Η επιστροφή του Χρίστου Τσιαμούλη με έναν απρόσμενα υπέροχο δίσκο για τη φωνή της Σοφίας Παπάζογλου

Η επιστροφή του Χρίστου Τσιαμούλη με έναν απρόσμενα υπέροχο δίσκο για τη φωνή της Σοφίας Παπάζογλου Facebook Twitter
Χρίστος Τσιαμούλης - Σοφία Παπάζογλου
0

Η επιστροφή του Χρίστου Τσιαμούλη με έναν απρόσμενα υπέροχο δίσκο για τη φωνή της Σοφίας Παπάζογλου Facebook Twitter

 

Είχα πολύ καιρό να ακούσω και να ξανακούσω ελληνικό καινούργιο δίσκο. Συνήθως ακούς ένα CD μια-δυο φορές, όσο χρειάζεται για να σχηματίσεις άποψη και να γράψεις γι'αυτό, τοποθετώντας το αμέσως μετά στη δισκοθήκη σου και, μοιραία, ξεχνώντας το. Αυτό, λοιπόν, δε συνέβη καθόλου με το ''Σαν παιχνίδι παιδικό'', τα δώδεκα τραγούδια που έγραψε ο ''δάσκαλος'' Χρίστος Τσιαμούλης με ερμηνεύτρια τη Σοφία Παπάζογλου.

 

Όσοι γνωρίζουν την πορεία του Τσιαμούλη στην εγχώρια μουσική, κατανοούν απολύτως τον χαρακτηρισμό του ''δασκάλου'' που του αποδίδω. Πέραν της θέσης που κατέχει ως εκπαιδευτικός στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών και στο τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου της Αθήνας - θέση που επίτρεψε στο σύνολο σχεδόν των νεότερων τραγουδοποιών να έχουν μαθητεύσει κοντά του -, ο Τσιαμούλης υπήρξε ο πρώτος μουσικός που με το συγκρότημα Δυνάμεις του Αιγαίου, στα μέσα των 80s, εισήγαγε τη χρήση κάποιων ξεχασμένων ανατολίτικων οργάνων στο ελληνικό τραγούδι. Θυμάμαι τον συνθέτη Νίκο Ξυδάκη να μου λέει χαρακτηριστικά πως οι Δυνάμεις του Αιγαίου και ο Χρίστος Τσιαμούλης πρωτομπόλιασαν το έντεχνο τραγούδι με ούτια, σάζια και κανονάκια. Οφείλω, ωστόσο, να πω εδώ πως κάπου έγινε κατάχρηση μ' αυτά τα όργανα την αμέσως επόμενη δεκαετία - κάτι παρεμφερές με τη σημερινή χρήση του theremin στην indie σκηνή -, οδηγώντας το έντεχνο ελληνικό τραγούδι σε μία εσωστρέφεια και λίγο προτού αυτό, ευτυχώς, παραδοθεί στα χέρια φωτισμένων μουσικών κυρίως της jazz. Αυτά είναι, όμως, άλλη ιστορία.

 

Το ''Σαν παιδικό παιχνίδι'' δεν το λες έντεχνο CD, ούτε λαϊκό, ούτε καν λαϊκότροπο, κατά τη γνώμη μου. Περισσότερο ακούγεται σαν μια τέλεια μίξη ελληνικής και αιγυπτιακής μουσικής, λόγου χάριν, όπου οι μεγάλες αραβικές ορχήστρες συμπορεύονται με το ρεμπέτικο και τη μικρασιατική, ακόμη και την Κρητική παράδοση.

 

Το θέμα μας είναι πως ο Τσιαμούλης έγραψε μια σειρά από τραγούδια που βρίθουν εμπνεύσεως και διαφέρουν κατά πολύ από το μέσο όρο της δισκογραφίας του έντεχνου που εξακολουθεί να μας τροφοδοτεί, αναιμικά λίγο η αλήθεια είναι, με παραγωγές. Η συγκεκριμένη παραγωγή (της εταιρείας MLK) είναι φθηνή, όχι απ' την άποψη του ήχου, αλλά απ' αυτήν της έκδοσης: Ένα ένθετο με ένα δίφυλλο κομμάτι χαρτί χωρίς τους στίχους του ποιητή Κώστα Καρτελιά, της ερμηνεύτριας Λιζέτας Καλημέρη, της Ελένης Περινού, του ίδιου του Τσιαμούλη και του συχωρεμένου του Ηλία Κατσούλη. Στίχοι σπάνιοι που μοιάζει να ενδύθηκαν επιτυχημένα τις μελωδίες του συνθέτη, προερχόμενες από ένα κλίμα της καθ'ημάς Ανατολής και πάλι.

