ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Κυρία Αρσενία, σ' αγαπώ

Κυρία Αρσενία, σ' αγαπώ Facebook Twitter
14

Μια φίλη έψαχνε την τηλεταινία που παίχτηκε το 1983 "Κυρία Κούλα" (σκην. Διαγόρας Χρονόπουλος, σενάριο Μένης Κουμανταρέας, με τη Βέρα Ζαβιτσιάνου και τον Φίλιππο Σοφιανό). Προσπάθησα να την βοηθήσω, αλλά δεν την βρήκα.

Έπεσα όμως σε κάτι που είναι ξανά επίκαιρο, και που λέει πολλά για το πόσο αλλάζουν -ή δεν αλλάζουν- τα ήθη αλλά και οι αντιλήψεις σχετικά με τις γυναίκες στη χώρα μας...

===

  

Στις 9 Ιανουαρίου συμπληρώθηκαν 31 χρόνια από τότε που βγήκε στις τηλεοπτικές οθόνες η "Κυρία Αρσενία", μια σειρά του Παύλου Μάτεσι, η οποία κόπηκε από τη διοίκηση της ΕΡΤ στο 6ο επεισόδιο!

Το θέμα της σειράς, που ήταν ο έρωτας μιας γυναίκας με έναν άντρα κατά πολύ νεότερό της, προκάλεσε τις αντιδράσεις της Ένωσης Γυναικών Ελλάδας (ΕΓΕ). Αυτό επέφερε και τη διακοπή προβολής της σειράς, το 1983.

Βλέπουμε τα μοναδικά σωζόμενα αποσπάσματα από το αρχείο της ΕΡΤ.

Η σειρά ΔΕΝ σώζεται στο αρχείο της ΕΡΤ.

Ωστόσο, τα πλάνα αυτά προβλήθηκαν στην εκπομπή της Ρένας Θεολογίδου "Το σήριαλ των σήριαλ" το 1991.

====

Περισσότερες, αν και παρόμοιες, πληροφορίες βρήκα στο RetroDB:

Trivia: Η σειρά προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις της "Ένωσης Γυναικών Ελλάδος" (ΕΓΕ), η οποία ζήτησε επανειλημμένα από την ΕΡΤ την διακοπή της μετάδοσης της σειράς, υποστηρίζοντας ότι η σειρά "γελοιοποιούσε το γυναικείο κίνημα και εμφάνιζε τις γυναίκες ως αλλοπρόσαλλα, υστερικά και γελοία όντα". (Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ, 8/2/1983). Από τα 12 επεισόδια που είχαν προγραμματιστεί να μεταδοθούν, τελικά προβλήθηκαν μόνο τα πρώτα 6 και η προβολή της σειράς ολοκληρώθηκε πρόωρα.
Η σειρά δεν προβλήθηκε ποτέ σε επανάληψη από την ΕΡΤ.
Η σειρά ΔΕΝ σώζεται στο Αρχείο της ΕΡΤ.

Και τέλος, από την Βικιπαίδεια, για το ρόλο του Βασίλη Βασιλικού στον όλο σαματά:

Το θέμα της σειράς, που ήταν ο έρωτας μια χήρας με ένα νεαρό κατά πολύ μικρότερό της, προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Ένωσης Γυναικών Ελλάδος, της οποίας η Πρόεδρος ζήτησε από το Διευθυντή της ΕΡΤ Βασίλη Βασιλικό να σταματήσει άμεσα η προβολή της σειράς αυτής.

Ο Βασιλικός, ένα βράδυ λοιπόν τηλεφώνησε στον Μάτεσι και του είπε πως η σειρά έπρεπε να διακοπεί άμεσα, όμως αυτός αρνήθηκε... Μετά την προβολή και του 6ου επεισοδίου, το βράδυ της Κυριακής 13 Φεβρουαρίου 1983, η σειρά κόπηκε και δεν την ξαναείδαμε ποτέ.

Και άλλη μια σκηνή

====

ΔΥΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

1) Κάποτε έγραφαν τηλεοπτικές σειρές στη χώρα μας ο Μένης Κουμανταρέας, και ο Παύλος Μάτεσις... 

 

Θα το ξαναπώ για να το χωνέψω:

 

1) Κάποτε έγραφαν τηλεοπτικές σειρές στη χώρα μας ο Μένης Κουμανταρέας, και ο Παύλος Μάτεσις.

