«Τα παιδιά δεν έχουν μνήμη / τους προγόνους τους πουλούν» (κι έτσι είναι και το φυσιολογικό δηλαδή)

«Τα παιδιά δεν έχουν μνήμη / τους προγόνους τους πουλούν» (κι έτσι είναι και το φυσιολογικό δηλαδή) Facebook Twitter
Έπρεπε να περάσουν τρεις δεκαετίες σχεδόν για να εκτιμηθεί από τις μεθεπόμενες γενιές η κληρονομιά τέτοιων «περιθωριακών» συγκροτημάτων, καθώς και η ιδιοσυγκρασιακή χρήση και εκφορά της ελληνικής γλώσσας που είχαν υιοθετήσει και προερχόταν από εντελώς διαφορετική αντίληψη από τη λεβεντοεντεχνίλα που μαστίζει το mainstream ελληνόφωνο ροκ από τα τέλη της δεκαετίας του '80 και δώθε.
3

Με αφορμή τον πρόωρο (πενήντα πέντε χρονών) θάνατο του Νίκου Αγγελή, «φίλου» στο Facebook, επιφανούς δικηγόρου, ευαισθητοποιημένου ατόμου και ιδρυτικού μέλους, στιχουργού και ερμηνευτή του συγκροτήματος Χωρίς Περιδέραιο –ένα από τα ξεχωριστά σχήματα των πρώιμων '80s που επιχειρούσαν ηρωικά να σύρουν τη χώρα, εν μέσω δεύτερου κύκλου Μεταπολίτευσης, στη μετα-πανκ εποχή με τους υπερρεαλιστικούς τους στίχους και την ψυχρή συνθετική υπόκρουση–, θυμήθηκα κάποιες κουβέντες του στο πρόσφατο ντοκιμαντέρ Εδώ δεν υπάρχει άσυλο περί της ανεξάρτητης αθηναϊκής «new wave» σκηνής εκείνης της περιόδου.

Έλεγε, λοιπόν, για την ημέρα εκείνη που το γκρουπ αποτόλμησε να χτυπήσει την πόρτα της εταιρείας Lyra, όπου τότε τον ρόλο άτυπου ή επίσημου αρχισυμβούλου έπαιζε ο Διονύσης Σαββόπουλος, στον οποίο είχαν στείλει οι Χωρίς Περιδέραιο δείγμα της δουλειάς τους.

Μεγαλώνοντας κάποιος, εγκαταλείπει την αλαζονεία και τα ερμητικά, αυτοαναφορικά συστήματα της νιότης και καλλιεργεί εντός του συνδέσεις με την εντοπιότητα, τη λαϊκότητα και το κοινό αισθητήριο. Καλό είναι, πάντως, να διατηρεί και μια πισινή και να μη λησμονεί τις προσμονές και τις ευαισθησίες του νεαρού εαυτού του

Η απάντηση/νουθεσία του Σαββόπουλου ήταν ότι θα έπρεπε τα μέλη του σχήματος να αφουγκραστούν «τον ήχο του περιπτερά», υπονοώντας σαφώς ότι θα έπρεπε να εγκαταλείψουν τη νεανική εσωστρέφεια και τις ξενόφερτες ψευδαισθήσεις μοντερνιστικού μεγαλείου. Το συγκρότημα τον ευχαρίστησε για το ενδιαφέρον και αποχώρησε με ανάμεικτα συναισθήματα απομυθοποίησης και πικρίας.

Κατανοητά τα συναισθήματα αυτά, κατανοητό όμως, εν μέρει τουλάχιστον, και το αυτάρεσκο, εκ πρώτης όψεως, πατρονάρισμα του Σαββόπουλου, που θέλει να πιστεύει κανείς ότι δεν έγινε με κακή πρόθεση.

Μεγαλώνοντας κάποιος, εγκαταλείπει την αλαζονεία και τα ερμητικά, αυτοαναφορικά συστήματα της νιότης και καλλιεργεί εντός του συνδέσεις με την εντοπιότητα, τη λαϊκότητα και το κοινό αισθητήριο.

Καλό είναι, πάντως, να διατηρεί και μια πισινή και να μη λησμονεί τις προσμονές και τις ευαισθησίες του νεαρού εαυτού του, όχι μόνο επειδή είναι γνήσιες και πολύτιμες, όπως κάθε πρώιμη εντύπωση, αλλά και επειδή οι πολλές «εντοπιότητες» μπορούν να σε στείλουν συστημένο στην ύπουλη αγκαλιά του (νεο)συντηρητισμού.