 


 

Το "Σαν παιδικό παιχνίδι" δεν το λες έντεχνο CD, ούτε λαϊκό, ούτε καν λαϊκότροπο, κατά τη γνώμη μου. Περισσότερο ακούγεται σαν μια τέλεια μίξη ελληνικής και αιγυπτιακής μουσικής, λόγου χάριν, όπου οι μεγάλες αραβικές ορχήστρες συμπορεύονται με το ρεμπέτικο και τη μικρασιατική, ακόμη και την Κρητική παράδοση: Κανονάκι, κρουστά, βιολί, ακορντεόν και μαντολίνο με νέι, Κρητική και πολίτικη λύρα, μπουζούκι και τζουρά στην υπηρεσία συνθέσεων που αποκαλύπτουν κάτι καινούργιο παρά τις αρχαϊκές καταβολές τους. Ρούμπες, μπαλάντες, ένα αμιγώς ζεϊμπέκικο κομμάτι και στο τέλος το remix του τραγουδιού "Σαν χελιδόνι μόνο", που αν και remix ακριβώς, δεν προδίδει τις ρίζες του προκειμένου να κερδίσει το πολυπόθητο ραδιοφωνικό air - play.

 

Όσο για την ερμηνεύτρια Σοφία Παπάζογλου, η οποία δρα αθόρυβα, διακριτικά και κυρίως καλαίσθητα, δίχως την παραμικρή έκπτωση στη μακρόχρονη πορεία της, θεωρώ πώς μαζί με τη Γιώτα Νέγκα είναι οι δύο μεγαλύτερες σύγχρονες λαϊκές τραγουδίστριες. Τα γυρίσματα της φωνής της είναι μοναδικά, φανερώνουν τη μελέτη της σε προκατόχους της από την Om Kalthoum μέχρι τη Βίκυ Μοσχολιού κι από τη Μαρίκα Νίνου μέχρι την Πόλυ Πάνου. Η φωνή της Παπάζογλου διαθέτει έκταση, άπλωμα, τεχνική και συναίσθημα, κάνοντας την ικανή να υπηρετήσει και ένα άλλο είδος ρεπερτορίου - ας κάνω μία σχετική παραπομπή στο δίσκο της με τίτλο "Ένα παράξενο ταξίδι" (Μετρονόμος, 2009) που τραγούδησε το "Un ano de amor", τη χατζιδακική ''Παναγία των Πατησίων'' κ.α. 

 

Καλύτερες στιγμές του CD, τα κομμάτια "Δυτικά της λύπης", "Σαν χελιδόνι μόνο" (και στις δύο εκδοχές του), ο ρυθμικός "Κόσμος μυστικός", η "Τριανταφυλλιά της θάλασσας" που αποδίδει ο Χρίστος Τσιαμούλης συνοδεία του σχήματος ΕΛ Q και "Του έρωτα τα δώρα", ντουέτο του συνθέτη με την ερμηνεύτρια. Μερικοί ενδεικτικοί όμορφοι στίχοι: Izmir, η Σμύρνη κι η Νέα Σμύρνη, μια γειτονιά που την πονάει η μαχαιριά όταν θυμάται (του Κώστα Καρτελιά από το "Δυτικά της λύπης"), Ό,τι αξίζει το σκορπάς μέσα σε λόγια φαύλα και δεν σου φτάνει μια ζωή για της ψυχής τα ναύλα (της Ελένης Περίκου από το "Σαν χελιδόνι μόνο"), Τα όνειρα μου κέντησα με μια παλιά βελόνα, με βρήκε στο Καφέ Αμάν ο στεναγμός θαμώνα (του Ηλία Κατσούλη από το "Καφέ Αμάν").

 

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM