ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter
9

Ντύστε την αλήθεια που ανακαλύψατε με λέξεις και παρουσιάστε τη στον κόσμο του λόγου και των φραστικών σχημάτων, συνεκτική και στέρεα οικοδομημένη.

Ιμπν Χαλντούν, III, 255, σ. 198 – 199.

 

Όσο πιο πολύ η δύναμη στοχασμού του ανθρώπου μπορεί να κατανοήσει μια κανονική αλυσίδα αιτίων και αιτιατών, τόσο πιο ανεπτυγμένη είναι η ανθρώπινη ιδιότητα σε αυτό τον άνθρωπο.

Ιμπν Χαλντούν, ΙΙ, 367, σ. 195 – 196.

Άρχισα με τη νομαδική μορφή κοινωνίας επειδή είναι προγενέστερη από τις άλλες, όπως θα δείξω αργότερα. Για τον ίδιο λόγο ανέφερα το κράτος πριν από τις πόλεις και τις επαρχίες. Η οικονομική δραστηριότητα προτάχθηκε της παιδείας, επειδή η πρώτη είναι ανάγκη, ενώ η δεύτερη πολυτέλεια, και οι ανάγκες έχουν το προβάδισμα απέναντι στις πολυτέλειες.

Ιμπν Χαλντούν, Ι, 67, σ. 45.


Το μυαλό τους (των Βεδουΐνων) είναι οξύτερο και προθυμότερο ν' αποκτήσει καινούργιες γνώσεις, απ' ότι συμβαίνει με τους μόνιμα εγκατεστημένους λαούς.

Ιμπν Χαλντούν, Ι, 157, σ. 68 – 69.

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter
Ο Ιμπν Χαλντούν μελέτησε και κατέγραψε τις πληθυσμιακές ζυμώσεις στις νομαδικές φυλές των Αράβων και στα αστικά τους κέντρα.

Παρόλο που οι μεγάλες πόλεις στις οποίες καλλιεργήθηκε η μάθηση, όπως η Βαγδάτη, η Βασόρα και η Κούφα, καταστράφηκαν, ο Παντοδύναμος Θεός αντιστάθμισε αυτή την απώλεια με άλλες, δυνατότερες πόλεις. 'Έτσι, η μάθηση μεταλαμπαδεύτηκε στα ανατολικά, στο Χορασάν, στην Περσία και την Υπερωξιανή, κι έπειτα στα δυτικά, στο Κάιρο και τις γειτονικές περιοχές, που εξακολουθούν να ανθούν και καλλιεργούν με ζήλο τη μάθηση.

Ιμπν Χαλντούν, ΙΙ, 380, σ. 71.

 

Ο Ιμπν Χαλντούν κατατάσσεται στην κατηγορία των κορυφαίων διανοητών όλου του κόσμου και θεωρείται πατέρας της σύγχρονης ιστοριογραφίας, κοινωνιολογίας και των οικονομικών επιστημών.

Στη μουσουλμανική θρησκεία, που απευθύνεται στο κάθε τι και επιδιώκει να προσηλυτίσει όλους τους ανθρώπους με την πειθώ ή με τη βία, ο ιερός πόλεμος είναι υποχρεωτικός. Επομένως, στο Ισλάμ, το χαλιφάτο και η βασιλεία συνάπτονται, για να ενωθούν όλες οι προσπάθειες προς έναν κοινό σκοπό. Απεναντίας, οι άλλες θρησκείες δεν απευθύνονται στο κάθε τι, και ο ιερός πόλεμος δεν επιτρέπεται στους οπαδούς τους παρά μόνο σε περίπτωση αυτοάμυνας. Για αυτό, οι θρησκευτικοί ηγέτες τους δεν ασχολούνται με πολιτικές υποθέσεις, παρά αφήνουν την κοσμική εξουσία στα χέρια ανθρώπων που την κατέλαβαν τυχαία ή για κάποιον λόγο άσχετο με τη θρησκεία. Σε αυτούς τους λαούς η ανώτατη εξουσία υπάρχει χάρη στην κοινωνική αλληλεγγύη, όπως είπαμε πριν. Αλλά η θρησκεία τους καθεαυτή δεν τους επιβάλλει καμία ανώτατη εξουσία, αφού δεν απαιτεί από αυτούς να κυριαρχήσουν πάνω σε άλλους λαούς, όπως κάνει το Ισλάμ, αλλά απλώς να εμπεδώσουν την πίστη τους ανάμεσά τους.