 

 

και

 

2) Αν αναρωτιέστε πώς η Ένωση Γυναικών είχε τόση δύναμη το 1983, ώστε επειδή δεν της άρεσε το σίριαλ του Μάτεσι να καταφέρει να το κόψει,

 

είναι επειδή πρόεδρός της ήταν η σύζυγος του πρωθυπουργού, η Μαργαρίτα Παπανδρέου. 

 

Κυρία Αρσενία, σ' αγαπώ Facebook Twitter

 

[Δεν μπορώ να φανταστώ πόσα σίριαλ των Ρήγα - Αποστόλου θα είχε απαγορεύσει η Ένωση Γυναικών αν συνέχιζε και στα '90ς να είναι Πρωθυπουργός ο Αντρέας. Απ' το Ντόλτσε Βίτα όπου η πρωταγωνίστρια ερωτευόταν έναν κατά πολύ μικρότερό της άντρα, μέχρι όλες τις υπόλοιπες σειρές τους όπου οι γυναίκες ουρλιάζουν χωρίς έλεος.]

14

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

6 σχόλια
οι σειρες των Ρήγα- Αποστόλου δεν νομίζω να έκαναν τίποτα άλλο πέρα από το να καθρεφτίζουν τις κοινωνικές αντιλήψεις που κυριαρχούν, ν διακωμωδήσουν τα κλισέ που χαρακτηρίζουν τον ''αντισεξισμό'' και τον φεμινισμό (που ως κίνημα είναι ιδιαίτερα αντιδραστικό) και εντέλει αποτελεί διαφορετική προσέγγιση της τότε κωμωδίας απλά. Η τόση ευθιξία πάντα μου ήταν αντιπαθής και δήθεν
Άρη, με όλο το σεβασμό, νομίζω πως αυτή η διαφαινόμενη διάθεση (όπως και τα εντός της παρενθέσεως εδώ: http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/48765), με αφορμή τα σποτ του "Ποταμιού", αρχίζει να καταντά δυσάρεστη.Δεν ξέρω τι ακριβώς θέλεις να αποδείξεις στο παρόν ...Ότι κινήματα/ συλλογικότητες/ ομάδες κάνουν και λάθη (ή θεωρούνται, εκ των υστέρων, λάθη);Ότι ενίοτε έχουν 2 μέτρα και 2 σταθμά;Ότι κάποιες φορές κάποια από αυτά εξυπηρετούν συμφέροντα;Ότι μερικές φορές ευαγγελίζονται διαφορετικά πράγματα από αυτά που κάνουν; Χαίρω πολύ, Χαιρόπουλος ... και ο/η πρώτος/η τον λίθο βαλέτω, θα συμπλήρωνα.Λοιπόν, κάποιοι-ες θεώρησαν ότι τα σποτ του Ποταμιού είναι σεξιστικά ή τελοσπάντων προβληματικά και προσπάθησαν να εξηγήσουν το γιατί, άλλοι-ες πάλι, δεν είχαν κανένα πρόβλημα (και επίσης εξήγησαν το γιατί). Το "Ποτάμι" είναι ελεύθερο να κάνει ότι θέλει και ΚΑΝΕΙ ότι θέλει (ως γνωστόν έβγαλε κι άλλο "συμπληρωματικό" σποτ). Το "Ποτάμι" πέτυχε τον σκοπό του να προβληθεί. Και εμείς *υποτίθεται* πως είμαστε ελεύθεροι πολίτες να κρίνουμε, τι μας αρέσει και τι όχι. (Και όχι δεν έχει όλος ο κόσμος βαλθεί να βγάλει το σποτ του Ποταμιού σκάρτο επειδή είναι -απαραίτητα- ιδεολογικά αντίθετος με το "Ποτάμι", όπως και -γενικά μιλώντας- δεν θα έπρεπε να υπερασπιζόμαστε -άνευ όρων- κάθε ατόπημα μικρό ή μεγάλο χώρων με τους οποίους είμαστε ιδεολογικά συμβατοί). (btw δεν μπορώ να πω ότι είχα εκτιμήσει, ιδιαίτερα, το κάτωθι του Κουμανταρέα http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/33879)
Εσχατως οταν βλεπω οτιδηποτε νιωθω οτι με θιγει ως γυναικα, λεω παντα "Α, ρε Πενταγιωτισσα που σου χρειααζεται...". Συμπληρωματικα σας παραπεμπω στην υποδειγματικη απαντηση 7 του σημερινου Α, μπα.
