Η λύση ενός μυστηρίου: ποιος είναι ο Τάκης Δόξας κύριε Υφυπουργέ Πολιτισμού;

Η λύση ενός μυστηρίου: ποιος είναι ο Τάκης Δόξας κύριε Υφυπουργέ Πολιτισμού; Facebook Twitter
19

Ο Υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας

Ήταν ωραία στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου, αν και όχι τόσο καλά όσο τις προηγούμενες χρονιές - η ανοργανωσιά έβγαζε μάτι. 

Διαβάζω στο άρθρο της DW (μέσω του Εντευκτηρίου), εκτός των άλλων:

Πατρίς, θρησκεία, βιβλίο

Ολοκληρώθηκε την [περασμένη] Κυριακή η 10η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης που διοργανώθηκε φέτος μετ” εμποδίων. Το σημαντικότερο ήταν η υπουργική απόφαση για την κατάργηση του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.
Εάν ποτέ ο ευαγγελικός επίσκοπος Έσσης και Νάσαου καλούνταν να εγκαινιάσει τη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φραγκφούρτης, επειδή η πόλη υπάγεται στην ποιμαντική δικαιοδοσία του, μέγας κλαυσίγελως θα ξεσπούσε στη γερμανική επικράτεια. Όχι από έλλειψη σεβασμού στον ιεράρχη, αλλά επειδή θα ήταν ο πιο αναρμόδιος να διαφεντεύσει το ναό του βιβλίου. Στην καθ’ ημάς Ανατολή οι αναρμόδιοι όχι μόνο δεν εκδιώκονται από το ναό αλλά και καλούνται στα άδυτά του.
Έτσι την περασμένη εβδομάδα η 10η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης εγκαινιάστηκε από τον μητροπολίτη της πόλης Άνθιμο υπό το ευλαβές βλέμμα του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας Κώστα Τζαβάρα. Ο οποίος μάλιστα επέβαλε στους διοργανωτές και μια εκδήλωση για τα 1700 χρόνια από το Διάταγμα των Μεδιολάνων, με το οποίο είχαν τερματιστεί οι διωγμοί των χριστιανών στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Στην υπουργική φαντασία η εκδήλωση ήταν μια εκ νέου διακήρυξη της ανεξιθρησκίας. Της ανεξιθρησκίας προς όφελος των χριστιανών πριν από 1700 χρόνια εννοείται. Και όχι για παράδειγμα της ανεξιθρησκίας προς όφελος των αλλοθρήσκων που ζουν στις σύγχρονες ευρωπαϊκές κοινωνίες.
 
 
 
 
[Μικρή διακοπή στο άρθρο της DW για να πω κάτι εγώ]
 
 
Η δική μου πάντως μεγάλη απορία ήταν για μία από τις αίθουσες εκδηλώσεων του Φεστιβάλ.
 
Ξέρετε, οι χώροι στους οποίους γίνονται συζητήσεις ή παρουσιάσεις βιβλίων από τότε που τους θυμάμαι παίρνουν τα ονόματα των σπουδαιότερων λογοτεχνών και ποιητών μας, από την αίθουσα Καβάφης ή Δημήτρης Χατζής μέχρι την αίθουσα Νικηφόρος Βρεττάκος, Στρατής Τσίρκας ή Οδυσσέας Ελύτης. 
 
Φέτος έπεφτα ξανά και ξανά στην αίθουσα Τάκη Δόξα. 
 
Υπέθεσα ότι ήταν κάποιος υπερδιάσημος λογοτέχνης, τόσο ποιοτικός και αναγνωρισμένος που απλώς εγώ ο άσχετος δεν τον ήξερα. Και πως αν ρωτούσα κάποιον, θα ντροπιαζόμουν.
 
"Μα, καλά! Δεν ξέρεις τον νομπελίστα Τάκη Δόξα και θέλεις να λέγεσαι δημοσιογράφος του πολιτιστικού ρεπορτάζ αλλά και δημοσιογράφος;" φοβόμουν ότι θα ήταν η απόκριση. 
 