Ιμπν Χαλντούν, Ι, 284, σ. 164 – 165.

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter
Eugene Alexis Girardet, Βεδουίνοι στην έρημο

Σχετικά με το γεγονός ότι η εξουσία στα χέρια των Αράβων έρχεται μόνο με θρησκευτικό τρόπο, βασιζόμενη σε έναν προφήτη ή ένα άγιο πρόσωπο ή, γενικά, με μια πολύ έντονη θρησκευτική επίδραση.

Ιμπν Χαλντούν, ΙΙΙ, σ. 266.

(Ίσως η θρησκευτική επίδραση να είναι ο μοναδικός τρόπος για να ενώσει τους Άραβες, να τους συντονίσει με ένα ιδεώδες, να τους κρατήσει ενωμένους και υπάκουους. Επομένως για τους Άραβες, η πολιτική εξουσία είναι εξουσία που έχει θρησκευτικό υπόβαθρο.)

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter
Το Κάιρο με το τέμενος του Αλ Χασάν στα αριστερά.

Οι αχανείς και ισχυρές αυτοκρατορίες θεμελιώνονται πάνω σε μια θρησκεία. Αυτό συμβαίνει γιατί η κυριαρχία μπορεί να εξασφαλιστεί μόνο με τη νίκη, και η νίκη στέφει την παράταξη που έχει τη μεγαλύτερη αλληλεγγύη και ενότητα σκοπού. Αλλά οι καρδιές των ανθρώπων ενώνονται και συντονίζονται, με τη βοήθεια του Θεού, χάρη στη συμμετοχή τους σε μια κοινή θρησκεία.

Ιμπν Χαλντούν, Ι, 284, σ. 159.

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter

Η αιτία των αλλαγών στις συνθήκες και τα ήθη είναι ότι κάθε λαός μιμείται τα ήθη των κυβερνητών του (...). Μια δυναστεία, όμως, ενστερνίζεται πολλά από τα ήθη των προκατόχων της, χωρίς να ξεχνάει τα δικά της, και κατά συνέπεια το σύνολο των ηθών που κυριαρχεί διαφέρει από το αντίστοιχο σύνολο της προηγούμενης γενιάς (...). Κι όσο οι λαοί και οι γενιές συνεχίζουν να διαδέχονται η μια την άλλη στην εξουσία και την ηγεμονία, άλλο τόσο θα συνεχίζεται η αλλαγή των ηθών και των θεσμών.

Ιμπν Χαλντούν, Ι, 44, σ. 49 – 50.

Το γράψιμο είναι μια από τις τέχνες που βοηθούν την κοινωνία να ζήσει.

Ιμπν Χαλντούν, ΙΙ, 338, σ. 175.

_____________ 

Ο Ιμπν Χαλντούν είναι ο Ηρόδοτος των Αράβων. Συμπυκνώνει τις ευγενείς ιδιότητες του παθιασμένου περιηγητή, λόγιου και συγγραφέα πολλών έργων που αποκαλύπτουν το φωτεινό του πνεύμα. Ο Ιμπν Χαλντούν κατατάσσεται στην κατηγορία των κορυφαίων διανοητών όλου του κόσμου και θεωρείται πατέρας της σύγχρονης ιστοριογραφίας, κοινωνιολογίας και των οικονομικών επιστημών.

