Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο

Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
7

Για κάποιον περαστικό από την πλατεία της πόλης Κρούσεβο στην ΠΓΔΜ, το μεγάλο γλέντι του γάμου που είχε τελεστεί νωρίτερα στην τοπική εκκλησία θα έμοιαζε διασκεδαστικό και οργανωμένο με γούστο.

Δεν θα μπορούσε να φανταστεί όμως ότι αυτός δεν ήταν ένας απλός γάμος, κι ότι οι μισοί καλεσμένοι ήταν Έλληνες (όπως και η νύφη). Ούτε και το ότι το όλο εγχείρημα, πέρα απ' την αληθινή αγάπη των νεόνυμφων, συμβόλιζε κάτι μεγαλύτερο. 

'Ηταν ταυτόχρονα ένα εικαστικό πρότζεκτ, για το οποίο μίλησα με την εικαστικό Φωτεινή Γουσέτη, η οποία μου αφηγήθηκε τα πάντα για το renkonto

  

 

Το renkonto είναι ένα πολιτιστικό προτζεκτ που πραγματοποιήθηκε στο Κρουσεβο στις 7,8 και 9 Αυγούστου. Ο τίτλος στην Εσπεράντο σημαίνει "συνάντηση". Το πρότζεκτ αποτελείται από τρία μέρη, μία συνάντηση καλλιτεχνών, ένα γάμο και ένα πάρτυ. Στόχος του "renkonto" ήταν να δημιουργήσει μία προσωρινή πλατφόρμα θετικής αλληλεπίδρασης κατοίκων (καλλιτεχνών και μη) των δύο χωρών.

Η ένταση που υπάρχει μεταξύ των δύο χωρών, συχνά οδηγεί σε αρνητικές ερμηνείες και αντιπάθεια όσον αφορά το σύνολο – και μερικές φορές τα επιμέρους μέλη- των πολιτών της γειτονικής χώρας. Επίσης όσο περνάν τα χρόνια και λόγο των εθνικιστικών πολιτικών που ασκούνται, οι σχέσεις κάθε άλλο παρά βελτιώνονται. Το renkonto λοιπόν υπήρξε ένας χωρος στον οποίο, ο κάθε προσκεκλημένος (ή αυτοπροσκλητος) ήρθε σε προσωπική επαφή με εκπροσώπους του "αντιπαθητικού" συνόλου που ζει στην άλλη πλευρά των συνόρων, έτσι ώστε να έχει προσωπική εμπειρία του "άλλου".

Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Φωτεινή Γουσέτη
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: ΟPA

Το όλο εγχείρημα βασίστηκε σε ένα γάμο. Η Γουσέτη και ο σύντροφός της Όλιβερ Μποζινόφσκι (μη καλλιτέχνης) αποφάσισαν να ενεργοποιήσουν το έδαφος που δημιουργεί ένας γάμος έτσι ώστε να φέρουν για πρώτη φορά κοντά τους συγγενείς τους, τους φίλους τους και όχι μόνο. Καθώς και στις δύο χώρες η παράδοση και η θρησκεία έχουν σημαντική παρουσία στο τρόπο ζωής, ενεργοποίησαν το εθιμοτυπικό του γάμου, το θετικό κλίμα, καθώς και τις υποχρεώσεις που δημιουργεί στο ζευγάρι και στο κοντινό του περιβάλλον. "Έτσι αποφασίσαμε να παντρευτούμε" εξηγεί η ίδια.

Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: ΟPA
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano

Παράλληλα πραγματοποιήθηκε μία συνάντηση καλλιτεχνών των δύο χωρών, η οποία είχε μεγάλο ενδιαφέρον. Μέσα σε τρεις μέρες παρουσιάστηκαν (και συζητήθηκαν) οι τρόποι που λειτουργούν οι εικαστικές σκηνές των δύο χωρών έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένα γόνιμο έδαφος για διάλογο.

Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Ana Lazarevska
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: ΟPA
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Κική Πετράτου

Η συνάντηση αυτή έγινε σε συνεργασία με το καλλιτεχνικό duo Obsessive Possessive Agression (O.P.A.) που έχει έδρα τα Σκόπια. Οι καλλιτέχνες που συμμετείχαν σε αυτό το artist meeting είναι οι: Vladimir Janchevski , Vassilis Noulas, Sofia Grigoriadou, Obsessive Possessive Aggression, Kostas Tzimoulis, Ana Lazarevska, Ioanna Hatzipanigyri, Filip Jovanovski, Fotini Gouseti.

Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Κική Πετράτου
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano

Έτσι η πλευρά της νύφης πέρασε τα σύνορα, αμήχανα αλλά χαρούμενα, ψάχνοντας ομοιότητες και διαφορές έτσι ώστε να μπορεί να επικοινωνήσει με τη άλλη πλευρά της οικογένειας. Και η πλευρά του γαμπρού ρωτούσε συνέχεια για τις συνήθειες των "απέναντι" σε μία προσπάθεια προετοιμασίας για επικοινωνία. Η κοινωνία του Κρούσεβο επίσης έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για αυτή την ένωση. Στην αρχή γεμάτη περιέργεια και σιγά σιγά υποστηρικτικά. (Η δύναμη του κουτσομπολιού υπήρξε καθοριστική. Από τη στιγμή που η πλειοψηφία των κατοίκων αποφάσισε να υποστηρίξει τον γάμο-πρότζεκτ γεμάτη περιέργεια, ο δήμαρχος που στην αρχή ήταν ευγενικός αλλά λίγο επιφυλακτικός, αποφάσισε να παραχωρήσει την πλατεία της πόλης για να γίνει ανοιχτό το πάρτι του πρότζεκτ.)

Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano

Ο γάμος γιορτάστηκε στη κεντρική πλατεία του Κρούσεβο με τη μουσική της τσιγγάνικης Ιαπωνικής μπάντας Pyramidos. Οι Pyramidos ερμηνεύουν μουσική και τραγούδια από τα Βαλκάνια. Στη πλατεία έγινε ένα τρελό πάρτι στο οποίο παρεβρέθηκαν οι καλεσμένοι στο γάμο, οι καλλιτέχνες που πήραν μέρος στο artists meeting, εκατοντάδες κατοίκων του Κρούσεβο και επισκέπτες της πόλης. Όλοι μαζί διασκέδασαν και χόρεψαν ανακατεμένοι, ακούγοντας την ερμηνεία της οικείας σε εμάς μουσικής από "Άλλους". Την επόμενη μέρα ήταν όλη η πόλη ενθουσιασμένη.

Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Ana Lazarevska
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Κική Πετράτου
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano

Το περιεχόμενο του renkonto ερμηνεύτηκε, υποστηρίχθηκε και επικοινωνήθηκε στο ευρύτερο κοινό, από τα έργα των καλλιτεχνών: Momu & No Es, Maria Ikonomopoulou(Μαρία Οικονομοπούλου), Witta Tjan, Chara Drandaki (Χαρά Δρανδάκη) και Eden Mitsenmacher Tordjman.

Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Ana Lazarevska
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Κική Πετράτου
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: ΟPA
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Σωτήρης Γουσέτης
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Σοφία Γεωργιάδου
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Studio Dano
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Ana Lazarevska
Σε ένα ελληνο-σκοπιανό γάμο Facebook Twitter
Φωτο: Ana Lazarevska

"Τέλος σημαντικό είναι ότι αυτή η προσπάθεια δεν έχει χρηματοδοτηθεί από κανένα φορέα" τονίζει η Γουσέτη. "Ευχαριστούμε τους συγγενείς μας και τους φίλους μας που μας υποστήριξαν και μας υποστηρίζουν με κάθε δυνατό τρόπο, την κατασκευαστική εταιρία Άλφα Δομική για την κάλυψη των εξόδων του ταξιδιού των Pyramidos από το Τόκιο (οι οποίοι έπαιξαν μουσική και σε άλλα μέρη), την Ορσαλία Παρθένη για την παραχώρηση του νυφικού Parthenis, τους κατοίκους του Κρούσεβο για την ενεργή υποστήριξή τους και το Δημαρχείο της πόλης που μας έδωσε την άδεια να χρησιμοποιήσουμε την πλατεία."

