7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο

 7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο Facebook Twitter
9

7 αρχιτέκτονες προσπαθούν να αλλάξουν τον τρόπο που βλέπουμε τα εγκαταλελειμμένα κτίρια ή τους ουρανοξύστες που αποστρεφόμαστε. Oι New York Times ζήτησαν από καταξιωμένους ανθρώπους στο χώρο της αρχιτεκτονικής να υπερασπιστούν και να προσδιορίζουν με τη δική τους ματιά τη δομή και το χαρακτήρα αυτών των κατασκευών.


Ο Daniel Libeskind και το Montparnesse

 7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο Facebook Twitter
Το κτίριο Tour de Montparnasse ολοκληρώθηκε το 1973/ Luc Boegly/Artedia, via View

«Είναι θρυλικό όντας το πιο μισητό κτίριο στο Παρίσι. Ήθελα να το υπερασπιστώ όχι λόγω της ομορφιάς του αλλά κυρίως για την ιδέα που αντιπροσωπεύει. Οι Παριζιάνοι τρομοκρατήθηκαν μόλις το αντίκρισαν και όταν εγκατέλειψαν το κτίριο, στην πραγματικότητα εγκατέλειψαν και όσα αυτό πρεσβεύει, την ιδέα, δηλαδή, μιας συμπυκνωμένης προς τα πάνω βιώσιμης πόλης. Ακριβώς επειδή εξόρισαν όλες τις μελλοντικές υψηλές κατασκευές σε κάποια μακρινή γειτονιά, όπως η Defense, διαχώρισαν την ανάπτυξη. Οι Παριζιάνοι αντέδρασαν αισθητικά, κάτι που συνηθίζουν να κάνουν, αλλά απέτυχαν να συνειδητοποιήσουν τις συνέπειες του τι σημαίνει μια πόλη να είναι ζωτική και ενεργή, έναντι μιας πόλης μουσείο. Οι άνθρωποι παρασύρονται από τις αντιλήψεις τους για την πόλη, αλλά με το αποτύπωμα του άνθρακα, τη σπατάλη των πόρων, τη συρρίκνωση της χωρητικότητας μας, δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να κτίζουμε  ψηλά κτίρια που είναι και προσιτά. Δεν είναι τυχαίο που οι άνθρωποι πηγαίνουν στο Λονδίνο, όχι μόνο για εργασία, αλλά και για να βρουν διαθέσιμο χώρο. Καμία νέα εταιρεία δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά το Παρίσι. Μπορεί το Montparnasse να μην είναι ένα έργο ιδιοφυΐας, αλλά σηματοδοτεί την αντίληψη του μέλλοντος που θα έπρεπε η πόλη να έχει».

Η Ζaha Hadid για το κέντρο Goshen στη Νέα Υόρκη

 7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο Facebook Twitter
Το Orange County Government Center στο Goshen της Νέας Υόρκης ήταν ήδη ερειπωμένο όταν ο τυφώνας Irene προκάλεσε μεγάλες ζημιές το 2011Jeff Goldberg/Esto

"Η δεκαετία του 1960 ήταν μια σημαντική στιγμή κοινωνικού ανασχηματισμού. Οι ιδέες της αλλαγής, της ελευθερίας και του φιλελευθερισμού ήταν καθοριστικές. Τώρα, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα δημόσια κτίρια θα έπρεπε να είναι πιο "πράσινα", αλλά εκείνη την εποχή οι άνθρωποι έκαναν σκληρά πρότζεκτς. Το συγκρότημα είναι διατεταγμένο σε μια ακολουθία εσωτερικών και εξωτερικών δημοσίων χώρων που μοιάζουν να ρέουν ο ένας με τον άλλο. Υπάρχει μια ακεραιότητα μέσα στο σχεδιασμό που παρουσιάζει μια αφοσίωση στη δέσμευση και τη σύνδεση. Πολλά παρόμοια πρότζεκτς ανά τον κόσμο έχουν υποστεί παραμέληση. Ωστόσο η ανακαίνιση με ευαισθησία και ο νέος προγραμματισμός αποκαλύπτουν μια βαθιά φωτεινότητα και γενναιοδωρία, δημιουργώντας συναρπαστικούς και δημοφιλείς χώρους όπου οι άνθρωποι μπορούν να έρθουν σε επαφή. Τα έργα του Rudolph είναι αγνά, αλλά η ομορφιά βρίσκεται μέσα στη λιτότητά τους. Δεν υπάρχουν προσθήκες ώστε να τα κάνουν πιο χαριτωμένα ή ευγενή. Είναι αυτό που είναι».

