in

Tο έγκλημα της παιδοκτονίας και η Μήδεια του Αλίμου

Μερικές σκέψεις με αφορμή τις μητέρες που σκοτώνουν τα παιδιά τους

Μερικές σκέψεις με αφορμή τις μητέρες που σκοτώνουν τα παιδιά τους ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

pexels anna shvets 3645595
Φωτογραφία από τον χρήστη Anna Shvets στο Pexels

Στον Άλιμο, λίγα μέτρα μετά το Witchwort, το ημιυπόγειο τζαζ μπαρ με τον πολύ κεντροαθηναϊκό αέρα, θα συναντήσετε στη γωνία Θουκυδίδου και Μεγίστης ένα κτίριο που μοιάζει με εγκαταλελειμμένη οικοδομή, με ξεχασμένα μπετά. Πιθανόν να το έχετε ήδη περάσει όσοι βολτάρετε στην ευρύτερη περιοχή της παραλίας των Νοτίων Προαστίων και να μην το έχετε προσέξει- και καλά κάνετε- δεν έχει τώρα τίποτα το ιδιαίτερο.

Το 1961, όμως, σε εκείνη ακριβώς τη γωνία του Καλαμακίου, υψώνεται η μονοκατοικία στην οποία η Νίτα Μπέικερ, η 28χρονη Αμερικανίδα σύζυγος του Αμερικανού Λοχία στη βάση Ελληνικού, Τζόελ Μπέικερ, σκοτώνει με φρικτό τρόπο τα τρία τους παιδιά, μια πολύ ανοιξιάτικη βραδιά Μαΐου, επειδή ο σύζυγος της την απατά.

Το έγκλημα έμεινε στην ιστορία ως ένα από τα πιο στυγερά εγκλήματα που συγκλόνισαν τα Νότια Προάστια και η Μπέικερ είναι γνωστή μέχρι σήμερα ως «Μήδεια του Καλαμακίου». Η ιστορία της ενέπνευσε και τον Ζυλ Ντασέν να κινηματογραφήσει ένα σενάριο ελαφρά ανασκευασμένο και να γυρίσει την «Κραυγή Γυναικών» με τη Μερκούρη το 1978. Μια ταινία που έχω δει τέσσερις φορές, όχι γιατί τη θεωρώ αριστούργημα, αλλά γιατί κάπως τολμάει να θίξει ένα ζήτημα τρομακτικά αντιδημοφιλές το 1978, τότε που δεν είχαμε στην Ελλάδα αρχίσει ακόμα να συζητάμε για το δικαίωμα στην έκτρωση και το δικαίωμα ψήφου δεν είχε καν ενηλικιωθεί στα γυναικεία χέρια : Ότι η γυναικεία ζήλια διδάσκεται. 

Σήμερα ξαναθυμήθηκα την ιστορία της Μπέικερ, λόγω της είδησης της μητέρας στις ΗΠΑ που συνελήφθη για τη δολοφονία των τριών παιδιών της, και τα τρία κάτω των 3 ετών. Και θυμάμαι την ιστορία της Μήδειας του Καλαμακίου κάθε φορά που περνάω από γωνία Μεγίστης και Θουκυδίδου και αναρωτιέμαι πώς είναι δυνατόν μια γυναίκα να οδηγηθεί σε μία τόσο φρικτή πράξη και, βασικά, τι είναι αυτό που γυρνάει τόσο βίαια τη βίδα στο μυαλό των ανθρώπων και τους οδηγεί σε μια τέτοια πράξη.

Η ψυχική ασθένεια είναι πολλές φορές η απάντηση σε αυτές τις ιστορίες, όπως ίσως ήταν και για την Μπέικερ. Αλλά υπάρχουν και άλλες ιστορίες γυναικών, ιστορίες όπως αυτές που έχουμε ζήσει στην Ελλάδα πολύ τα τελευταία χρόνια και για τις οποίες έχουμε μάθει να μη μιλάμε, αφήνουμε τον χρόνο να θάψει τις υποθέσεις και προτιμάμε να μην ονομάζουμε για να ξορκίσουμε το κακό.

Όπως με τις ιστορίες των κοριτσιών το 2018, η μια στην Πετρούπολη και η άλλη στη Νέα Σμύρνη, 19 και 22 χρονών αντίστοιχα, όπου η πρώτη πέταξε το μωρό που μόλις γέννησε σε κάδο απορριμμάτων και η δεύτερη σε ακάλυπτο της πολυκατοικίας της. Ή αυτή η φρικτή ιστορία στον Νέο Κόσμο με τη μητέρα που έπεσε, δύο χρόνια πριν, το 2019, από τον 5ο όροφο της πολυκατοικίας της μαζί με το παιδί της. Όλα στην Ελλάδα, όλα λίγα χρόνια πριν.