Κι όμως, ενώ όλοι ξέραμε τα πρόσωπα που κατά καιρούς έδιναν τα ονόματά τους στις αίθουσες (Καζαντζάκης, Ρίτσος, Σεφέρης κλπ) όσους κι αν ρώτησα εκεί κανείς δεν γνώριζε τον Τάκη Δόξα. 
 
Αυτό φυσικά δεν μειώνει την όποια αξία του. Πολλοί μπορεί και να τον ξέρουν - αναρωτιόμαστε όμως τι είναι αυτό το τόσο σημαντικό που μας έκανε να ονομάσουμε προς τιμή του μια αίθουσα δίπλα στην αίθουσα Καβάφη, εκεί που ήταν κάποτε η αίθουσα Ελύτη.
 
Ίσως μάλιστα θα ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για όλους να τον ανακαλύψουμε...
 
 
 
[Συνεχίζεται το άρθρο της DW]
 
Στις αρχές του 2013 πέθανε ο σημαντικός λογοτέχνης Παύλος Μάτεσις, αυτός ο Έλληνας Καμίλο Χοσέ Θέλα, όπως τον είχε χαρακτηρίσει η γερμανική κριτική. Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου είχε την ιδέα τουλάχιστον μια αίθουσα εκδηλώσεων στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης να πάρει το όνομά του.
Αλλά ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Κώστας Τζαβάρας δεν ήθελε να πάει χαμένη η αίθουσα. Και επέβαλε να ονομασθεί Αίθουσα Τάκη Δόξα.
Ποιος ήταν ο Τάκης Δόξας; Ένας Πελοποννήσιος στιχοπλόκος και επί σειρά ετών διευθυντής της Δημοτικής Βιβλιοθήκης του Πύργου Ηλίας, της ιδιαίτερης πατρίδας και εκλογικής περιφέρειας του υπουργού.
Αυτά εκόμισε στην οικογένεια του βιβλίου φέτος ο αρμόδιος υπουργός, αναξιοπρεπείς τιμές στην πατρίδα και τη θρησκεία.
 
 
 
Τώρα μάλιστα...
 
 
 
====
 
 
 
 
 
 
 
