Μόνο να μην εξοργίσουμε κανέναν

Facebook Twitter
0

Είναι αλήθεια ότι το χαρτί καίγεται στους 451 βαθμούς Φάρεναϊτ; Είναι η απορία που έχει όποιος έχει διαβάσει το βιβλίο Fahrenheit 451. Στον κόσμο που δημιούργησε ο Ρέι Μπράντμπερι το 1953 οι πυροσβέστες δεν σβήνουν φωτιές αλλά τις ανάβουν. Η δουλειά τους είναι να κάψουν όσα βιβλία έχουν απομείνει, σε μια κοινωνία που τα έχει περιθωριοποιήσει και τα έχει καταστήσει παράνομα.

Η ιστορία που γράφτηκε σε μια νοικιασμένη γραφομηχανή στο υπόγειο της δημόσιας βιβλιοθήκης Powell του Λος Άντζελες, σήμερα χαρακτηρίζεται ως «επιστημονική φαντασία». Κάπως περίεργο για κάποιον που αντιμετώπιζε την τεχνολογία με καχυποψία: όταν έληξε η περίοδος των δικαιωμάτων του βιβλίου, οχτώ εκδοτικοί οίκοι ενδιαφέρθηκαν να το αναλάβουν υπό την προϋπόθεση να βγει και σε ebook. Ο συγγραφέας αντιστεκόταν σθεναρά: είχε απορρίψει το ίντερνετ, λέγοντας ότι «αποσπά την προσοχή. Είναι χωρίς νόημα – δεν είναι πραγματικό. Είναι κάπου στον αέρα.» Ήθελε να διατηρήσει το βιβλίο του σε χάρτινη εκδοχή αλλά τελικά το 2011, ένα χρόνο πριν πεθάνει, υποχώρησε.

Η ενδιαφέρουσα διαφοροποίηση αυτής της ιστορίας με άλλα βιβλία ανάλογης θεματολογίας, όπως είναι ο Μεγάλος Αδελφός, είναι ότι τα βιβλία δεν απαγορεύτηκαν εξ’ αρχής από μια απόφαση δικτάτορα αλλά έγιναν άχρηστα. Διάφορες μειονότητες άρχισαν να διαμαρτύρονται για τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται, οπότε οι συγγραφείς άρχισαν να αποφεύγουν να γράφουν τη γνώμη τους- τα βιβλία άρχισαν να μοιάζουν μεταξύ τους, οπότε έγιναν βαρετά – στο τέλος το κράτος ανέλαβε τη βρώμικη δουλειά, δηλαδή τη συστηματική τους καταστροφή, καθιστώντας τα τελικά παράνομα. Το ρόλο της διασκέδασης ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου η τηλεόραση, μεγάλες οθόνες πάνω σε τοίχους, ακουστικά στα αυτιά των ανθρώπων, άπειρες πληροφορίες, επιλεγμένες έτσι ώστε να είναι διασκεδαστικές και επιφανειακές, έτσι ώστε να μην απειλείται καμία κοινωνική ομάδα, σιγουρεύοντας την ηρεμία.

“Εκεί όπου καίγονται βιβλία, μια μέρα θα καίγονται άνθρωποι” έγραψε ο Χάινριχ Χάινε το 1820-1821 στο έργο του Almansor. Η φράση σήμερα είναι γραμμένη στην πλατεία Bebelplatz του Βερολίνου, όπου στις 10 Μαΐου του 1933 φοιτητές και καθηγητές του πανεπιστήμιου Humboldt έκαψαν 20.000 βιβλία υπό τη μουσική συνοδεία της ορχήστρας των SA και SS. H καταστροφή μέσω της φωτιάς έχει κάτι το τελετουργικό που δε συγκρίνεται με το θάψιμο ή με το σκίσιμο του χαρτιού. Το αποτέλεσμα είναι τελειωτικό, αυτό που μένει μετά δεν μοιάζει με το αρχικό αντικείμενο, μεταμορφώνεται στο τίποτα, σε μια χούφτα στάχτες.