Πενταγιώτισσα, το τότε σχόλιο του Κουμανταρέα ήταν απαράδεκτο στην ουσία του. Βρίσκω ωστόσο εξαιρετικά άδικο να διασώζεται και να παρουσιάζεται ακόμη ως χαρακτηριστική στιγμή ενός συγγραφέα με τεράστια παραγωγή η εν λόγω φράση του. Όπως πολύ σωστά το έθεσε ο Θ. Χειμωνάς εδώ http://www.athensvoice.gr/the-paper/article/415/%CE%BF-%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AD%CE%B1%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-comme-il-faut-%CE%BA%CE%AC%CF%86%CF%81%CE%BF%CE%B9, "δεν έχουμε να κάνουμε με καμία «δήλωση». Ούτε με απάντηση σε σχετική ερώτηση, ούτε με γραπτό κείμενο ή άρθρο. Ούτε καν με status στο Facebook." αλλά με "μια αποστροφή του προφορικού λόγου ενός κουρασμένου ανθρώπου 82 ετών μπροστά σε μια κάμερα, μετά από μια τηλεοπτική συζήτηση" και στο πλαίσιο μιας παρομοίωσης.Δεν ξέρω τι ακριβώς πέρασε από το μυαλό του όταν πέταξε αυτή τη βλακεία, μπορεί να σκεφτόταν όχι τον αληθινό βιασμό αλλά το έντονο "πέσιμο", μπορεί να είχε κατά νου τα παιχνίδια ρόλων μεταξύ εραστών, πάντως δεν δικαιολογούσε τους βιαστές και αυτό μπορώ να το υπογράψω.Όταν ο Χωμενίδης θέλησε να τον υπερασπιστεί υπενθυμιζοντας την αντιδικτατορική του δράση, πολλοί, και δικαίως, αντέτειναν ότι ο πρότερος έντιμος βίος δεν καθαγιάζει κάποιον για τα μελλοντικά ολισθήματα. Ε, θεωρώ συγχρόνως ότι ένα μεμονωμένο, ατυχές και πώς να το πω... ξεκούδουνο σχόλιο δεν διαγράφει 60 χρόνια πλούσιου και καθόλου σεξιστικού έργου.
@Μάνα Κουράγιο, merci, υπερβολές, κοκκινίζω :-)Είδα την εξαιρετική απάντηση, ενδιαφέρουσα η ...δομή της@irisΔεκτόν, προσπαθώ να δέχομαι (work-on-progress :-P) την έκφραση καλών προθέσεων και "καλού" προηγούμενου ιστορικού ...κανείς δεν είναι αλάνθαστος (..o/η πρώτος/η τον λίθο βαλέτω; wtf?) και σίγουρα υπάρχουν και ατυχείς στιγμές, βεβαία υπάρχει κι αυτή τη προσέγγιση: "Intent Vs. Impact: Why Your Intentions Don't Really Matter". Χωρίς να θέλω να διολισθήσει η κουβέντα εκτός κερκίδας κι επειδή, πραγματικά, δεν το γνωρίζω προέβη μετέπειτα ο Κουμανταρέας σε κάποια "διορθωτική κίνηση" ή το θεώρησε περιττό, πιθανή τροφή για περισσότερη κακή προβολή, ίσως;
"Ότι κινήματα/ συλλογικότητες/ ομάδες κάνουν και λάθη (ή θεωρούνται, εκ των υστέρων, λάθη);Ότι ενίοτε έχουν 2 μέτρα και 2 σταθμά;Ότι κάποιες φορές κάποια από αυτά εξυπηρετούν συμφέροντα;Ότι μερικές φορές ευαγγελίζονται διαφορετικά πράγματα από αυτά που κάνουν; "Ναι,Μπορούμε να το πούμε κι αυτό καμιά φορά (χωρίς να θεωρούμαστε "σεξιστές")και να πολεμήσουμε για τα σημαντικά - και όχι για σαχλαμάρες.
Άρη σε απεκάλεσε κάποιος ή κάποια "σεξιστή"; Δεν υπέπεσε στην αντίληψή μου κάτι τέτοιο. Ακόμη και αν ένα άτομο πει κάτι σεξιστικό δεν το καθιστά, απαραίτητα, "σεξιστικό άτομο". Μου δίδεται η εντύπωση πως έχεις χάσει λίγο την ψυχραιμία σου και την συνήθη μετριοπάθειά σου. Τουλάχιστον η δική μας όποια ενασχόληση με το θέμα έχει προκληθεί *καθαρά* απ' την δική σου επιμονή στην και διαιώνιση της συγκεκριμένης "σαχλαμάρας", όπως την αποκαλείς. Δεν θα το συνεχίσω, σας καληνυχτώ.