19

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

13 σχόλια
Πράγματι υπάρχει ένα δίκιο...ο Τάκης Δόξας δεν ανήκει στους ''μεγάλους''.Είναι συνυφασμένος στην Ηλεία κατά κύριο λόγο με ''Το Φως της Ολυμπίας''.Τα άλλα είναι γνωστά και έχουν αναφερθεί ήδη.Παρόλα αυτά,ως Ηλείος,αναφέρομαι κι εγώ σε ανθρώπους που άφησαν μια κληρονομιά,άλλοι μικρή,άλλοι μεγάλη..Ο Ανδρέας Καρκαβίτσας,ο ιστορικός Διονύσης Κόκκινος,ο Παύλος Μάτεσις,ο Τάκης Σινόπουλος,ο Ηλίας Χ.Παπαδημητρακόπουλος,ο Νίκος Καχτίτσης,ο Μπάμπης Τσικληρόπουλος,ο Γιώργης Παυλόπουλος,ο Σάκης Καράγιωργας,ο Νίκος Μπελογιάννης,ο Αλέκος Παναγούλης,ο Δανιήλ Παναγόπουλος,ο φιλόσοφος Κονδύλης...έχουμε κι άλλους,τον Κώστα Καζάκο,την Μαίρη Λίντα,τον ΣΤΑΘΗ,την Γιοβάννα,τον Ηλία Ανδριόπουλο...Είναι ένα αντίδοτο στην κακή φήμη μας και στα παραστρατήματά μας..εξάλλου στην Ηλεία,από την μια μεριά γεννήθηκε η Ολυμπία και τα ιδανικά της και από την άλλη η Κόπρος του βασιλειά Αυγεία και ο άθλος του Ηρακλή! Είμαστε περίεργη ράτσα... (Από το σημερινό χωριό Αυγείο,κατάγεται και ο Αβραμόπουλος,εξ'ου και το αριστοκρατικό στυλ)....
Επειδή κατάγομαι από τον Πύργο, συγχαίρω τον κ. Δημοκίδη διότι έγραψε μια πολύ απλή αλήθεια, την οποία ατυχώς στον Πύργο κανείς δεν τολμά να διατυπώσει. Πώς κανένας εκδοτικός οίκος δεν επανεξέδωσε τα έργα αυτού του πεζογράφου, σε μια χώρα όπου εκδίδονται τόνοι πεζογραφημάτων περιορισμένης εμβέλειας; Πώς οι δυο γιοί του, οι οποίοι μάλιστα έχουν προσθέσει υπερήφανα στο επώνυμό τους το λογοτεχνικό ψευδώνυμο του πατέρα τους, διακινούν το έργο του μέσω φωτοτυπιών και δεν αξιώθηκαν να βρουν εκδότη; Κι όμως, στον Πύργο οι απλές αυτές ερωτήσεις θεωρούνται ύβρις. Υποπτεύομαι και το γιατί: λόγω του διάχυτου αγοραίου σκεπτικισμού απέναντι στα γράμματα, σύμφωνα με τον οποίο η λογοτεχνική αξία είναι κάτι το οποίο απλούστατα δεν υπάρχει και καθιερώνεται μέσω των δημοσίων σχέσεων. Για το λόγο αυτό ο πατέρας μου δεν έκρυβε την ενόχλήσή του όταν εκφραζόμουν ειρωνικά για την υπερεκτίμηση του παλιού του φίλου Τάκη Δόξα. Τέτοια φαινόμενα όμως αδικούν την τοπική κοινωνία, η οποία, όπως και σε τόσες άλλες μικρές επαρχικαές πόλεις, διψά για πολιτισμό και ξέρει να δεξιώνεται την υψηλή ποιότητα όπου τη συναντά. Δεν είναι δυνατόν διάφοροι παραγοντίσκοι (νοικοκυρές του «Λυκείου Ελληνίδων», αποτυχημένοι σολίστες/«κέρβεροι» καθηγητές μουσικής, ξεπεσμένοι χουντοδιανούμενοι και πρασινοφρουροί, συνταξιούχοι Επιθεωρητές κτλ. κτλ.) να αναδεικνύουν δήθεν μεγάλους πεζογράφους και να ασκούν πιέσεις σε κομματαρχίσκους προκειμένου να αναγνωριστούν οι τοπικές...ιδιοφυίες. Κατά τα άλλα, στον Πύργο έζησαν ή ξεκίνησαν από εκεί μεγάλοι άνθρωποι όπως ο Τάκης Σινόπουλος, ο Γιωργης Παυλόπουλος, ο ζωγράφος Δανιήλ Παναγόπουλος κτλ.