To μνημείο στη Bebelplatz του Βερολίνου

Λίγα χρόνια μετά από αυτή τη μέρα που σημάδεψε την πόλη και δήλωσε τις προθέσεις των Ναζί οι βομβαρδισμοί των Συμμάχων στη Γερμανία κατέστρεψαν πάνω από δέκα εκατομμύριο βιβλία. Δυόμισι εκατομμύρια εξ αυτών βρισκόταν στην Staatsbibliothek του Βερολίνου.

Στις 4 Μαρτίου 1966 η Evening Standard δημοσίευσε μια συνέντευξη του Τζον Λένον όπου μεταξύ άλλων έλεγε:

«Ο χριστιανισμός θα χαθεί. Θα συρρικνωθεί και θα εξαφανιστεί. Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω. Έχω δίκιο και θα αποδειχτεί. Τώρα είμαστε πιο δημοφιλείς από το Χριστό. Δεν ξέρω ποιος θα φύγει πρώτος – το ροκ εν ρολ ή ο Χριστιανισμός.»

Η συνέντευξη πέρασε απαρατήρητη στην Αγγλία. Όταν αναδημοσιεύτηκε μερικούς μήνες αργότερα σε ένα περιοδικό της Αμερικής ξύπνησε τα άγρια ένστικτα κάποιων πιστών. Ο ραδιοφωνικός σταθμός KLUE του Τέξας οργάνωσε την καταστροφή των δίσκων των Beatles, παρακινώντας τον κόσμο να τους κάψει σε μια πλατεία. Ήταν άλλη μια περίπτωση κάποιας ομάδας που θεώρησε προσβλητική μια ιδέα – η αντίδραση ήταν να κάψει τον φορέα. Η αντίδραση ήταν κάπως υπερβολική: ο Τζον Λένον είχε άδικο, ο Χριστιανισμός δεν εξαφανίστηκε.

Το 2003 ο Ρέι Μπράντμπερι ανακάλυψε ότι με το πέρασμα των χρόνων οι εκδότες της Ballantine είχαν αφαιρέσει 75 αποσπάσματα του βιβλίου, φοβούμενοι ότι θα μολύνουν το μυαλό των νέων. Η σημερινή λογοκρισία είναι ίσως άλλης μορφής, λιγότερο άμεση, ο φόβος είναι ο ίδιος με τον φόβο των ανθρώπων του βιβλίου: να μη θιχτεί η μια ή η άλλη κοινωνική ομάδα, ώστε να αποφευχθούν οι ταραχές, οι αντιδράσεις και οι διαμαρτυρίες. Ο Μπράντμπερι αντέδρασε με πίκρα, σχολιάζοντας:

«Ο λόγος είναι προφανής. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να κάψει κανείς ένα βιβλίο. Και ο κόσμος είναι γεμάτος με ανθρώπους που περιφέρονται με αναμμένα σπίρτα. Κάθε μειονότητα, Βαπτιστές, Ενωτικοί, Ιρλανδοί, Ιταλοί, Υπερήλικες, Βουδιστές, Ζεν, Σιωνιστές, Φεμινίστριες, Ρεπουμπλικάνοι, πιστεύουν ότι έχουν τη θέληση, το δικαίωμα, την υποχρέωση να ανάψουν τη φωτιά, να ρίξουν κηροζίνη. Κάθε ηλίθιος εκδότης που βλέπει τον εαυτό του ως την πηγή αυτού του λευκού βαρετού άζυμου χυλού λογοτεχνίας γλείφει την γκιλοτίνα του και παρακολουθεί όποιον συγγραφέα τολμάει να εκφέρει κάτι περισσότερο από ψίθυρο ή να γράψει κάτι περισσότερο από ένα νανούρισμα.»

2002: Κάψιμο βιβλίων της σειράς Χάρι Πότερ στο Μεξικό

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