Μία από τις εξευτελιστικότερες παραστάσεις που παίχθηκαν ποτέ στην Επίδαυρο ήταν του Σωτήρη Χατζάκη!

Μία από τις εξευτελιστικότερες παραστάσεις που παίχθηκαν ποτέ στην Επίδαυρο ήταν του Σωτήρη Χατζάκη! Facebook Twitter
18

Ευχαριστώ τον Στάυρο που μου έστειλε αυτήν την Πολύ Κακή Κριτική του Σπυρου Παγιατακη, για μία παράσταση της φετινής Επιδαύρου

Μία από τις εξευτελιστικότερες παραστάσεις που παίχθηκαν ποτέ στην Επίδαυρο ήταν του Σωτήρη Χατζάκη! Facebook Twitter

[Photo credit: George Chrysochoidis]


Ανάξια οιουδήποτε σοβαρού λόγου η κατά Χατζάκη «Ειρήνη» του Αριστοφάνη

 

Του Σπυρου Παγιατακη

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ
Ειρήνη
σκηνοθ.: Σωτήρης Χατζάκης
θέατρο: ΚΘΒΕ

Τov Αντώνη Σαμαρά τoν έχω άχτι. Τον έχω άχτι γιατί είναι αυτός -ουσιαστικά- ο κύριος υπεύθυνος για μία από τις εξευτελιστικότερες παραστάσεις που παίχθηκαν ποτέ στην Επίδαυρο. Αναφέρομαι στην -κατά Χατζάκη- «Ειρήνη» του Αριστοφάνη. Τον έχω άχτι γιατί ήταν αυτός που -ως υπουργός Πολιτισμού τότε- διόρισε πριν από λίγα χρόνια τον μικρομεσαίο Σωτήρη Χατζάκη καλλιτεχνικό διευθυντή στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Oπως επίσης ήταν αυτός που τον αναβάθμισε πρόσφατα στην πρώτη ελληνική κρατική σκηνή, στο Εθνικό Θέατρο.

Ετυχε να δω και να χαρώ την αριστοφανική κωμωδία σε μία από τις ευτυχέστερες παρουσιάσεις της κάποιες δεκαετίες πίσω. Την είχε σκηνοθετήσει στο Ντόιτσες Τεάτερ του Aνατολικού ακόμα Βερολίνου ο Ελβετός Μπενό Μπεσόν. Θυμάμαι πως στην πρεμιέρα η παράσταση είχε χειροκροτηθεί από ένα όρθιο κοινό για τρία τέταρτα της ώρας. Εμεινε στο ρεπερτόριο του θεάτρου για περισσότερο από μία δεκαετία. Το άξιζε και με το παραπάνω. Τη θυμάμαι απέξω σκηνή-σκηνή. Προφανώς απέκτησα τότε ένα θαυμαστικό εφηβικό τραύμα.

H τωρινή χυδαιότητα, όπου ξεχειλίζει ο λαϊκισμός και το ευτελές γούστο μιας πρόχειρης ελληνικής κινηματογραφικής δεκαετίας, τότε που οι «αδελφές» ξεκατινιάζονταν με χοντροκοπιές για να προκαλέσουν χαχανητά, δεν είναι επιθυμητή πια ούτε από την κακομεγαλωμένη επιθεώρηση.

Δεν θα λερώσω τώρα τον Αριστοφάνη με οποιαδήποτε προσπάθεια ανάλυσης. Τι ψάξιμο να επιχειρήσεις σε μια ανάξια οιουδήποτε σοβαρού λόγου παράσταση, μ’ ένα έργο το οποίο δεν είναι απλώς αντιπολεμικό αλλά έχει πολλά υποδόρια υπονοούμενα για θεούς κι ανθρώπους. Και όσο για τον κατα-κακόμοιρο γυναικωτό Ερμή (Φάνης Μουρατίδης), ο οποίος στο αρχαίο πρωτότυπο μιλά ανοιχτά εναντίον των πολιτικών -του Κλέωνα και του Περικλή-, στη συγκεκριμένη περίπτωση υποβαθμίζεται σε μια παλαιάς κοπής «αδελφή» που μιλά «καλιαρντά», ακκίζεται ξεδιάντροπα δίχως να υπάρχει το παραμικρό πάτημα στο κείμενο για κάτι ώστε να ανακηρυχθεί ως το κατ’ εξοχήν κωμικό επίκεντρο. Απορώ πώς δέχθηκε (επέτρεψε;) ο κατά τ’ άλλα άξιος μεταφραστής Κ. Χ. Μύρης (Κ. Γεωργουσόπουλος) τη συμμετοχή του σε μια τέτοια κατάντια. 

Ακόμα και ο Τρυγαίος -το κεντρικό πρόσωπο της κωμωδίας- ο Αθηναίος που παίρνει την πρωτοβουλία να διαπραγματευθεί με τον Δία για μια ειρήνη μεταξύ Αθηναίων και Σπαρτιατών, που εδώ τον υποδύεται ένας από τους καλύτερους νέους κωμικούς, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, στην περίπτωσή μας ακτινοβολεί στεγνωμένη υποκριτική φαντασία. Απλοϊκό έως χοντροκομμένο το εικαστικό μέρος που έφτιαξε με στέρηση οίστρου η Ερση Δρίνη και απλοϊκή η χιλιοακουσμένη «από κάπου» προηγουμένως, μουσική από τον Μίνωα Μάτσα. Μόνο ο Γιώργος Κωνσταντίνου επιπλέει στην παράσταση, στην εκτός έργου απευθείας αναφορά στο κοινό, όπου ο Αριστοφάνης καταγγέλλει τον Κλέωνα σαν έναν κακό πολιτικό της εποχής του.

Κακούς πολιτικούς έχουμε και σήμερα. Την περασμένη Κυριακή η «ψυχή» του αρχαίου θεάτρου στην Αρχαία Μεσσήνη, το οποίο αναπαλαιώθηκε και ξαναλειτούργησε ύστερα από 2.500 χρόνια, ο ομότιμος καθηγητής αρχαιολογίας Πέτρος Θέμελης τόνιζε πως στα 27 χρόνια που εργάστηκε στην Αρχαία Μεσσήνη αντιλήφθηκε πως: «Ελάχιστοι υπουργοί Πολιτισμού κατάλαβαν πραγματικά τι θα πει πολιτισμός. Κανένας δεν ενδιαφέρθηκε πραγματικά για τον πολιτισμό. Ισως κάποτε καταλάβουν ότι ο πολιτισμός φέρνει και χρήμα. Υπάρχει τουρισμός χωρίς τον πολιτισμό; Τι ζητάνε σήμερα οι τουρίστες; Σουβλάκια; Πού ζούμε! Πολιτισμό ζητάνε».

Και στην τακτική του επιφυλλίδα της περασμένης Κυριακής σ’ αυτήν εδώ την εφημερίδα ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς λέει πως η Τέχνη, οι θεσμοί των προγόνων είναι παντελώς άσχετα με την προσωπική μας ζωή, την ποιότητα της ζωής μας. Και συμπληρώνει, «Είναι απλώς εμπορεύσιμα».

Πάντως, εγώ προσωπικά εξακολουθώ να έχω άχτι τόσο τον Αντώνη Σαμαρά όσο και τον Ευάγγελο Βενιζέλο, οι οποίοι -όπως έδειξαν τα γεγονότα- δεν έβαλαν στις καλλιτεχνικές διευθύνσεις των δύο κρατικών μας θεάτρων τους καλύτερους αλλά θεατράνθρωπους βολικούς για τα κομματικά τους πιστεύω.

