FLASHBACK: Ο -παρα τρίχα- διαχωρισμός Κράτους και Εκκλησίας που θα μας έδινε την εκκλησιαστική περιουσία.

Facebook Twitter
4

Κι ενώ η Εκκλησία μας -εν καιρώ της χειρότερης κρίσης των τελευταίων δεκαετιών- ασχολείται με το αν βλέπουμε τα τούρκικα σίριαλ στην TV, αν πηγαίνουμε θέατρο κι αν παίρνουμε πίπες, πάλι ξεχάστηκε το θέμα της σκληρής φορολόγησής της ή του διαχωρισμού της με το Κράτος. 

Είναι μόδα που έρχεται και φεύγει. Μας ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι, ακόμα και οι πιο πιστοί Χριστιανοί ζητούν μέχρι και δήμευση της εκκλησιαστικής περιουσίας για να βοηθηθεί η χώρα στην ώρα της ανάγκης, τα μνημόνια αποφασίζουν μειώσεις και απολύσεις, η πλειοψηφία του κόσμου απαιτεί μεγάλη εκκλησιαστική συνεισφορά... Και μετά όλα ξεχνιούνται, μέχρι την επόμενη φορά. 

----

Διαβάζω εδώ

 

Ήταν 13 Φεβρουαρίου 1987 όταν Αντώνης Τρίτσης δήλωνε ότι η συζήτηση για την εκκλησιαστική περιουσία δεν μπορούσε να συνεχιστεί επ' αόριστον και για το λόγο αυτόν προχωρούσε σε λύση του προβλήματος μονομερώς, κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί ότι τόσα χρόνια μετά δεν θα έχει αλλάξει τίποτα....

Η πρόταση Τρίτση έφερε θύελλα αντιδράσεων από τους εκπροσώπους της εκκλησίας, καθώς ο νόμος προέβλεπε ότι η μοναστηριακή περιουσία περνούσε στην κατοχή της πολιτείας με λαϊκή συμμετοχή στην λειτουργία της.

Ντοκουμέντο αποτελεί το παρακάτω βίντεο με τον Αντώνη Τρίτση, τον τότε μητροπολίτης Δημητριάδος και μετέπειτα Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο και τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο να συζητούν το θέμα που τελικά δεν οδήγησε πουθενά....

Ο Ανδρέας Παπανδρέου (ο σοσιαλιστής και αντισυμβατικός επαναστάτης) δεν ήθελε να δυσαρεστήσει την εκκλησία με την οποία σχετιζόταν για άγνωστους (υπόγειους;) λόγους, κι ο Τρίτσης παραιτήθηκε ταπεινωμένος και άπρακτος...

*Δείτε πόσο κοντά είχαμε φτάσει τη δεκαετία του '80, όταν αυτός ο γενναίος άνθρωπος τα έβαλε με τους παπάδες (όπως και ο Σημίτης χρόνια αργότερα),

- και σκεφτείτε πόσα λίγα έχουν αλλάξει από τότε. 

 

Εξαιρετικό σύντομο βίντεο, πραγματικά αξίζει.