Η Annabelle Seldorf για το Empire State of Plaza στη Νέα Υόρκη

 7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο Facebook Twitter
Όταν το Empire State Plaza άνοιξε το 1976, οι New York Times έγραψαν πως ήταν πομπώδης κατασκευή που ταίριαζε περισσότερο με τον πλανήτη Krypton παρά πρωτεύουσα της Νέας ΥόρκηςConnie Zhou/Otto

«Mου αρέσει αυτό το συγκρότημα, ενάντια στην καλύτερη μου κρίση. Εκπροσωπεί τη γλυπτική, αφαιρετική αρχιτεκτονική στα άκρα. Βλέποντάς το από απόσταση, η βαθμίδα της οροφής προκαλεί μια αίσθηση της αναγνώρισης και της δυναμικής της πόλης του Ολμπάνι, ενώ από το επίπεδο των περαστικών, το Plaza διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο στην κοινότητα. Γνωρίζω πως οι άλλοι το βρίσκουν πολύ σκληρό ή και απαγορευτικό, αλλά πιστεύω ότι είναι όμορφο μέσα από τη μνημειακή και τη ξεκάθαρη εικόνα του. Η μνημειακότητα πάντα ταυτίζεται με μια ανώτερη δύναμη και αυτό είναι τρομακτικό. Εγώ, με κάποιον τρόπο, θεωρώ πως εάν εμπλούτιζε κανείς το Plaza με περισσότερους κήπους, και το μετέτρεπε σε ένα κομμάτι της καθημερινότητας, -το οποίο είχαν δοκιμάσει να κάνουν με αγορές παραγωγών και με πίστες για ice skating- τότε δεν θα ήταν τόσο αφιλόξενο. Στην πραγματικότητα, σχετίζεται με την αίσθηση του να νιώθεις ευπρόσδεκτος. Όταν η ζωή επιτρέπεται να εισχωρήσει, δίνει ζωή στο χώρο. Τότε αυτό μετατρέπεται σε μια έκφραση των δημοκρατικών αξιών για ελευθερία του λόγου».

Η Αdda Tolla για το Vele di Campia στη Νάπολη της Ιταλίας

 7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο Facebook Twitter
Χτισμένο μεταξύ 1962 και 1975 το μεγάλο αρχιτεκτονικό έργο ήταν καταδικασμένο εξαρχής. Το συγκρότημα του Μοντερνισμού βίωσε καταλήψεις μετά το σεισμό Irpinia το 1980Nick Hannes/Hollandse Hoogte/Redux

«Εάν κάποιος παρέθετε εμπρός μου αυτό το συγκρότημα χωρίς να μου εξηγούσε το πλαίσιο και την ιστορία του θα το θεωρούσα ένα δυνατό αρχιτεκτονικό έργο. Υπάρχουν εμβληματικά κτίρια που ενσωμάτωσαν την ιδέα του Μοντερνισμού στη δημιουργία ενός σπιτιού, φιλικού προς τον καθένα. Εκείνη την περίοδο, θεωρούνταν ένα τέτοιο συγκρότημα, θετικό, αισιόδοξο, και καινοτόμο. Ενσαρκώνει την ιδέα μιας γιγάντιας αρχιτεκτονικής ως μηχανισμού που μπορεί να λύσει το πρόβλημα του υπερπληθυσμού και του κορεσμού της πόλης. Ο πολεοδομικός σχεδιασμός ανάπτυξης της περιοχής μαρτυρεί, επίσης, και την αισιοδοξία, με όλους τους δρόμους να παίρνουν το όνομά τους από αριστερές, μαρξιστικές, σοσιαλιστικές ιταλικές επιρροές. Το εσωτερικό της αυλής και το σχήμα του που θυμίζει πανί πλοίου, αποτυπώνουν και την πιο ζωηρή στιγμή της Νάπολης. Το συγκρότημα, όμως, ήταν καταραμένο. Δεν κτίστηκε ως είχε προσδιοριστεί: Η αξία της μηχανικής άλλαξε τη δομή και μείωσε τις εσωτερικές αυλές, και επομένως, μειώθηκε η ποσότητα του φωτός. Δεν κτίστηκαν οι σχεδιασμένοι δημόσιοι χώροι όπως γραφεία ή σχολεία. Tα κτίρια καταλήφθηκαν πολύ πριν από την ολοκλήρωση. Η Καμόρα εγκατέστησε πύλες και εμπόδισε την αστυνομία να εισέλθει. Για μένα το πιο σημαντικό ήταν να αναγνωριστεί ότι το Vele δεν είναι μια αρχιτεκτονική αποτυχία, αλλά περισσότερο μια αποτυχία εκτέλεσης και διαχείρισης. Η κατεδάφιση είναι συχνά μια προσπάθεια να κρύψουμε κάτω από το χαλάκι τα προβλήματα, και δεν είναι ο σωστός τρόπος να μάθουμε από το παρελθόν».

