικον του Πετρωνιου, 1ος αιωνας μΧ, που περιγραφει σκωπτικα τη ζωη στις ελληνο-ρωμαικες πολεις και τις συνηθειες τους!