18

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

13 σχόλια
Ο Χατζακης φιλος του Σαμαρα??? Που εχει φιλο τον Φαηλο??? Που μονιμως επιτιθενται στους ομοφυλοφιλους με "επειχειρηματα" και χλευασμους δεκαετιας 60???? Οι ανθρωποι ειναι στο πατρις θρησκεια οικογενεια.....επιπεδου Σεφερλη και Σουλειμαν...που ειναι πολυ χρησιμοι στην αποκοιμιση και οπισθοδρομηση των Ελληνων (ηδη απο τα πιο ζωα στην Ευρωπη σε ΟΛΑ τα θεματα)...τους βολευει η οπισθοδρομηση, μονο ετσι κυριαρχουν στα προβατα....Περιμενατε κατι αλλο, μοντερνο, προοδευτικο, ευρωπαικο, εστω αληθινο???? Εδω γελαμε..
Δεν μου κάνει εντύπωση, καθώς παραστάσεις του κύριου Χατζάκη γενικά με απογοητεύουν. Έχω δει τον "Ματωμένο Γάμο" στο Εθνικό Θέατρο και αναρωτιούμουν αν κάτι δεν πάει καλά με μένα καθώς όλοι ανεξαρτήτως οι ηθοποιοί μιλούσαν σαν να είχαν νοητική καθυστέρηση και άκουγα τις λέξεις με παύσεις 1-2 λεπτών στο ενδιάμεσο. Η μισή αίθουσα άδειασε. Τέτοια κι άλλα πολλά βλέπω στις παραστάσεις που σκηνοθετεί. Συνήθως δεν πολυπιστεύω τόσο αυστηρές κριτικές αλλά σε αυτή την περίπτωση μάλλον έχει δίκιο.
απαραδεκτη παρασταση .την ειδα δυστυχως γιατι ετυχε και μονο.αλλο Σεφερλης αλλο Αριστοφανης.δεν ειναι επιθεωρισεις τα εργα του Αριστοφανη και για οσους ετσι το αντιλαμβανονται κριμα.λαικιστικο υφος και ακρως κουραστικες φανφαρες χωρις νοημα και λογο, με μοναδικο σκοπο να γελασει το κοινο του σουλειμαν του μεγαλοπρεπη.και ναι γελασε αρκετα.ολα θεμα 'εκπαιδευσης' ειναι και ετσι και το τι αρεσκεται να βλεπει και να εκτιμα ο καθενας..οσο για τα σαχλορομαντικοσυναισθηματικα σχολια για τους καλλιτεχνες(αξιολογοτατοι και καλοι στη δουλεια τουσ οι συγγεκριμενοι τηλεαστερες.αυτο δε τους το τρως.ειναι αλλο ομως) και τη προσπαθεια τους..ελατε τωρα εσεις οι γλυκαναλατοι και δηθεν καλοπροαιρετοι.ας καναν καλυτερες επιλογες .κριμα.με τα λεφτα που χει βαλει στην ακρουλα ο κυριος Χατζακης με τις δουλιτσες του και ως ο νεος καλλ/κος διευθυντης του εθνικου ας εκανε κατι αξιολογο..
Είδα την παράσταση και μου φάνηκε πολύ καλή! Όλος ο κόσμος ήταν ενθουσιασμένος! Κατά τη γνώμη μου ήταν όσο σύγχρονη χρειαζόταν (στα αναφορικά στοιχεία) χωρίς να ξεφεύγει από το έργο του Αριστοφάνη. Ο κριτικός, έχοντας ενθουσιαστεί -όπως παραδέχεται και ο ίδιος- από την παράσταση του Μπενό Μπεσόν, θα θεωρήσει οποιαδήποτε άλλη απόδοση του έργου πολύ "κατώτερη".
πολύ κακή η παράσταση, πράγματι. ωστόσο, στην Ελλάδα τουλάχιστον, δεν έχω δει να ανεβάζει κανείς Αριστοφάνη με διαφορετικό τρόπο. άσε που και ο ίδιος ο Αριστοφάνης ήταν του χοντροκομμένου και όχι του εκλεπτυσμένου.