υπαρχει στο παντειο πανεπιστημιο μια αιθουσα που φερει το ονομα του πυργιου σακη καραγιωργα!ψαξτε που θα καταλογισετε κ αυτο το "ατοπημα"!!!μηπως υπηρξαν κ εκει τοπικτικοι λογοι?οκ,ειμαι απτην ηλεια,οκ δεν στηριζω την παραταξη του κυριου τζαβαρα,ουτε καποια εκ των 3 της συγκυβερνησης,αλλα δεν ειναι υπερβολικος κ χωρις λογο αυτος ο πολεμος που εχει ξεσπασει τελευταια προς το προσωπο του?οτι ειναι δεξιος,κ οχι ομορφαντρας,δεν ειναι δικαιολογια για ολα!να τον λεμε ολοι κακομουτσουνο,αμορφωτο κ χασαπακλα!δικηγορος,κ μαλιστα επιτυχημενος προ της ενασχολησης του με τα κοινα,ειναι ο ανθρωπος!ολοι οι αλλοι υπουργοι δλδ ειναι κλωνοι της ελενης γλυκατζη-αρβελερ?κ αυτα τα αισχη του πρετεντερη "πως ειναι δυνατον ηλειος βουλευτης να ειναι υπουργος πολιτισμου?" δεν ειναι αναγκη να τα διαιωνιζουμε!δεν γινεται να σηκωνουμε παντιερα κ να μας φταιει ξαφνικα η ηλεια για ολα ,λογω της προσφατης καταστασης με τα φραουλοχωραφα,την οποια ολοι ξεραμε,κ ολοι οι υπουργοι οποιασδηποτε καταγωγης φυσικα,κ καναμε τους κινεζους!ουπς,ρατσιστικο το περι κινεζων?η τωρα με την αναπτυξη ειναι κατι σα τους αμερικανους,σχεδιο μαρσαλ,θεια απτο σικαγο κ τα ρεστα???κυριε δημοκιδη,χαιρομαι για το update!
bella, εσύ έχεις τα δίκια σου που ειρωνευτήκαμε τον πατριώτη σου, αλλά μήπως οι αντιδράσεις σου είναι υπερβολικές;Ο κ. Τζαβάρας μπορεί να είναι επιτυχημένος δικηγόρος και η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να είναι συμπαθητικός σε όσους τον συναναστρέφονται κοινωνικά, αλλά για υπουργός πολιτισμού δεν έχει κανένα, μα κανένα προσόν. Εννοείται ότι δεν μιλάω για την εμφάνισή του, μια χαρά είναι ο άνθρωπος, δεν τον πάνε για καλλιστεία. Μιλάω για την κουλτούρα, που όπως φαίνεται, δεν έχει. Θα μου πεις ότι επί Καραμανλη του μικρού έγινε γενικός γραμματέας στο υπ.πολιτισμού ο Ζαχόπουλος, που το μόνο του προσόν ήταν ότι υπήρξε καθηγητής της Νατάσας στο Λύκειο. Όμως είπαμε να πάμε κάποια στιγμή προς τα εμπρός και όχι προς τα πίσω. Δεν φταίει λοιπόν η Ηλεία και όλοι οι κάτοικοί της ούτε για τις λάθος επιλογές του Τζαβάρα ούτε για κάποιους παραγωγούς φράουλας. Η νοοτροπία που υπάρχει σε όλη την Ελλάδα για τα "δικά μας παιδιά" φταίει.
δεν ειναι θεμα πατριωτη,πατριωτισμου,πατριδας...την εχω αφησει αλλωστε πισω πληρως...αλλα μου κανει εντυπωση που τα βαζουμε με τον πιο "αθωο" υπουργο,οχι τον ανθρωπο,αλλα το θεσμο!αγαπαμε δλδ υπουργους οικονομικων,δικαιοσυνης,εργασιας,αμυνας κ υποβρυχιων,κ μας φταιει ενας ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ τπουργος πολιτισμου?τι θα αλλαζε στη ζωη σου αν αυτη η αιθουσα ονομαζοταν "αιθουσα παυλος ματεσις" η "αιθουσα μαρια πολυδουρη" η ο,τι αλλο ηθελαν?