Γεννήθηκε στην Τύνιδα το 1332 και πέθανε στο Κάιρο το 1406. Καταγόταν από πολύ εύπορη οικογένεια της αραβοκρατούμενης Ανδαλουσίας, η οποία αναγκάστηκε να καταφύγει στην Τύνιδα όταν οι χριστιανοί Ιππότες κατέλαβαν τη Σεβίλλη. Η οικογένειά του κατείχε υψηλές θέσεις στον διοικητικό και πολιτικό μηχανισμό του σουλτανάτου. Συγκεκριμένα, ο παππούς και ο πατέρας του Ιμπν Χαλντούν υπήρξαν υψηλοί κρατικοί αξιωματούχοι που στη συνέχεια παραιτήθηκαν των αξιωμάτων τους για να ενταχθούν στον ισλαμικό μυστικισμό (τασσαβούφ). Οι καταβολές αυτές ενθάρρυναν τον Ιμπν Χαλντούν να εκπαιδευθεί σκληρά προκειμένου να αποκτήσει και αυτός μια θέση στην αυλή του σουλτάνου, σε ώριμη ηλικία.


Έλαβε σπουδαία μόρφωση στο πλευρό ξακουστών δασκάλων της εποχής. Εντρύφησε στα μαθηματικά, τη φιλοσοφία και το Κοράνι, το οποίο κατάφερε να αποστηθίσει ολόκληρο.

 

"Στη μουσουλμανική θρησκεία, που απευθύνεται στο κάθε τι και επιδιώκει να προσηλυτίσει όλους τους ανθρώπους με την πειθώ ή με τη βία, ο ιερός πόλεμος είναι υποχρεωτικός"

 

Στα δεκαεπτά του χρόνια έχασε τους γονείς του από την πανούκλα που εξολόθρευσε τον πληθυσμό της Τύνιδας και έκτοτε ακολούθησαν οι προσοδοφόρες περιπέτειές του. Εργάστηκε ως καλλιγράφος στο παλάτι του σουλτάνου στη Φεζ του σημερινού Μαρόκου, όπου κατηγορήθηκε για ραδιουργία και καταδικάστηκε σε είκοσι δύο μήνες φυλάκιση. Όταν αποφυλακίστηκε βρέθηκε στην πόλη Τιλιμσάν της σύγχρονης Αλγερίας όπου και άσκησε τα καθήκοντά του ως ανώτατος διοικητικός υπάλληλος και αργότερα αναζήτησε την τύχη του στη Γρανάδα της Ανδαλουσίας. Στη Γρανάδα προσελήφθη από τον τοπικό σουλτάνο και διεκπεραίωσε πολλές υποθέσεις που αφορούσαν τις σχέσεις του σουλτανάτου με τα όμορα μουσουλμανικά εμιράτα και χριστιανικά βασίλεια. Στη συνέχεια, αλλάζοντας τόπο για μια ακόμη φορά βρέθηκε στην πόλη Μπουζιέ (σημερινή Αλγερία) όπου διετέλεσε χρέη πρωθυπουργού. Ωστόσο, ο Ιμπν Χαλντούν αισθανόταν μια ακαταμάχητη έλξη για τους Βέρβερους του Μάγκρεμπ και τους ακολούθησε ώσπου εγκαταστάθηκε μόνιμα για τρία χρόνια στην Τιαρέτ (σημερινή Αλγερία) και έζησε μαζί τους. Εκεί συνέγραψε το μεγαλύτερο μέρος του επτάτομου έργου του ''Μουκαντιμάκ'' που μεταφράστηκε στα ελληνικά ως ''Προλεγόμενα'' και αποτελεί την παγκόσμια ιστορία της εποχής του. Διάφορες ελλείψεις σε υλικά αγαθά τον ανάγκασαν να επιστρέψει στη γενέτειρά του την Τύνιδα και εργάστηκε στο πλευρό του ηγεμόνα της πόλης, Αμπού Αμπάς. Με το πρόσχημα όμως του προσκυνήματος στη Μέκκα διέφυγε από την Τύνιδα και κατέληξε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και αργότερα στο Κάιρο όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του.

