«Tο μέλλον είναι πάντα αβέβαιο. Οι άνθρωποι που γνώρισα στην Ελλάδα δεν είναι φοβισμένοι, είναι αποφασισμένοι και οργισμένοι». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
«Tο μέλλον είναι πάντα αβέβαιο. Οι άνθρωποι που γνώρισα στην Ελλάδα δεν είναι φοβισμένοι, είναι αποφασισμένοι και οργισμένοι». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Εν μέσω ενός δύσκολου καλοκαιριού για τα πολιτιστικά, με τις ακυρώσεις να διαδέχονται η μία την άλλη, η γκαλερί The Breeder επιχειρεί να αναθερμάνει το ενδιαφέρον των φιλότεχνων αυτής της πόλης. Ξεκινά μια νέα σειρά από residencies που θα επιμελείται η curator και αρθρογράφος Σταματία Δημητρακοπούλου και στα οποία καλλιτέχνες από το εξωτερικό θα επισκέπτονται τη χώρα μας και θα διαμένουν εδώ για ένα διάστημα ώστε να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν, επεκτείνοντας τα καλλιτεχνικά τους όρια και παρουσιάζοντας τη δουλειά τους σε μια ατομική έκθεση που θα αποτελεί την κατακλείδα του residency.

 

Ο 28χρονος Αμερικανός Ben Wolf Noam έμελλε να είναι ο πρώτος από αυτούς σε μια χρονική συγκυρία εκ των πραγμάτων ιδιαίτερη. Όπως μου αναφέρει η διευθύντρια της Breeder, Νάντια Γεραζούνη, ο Ben κυριολεκτικά προσγειώθηκε στην πόλη την ημέρα που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό το δημοψήφισμα για τα νέο πακέτο μέτρων λιτότητας. "Είχε ενθουσιαστεί πάρα πολύ όταν συνειδητοποίησε ότι βρίσκεται εδώ σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή για τη χώρα" θυμάται η Νάντια και ο ίδιος ο Ben επιβεβαιώνει: "Παρακολουθούσα με προσοχή τα νέα από την Ελλάδα πριν έρθω εδώ. Ωστόσο αυτό που βλέπεις στους δρόμους είναι εντελώς διαφορετικό από την εικόνα που μεταδίδουν τα διεθνή μίντια. Οι φωτογραφίες ανθρώπων να περιμένουν στις ουρές των ATM έχει γίνει το σχεδόν κλισέ πρωτοσέλιδο κάθε εφημερίδας, όμως, ειλικρινά, έχω δει μεγαλύτερες ουρές στα Starbucks του Μανχάταν με ανθρώπους να περιμένουν απλώς για τον πρωινό τους καφέ".

 

Ακόμα και στη χειρότερη φάση της, θεωρώ ότι η Αθήνα είναι μια από τις ωραιότερες πόλεις που έχω επισκεφθεί και ευελπιστώ να ξαναβρεθώ εδώ στο μέλλον, σε καλύτερους καιρούς.

 

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ben έρχεται στη χώρα μας. Οι μνήμες από την προηγούμενή του επίσκεψη είναι θολές, καθότι έχουν μεσολαβήσει αρκετά χρόνια, και περιλαμβάνουν "τη Μεσόγειο, γάτες, γκρεμούς με βράχια, ψαροφαγία και μπεζ αποχρώσεις". Πλέον, έπειτα από διαμονή ενός μήνα, δηλώνει ότι έχει παθιαστεί με την ανθρωπιά της Αθήνας, μιας πόλης που "χαρακτηρίζεται από τους ανθρώπους της": "Ακόμα και στη χειρότερη φάση της, θεωρώ ότι η Αθήνα είναι μια από τις ωραιότερες πόλεις που έχω επισκεφθεί και ευελπιστώ να ξαναβρεθώ εδώ στο μέλλον, σε καλύτερους καιρούς". Όταν τον ρωτώ πώς ήταν η επικοινωνία του με τους Έλληνες που αυτή τη στιγμή διέπονται σε μεγάλο βαθμό από φόβο και αβεβαιότητα για το μέλλον, ενίσταται ως προς αυτή τη διαπίστωση. "Το μέλλον είναι πάντα αβέβαιο. Οι άνθρωποι που γνώρισα δεν είναι φοβισμένοι, είναι αποφασισμένοι και οργισμένοι".