 


 

 

7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

5 σχόλια
Να ζήσουνε οι άνθρωποι,πολύ ωραία φαίνεται να ήταν. Επίσης,τρομερή εκκλησία,λατρεύω αυτά τα φουτουριστικά κτήρια του '60-'70 :).Και τέλος,τεράστιο ρισπέκτ που έφεραν τους Pyramidos και παίξανε μουσική στο γλέντι,παίζουν πολύ ωραία!
καλά, δεν παντρεύτηκε η κοπέλα και καναν λύκο. ουτε είναι τόσο κακές οι σχέσεις των δύο χωρών.πολύ δικοί μας πάνε στο καζίνο μετά τα σύνορα και βάζουνε βενζίνη, πολοί δικοί τους ερχονται στην χαλκιδικήΕπίσης καλό είναι να υπάρχει μια συνοχή ως προς αποκαλούμε αυτη την χώρα. Καταλαβαίνω την δυσκολία μερικών να αρθρώσουν το ' ελληνο-μακεδονικός γάμος' , αλλά ας κρατάμε και μια σταθερή στάσηΘελώ να πω οτι ο τίτλος θα έπρεπε να είναι ' ελληνο-φυρομιανος γάμος' ή ' θεσσαλνικιω-σκοπιανός γάμος'Μια την λέμε σκόπια, μια την λέμε φυρομΟι ακατανόμαστοι είναι και γαμώ τα παιδιά, πολύ καλύτερα από άλλους γείτονες μας απ τα βαλκάνιαΓι αυτό κι εγώ παντρεύτηκα με μια δικιά τους ( χωρίς βέβαια τέτοιες φανφάρες)Εύχομαι να ναι καλά τα παιδιά και καλούς απογόνους!
Φυσικά και οι λαοί δεν έχουν να χωρίσουν τίποτε.Αντιστοίχως οι γείτονες είμαι σίγουρος πως οι γείτονες είναι σίγουρα πάρα πολύ κοντά μας, ιδίως σε θέματα φιλοσοφίας ζωής και λαϊκής παράδοσης και σίγουρα έχουν ιδιαίτερα πλούσια κληρονομιά. Η οργανωμένη εθνικιστική πολιτική της γείτονος είναι το πρόβλημα.Και η άρνηση του δικαιώματος των Ελλήνων Μακεδόνων στον αυτοπροσδιορισμό τους και στην ιστορική κληρονομιά τους.Αν λυθεί αυτό, θα μπορούσαν οι δυο λαοί να γίνουν οι καλύτεροι φίλοι. Γιατί προφανώς το υπόβαθρο για να ανθίσει αυτή η σχέση υπάρχει. Και μακάρι να ανθίσει και να μοσχοβολήσουν οι ζωές μας στα δύστυχα, ταλαιπωρημένα Βαλκάνια.Βέβαια, δυστυχώς, αυτοί που 'οραματίστηκαν' την κατασκευή αυτής της διαμάχης (γιατί είναι κατασκευασμένη), αυτοί που φούσκωσαν τα μυαλά των γειτόνων για την διεκδίκηση του αρχαίου μακεδονικού παρελθόντος (γιατί δεν πιστεύω να νομίζει κανείς ότι το θέμα είναι ΤΟ όνομα μόνο - αν ναι είναι αδαής), δημιούργησαν μια πρωτοφανή στα παγκόσμια χρονικά διελκυστίνδα, όπου για πρώτη φορά, δυο λαοί ερίζουν για μια συγκεκριμένη πολιτιστική/ιστορική κληρονομιά. Για την ίδια ταυτότητα επί της ουσίας.Αυτή η συγκεκριμένη κληρονομία και ταυτότητα βέβαια (χωρίς καμία 'πατριωτική' φανφάρα) προφανώς δεν 'ανήκει' στην γείτονα. Ισως να μην ανήκει και πουθενά, αλλά είναι προφανώς πλησιέστερα στην Ελλάδα με την οποία έχει δεσμούς (γλωσσικούς, πολιτισμικούς, ιστορικούς κλπ.) παρά στην ΠΓΔΜ με την οποία δεν φέρει παρόμοιους δεσμούς. Ο συγκεκριμένος λαός έχει (άλλη, ενδεχομένως επίσης πλούσια και πολυσχιδή) ιστορική πορεία και ως εκ τούτου ταυτότητα.
Δεν υπάρχει άρνηση του δικαιώματος των Ελλήνων Μακεδόνων στον αυτοπροσδιορισμό τους και στην ιστορική κληρονομιά τους. Μια χαρά αυτοπροσδιορίζονται. Και κανένας δεν τους το απαγορεύει. Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει.
Να ζήσουν οι νεόνυμφοι αν και να πω κάτι που είναι μάλλον αυτονόητο. Οι γειτονικοί λαοί δεν έχουν κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα μεταξύ του έτσι κι αλλιώς. Ιδιαίτερα στον εμπορικό τομέα υπάρχει πλήρης συνεργασία.