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

4 σχόλια
Και καλά κάνει και την κρατάει. Αν γινόταν κάτι τώρα, που θα μας (!) έδινε την εκκλησιαστική περιουσία, αυτομάτως οι φωστήρες μας θα την ξεπουλούσαν για ένα κομμάτι ψωμί.Οπότε προτιμότερο είναι επί της παρούσης να συνεχίσει να κρατάει την περιουσία της, που περιλαμβάνει εκατομμύρια εκτάρια, θυσαυρούς, οικοδομικά τετράγωνα κτλ, παρά να παραχωρηθεί... Και αν και όταν επιστρέψουμε στις παλιές καλές εποχές, να της πάρουν μέσω οργανομένου σχεδίου τα περισσότερα και να τα εκμεταλλευτεί το κράτος στο έπακρο. Υψηλή φορολογία θα μπορούσε να είναι η λύση...
Επειδή χρησιμοποιούμε τον όρο «Εκκλησία της Ελλάδος», κάποιοι φαντάζονται ότι υπάρχει κάποιος συγκεντρωτικός οργανισμός με ενιαία διοίκηση, οικονομικές υπηρεσίες με γνώση των περιουσιακών στοιχείων κτλ. Στην Εκκλησία της Ελλάδος (Ν.Π.Δ.Δ.) υπάγονται πάνω από 10 χιλ. άλλα Ν.Π.Δ.Δ. (Ι. Ναοί, Ι. Μονές, Ι. Προσκυνήματα, κτλ), τα οποία δεν υπάγονται απευθείας σ΄αυτήν, αλλά στην εκάστοτε Ι. Μητρόπολη (που είναι επίσης Ν.Π.Δ.Δ.). Δεν πρόκειται όμως για ιεραρχική οργάνωση με την έννοια του οργανογράμματος-πυραμίδας: εντός της περιφερείας της κάθε Μητρόπολης, υπάρχουν μετόχια και σταυροπηγιακές μονές, κτλ (που μπορεί να ανήκουν απευθείας στην Ιερά Σύνοδο, το Αγ. Όρος, τα Πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, κτλ, και όχι στην οικεία Μητρόπολη). Ακόμα και στα ιδρύματα που όντως (θεωρητικά) ασκείται διοικητικός έλεγχος από τις Μητροπόλεις, είναι αμφίβολο ότι υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα των περιουσιακών στοιχείων (πχ. μιας μονής), και αν κάποιος πριν αποδημήσει εις Κύριον αποφασίσει να δωρίσει μια γκαρσονιέρα, δεν είναι απολύτως βέβαιο ότι το πρώτο πράγμα που θα κάνουν οι καλόγριες την επόμενη μέρα θα είναι να πάνε στον επίσκοπό τους για να το δηλώσουν: Καλοπροαίρετα, μπορεί ούτε καν να τους περάσει από το μυαλό. Και άν η κάθε Μητρόπολη έχει μια πολύ θολή εικόνα των περιουσιακών της, υπάρχει απόλυτη άγνοια όταν μιλάμε για την Εκκλησία της Ελλάδος, συνολικά. Ο Επίσκοπος Αθηνών, (απλώς, πρώτος μεταξύ ίσων στη Σύνοδο) μόνο τιμητικά είναι και Αρχιεπίσκοπος πάσης Ελλάδος, και δεν έχει δικαίωμα καν να τηλεφωνήσει υπηρεσιακά σε έναν ιερέα, πχ στην Πάτρα. Σε αυτό το πολυδαίδαλο σύστημα έρχεται και να προστεθεί το γεγονός ότι τα εδάφη που ενσωματώθηκαν τα τελευταία 120 χρόνια στην Ελλάδα (Μακεδονία, Θράκη, κτλ) αποτελούν τις λεγόμενες «νέες χώρες», που υπάγονται ακόμα στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Κατ’ αναλογία, το θέμα θυμίζει το ελληνικό δημόσιο που μέχρι σήμερα δεν έχει περιουσιολόγιο και μέχρι πέρυσι δεν ήξερε πόσους υπαλλήλους είχε.Θα πεί κανείς: γιατί δεν αλλάζει αυτό το σύστημα; Διότι άπτεται των σχέσεων με το Πατριαρχείο Κων/λεως, είναι εξαιρετικά πολυσύνθετο και παλιό και έχει χαρακτήρα εθιμικού δικαίου. Θα πεί κάποιος άλλος: και τι μας νοιάζει εμάς, πώς είναι δομημένη η διοίκηση της Εκκλησίας; Μας νοιάζει γιατί υπάρχουν πολλοί ιερείς (και ιεράρχες) που θα επιθυμούσαν να γίνει οικειοθελής χειρονομία σε σχέση με την εκκλησιαστική περιουσία, αλλά αυτό θα έθετε επί τάπητος, θέματα άλυτα τα τελευταία 200 χρόνια, όπως: Α) Επί ποιας εκκλησιαστικής περιουσίας, μπορεί να γίνει ποιος υπολογισμός;Β) Ακόμα και αν συμφωνήσει η «Εκκλησία της Ελλάδος», υπάρχει η δυνατότητα κάθε μονής, κληροδοτήματος, κτλ, προσφυγής αυτοτελώς σε διοικητικά δικαστήρια, αφού όλα τους έχουν ξεχωριστή νομική προσωπικότητα.Είναι σαφές πάντως, ότι στην κρίσιμη αυτή στιγμή, ασχέτως δικαιολογιών, οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας πρέπει να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων.
Αξιότιμες οι προσπάθειες του κ.Τρίτση σχετικά με το διαχωρισμό Εκκλησίας Κράτους αλλά την προώθηση των αρχαίων ελληνικών στα σχολεία τι την ήθελε; Το μάθημα των αρχαίων ελληνικών στα σχολεία υπάρχει από το... 1830!!!, οταν ακόμη οι περισσότεροι Έλληνες ήταν αναλφάβητοι και πολύ μεγάλο ποσοστό μιλούσε αρβανίτικα!(και μετά απορούμε τι δε πάει καλά με το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.) Το περίεργο και αντιφατικό είναι ότι στη νεώτερη εποχή παραδοσιακά ή συντηρητική δεξιά είναι αυτή που προωθεί το μάθημα των αρχαίων ελληνικών.
Την αποψη οτι ο διαχωρισμος δεν γινεται γιατι δεν συμφερει το κρατος(αν και δεν κατανοω πως γινεται να συμφερει το κρατος να πληρωνει τους μισθους των ιερεων-πανευρωπαικη πρωτοτυπια αυτη) την εχω ξαναακουσει. Ομως δεν ξερω γιατι, αλλα ειμαι βεβαιος οτι εαν τολμησει το κρατος να προχωρησει σ'αυτο, την επομενη μερα το μπαχαλο που θα προκληθει απ'την μερια των πιστων και βεβαιως των ιερεων θα ειναι τρομερο. Αναλογο-ισως και μεγαλυτερο- του προηγουμενου με τις ταυτοτητες που σχεδον εριξε την τοτε κυβερνηση. Συνεπως μου ειναι αδυνατον να γνωριζω για ποιον απο τους 2 λογους το κρατος δεν προχωραει σ'αυτο, ειμαι ομως σιγουρος πως ειναι αναγκη να γινει συντομα με οποιοδηποτε κοστος!