Επιτέλους μία αρνητική κρητική, επιτέλους θέτονται κάποια στάνταρ και ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ κάποιος είχε τα κότσια να επισημάνει πόσο βολεμένα και ξεπουλημένα είναι τα πράγματα στους κορυφαίους κρατικούς φορείς πολιτισμού. Αρκετά με τα πανάκριβα σκουπίδια, αρκετά με την τοποθεσία απαράδεκτων στελεχών σε παραστάσεις που δεν έχουν ιδέα και αρκετά με τον κακό πολιτισμό που όλοι πληρώνουμε. Έχουν καταστρέψει την Ελληνική Κωμωδία και έχουν εξαφανίσει τον πολιτισμό λες και δεν υπήρξε ποτέ. Συγχαρητήρια για το άρθρο, αναμένουμε και άλλα παρόμοια.
Να'ταν μόνο αυτό το εκφραστικό λάθος μου καλά θα ήταν. Πρέπει να αρχίσω να προσέχω τα σχόλια μου όσο τα κείμενα, εδικά όταν κάνω κριτική (και όχι κρητική) :P και πίσω στο θέμα μας: http://www.lifo.gr/team/gnomes/38409
"...τον Αντώνη Σαμαρά όσο και τον Ευάγγελο Βενιζέλο, οι οποίοι -όπως έδειξαν τα γεγονότα- δεν έβαλαν στις καλλιτεχνικές διευθύνσεις των δύο κρατικών μας θεάτρων τους καλύτερους αλλά θεατράνθρωπους βολικούς για τα κομματικά τους πιστεύω"Έλα ρε φίλε, σε δύο πόστα από τα χιλιάδες του κρατικού μηχανισμού δεν έβαλαν τους καλύτερους και το κάνεις θέμα...
Θεωρείς ότι τα "πόστα" του διευθυντή κρατικής σκηνής δεν είναι αρκετά σημαντικά για να υπάρξει μια σοφότερη επιλογή από δυο τσιράκια του δικομματισμού?Τα θέτρα αυτά αντιπροσωπεύουν τον πολιτισμό μας ως χώρα αυτή τη στιγμή και εκτός του ότι τα πληρώνουμε και τα ίδια αποφέρουν χρήματα στο κράτος (βλ.θητεία Χουβαρδά στο Εθνικό) είναι θέατρα με ιστορία που οφείλουν να κρατιούνται ποιοτικά και καλλιτεχνικά ψηλά.Όχι πως τα υπόλοιπα πόστα δεν είναι σημαντικά αλλά να μην τα απαξιώνουμε όλα.
μονο εμενα μου φανηκε οτι με τον ειρμο δε τα παει καλα ο συγγραφεας..??επισης παντα το χα καημο να πω σ ενα κριτικο οτι "αυτο που εσυ θεωρεις σκουπιδι υπαρχουν ανθρωποι που δουλεψαν ωωρες για να το δεις...γι αυτο βρες κανα καλυτερο τροπο απ το να κραζεις σαν κυρα κατινα"ουτε εγω ειδα την παρασταση αλλα η κριτικη ειναι απαραδεκτη.
Εγω την είδα στο θέατρο Σίβηρης και πέφτω απο τα σύννεφα. Κατάφερε να κάνει το κοινό να γελάσει χρησιμοποιώντας αναχρονισμούς και "πολιτικές μπηχτές" χωρίς όμως να γίνεται "δελφινάριο". Ο Φ. Μουρατίδης ήταν άψογος στο ρόλο του Ερμή, ο Χαραλαμπόπουλος έχει παίξει και καλύτερα και ο κ. Κωνσταντίνου όντως έδεινε μια γερή γροθιά με τα λεγόμενα του. Haters gonna hate
Αουτς!!δεν είδα την παράσταση για να έχω άποψη, αλλά πραγματικά αναρωτιέμαι με τέτοιες κριτικές δεν επηρεάζονται οι καλλιτέχνες;εμένα τους λυπήθηκε η καρδούλα μου