Η ιστορία της γυναίκας στις ΗΠΑ θα πάρει τον δικό της δρόμο, τα κίνητρά της μπορεί να είναι πολύ ατομικά και καθόλου να μην αφορούν το κράτος, το σύστημα και την πατριαρχία.

Υπάρχει, όμως, τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα μια σιωπηλή βία που αφορά τις υποθέσεις αυτές και ξεκινά από την έλλειψη σεξουαλικής αγωγής, την έλλειψη ενημέρωσης για την αντισύλληψη και την πρόσβαση στην έκτρωση. Υπάρχει και το αφήγημα της γυναίκας που κάνει περιστασιακό σεξ χωρίς να την ενδιαφέρουν οι επιπτώσεις και χρησιμοποιεί την έκτρωση ως εκ των υστέρων αντισύλληψη. Της γυναίκας που πρέπει να πληρώσει την ευχαρίστηση με τη ζωή και το σώμα της.

Οι ιστορίες αυτές, σε αντίθεση με αυτή της Μπέικερ, δεν ανήκουν σε ξεχασμένες οικοδομές του 60΄αλλά σε σύγχρονες πολυκατοικίες, στις γωνίες των πολύ σύγχρονων γειτονιών μας. Και ορισμένες φορές ξεφεύγουν από τον άλεκτο κύκλο της οικογενειακής τραγωδίας και μπαίνουν στον κύκλο της κοινωνικής τραγωδίας, ως αποτέλεσμα μιας κοινωνίας που δαιμονοποιεί για να μην αγγίξει, που φτιάχνει Μήδειες και που διδάσκει τη γυναικεία ζήλια ως επιβιωτικό μηχανισμό της καλύτερης. 

Ακολουθήστε την Α,ΜΠΑ; στο Google News

17 Comments
δημοφιλέστερα
νεότερα παλαιότερα
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Tinuviel
Tinuviel
3 χρόνια πριν

Πολύ ενδιαφερον αρθρο. Αξιζει να σημειωθεί ότι ο νομοθετης εχει προβλέψει το αδικημα της παιδοκτονιας σε ξεχωριστη διάταξη απο την ανθρωποκτονια. Η παιδοκτονια στο ποινικο κωδικα αναφερεται μονο στη μητερα, οχι στο πατερα, και καλύπτει αυτες ακριβως τις περιπτωσεις που η λεχώνα σκοτώνει το παιδι της αμεσως μετα τη γέννα, αφου τεκμαιρεται οτι ειναι τοσο ταραγμενες οι ορμονες της (οι ορμονες ή εν γενει ο εγκεφαλος της δεν ξερω) που δε σκέφτεται καθαρα. Η επιλοχειος καταθλιψη περιλαμβάνεται σε αυτό, ή και ο πανικός ή το ψυχικο σοκ απο τους πονους της γέννας. Δηλαδη η “παιδοκτονος” τιμωρειται με ελαφρυτερη ποινη. Βεβαια… Διαβάστε περισσότερα »

κόκκινο αυγό
κόκκινο αυγό
3 χρόνια πριν

Κρίμα τα αθώα παιδιά. Αυτό με την Μπέικερ, και παρόμοιες υποθέσεις, βρωμάει πολύ: είχε τρία παιδιά κάτω των τριών ετών(!) και ο σύζυγος της που είχε πάρει επιμέλεια από τον Μάρτη δεν πήρε τα παιδιά μαζί του. Θα μπορούσε να αποφευχθεί αυτή η τραγωδία. Προσωπικά νομίζω ότι στις συντριπτικές περιπτώσεις αυτών των εγκλημάτων, η αδιαφορία και η συμπεριφορά των πατεράδων είναι οι καταλύτες τους. Δεν θέλουν ή δεν ενδιαφέρονται να βάλλουν τον εαυτό τους στην θέση των συντρόφων τους, νομίζουν ότι η μητρότητα είναι εύκολη για όλες τις γυναίκες και συνεχίζουν ακάθεκτοι να κάνουν παιδιά. Ξέρουν ή υποπτεύονται ότι υπάρχουν… Διαβάστε περισσότερα »

AnnaA46422211
AnnaA46422211
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  κόκκινο αυγό

Δηλαδή στις περιπτώσεις παιδοκτονίας από την μητέρα την ευθύνη φέρει ο πατέρας; θα υποστήριζες ποτέ το αντίθετο; δηλαδή ότι στις περιπτώσεις παιδοκτονίας από τον πατέρα την ευθύνη φέρει η μητέρα;

κόκκινο αυγό
κόκκινο αυγό
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  κόκκινο αυγό

Δεν ισχύει για όλες τις παιδοκτονίες, αλλά ναι σε τέτοιες περιπτώσεις, οι αδιάφοροι πατεράδες/σύντροφοι είναι έμμεσοι αυτουργοί.

