ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Ελληνική παιδεία FAIL

Ελληνική παιδεία FAIL Facebook Twitter
40
Ελληνική παιδεία FAIL Facebook Twitter

Χάρη στον Τάκη Μ. το πήρα χαμπάρι. 

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Στράτος Φαναράς έγραψε το εξής στο FB του:

Η θλιβερή Ελληνική Παιδεία.


Ο γιος μου (μαθητής Β' Λυκείου), μου παρουσίασε πριν από λίγο ένα πολυτελέστατο βιβλίο 470 σελίδων με ιλουστρασιόν χαρτί, τετραχρωμία και δε συμμαζεύεται, το οποίο φέρει το βαρύγδουπο τίτλο "Τεχνολογία Επικοινωνιών".


Το εν λόγω βιβλίο είναι γραμμένο το 1991 (!) από κάποιον Mark Sanders (δεν τον γνωρίζω τον άνθρωπο, ώρα του καλή αν ζει). Στις 470 σελίδες δεν υπάρχει καν αναφορά στο internet...δεν υπάρχει καν η λέξη στο γλωσσάρι του βιβλίου. Δε μιλάμε βέβαια για κοινωνικά δίκτυα κτλ...εννοείται...


Μου διαβάζει λοιπόν ο μαθητής των 17 ετών χαμογελώντας από την ενότητα μέσα αποθήκευσης ..."σήμερα χρησιμοποιούνται οι μαγνητικές ταινίες και οι πλαστικές δισκέτες..." και με ρωτάει:


-Ρε πατέρα μήπως σου έχει ξεμείνει καμιά δισκέτα να δω πως ήταν;

Ντρέπεται κανείς;


Υπάρχει κάποιος υπεύθυνος για να μας εξηγήσει πως συντελείται αυτό το σκάνδαλο σε βάρος της πατρίδας και της νεολαίας της;

==========

Στην αρχή δεν το πήρα στα σοβαρά.

Υπέθεσα ότι θα ήταν κάποιο βοήθημα, απλώς, κάποιο επιπλέον βιβλίο που προτείνεται. 

Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι το ΚΑΝΟΝΙΚΟ, το ΕΠΙΣΗΜΟ, το ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ εγχειρίδιο για το μάθημα της Τεχνολογίας Επικοινωνιών ήταν ένα βιβλίο που γράφτηκε σχεδόν πριν καν εφευρεθεί το ίντερνετ!

Κι όμως. 

Ελληνική παιδεία FAIL Facebook Twitter

Μετά το status update του Φαναρά, η Καθημερινή και συγκεκριμένα η Λίνα Γιάνναρου έγραψε σχετικά:


Στο σπίτι κυρίαρχοι του υπολογιστή, στο σχολείο μαθαίνουν τη δισκέτα
Το βιβλίο της Β΄ Λυκείου, που για κάποιο μυστήριο λόγο κρίθηκε κατάλληλο για το ελληνικό σχολείο του 2013, είναι γραμμένο το 1991.

«Ενας κοινός εύκαμπτος δίσκος είναι κατασκευασμένος από λεπτό πλαστικό ιντσών, που έχει επαλειφθεί με οξείδια. Ο δίσκος προστατεύεται από έναν εξωτερικό φάκελο. Επειδή ο δίσκος είναι πολύ λεπτός, είναι πολύ εύκαμπτος. Ετσι πήρε το όνομα εύκαμπτος δίσκος (floppy disk)». Αν και η συνέχεια θα μπορούσε να είναι «και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο μουσείο, αφού η χρήση του έχει εγκαταλειφθεί», το Κεφάλαιο 5 του σχολικού εγχειριδίου «Τεχνολογία Επικοινωνιών» της Β΄ Λυκείου, συνεχίζει με τα υπόλοιπα «σύγχρονα» μαγνητικά και οπτικά μέσα αποθήκευσης δεδομένων, όπως τα CD ROM και οι πλαστικές δισκέτες 5.25΄΄.

«Ιστορική αναδρομή;» αναρωτιέται εύλογα κάποιος, ανατρέχοντας στις 470 σελίδες της πολυτελούς έκδοσης για μια οποιαδήποτε αναφορά στο Ιντερνετ ή τα κοινωνικά δίκτυα.