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter

Στην Αλεξάνδρεια διορίσθηκε στον μεντρεσέ Καμχίγια και δίδαξε ισλαμική θεολογία ενώ συγχρόνως εκτελούσε και χρέη ιεροδικαστή. Ξαφνικά όμως, η σύζυγός του και τα παιδιά του πνίγηκαν ανοιχτά της Αλεξάνδρειας ενώ επέβαιναν σε καράβι που βυθίστηκε και ο ίδιος εξέλαβε την τραγωδία ως μήνυμα ότι έπρεπε να ολοκληρώσει το προσκυνηματικό ταξίδι στη Μέκκα. Πέντε χρόνια πριν πεθάνει, ο ηγεμόνας των Μαμελούκων της Αιγύπτου του ζήτησε να τον συνοδεύσει στην υπεράσπιση της Δαμασκού από τα μογγολικά στρατεύματα του Ταμερλάνου. Η πόλη τελικά κατελήφθη από τους Μογγόλους και ο Ιμπν Χαλντούν εστάλη ως διαπραγματευτής στον Ταμερλάνο. Οι δύο άντρες ανέπτυξαν έντονη συζήτηση καθώς ο μογγόλος στρατηλάτης ενδιαφερόταν να αποσπάσει πληροφορίες για τη ζωή των πληθυσμών του Μαγκρέμπ ώσπου ο Ιμπν Χαλντούν αναγκάστηκε να συντάξει μια ολόκληρη μελέτη για τους λαούς της βορειοδυτικής Αφρικής και να την παραδώσει στον Ταμερλάνο. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του συμμετείχε σε ένα παράνομο μεταρρυθμιστικό κίνημα που θορύβησε τις επίσημες αρχές και τις οδήγησε στη σύλληψή του. Πέθανε στο Κάιρο το 1406.

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter

Καθόλη τη διάρκεια της ζωής του δεν έπαψε να παρατηρεί, να μελετάει, να στοχάζεται και να συγγράφει. Ο Ιμπν Χαλντούν θεωρείται εισηγητής της πολιτικής οικονομίας και πρόδρομη μορφή του Τζιαμπατίστα Βίκο όπως και πατέρας των σύγχρονων οικονομικών επιστημών, διεκδικώντας επάξια τον τίτλο από τον Άνταμ Σμιθ.

Ο Ιμπν Χαλντούν κατέγραψε εκτενώς τις κοινωνικές ζυμώσεις και μεταβολές των αραβικών πληθυσμών και επέκτεινε τα συμπεράσματά του βασιζόμενος σε επιστημονικά κριτήρια. Μελέτησε το καθεστώς διάρθρωσης και λειτουργίας εντός των νομαδικών φυλών της ερήμου και τους πληθυσμιακούς μετασχηματισμούς στα αστικά κέντρα. Συγχρόνως παρουσίασε τη μετάβαση των Αράβων από το καθεστώς των περιπλανώμενων Βεδουίνων σε εκείνο της μόνιμης εγκατάστασής τους σε πόλεις και χωριά και αφιέρωσε μεγάλο μέρος του έργου του στις πάγιες πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές που προκύπτουν από τη διαδοχή διαφορετικών καθεστώτων στην εξουσία. Δεν παρέλειψε να σημειώσει τους ενδογενείς παράγοντες που καθιστούν με μαθηματική ακρίβεια αναπόφευκτο τον σταδιακό εκφυλισμό των λιγότερο πολιτισμένων κατακτητών όταν κυριεύουν περισσότερο πολιτισμένες και προηγμένες κρατικές οντότητες.