κόκκινο αυγό
κόκκινο αυγό
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  κόκκινο αυγό

Και μητέρες μπορεί να είναι έμμεσοι αυτουργοί. Εξαρτάται από τα περιστατικά γύρω από το συγκεκριμένο έγκλημα/παιδοκτονία.
Συνηθέστατα όμως άνδρες/πατεράδες δολοφονούν όχι μόνο τα παιδιά τους αλλά και τις γυναίκες τους.

AnnaA46422211
AnnaA46422211
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  κόκκινο αυγό

Το να αποδίδουμε την ευθύνη για εγκλήματα σε συμπεριφορές τρίτων είναι πολύ επικίνδυνο, καθώς μπορεί να εφαρμοστεί στις περισσότερες περιπτώσεις, και όχι μόνο στην παιδοκτονία. Με εξαίρεση τις περιπτώσεις σοβαρά διαταραγμένης ψυχικής υγείας, στις οποίες φυσικά και υπάρχει ευθύνη του/ της συντρόφου που αδιαφόρησε, ο/ η θύτης αποφασίζει και τελεί το έγκλημα. Το αν υπήρχε καταλογισμός του δράστη τις περισσότερες φορές είναι εμφανές και από τις ίδιες τις συνθήκες του εγκλήματος, και δη της παιδοκτονίας. Η μητέρα που πέταξε το παιδί της από το μπαλκόνι και στη συνέχεια πήδηξε και η ίδια δίνοντας τέλος στη ζωή της σαφώς και υπέφερε.… Διαβάστε περισσότερα »

κ@λυψω
κ@λυψω
3 χρόνια πριν

Δεν νομίζω ότι είναι εύκολο να διαχωρίσουμε τα προσωπικά κίνητρα ή ακόμα και την ψυχική ασθένεια από την κοινωνία και την πατριαρχία…
Πάντως η πολυκατοικία στην οδό Μέγιστης όχι μόνο έχει πάψει να είναι εγκαταλειμμένη αλλά ολοκληρώθηκε και κατοικείται ήδη. Ίσως ένα σημάδι αισιοδοξίας…

TER
TER
3 χρόνια πριν

Διαφωνώ στην τοποθετησή σας για τη ζήλεια ως μηχανισμό επιβίωσης της καλύτερης για την υπόθεση της Μπέικερ. http://www.crimestories.gr/index.php/crime-database/item/download/45_dbdbcffdccad8b2a98d543ad72314b88

Κατερινιώ
Κατερινιώ
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  TER

Εξαιρετική παραπομπή!

Κιμ Απίθανη
Κιμ Απίθανη
3 χρόνια πριν

“ Της γυναίκας που πρέπει να πληρώσει την ευχαρίστηση με τη ζωή και το σώμα της ”

dreammaker
dreammaker
3 χρόνια πριν

ειναι εντελως κλασικη περιπτωση Μηδειας , οπως μας την εδωσε ο Ευρυπιδης. Καλες οι κοινωνιολογικες αναλυσεις και οι πολιτικες προεκτασεις , και η ψυχιατρικη , αλλα ολα αυτα δεν ειναι η ουσια. Ας σκεφτει καθε γυναικα μεσα της ποσο σημαντικη ειναι η αποκλειστικοτητα ενος αντρα, πως νοιωθει -θεωρει ως υπερτατο κακο- παραβιαση-προδοσια , την απιστια. Η Μηδεια δινει την υπερτατη , για αυτη, τιμωρια, στο υπερτατο κακο που μπορει να συμβει σε μια γυναικα. Δεν εχω αποκλειστικοτητα , δεν θα εχεις τα παιδια σου. Καθαρη βιολογια που αλλαζει αταβιστικα, με επικτητες – μαθημενες σσυμπεριφορες (πχ φεμινισμος-ισοτητα-ενδυναμωσση ), αλλα πολυ αργα… Διαβάστε περισσότερα »

asafeia
asafeia
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  dreammaker

Πάντως στη Μήδεια του Ευριπίδη το πρόβλημα δεν είναι η ζήλια αλλά η προδοσία δηλ. η Μήδεια έχει θυσιάσει πατρίδα, οικογένεια κλπ για τον Ιάσονα και αυτός αποδεικνύεται ότι την αντιμετωπίζει ως κουρελόχαρτο κι επιπλέον την εξορίζουν.
Και την άλλη κυρία θέλει να την παντρευτεί γιατί τον εξυπηρετεί πολιτικά, δεν είναι το θέμα ότι τη γουστάρει τρελά. Αυτά δεδομένου ότι μας χωρίζει μεγάλη πολιτισμική απόσταση από τους αρχαίους.