Μάταια. Το βιβλίο του Μαρκ Σάντερς, που για κάποιο μυστήριο λόγο κρίθηκε κατάλληλο για το ελληνικό σχολείο του 2013, είναι γραμμένο το 1991 (η ελληνική απόδοση είναι του 1998), περισσότερα από 20 χρόνια πριν, πραγματικός «αιώνας» για τις εξελίξεις στο πεδίο της τεχνολογίας. Την εποχή που οι 16χρονοι μαθητές επικοινωνούν μέσω skype, ενημερώνονται από το facebook και διαβάζουν από τα tablet τους, το βιβλίο τούς παραθέτει παραδείγματα όπως: «Η μετάδοση δεδομένων σε μεγάλες αποστάσεις έχει επιπτώσεις σε πολλούς τομείς. Οσον αφορά στις εφημερίδες, τα δίκτυα μεγάλης εμβέλειας παρέχουν περισσότερες ειδήσεις σε μικρότερο χρόνο. Οι εκδότες της εφημερίδας «USA TODAY για παράδειγμα, ασκούν μια νέα μορφή δημοσιογραφίας. Η ίδια εφημερίδα κυκλοφορεί σε όλη τη χώρα. Οι άνθρωποι στο Los Angeles διαβάζουν τις ίδιες ειδήσεις με αυτούς που ζουν στην Washington. Ολες οι ειδήσεις τηλεμεταδίδονται στα κεντρικά γραφεία της εφημερίδας, στη βόρεια Virginia. Εκεί διαμορφώνεται η εφημερίδα ηλεκτρονικά. Αυτό σημαίνει ότι τα άρθρα, τα γραφήματα, οι επικεφαλίδες και οι διαφημίσεις, όλα διαμορφώνονται με τη χρήση υπολογιστών».

Το βιβλίο αποτελεί το επίσημο εγχειρίδιο για το μάθημα της Τεχνολογίας Επικοινωνιών, το οποίο εισήχθη σαν βασικό μάθημα της τεχνολογικής κατεύθυνσης το σχολικό έτος 19981999 και εξετάστηκε για πρώτη φορά το 2001. Ηδη από τότε, καθηγητές είχαν επισημάνει τα παρωχημένα θέματα του βιβλίου, προτείνοντας μεταξύ άλλων να μεταφραστεί η νεότερη αμερικανική έκδοση του 1999. Κατά καιρούς, το αίτημα για ανανέωση του μαθήματος επανέρχεται, χωρίς ωστόσο να έχει βρεθεί μέχρι σήμερα λύση.

Αντίθετα, το υπουργείο Παιδείας παρακάμπτει το πρόβλημα θέτοντας εκτός ύλης τα πλέον παρωχημένα κεφάλαια. «Το αντιμετωπίζουμε σαν ένα μάθημα ιστορίας, να μάθουμε στα παιδιά από πού ξεκίνησαν όλα», λέει στην «Κ» καθηγητής που διδάσκει το μάθημα. «Είναι ένα βιβλίο που ξεκίνησε με προοπτικές, διδασκόταν στο πρώτο έτος του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, αλλά έχουν περάσει 20 χρόνια από τότε». Οπως λέει ο ίδιος, θεωρητικά ένας μαθητής θα καλύψει τα κενά που αφήνει το συγκεκριμένο βιβλίο με τα μαθήματα της Πληροφορικής και των Δικτύων Υπολογιστών που διδάσκονται επίσης στο Λύκειο.

«Το βιβλίο είναι πράγματι παλιό», λέει στην «Κ» ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά και μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (αρμόδιος φορέας για τα σχολικά εγχειρίδια). Οπως υπογραμμίζει, το Ινστιτούτο βρίσκεται στη διαδικασία αναθεώρησης του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων, πολλά από τα οποία θα ανανεωθούν. «Είναι αλήθεια ότι οι γνώσεις των μαθητών έχουν ξεπεράσει το ίδιο το βιβλίο», καταλήγει.

======

Τελευταίο σχόλιο δικό μου.

 

Άντε παιδιά, βιαστείτε όμως λίγο. Σε λίγο μπορεί να ξεπεραστεί και το ίντερνετ. 

Δεν είναι μόνο το ότι οι μαθητές διαβάζουν ένα άχρηστο πια βιβλίο.

Είναι και ότι κάθε τόσο τυπώνεται αυτό το βιβλίο - που είναι μια έκδοση πολυτελής, με 470 σελίδες! Οι μαθητές πάντως ΔΕΝ ωφελούνται απ' την έκδοση αυτή. 