Στις οικονομικές μελέτες ενέταξε τις έννοιες προσφοράς και ζήτησης, ερευνώντας το σύνολο των παραγόντων που επηρεάζουν την αμφίδρομη σχέση και τις συνέπειες του κόστους παραγωγής εμφορούμενος από την απλή παρατήρηση της τελικής τιμής των αγροτικών προϊόντων σε αγορές εύφορων περιοχών και σε εκείνες άγονων. Επίσης, μεταγενέστεροι ερευνητές υποστηρίζουν πως στα έργα του Ιμπν Χαλντούν είναι ολοφάνερος ο ορισμός που συνθέτει για την έννοια του ρίσκου στις οικονομικές δραστηριότητες και που αιώνες αργότερα παρουσίασε ο οικονομολόγος Φράνκ Νάιτ στο έργο του ''Ρίσκο, Αβεβαιότητα και Κέρδος'' (1921).

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter

Σημαντικά έργα του Ιμπν Χαλντούν είναι τα ακόλουθα:

• Kitabu l' ibar (Ιστορία του Κόσμου)

• Lubabu l' Muhassal (Έργο περί ισλαμικής θεολογίας)

• Sifa' u l' Sail ( Έργο περί ισλαμικού μυστικισμού)

• Allaqa li – l - Sultan ( Έργο περί Λογικής)

• Muqaddimah (''Προλεγόμενα'' - Παγκόσμια Ιστορία)

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter
Ο Ιμπν Χαλντούν οικειοποιείται από τα σύγχρονα έθνη - κράτη της βορείου Αφρικής. Εδώ σε γραμματόσημα (από αριστερά) της Αιγύπτου, Τυνησίας και Μαρόκου.

Ο Ιμπν Χαλντούν ως αναπόσπαστο κύτταρο της παγκόσμιας διανόησης ταράσσει τα νερά των μονολιθικών προκαταλήψεων που γενικευμένα καταδικάζουν και ομογενοποιούν τους Άραβες, ως παρίες της οικουμένης. Μαζί με άλλες εξέχουσες μορφές όπως ο Αβερρόης, ο Αλ Μααμούν και ο Ναγκίμπ Μαχφούζ επιβεβαιώνουν περίτρανα την υπεροχή της πνευματικής καλλιέργειας που θα ευωδιάζει στο πέρασμα του χρόνου όσο αποπνικτικές και δύσοσμες και αν είναι οι περιβάλλουσες συνθήκες.

Ιμπν Χαλντούν: Ο Ηρόδοτος των Αράβων Facebook Twitter

 