Η βιολογία δεν βλέπω να έχει σχέση πάντως, καθόλου.

TER
TER
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  dreammaker

Δεν είναι εντυπωσιακό όμως ότι εχει επικρατήσει μόνο η εκδοχή του Ευριπίδη για τη μητροκτονία και όχι πχ η εκδοχή ότι τα παιδιά φονεύτηκαν από τους Κορίνθιους;

Διάφανο Σελοφάν
Διάφανο Σελοφάν
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  TER

Ακριβώς TER! Και πόσο ίδιες είναι οι εκδοχές, σε έναν πατριαρχικό κόσμο, όχι μόνο για όλες αυτές τις ιστορίες, αλλά και για την εκδοχή της Μήδειας του Ευριπίδη ή τις (παρόμοιες) εκδοχές του μεξικάνικου μύθου της LIorona. Επομένως, dreammaker, όλες αυτές οι αναλύσεις και οι προεκτάσεις έχουν ουσία γιατί δε θα σου πουν για μια μονοδιάστατη ερμηνεία, για όλες αυτές τις γνωστές και άγνωστες ‘Μήδειες’, που καταλογίζει στο γυναικείο φύλο το σύνολο των ευθυνών, επειδή πατριαρχία…Και φυσικά δεν αρκεί να σκεφτεί κάθε γυναίκα μέσα της γιατί καθορίζεται η αξία της από έναν άντρα. Νομίζω ότι αν ήταν τόσο εύκολο θα… Διαβάστε περισσότερα »

dreammaker
dreammaker
3 χρόνια πριν
Απάντηση σε  Διάφανο Σελοφάν

Καμμια ευθυνη δεν καταλογιζεται στη Μηδεια
Η τραγωδια παντα, δειχνει μονο την ΤΡΑΓΙΚΟΤΗΤΑ της ανθρωπινης καταστασης.
Καμμια ευθυνη δεν αποδοθηκε στην Ελενη, στην Αντιγονη, ουτε καν στην Κλυταιμνηστρα. Τις ευθυνες – ενοχες τις βιωναν και συγκρουονταν οι ηρωες και ηρωιδες , αλλα στο τελος ΥΠΕΥΘΥΝΟ ειναι το τραγικο της ζωης
Νομιζω το Αμπα δινει μαχη για τη μη ευθυνη, το δεν φταις εσυ , ειναι μοτο. Βεβαια καποιος πρεπει να φταιει. . .
Δεν θελω εδω να εξηγησω το ΤΡΑΓΙΚΟ, ειναι ολη η ουσια του ελληνικου πολιτισμου και μετα απο πολυ διαβασμα (αναγκαιο αλλα οχι ικανο), απλα βιωνεται

Tropique
Tropique
3 χρόνια πριν

“Υπάρχει, όμως, τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα μια σιωπηλή βία που αφορά τις υποθέσεις αυτές και ξεκινά από την έλλειψη σεξουαλικής αγωγής, την έλλειψη ενημέρωσης για την αντισύλληψη και την πρόσβαση στην έκτρωση. Υπάρχει και το αφήγημα της γυναίκας που κάνει περιστασιακό σεξ χωρίς να την ενδιαφέρουν οι επιπτώσεις και χρησιμοποιεί την έκτρωση ως εκ των υστέρων αντισύλληψη. Της γυναίκας που πρέπει να πληρώσει την ευχαρίστηση με τη ζωή και το σώμα της.” Τραβηγμένο από τα μαλλιά -πρόσβαση στην έκτρωση υπάρχει, είναι νόμιμη και ασκείται κατά κορον. Και δυστυχώς το αφήγημα του περιστασιακού σεξ χωρίς προφυλάξεις και έκτρωση ως εκ… Διαβάστε περισσότερα »

Andromeda
Andromeda
3 χρόνια πριν

Ποιος ειναι ο τίτλος της ταινίας;