 

 

40

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

20 σχόλια
ευκολη η λύση και αναρωτιέμαι πως και δεν την εφάρμοσαν ακόμα τα "αστέρια" μας... Αλλάζεις τον τίτλο σε "Ιστορία Τεχνολογίας Επικοινωνιών" και όχι απλά ξεμπερδέυεις αλλά με τις κατάλληλες ανακοινώσεις "σάλτσες" βγαίνεις και από πάνω ...
και επειδή ρωτάει ο/η mika_doro13 για τον εκδότη.Γιατί είναι εκδόσεις "Ίδρυμα Ευγενίδου" και όχι ΟΕΔΒ.Από όσο μπορώ να καταλάβω το βιβλίο αυτό για το οποίο συζητάμε γράφτηκε και διδάχτηκε αρχικά στην τεχνική εκπαίδευση (εκεί υπήρχε και υπάρχει ο τομέας της Πληροφορικής, πολύ πριν υπάρξει η ιδέα να διδαχτεί πληροφορική στο Γενικό Λύκειο)Τα βιβλία της Τεχνικής Εκπαίδευσης, και ειδικότερα τα βιβλία των μαθημάτων ειδικότητας, από τη δεκαετία του '60 μέχρι πολύ πρόσφατα, τα εξέδιδε το Ίδρυμα Ευγενίδου, και όχι ο ΟΕΔΒ. (για όσους έχουν την εμπειρία θυμίζω βιβλία με πράσινο πλαστικό κάλυμμα για τις κατώτερες τεχνικές σχολές, με κόκκινο για τις μέσες τεχνικές σχολές και μπλε για τις σχολές εμπορικού ναυτικού και κατόπιν βιβλία με μπλε εξώφυλλο για τα τεχνικά λύκεια επαγγελματικά λύκεια, σχολές νέου τύπου, τελ και ό,τι άλλο ακολούθησε...)Προφανώς λοιπόν, λόγω χρηματικής αδυναμίας, έγινε αυτό που σημείωσα και πιο πάνω. Πήραν βιβλία που είχαν στην αποθήκη και τα διένημαν ώστε να μειώσουν το κόστος..
Δεν υπερασπίζομαι τις επιλογές του υπουργείου, αλλά ας δώσω μερικές πληροφορίες έτσι για να τις έχουμε υπόψη.1. Τα βιβλία των σχολείων, γράφονται κατά τη δομή που υποδεικνύει το αναλυτικό πρόγραμμα κάθε μαθήματος. 2. Όταν αλλάζει το αναλυτικό πρόγραμμα ενός μαθήματος, λογικά θα πρέπει να αλλάζει και το βιβλίο.3. Για τη συγγραφή των βιβλίων, γίνεται διαγωνισμός και επιλέγονται οι συγγραφείς ή ομάδες συγγραφέων που αναλαμβάνουν τη συγγραφή των βιβλίων.Σε πολύ λίγες περιπτώσεις, γίνεται διαγωνισμός και αγοράζονται βιβλία του εμπορίου.4.Το Υπουργείο Παιδείας, εδώ και αρκετά χρόνια ΔΕΝ διαθέτει χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού, για τη συγγραφή και εκτύπωση των βιβλίων. Όσο βιβλία γράφτηκαν, πληρώθηκαν με χρήματα του 3ου ΚΠΣ (Κοινοτικού πλαισίου στήριξης, που ως γνωστόν έληξε το 2006!)Από όσο φαίνεται χρήματα για αμοιβή συγγραφέων νέων βιβλίων, δεν υπάρχουν, ή αν υπάρχουν δίνονται στα απολύτως απαραίτητα βιβλία.4.ΔΕΝ είναι ασυνήθιστο η ύλη του σχολικού εγχειριδίου να μην ταυτίζεται με εκείνη που προβλέπει το αναλυτικό πρόγραμμα. Αυτό γιατί στην πορεία άλλαξε το αναλυτικό πρόγραμμα, αλλά όχι τόσο πολύ ώστε να θεωρηθεί ότι θα έπρεπε να αναληφθεί το κόστος συγγραφής νέου βιβλίου. Άλλωστε οι διδάσκοντες, λογικά είναι σε θέση να υποστηρίξουν τις όποιες αλλαγές, δίνοντας σημειώσεις ή/και βιβλιογραφία.5. Για το συγκεκριμένο βιβλίο, δεν γνωρίζω πώς έγινε η επιλογή του, αλλά εικάζω, και με βάση τα παραπάνω, ότι για να μειώσουν το κόστος, πήραν από τα υπάρχοντα στην αποθήκη υπόλοιπα και τα διένημαν, υπολογίζοντας ότι οι εκπαιδευτικοί γνώστες του έργου τους, θα έκαναν τις απαραίτητες μεταβολές.6.