δε με νοιαζει πως λενε τις αιθουσες,να μου δωσουν λυσεις σε πιο χειροπιαστα προβληματα θελω!κ ας βαλουν κ την αιθουσα γιουρι γκαγκαριν κ χαρι ποτερ!!!ας τον εβαζε στην τελικη ο αντωνακης στο δικαιοσυνης που του εταζε κ ειχε κ τις γνωσεις!απο κει κ περα δε βρισκω οτι κ ο γερουλανος εκανε πολιτιστικα θαυματα!ποσο μαλλον ο αντωνακης,που εκει κ αν ειχαμε τοπικισμο!αποφασισε να μας μαθει κ γεωγραφια,κ να μεταφερει το ναο του επικουρειου απολλωνα απο την ηλεια στη μεσσηνια!
Ο κύριος Τζαβάρας (που εξ' όψεως μοιάζει με συμπαθέστατο συνοικιακό παντοπώλη)δεν έκανε τίποτε άλλο από την χρήση του ονόματος "Δόξας" για ψηφοθηρικούς, μικροπολιτικούς λόγους στην ιδιαίτερη εκλογική του περιφέρεια. Αλλά και ο κύριος Άνθιμος, ο απίθανος αυτός δεσπότης που κάλεσε ο υπουργός στα εγκαίνια, είναι κι αυτός από την Ηλεία, οπότε η παρουσία του εκεί σίγουρα θα είχε αντανακλαστικά οφέλη για τον κύριο Τζαβάρα! Όλα τα άλλα, ακόμη και ο ίδιος ο Πολιτισμός, είναι για αυτούς ήσσονος σημασίας...
Το να απαξιώνεται έτσι ένας συγγραφέας επειδή ένας υπουργός αποφάσισε να τον προωθήσει -μετά θάνατον!!!- δίνοντας το όνομά του σε μία αίθουσα, μου θυμίζει τη δίωξη της Δημουλά για τα παγκάκια της Κυψέλης. Για την Πελοπονησιακή Σχολή που τόσοι λοιδωρείτε, απλά να σας θυμίσω δύο τρία ονόματα: Παπαδημητρακόπουλος, Λάσκαρις, Κάσδαγλης. Το αν δεν τους ξέρετε εσείς, δεν είναι πρόβλημα των συγγραφέων προφανώς.Ε, είναι και η Ηλεία εύκολη στο να τη κοροϊδέψουμε, είναι και ο κύριος υπουργός Ηλείος, όλα καλά...ΥΓ1: Ξεκολλήστε λίγο τα μυαλά σας, έλεος δλδ!!
ΑΛΛΟΣ Ο... ΤΑΚΗΣ ΤΟΥ ΛΑΓΟΥ ΚΙ ΑΛΛΟΣ ΤΗΣ ΚΟΥΚΟΥΒΑΓΙΑΣ !Ο Τζαβάρας όχι μόνο μας μοστράρει με θράσος έναν μέτριο -πλην "δικό του"- στιχοπλόκο, αλλά και αδικεί κατάφωρα έναν από τους πιο σημαντικούς ποιητές μας της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς: τον Σινόπουλο. Αν θέλει ο υφυπουργός να τιμήσει οπωσδήποτε τον νομό Ηλείας με έναν ποιητή, ΟΦΕΙΛΕΙ να αφήσει στην άκρη τον μικρής πνοής επαρχιώτη Δόξα, βερμπαλιστή συντάκτη κενόδοξων στίχων (το λογοτεχνικό ψευδώνυμο "Δόξας" μιλάει από μόνο του) και να στραφεί στον εξαίρετο, διεθνώς αναγνωρισμένο Σινόπουλο (Τάκης και αυτός, 1917-1981), γεννημένο στο Επιτάλιο της Ηλείας. Εκ του "κουτοπονηρού" ο ημιμαθής Τζαβάρας ρίχνει στη σκιά τον Σινόπουλο... Αν και δεν έχει την παιδεία για το πόστο που κατέχει, τον συντοπίτη του Σινόπουλο, τον γνωρίζει καλά. Ας αφήσει τα σάπια... "Με κάψανε οι ίσκιοι της ψυχής..." που θα έλεγε και ο ποιητής.
Να σου υπενθυμίσω ότι εκτός από την Ηλεία, τη Μεσσηνία και γενικότερο την Πελοπόννησο, υπάρχει και η υπόλοιπη Ελλάδα.Δεν χρειάζεται κάθε φορά να γίνεται τιμητική διάκριση στους συντοπίτες του κάθε υπ.πολιτισμού ούτε να διορίζονται σε ηγετικές θέσεις του δημοσίου κοντοχωριανοί του εκάστοτε πρωθυπουργού.Ας αποφασίσουμε κάποια στιγμή να ξεφύγουμε από τριτοκοσμικές νοοτροπίες.
