Bloomsday

Facebook Twitter
0

 

«Θα σας πω για το βιβλίο που έχω επιλέξει ως το αγαπημένο μου. Και μπορεί να κάνει τις καρδιές μερικών να βουλιάξουν, γιατί είναι συσχετισμένο με δυσκολία, αλλά στην πραγματικότητα θα έπρεπε να είναι συσχετισμένο με τη χαρά. Για μένα είναι το πιο τέλεια γραμμένο βιβλίο. Ή μπορεί να είναι το δεύτερο πιο τέλεια γραμμένο βιβλίο. Αλλά αυτό το βιβλίο είναι βαθύτερο, πλουσιότερο και πλατύτερο.»

 


Ο Stephen Fry είναι ηθοποιός, συγγραφέας, θεατρικός συγγραφέας, ποιητής, κωμικός, δημοσιογράφος, παρουσιαστής τηλεόρασης και σκηνοθέτης, οπότε η γνώμη του έχει βάρος. Το αγαπημένο του βιβλίο είναι ο Οδυσσέας του Τζέιμς Τζόις, το οποίο γιόρτασε κάποιου είδους γενέθλια πριν από λίγες μέρες, στις 16 Ιουνίου.

Η ιστορία 265.000 λέξεων ξετυλίγει το πέρασμα μιας συνηθισμένης μέρας, που είναι σημαντική για τον πρωταγωνιστή, τον Λέοπολντ Μπλουμ: είναι 16 Ιουνίου και είναι το πρώτο του ραντεβού με τη μέλλουσα γυναίκα του.

Η γιορτινή μέρα για όλους τους εθισμένους στο βιβλίο έχει περάσει από το 2011 στη σφαίρα του Twitter. Οπότε αν ξέρετε τι είναι, αλλά στην πραγματικότητα βαριόσαστε να το διαβάσετε, μπορείτε να ενισχύσετε την ημιμάθειά σας στον λογαριασμό @2lysses, όπου εδώ και δύο χρόνια γιορτάζεται η Bloomsday ακατάπαυστα.

Ο «Οδυσσέας» εκτυλίσσεται στο Δουβλίνο, όπου κάθε χρόνο ενθουσιασμένοι λάτρεις του βιβλίο μαζεύονται στα σημεία που αναφέρονται διαβάζοντας τα σχετικά αποσπάσματα. Η πόλη αγαπάει τον Λέοπολντ Μπλουμ και τον υπενθυμίζει στους περαστικούς με μεταλλικές πλακέτες.

Το 1935 ο αμερικανός εκδότης George Macey έδωσε στον σπουδαίο ζωγράφο Ματίς 5000$ για να δημιουργήσει όσα χαρακτικά μπορούν να αγοράσει αυτό το ποσό για μια μοναδική εικονογράφηση του βιβλίου. Τα λίγα αντίτυπα που υπάρχουν έχει χρυσά στολίδια 22 καρατίων, υφασμάτινο εξώφυλλο, σατινένιο σελιδοδείκτη, αλλά το πιο σημαντικό κομμάτι του βιβλίου είναι τα χαρακτικά. Το ωραίο της ιστορίας είναι ότι ο Ματίς δεν διάβασε τον Οδυσσέα πριν σχεδιάσει αλλά βάσισε τις εικόνες στον άλλον, πιο παλιό Οδυσσέα. Αν σας περισσεύουν περίπου 30.000 ευρώ, μπορείτε να το βρείτε εδώ, αλλά βιαστείτε, γιατί τελειώνουν, και μην ξεχνάτε, τα μεταφορικά είναι μόλις 10$. Από τα 1500 βιβλία που τυπώθηκαν, τα 1250 έχουν την υπογραφή του Ματίς, ενώ μόνο 250 έχουν την υπογραφή και του Ματίς και του Τζέιμς Τζόις.

Ιθάκη: η επιστροφή

Οδυσσέας και Ναυσικά

Οδυσσέας και Πολύφημος

Το καράβι του Οδυσσέα

Στο παρακάτω σπάνιο κλιπ ένας άγνωστος αφηγητής περιγράφει τον Τζέιμς Τζόις ως έναν «μικρόσωμο, καθόλου αθλητικό άντρα με αδύναμη όραση.» Το στόλισμα συνεχίζει: σύμφωνα με τον ίδιο αφηγητή, όταν ο Τζόις και ο φίλος του Χεμινγκγουέι έμπλεκαν σε αλκοολούχους μπελάδες, ο Τζόις κρυβόταν πρίσω από τον μεγαλόσωμο φίλο του και φώναζε «κανόνισέ τον, Χεμινγκγουέι, κανόνισέ τον!»

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