Κατά τη γνώμη μου, η χρήση του συγκεκριμένου βιβλίου, αναδεικνύει και ένα άλλο, ίσως πιο μεγάλο από το εμφανιζόμενο εδώ, πρόβλημα: ΑΥΤΟ της αδυναμίας ή της απαγόρευσης στους εκπαιδευτικούς να λειτουργήσουν έξω από τα όρια του σχολικού εγχειριδίου! Στην πραγματικότητα, αναδεικνύεται η "υποχρέωσή" των εκπαιδευτικών - ή η αίσθηση της υποχρέωσης ή η αδυναμία τους να κάνουν διαφορετικά από το να διδάσκουν πράγματα που έρχονται σε αντίθεση με το αναλυτικό πρόγραμμα, μόνον και μόνον επειδή τα λέει ένα βιβλίο, εμφανώς παρωχημένο, μόνον και μόνον επειδή αυτό στάλθηκε από το Υπουργείο.Αν το καλοσκεφτούμε, θα δούμε ότι ΑΥΤΟ είναι το μεγάλο πρόβλημα και όχι τόσο το ξεπερασμένο βιβλίο.
Ας εντοπιστει η "επιτροπή" που επέλεξε το εν λόγω βιβλίο (πάντα υπάρχει μια επιτροπή) και να απολυθούν όλοι τους άυριο το πρωϊ. Χωρίς "μα" , "δεν" , κλπ.Τέλος.
Άλλη δουλειά δεν είχανε οι μαθητές του Λυκείου από το να μάθουνε την Ιστορία της Πληροφορικής. Παράλληλα, η μυθολογία διδάσκεται στην Τρίτη δημοτικού και το μάθημα της φιλοσοφίας δεν υπάρχει ούτε για δείγμα.
Λοιπόν θα ήθελα να ξέρω αν αλλάξει το βιβλίο θα μπορούν να το διδάξουν οι άνω των 40 ετών καθηγητές; Μάλλον όχι. Άρα ένα μεγάλο κομμάτι εργαζομένων θα πρέπει να μπει σε διαθεσιμότητα :D (είναι και επίκαιρη). Συνεπώς για λόγους γενικότερου συνδικαλιστικού καλού το βιβλίο παραμένει ως έχει μέχρι να συνταξιοδοτηθούν οι κύριοι καθηγητές που έχουν ξεκινήσει να το διδάσκουν. Είναι απάνθρωπο και αντιεργατικό να αλλάζεις το αντικείμενο εργασίας ενός ανθρώπου τόσο απότομα.
Ευελπιστώ σε ειρωνεία. Επίσης όσοι ασχολούνται με τον κλάδο της Φυσικής , της Επιστήμης Υπολογιστών και τέτοιους κλάδους που υπάρχει εξέλιξη είναι πάντα ενημερωμένοι...Αυτό που το αγαπάνε λέμε.Όχι μπήκα μαθηματικό γιατί ήμουν καλός στα μαθηματικά...
Για αρχή να θέσω ότι ήμουν β' λυκείου το 2008-2009. Αυτό το βιβλίο το έχω στη βιβλιοθήκη μου. Είναι καλό εγχειρίδιο για να μάθουμε την τεχνολογία των 80's. Και όντως, είναι καλογραμμένο και έγκυρο για εκείνη την εποχή.Ο καθηγητής στην αίθουσα μας εξήγησε πάρα πολλά που είναι μέσα στην ύλη (φαντάζομαι), αλλά πάντα μας έλεγε για τα σύγχρονα ψηφιακά μέσα. Θεωρώ πλέον καλό που έμαθα την σύγχρονη τεχνολογική ιστορία, άσχετα με το ότι αυτό το βιβλίο δεν έχει ούτε μια τσάκιση.Αυτό που θέλω να καταλήξω είναι ότι εαν οι καθηγητές έχουν χάσει την ενέργεια τους, το βιβλίο δεν είναι λύση σε αυτήν την περίπτωση. Αλλά οι μαθητές μπορούν να έχουν πολλαπλά οφέλη για την πρόοδο της μαγνητοταινίας πως κατέληξε να είναι blu ray και ποιες καταστάσεις το έσπρωξαν κατα κει.ΥΓ. Το βιβλίο είναι εκδόσεις "Ίδρυμα Ευγενίδου", δεν είναι από τις κλασσικές ΟΕΔΒ. Γιατί αυτό, αν γνωρίζει κάποιος