To "μικραίνεις", Λήδα, και μου απαντάς λες και τάσσομαι υπέρ των τοπικιστών. Είναι σαφής η θέση μου ότι ο Τζαβάρας δεν έχει ούτε καν το άλλοθι του τοπικιστή, δεδομένου ότι ο ίδιος τόπος που έβγαλε τον άγνωστο και μέτριο Δόξα έχει γεννήσει έναν Σινόπουλο. Εννοείται ότι είναι αφελέστατο να το πηγαίνουμε "νομός και ποιητής"...
Ψάχνοντας το βιογραφικό του βρήκα στοιχεία - γι' αυτό και έβαλα το λινκ του εκεβί μέσα στο ποστ. Φαίνεται πως ανέκαθεν τον τιμούσαν περισσότερο λόγω της καταγωγής του παρά λόγω της (ξεχασμένης εδώ και δεκαετίες) όποιας λογοτεχνικής αξίας του.Μεταφραζόταν για να προβληθεί η "Πελοποννησιακή" Σχολή, ήταν ο τοπικός λογοτέχνης της Ηλείας και γι' αυτόν προτάθηκε το ποίημα του (κι έγινε δεκτό απ' την ΔΟΕ) να λέγεται στην αφή της φλόγας στην αρχαία Ολυμπία - η οποία κατά σατανική σύμπτωση είναι στην Ηλεία.Ακόμα και τα βραβεία με τα οποία τιμήθηκε έχουν σχέση με τα της Πελοποννήσου (βραβείο Πελοποννησιακής Πεζογραφίας από την Ακαδημία Αθηνών, Δίπλωμα Τιμής της πόλεως του Πύργου κλπ).ΥΓ. Η ιστορία σήμερα επαναλαμβάνεται ως φάρσα, στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης. Ας πρόσεχε ο Παύλος Μάτεσις. Ας ήταν κι αυτός από την Ηλεία... [Edit: Την πάτησα, ΗΤΑΝ απ' την Ηλεία! Μόνη λύση να ήταν δεξιός τότε...]
Ρε παιδιά έλεος πια, αυτόν τον έρμο τον πολιτισμό τον έχουν για φτύσιμο. Θα περίμενα από ένα δημοκρατικό, αριστερό κόμμα να απαιτήσει το Υφυπουργείο Πολιτισμού. Αλλά τί λέω τώρα εγώ ο ρομαντικός. Πόσους ψήφους άραγε θα φέρει αυτό το υφυπουργείο... ΚΡΙΜΑ, χίλιες φορές κρίμα!
@aman 26.5.2013 | 14:02> Θα περίμενα από ένα δημοκρατικό, αριστερό κόμμα να απαιτήσει το Υφυπουργείο Πολιτισμού.Αν δεν τους είχαν κάνει αβάντες τα (υφ)υπουργεία πολιτισμού των χωρών τους, τώρα θα ήταν άγνωστοι: Σαίξπηρ, Γκέτε, Μπαλζάκ, Ντοστογιέφσκι, Θερβάντες κλπ.
Για τον Τάκη Δόξα: http://vytinaiika.blogspot.gr/2008/03/blog-post_4113.html- Κατά τη διάρκεια της ζωής του, έγραψε 25 βιβλία, από τα οποία τα τρία ποιητικά. Το ποίημα «Το Φως της Ολυμπίας» απαγγέλλεται, από το 1964, κατά τη διάρκεια της Τελετής Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας, μετά από ομόφωνη απόφαση της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής
> ΤΑΚΗΣ ΔΟΞΑΣ (1913-1976)> […] Έργα του μεταφράστηκαν στα γαλλικά, ιταλικά, γερμανικά, αγγλικά και τουρκικά.Με πρωτοβουλία κι έξοδα των ξένων εκδοτικών οίκων ή με επιχορήγηση π.χ. από το ΕΚεΒι στα πλαίσια της «προβολής στο εξωτερικό» της περίφημης Πελοποννησιακής Λογοτεχνικής Σχολής;