Αρχείο
9

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
χωρις να ειμαι γνωστης της περιοδου σε βαθος, εχω σχηματισει την εξης εντυπωση που ειναι αξιοπιστη πιστευω: Αυτο που λες εχει ως εξης: α) τα αρχαια κειμενα διασωθηκαν γιατι οι Βυζαντινοι (ακα Ρωμαιοι Ρωμιοι) τα αντεγραφαν στα μοναστηρια τους. β) οι Αραβες οντως αντεγραψαν και μετεφρασαν στα Αραβικα αυτά τα κείμεναγ) απο την εποχη της πτωσης της Δυτικης Ρωμ.Αυτο. οι πολιτισμικες σχεσεις Ρωμ.Αυτο. και δυσης εξασθενησαν με αποτελεσμα να χαθει η προσβαση στα αρχαια κειμενα απο τους Δυτικους, ενω για τους ανατολικους δεν χαθηκε ποτε (αφου τα αντεγραφαν και μελετουσαν)δ) η Δυτικη Ευρωπη ηρθε σε επαφη οντως λοιπον με τα κειμενα αυτα πολλες φορες μεσω των Αραβων, μιας και ηταν εγγυτερα πχ Αραβικη Ισπανια ως τον 15αιΑπο οτι εχω καταλαβει δεν υπηρξε κειμενο που να εχει χαθει απο το Βυζαντιο και να ανακαλυφθηκε μονο απο την Αραβικη του μεταφραση (υποθεση, καποιος που ξερει καλυτερα να το παραθεση) απλα η Δυση ηρθε ξανα για πρωτη φορα σε επαφη μεσω του παραπανω μηχανισμουε) Με την πτωση της Κνω/πολης και το 1204 πληθος κειμενων αγνωστων ως τοτε μεταφερθηκε απο τους Ρωμιους στην Δύση, πχ Πλατωνας για πρωτη φορα κλπ, ως τοτε ηταν 100% Αριστοτελης.Επομενως τα αρχαια ελληνικα κειμενα ΔΕΝ διασωθηκαν χαρη σε λογιους του Ισλαμ, διασωθηκαν χαρη σε αντιγραφεις σε μερη σαν την Μονη Στουδιου (παρατηρησε την συγγενεια με το study) και οντως ΔΙΑΔΩΘΗΚΑΝ στην Δυση απο λογιους του Ισλαμ.Μην ξεχναμε οτι μιλαμε για την εποχη που αναμεσα στην καταρρευση της Δ.Ευρωπης (συνεπεια της εισβολης - μεταναστευσης Γερμανικων φυλων στην Ρωμαικη ευρωπη) οι πιο προηγμενοι πολιτισμοι ηταν ο διασωθεις ΕλληνοΡωμαικος και ο Ισλαμικος (που βασιστηκε ως ενα βαθμο στο ελληνιστικο υποστρωμα. Με σοκ ειχα μαθει οτι την πρωτη γενια μετα την Αραβικη κατακτηση στην Συρια συνεχιζε γλωσσα της διοικησης να ειναι τα ... Ελληνικα και οχι τα Αραβικα)
http://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_of_the_Classics δεν μπορω να πω οτι βοηθαει στο γτο θεμα παντως ειναι οτι οτι αρχαιο υπηρχε σε παπυρο χάθηκε οριστικά, ήταν ευαισθητο υλικο. Ακριβως για να μην χαθει εγινε μια (μπορει να την πει κανεις τιτανια;;;) αντιγραφη απο παπυρο σε περγαμηνη (δερμα ζωου) κατα τα Βυζαντινα χρονια. Οτι εχει σωθει ειναι αποκλειστικα σε περγαμηνη που αντιγραφτηκε συνειδητα!
Ενα σχετικό κείμενο, http://www.portaaurea.gr/istoria_meletes/byzgram.htm επισης εχω διαβασει οτι στο Βυζαντιο η ανωτερη εκπαιδευση περιελαμβανε (εκτος απο τα θρησκευτικα φυσικα..) τα ... Ομηρικα επη.Δεν το ειδα αλλα απο μια πιο αξιοπιστη πηγη UCl υπαρχει κατι εδω http://www.ucl.ac.uk/lhl/lhlpub_spring09/04_290109 επομενως ο μεσαιωνας περασε εκει αλλα δεν αγγιξει ουσιαστικα.
Συναρπαστικό! Έχει βγάλει το Ισλάμ και γενικότερα οι λαοί της Εγγους Ανατολής πολύ αξιόλογους λόγιους. Θα ήταν πολύ όμορφο να συνυπήρχαν οι θρησκείες όπως πχ συνυπάρχουν οι κουζίνες σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Από τη στιγμή που η θρησκεία δέθηκε άρρηκτα με την εξουσία φτάσαμε στο σήμερα. Ως γνωστόν η εξουσία φθείρει.
@:CaricatureΝαι.Χάνεις το ότι ο Ιμπν Χαλντούν απο τον 14ο αιώνα,περιγράφει με απόλυτη φυσικότητα το γεγονός ότι το ίδιο ισλάμ επιβάλει στους πιστούς του,να επιβάλουν την θρησκεία τους έστω και δια της βίας σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι θέμα "εξουσίας".Και στην πραγματικότητα,δεν υπάρχει πρόβλημα συνύπαρξης σήμερα στον κόσμο,όσον αφορά τις υπόλοιπες θρησκείες.Μόνο το ισλάμ έχει πρόβλημα συνύπαρξης.