Ο Norman Foster και το αεροδρόμιο Templehof στο Βερολίνο

 7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο Facebook Twitter
Συνδεδεμένο με το Χίτλερ, ο οποίος επέκτεινε το αεροδρόμιο ώστε να το μετατρέψει σε "παγκόσμιο αεροδρόμιο" έχει σταματήσει τη λειτουργία του από το 2008Maximilian Meisse/Artur Images

To Templetof είναι ένα από τα αριστουργήματα της μοντέρνας εποχής και και ως τέτοιο θα έπρεπε να θεωρείται από όλους. Ο αρχιτέκτονάς του, Ernest Sagebiel, μαθήτευσε δίπλα σε Εβραίο δάσκαλο αλλά αργότερα εντάχθηκε στους Ναζί. Το αεροδρόμιο μετατράπηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης όπου κρατούνταν δημοσιογράφοι, πολιτικοί, και Εβραίοι ως «ανεπιθύμητοι» και συσχετίστηκε με τους πιο αρνητικούς συνειρμούς. Όπως ένα εκκρεμές, υπηρέτησε τους σκοπούς του φασισμού και στη συνέχεια έγινε μια σανίδα σωτηρίας για τις αερογέφυρες του 1948 και 1949, που μετέφεραν τρόφιμα και εφόδια στο Δυτικό Βερολίνο. To κτίριο γεμάτο παράδοξα και αντιθέσεις. Το πίσω μέρος του είναι μια σαρωτική με προβόλους καμπύλη. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός ήταν ηρωικός, όχι με την πομπώδη και κενή έννοια, αλλά με μηχανισμό που ανυψώνει το πνεύμα. Aν κανείς ιχνηλατήσει τα Μνημεία και την καταγωγή τους μπορεί να ανακαλύψει ενοχλητικά πράγματα για το παρελθόν. Παρ 'όλα αυτά, έχουν μια ποιότητα που θα μπορούσε να γίνει παράδειγμα για εμάς."

Η Amanda Levete για το ΒΤ Tower στο Λονδίνο

 7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο Facebook Twitter
Χτισμένο τη δεκαετία του 1960 για να εξυπηρετήσει τις τηλεπικοινωνίες, το 2011 απομακρύνθηκαν οι κεραίες τουAndy Spain

«Αυτό που με συναρπάζει είναι ότι στην εποχή του, ο BT Tower ήταν ένα κτίριο που προσδιοριζόταν πλήρως από τη λειτουργία του ως πύργος τηλεπικοινωνιών: Ο σκοπός του ήταν το ύψος του. Τώρα, καθώς δεν έχει πλέον τα δορυφορικά πιάτα, αυτός ο σκοπός είναι περιττός. Έχει χάσει μεγάλο μέρος της οπτικής και συμβολικής δύναμής του. Ήμουν 10 ετών όταν ολοκληρώθηκε το 1965 και ήταν το ψηλότερο κτίριο στο Λονδίνο για πολλά χρόνια. Ήταν ένας δείκτης ότι έφτανες στην πόλη, αν ερχόσουν από τον βορρά. Αυτό, στο πλαίσιο του ορίζοντα του Λονδίνου όπως είναι σήμερα, είναι επληκτικό. Ήταν το πρώτο κτίριο με παρατηρητήριο -αυτός ο τρόπος εμπλοκής με την πόλη ήταν πρωτοποριακός και ξεκίνησε από αυτόν τον πύργο. Είχε ένα εστιατόριο που δεν ήταν ιδιαίτερα ακριβό. Τα ψηλά κτίρια σήμερα εκμεταλλεύονται τον ορίζοντα για προσωπικό κέρδος. Όμως οι Λονδρέζοι μπορούν να γίνουν και νοσταλγικοί: Έχουμε έναν σταθμό παραγωγής ενέργειας ο οποίος σήμερα είναι μια γκαλερί μοντέρνας τέχνης. Αναρωτιέμαι αν τα δορυφορικά πιάτα και οι κεραίες πρέπει να επανεγκατασταθούν προκειμένου να επικοινωνηθεί ο σκοπός του ως ένα διαρκές σύμβολο εκείνης της εποχής τη δεκαετία του 1960, όταν η τεχνολογία προώθησε τη Βρετανία στη διεθνή σκηνή. Είναι μια υπενθύμιση. Τόση σημασία συγκεντρώνεται σε έναν κομψό, λεπτό κύλινδρο.»