δεν χρειάζεται να πάμε μακριά..χθες μόλις η lifo ποσταρε αυτ'ο το υπέροχο βιντεο http://www.youtube.com/watch?v=MukR5xt3s6w&list=FL-o9uEoLIKZqzbrpk4Z5LGw&index=2με προβληματισμούς που πόρρω απέχουν από τους προβληματισμούς για την ελληνική παιδεία..όταν δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε σκοπέλους όπως τα αναχρονιστικά βιβλιά και τις αναχρονιστικές μεθόδους γενικότερα..είμαστε λοιπόν καταδικασμένοι να πιστεύουμε ότι μας ψεκάζουν και άλλα τέτοια γραφικά..
μέχρι πριν 3-4 χρόνια στην ύλη του βιβλίου ήταν και το πώς δουλεύει το γραμμόφωνο (!) Αυτό που κάνουμε στην τάξη είναι να αντιμετωπίζουμε το μάθημα σαν ιστορική αναδρομή στις διάφορες συσκευές επικοινωνίας με εργασίες που αφορούν τις αντίστοιχες σύγχρονες συσκευές, π.χ. λειτουργία κινητού τηλεφώνου. Από τα 18 κεφάλαια διδάσκονται μόνο τα 6 με ένα βιβλίο που δεν τυπώνει ο οργανισμός σχολικών βιβλίων ΟΕΔΒ αλλά το Ευγενίδειο Ίδρυμα και μάλιστα σε χαρτί ιλουστρασιόν που είναι πολύ ακριβό.
Το ίδιο βιβλίο είχα κι εγώ το 2001 όταν πήγαινα 2α λυκείου. Θυμάμαι ήδη τότε να μου φαίνεται εντελώς απαρχαιωμένο, καθώς δεν υπήρχε καμία αναφορά στο internet. Συχνά διόρθωνα και τον καθηγητή, λέγοντας πως πλέον "αυτό, εκείνο και το τάδε" έχουν αντικατασταθεί από το internet.Ο καθηγητής ξίνιζε γιατί δεν χρησιμοποιούσε internet (απαράδεκτο ακόμα και για τότε). Περιττό να πω ότι τότε ήταν 60ρης, άρα λογικό να συμβάδιζε πιο πολύ με το βιβλίο.Εκπλήσσομαι απίστευτα που διδάσκεται ακόμα και τώρα, χωρίς το μάθημα να μετονομαστεί σε "ιστορία τεχνολογίας" ή κάτι τέτοιο.
Θεε μου δεν το πιστευω οτι αυτο ειναι ακομα το επισημο βιβλιο. Το ειχα διδαξει το 1999, ηταν οντως ηδη ξεπερασμενο, και οι μεταφραστες δεν ειχαν καν την κοινη λογική να μην μεταφρασουν λεξη προς λεξη φρασεις οπως 'το κονγκρεσο μας'..Ελεος. Επισης οντως οπως και καποιος ανεφερε, ΤΟΥΒΛΟ. Το μονο που μπορεσα να κανω μετα απο αλλεπαληλες φορες που ανεφερα τι χαλι ειναι στον τοτε επιθεωρητη ηταν να πω στα παιδια να το σκισουν τουλαχιστον στη μεση να μην κουβαλανε το τουβλο αλλα τουλαχιστον μισο τουβλο. Κι να ηταν συγχρονο, το να αναγκαζονται τα παιδια να κουβαλανε τετοια βαρια βιβλια ειναι μεγαλη ντροπη. Ευχαριστω, Σ.
Μιλάτε επομένως για μια μορφή αξιολόγησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας..η αξιολόγηση όμως είναι μια έννοια που δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των εκπαιδευτικών. Άμα θα αλλάξουν τα βιβλία θα πρέπει να δούμε και αν αυτοί που θα τα διδάξουν έχουν τις γνώσεις. Αν δε τις έχουν θα χρειαστεί επιμόρφωση. Ούτε όμως η δια βίου εκπαίδευση είναι πολύ δημοφιλής. Ας μείνουμε λοιπόν με τα floppy και βλέπουμε..μέχρι τότε το φταίξιμο είναι στα βιβλία..