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Ο Ben έχει συλλέξει πλήθος από εικόνες και εντυπώσεις, καταπώς φαίνεται και από όσα αναφέρονται στο σημείωμα που συνοδεύει το κάλεσμα για τα εγκαίνια της έκθεσής του, Field of Ares. Οι απαντήσεις του στις ερωτήσεις μου είναι κοφτές και μάλλον δεν έχει ιδιαίτερη διάθεση να επικοινωνήσει τη δουλειά του - ενδεχομένως θεωρεί ότι τα έργα του μιλούν καλύτερα από εκείνον. Η έκθεσή του έχει λάβει το όνομά της από το Πεδίον του Άρεως, όπου ο καλλιτέχνης πέρασε αρκετό χρόνο για να εμπνευστεί. Τον ρωτώ αν αντιλήφθηκε την απουσία "κουλτούρας του πάρκου" στην Ελλάδα, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή την Αμερική, αφού οι Έλληνες δεν συνηθίζουν να αράζουν μαζικά στα πάρκα και χώροι όπως το Πεδίον του Άρεως είναι εγκαταλελειμμένοι και αφημένοι στην τύχη τους. Επισημαίνει ένα διαφορετικό χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου χώρου: "Βρήκα ενδιαφέρον σε όλους τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι κάνουν χρήση αυτού του πάρκου. Υπάρχουν κανόνες που διέπουν το πάρκο, κανόνες αρκετά ευέλικτοι".

 

Στο "Field of Ares" λοιπόν, ο Ben θα παρουσιάσει νέους πίνακες που δημιούργησε χρησιμοποιώντας υλικά από το ίδιο το πάρκο, όπως φυτά που μάζεψε από εκεί. Στο παρελθόν έχει αναλάβει αντίστοιχο εγχείρημα με χλωρίδα από της όχθες του ποταμού του Λος Άντζελες που αποτελεί τη βάση του, θέλοντας να σχολιάσει "τη σύγχρονη έννοια που έχει λάβει αυτό το πολύπαθο ποτάμι ενώ η Καλιφόρνια αντιμετωπίζει τη χειρότερη ξηρασία στην ιστορία της". Με τον τρόπο αυτό προκύπτει ένας δεσμός του καλλιτέχνη με το περιβάλλον του καθώς ταυτόχρονα χρησιμοποιεί τους πόρους του για να τον αναπτύξει. "Προσπαθώ να είμαι όσο πιο ευαίσθητος μπορώ με το περιβάλλον μέσα στο οποίο εργάζομαι. Η επιλογή των σωστών υλικών είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο στη δουλειά ενός καλλιτέχνη σήμερα. Ξέρω πολλούς που ξοδεύουν το 95% του χρόνου τους στη διαδικτυακή αναζήτηση υλικών. Εγώ προτιμώ να περνώ τον χρόνο μου εκτός σπιτιού και να ψάχνω για υλικά που είναι όσο πιο ταιριαστά γίνεται με το μέρος που αποδίδω στη δουλειά μου".

 

Για τη συνεργασία του με τον εκκεντρικό περφόρμερ, ράπερ και queer ακτιβιστή Mykki Blanco, που θα πραγματοποιηθεί στα εγκαίνια της έκθεσης στο Ρομάντσο στις 23 Ιουνίου, ο Ben δεν θέλει να αποκαλύψει κάτι. "Πρέπει να έρθετε για να δείτε!".

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Βρήκα ενδιαφέρον σε όλους τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι κάνουν χρήση αυτού του πάρκου. Υπάρχουν κανόνες που διέπουν το πάρκο, κανόνες αρκετά ευέλικτοι... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Βρήκα ενδιαφέρον σε όλους τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι κάνουν χρήση αυτού του πάρκου. Υπάρχουν κανόνες που διέπουν το πάρκο, κανόνες αρκετά ευέλικτοι... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

 

Info

The Breeder Residency Program / Ben Wolf Noam - Field of Ares

Curator: Σταματία Δημητρακοπούλου

Εγκαίνια: Πέμπτη 23/7, 20:00

Διάρκεια έκθεσης: 23/7-23/8, Τετ.-Σάβ. 16:00-20:00

Ρομάντσο (Αναξαγόρα 3-5)

www.yesnoam.com