Στο συγκεκριμένο σήριαλ η λογοκρισία ήταν άτοπη όμως, τα σήριαλ των Ρήγα-Αποστόλου βγάζουν όλα πολύ μισογυνισμό: η γυναίκα παρουσιάζεται πάντα ως κυράτσα, υστερικιά, νυμφομανής, χαμηλής ευφυίας κ μηδενικής προσωπικότητας, άγεται κ φέρεται συνεχώς. Για μένα θα πρεπε να λογοκριθούν οι περισσότερες σειρές τους, γιατί βγάζουν λάθος μηνύματα στην κοινωνία και διαμορφώνουν λάθος πρότυπα γυναικών στις μικρότερες ηλικίες.
Πραγματικά δεν καταλαβαίνω τι σας έπιασε με τον αντισεξισμό και παίζει αυτή η επίθεση δυο μέρες τώρα.(γιατί δεν νομίζω ότι το θέμα μας εν προκειμένω είναι οι διασυνδέσεις μίας ένωσης με το πασοκ του '80).
"Χρειάζονται 20 χρόνια για ένα ριζοσπάστη να γίνει συντηρητικός, χωρίς να αλλάξει ούτε μία ιδέα…"*Άρθρα μου τις τελευταίες ημέρες:Υπέροχες, γενναίες γυναίκες στο Facebook - χωρίς μαντήλα http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/48667 Ο λόγος που απολύθηκε η διευθύντρια των New York Times δεν είναι και πολύ ευχάριστος, και ανοίγει ξανά την κουβέντα για τη θέση των γυναικών στους χώρους εργασίας http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/48660Μπορεί κανείς να υπερασπίζεται τα δικαιώματα των γυναικών, έμπρακτα, χωρίς να καταφεύγει σε υπερβολές, λογοκρισίες και πολιτικά παιχνίδια.
Σε καμία περίπτωση δεν είπα (ή υπονόησα) ότι δεν υπερασίζεσαι τα δικαιώματα των γυναικών και αισθάνομαι και αμήχανα που ένιωσες την ανάγκη να μου παραθέσεις άρθρα σου για αυτό το θέμα. Ωστόσο με τις παρενθέσεις, τα εισαγωγικά και τους προσδιορισμούς «δήθεν» των τελευταίων ημερών (μετά την ιστορία με το σποτάκι), νομίζω ότι δίνεις πάτημα σε μερικά πολύ εκνευριστικά στερεότυπα. Συγκεκριμένα ότι ο φεμινισμός υποστηρίζεται από τις φεμινίστριες (ενώ υποστηρίζεται και από τους φεμινιστές) και ότι αυτές οι φεμινίστριες είναι εύθικτες, εκνευριστικές και -το χειρότερο- συντηρητικές/οπισθοδρομικές. Και όλα αυτά για ένα σποτάκι;
"είναι επειδή πρόεδρός της ήταν η σύζυγος του πρωθυπουργού, η Μαργαρίτα Παπανδρέου." Αυτό μου θύμισε τις "αίγες" (απ' το ΕΓΕ) του Ελεύθερου Τύπου των Κύρτσου / Ρίζου. Δεν ξέρω ποιός διάλεγε τα λογοπαίγνια.
Η Αρσενία παραδοθηκε στο κοινό και ολοκληρωθηκε με το βιβλίο του Ματεσι "Πάντα Καλά"http://www.biblionet.gr/book/171436/Μάτεσις,_Παύλος,_1933-2013/Πάντα_καλά Την ίδια εποχη που ξίνιζε της "Μαργκαρετ" η Αρσενία, η Αλειφερη μας "αγαπουσε" από τα τετράγωνα των Αστέρων, και την "Κρουσταλένια" προσπαθουσε να την βιασει ο κακός του χωριου ενω εκεινη αγαπουσε τον δάσκαλο. Την εποχη που ο Ματεσις και ο Κουμανταρέας γραφανε σεναρια για την ΕΡΤ ο κόσμος έβλεπε επίσης "Μεθοριακό Σταθμό" "Κάνε ότι Κάνω" "Τον Νίκο Γαλανο στο "πλοίο" και ενα σκασμό άλλες βλακειες που δεν τις θυμαμαι. Δεν το λες και "επίπεδο" τηλεόρασης, όχι ότι το σημερινο ειναι καλύτερο απλώς ουτε τότε ηταν ΤΟΣΟ καλό.