Ο Vincent Van Duysen για το κέντρο Pompidou στο Παρίσι

 7 αρχιτέκτονες υπερασπίζονται τα πιο μισητά κτίρια στον κόσμο Facebook Twitter
Το κέντρο Pompidou και εξωσκελετική του κατασκευή θεωρήθηκε πως προσέβαλλε βίαια την αρχιτεκτονική των παλιών κτιρίων κατά τα εγκαίνιά του το 1977Charles Platiau/Reuters, via Corbis

"Θαυμάζω το θράσος και την ειλικρίνεια του ως ένα κτίριο που συμμετέχει -και είναι συνυφασμένο- στην πόλη του, τη θέση του, την εποχή του. Ήταν, χωρίς κανένα σεβασμό για το περιβάλλον, ένα πολιτιστικό εργοστάσιο όπου μπορούσες να δεις σημαντικές συλλογές σύγχρονης τέχνης, ένα υπερεκφραστικό, πολύχρωμο κτιριακό συγκρότημα. Θεωρήθηκε ως μια απόρριψη της γειτονιάς του Μαραί και του ίδιου του Παρισιού. Το Παρίσι ξεχωρίζει για τη γαλλική πέτρα, τις γκρι στέγες και τα όμορφα φυσικά χρώματα, και ξαφνικά εμφανίζεται αυτό το αρχιτεκτονικό μηχάνημα. Από την άλλη πλευρά, το κτίριο έχει δημοκρατικό σκοπό επειδή προσελκύει εκατομμύρια κόσμο κάθε χρόνο. Δεν μπορούσα να πάρω τα μάτια μου από πάνω του όταν σπούδαζα αρχιτεκτονική. Αντέστρεψε το τυπικό μοντέλο ενός μουσείου σε κάτι που ενέπλεκε και προσκαλούσε το κοινό. Η αρχιτεκτονική εκείνη την περίοδο έπρεπε να κάνει τα πράγματα διαφορετικά, σαν ένα σοκ. Το σοκ απελευθερώνει πολλά συναισθήματα και αντιλήψεις."

9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
Το κέντρο Πομπιντού μπορεί να μην είναι όμορφο με την κλασική έννοια της λέξης, αλλά δεν παύει να αποτελεί ένα εξαιρετικό (και πολύ ιδιαίτερο) δείγμα αρχιτεκτονικής, οπότε πρέπει να το κρίνουμε με επιείκεια και να συμμεριζόμαστε την "ανάγκη" των αρχιτεκτόνων να κάνουν ένα πείραμα, το οποίο κατά τη γνώμη μου απέδωσε καρπούς και εμπλούτισε λιγάκι την αρχιτεκτονική.
η αποψη για το montparnesse και για το πως το παρισι αρνηθηκε να εκμοντερνιστει ειναι ενδιαφερον.βεβαια το παρισι ειναι η πιο τουριστικη πολη του κοσμου οποτε υποθετω ουδεν κακον αμιγες καλου
Ακομη μια δοση δηλητηριου για τον Μοντερνισμο και -κυριως- για τη κοινωνικο-πολιτικη ιδεολογια που εκπροσωπει, αυτη που πασχιζει να καταπνιξει η νεοφιλελευθερη πανουκλα.Μια πιο κυριλε και υπουλη εκδοχη των Ταλιμπαν που καταστρεφουν μνημεια για ιδεολογικους λογους...
Ένα μοντέρνο κτίριο μοιάζει να είναι όμορφο όταν είναι καινούργιο, φρέσκο, καθαρό, προσεγμένο. Η σύνθεση στην Ιταλία πχ. θα ήταν πολύ ωραία φρεσκοβαμμένη με χρώματα, καθαρή, με γκαζόν ή ακόμη και πράσινες στέγες. Ένα παλιό κτίριο (μπάροκ κλπ) μοιάζει όμορφο όπως και να είναι. Σίγουρα πιο όμορφο όταν είναι εξίσου προσεγμένο. Αυτή την εντύπωση έχω προσωπικά. Από την άλλη, τα μοντέρνα κτίρια είναι πιο λειτουργικά και απαιτούν λιγότερα χρήματα για τη συντήρηση τους. Η λειτουργικότητα άλλωστε ήταν/είναι της μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Επίσης, τα παλιά κτίρια μέσα στο στολίδι φτιάχτηκαν από απολυταρχικά καθεστώτα. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Αλλά αυτό είναι ένα ολόκληρο ζήτημα. Νομίζω ότι η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική προσπαθεί να συγκεράσει τη λειτουργικότητα και την αισθητική πλέον. Χωρίς να είμαι ειδική.
Χαχαχα...όχι και μισητά ,αυτα ειναι παιχνιδάκι να τα υπερασπιστεις,εχουν θεωρητικο υποβαθρο συνοχη και αρτιοτητα κατασκευης .Ας υπερασπιστούν τις "δημιουργίες" της αρχιτεκτονικής ανοιξης της Θεσσαλονίκης του '60 και να σχολιάσουν και την καλλιτεχνική πινελιά της ριγέ τέντας αμαλαχει ,εκεί τους θέλω...