Ούτως ή άλλως, νομίζω ότι πρέπει να προσέχουμε τι είδους απόσταγμα κεκτημένης σοφίας και ωριμότητας κερνάμε τους νέους, συνήθως χωρίς να μας το ζητήσουν οι ίδιοι και ασχέτως του αν εκείνοι τα θέλουν όλα δικά τους, όπως κι εμείς κάποτε.


Σύμφωνα με το τραγούδι του Χατζιδάκι άλλωστε, «τα παιδιά δεν έχουν μνήμη / τους προγόνους τους πουλούν / και ό,τι αρπάξουν δε θα μείνει / γιατί ευθύς μελαγχολούν...», ούτε όμως οι προσπάθειες του Μεγάλου Εκλιπόντος, που τον μνημονεύουμε κάθε τρεις και λίγο αναζητώντας απεγνωσμένα μπούσουλα, με τους Αγώνες Τραγουδιού της Κέρκυρας ή με τον Σείριο, δεν είχαν καταφέρει να ξορκίσουν τη βαριά «ταγαρίλα» της Μεταπολίτευσης που σκίαζε τα πάντα στο διάβα της, καταδικάζοντας στο βαθύ περιθώριο όποιον αποτολμούσε να εκφραστεί με σύγχρονους και «προχωρημένους» όρους.

Μιλάμε για την εποχή που ελληνόφωνο «ροκ» σήμαινε αποκλειστικά Σιδηρόπουλος και Σπυριδούλα και Πουλικάκος. Συγκροτήματα όπως οι αγαπημένοι Metro Decay και οι Χωρίς Περιδέραιο ήταν σαν τη μύγα μες στο γάλα και δέχονταν την περιφρόνηση σύσσωμου του κατεστημένου συστήματος παλιοροκάδων και πάσης φύσεως ινστρουχτόρων που δεν ήθελαν να δουν και να ακούσουν τίποτα που δεν ήταν καθηλωμένο υπό το βάρος των συμβόλων μιας ένδοξης και μουμιοποιημένης αριστεράς.

Έπρεπε να περάσουν τρεις δεκαετίες σχεδόν για να εκτιμηθεί από τις μεθεπόμενες γενιές η κληρονομιά τέτοιων «περιθωριακών» συγκροτημάτων, καθώς και η ιδιοσυγκρασιακή χρήση και εκφορά της ελληνικής γλώσσας που είχαν υιοθετήσει και προερχόταν από εντελώς διαφορετική αντίληψη από τη λεβεντοεντεχνίλα που μαστίζει το mainstream ελληνόφωνο ροκ από τα τέλη της δεκαετίας του '80 και δώθε.


Όπως ήταν λογικό και αναμενόμενο πολιτικά, πέσανε να τον φάνε πρόσφατα τον Κυριάκο Μητσοτάκη γι' αυτό που είπε σχετικά με τη λήθη των νέων (που «θέλουν να βλέπουν μπροστά») όσον αφορά τη δολοφονία Λαμπράκη κ.λπ. (ειλικρινά, δεν μπορώ να βρω την ακριβή δήλωση στο φιλτραρισμένο χάος του Διαδικτύου), όμως...

Όμως θυμάμαι καλά πολλούς εφήβους (και τον εαυτό μου μαζί) να μπαίνουμε συχνά στον πειρασμό τότε να ξεφουρνίσουμε αντίστοιχες «αντιδραστικές» ατάκες, αγανακτισμένοι από το πατρονάρισμα και τη λιτανεία της αριστερής κατήχησης που δεχόμασταν από τους κομματικούς νεολαίους (ποτέ μου δεν κατάλαβα τι είδους νεαρό άτομο δεχόταν να αφήσει την προσωπικότητα και τον υγιή μηδενισμό του στην είσοδο, εισερχόμενος στα καταθλιπτικά/υπαλληλικά γραφεία μιας κομματικής οργάνωσης).

Τέτοιες «ειλικρινείς« και «αιρετικές» κουβέντες, όμως, φίλτατε και σχεδόν συνομήλικε Κούλη, δεν τις πετάμε δημόσια αλλά μόνο στην παρέα και υποχρεωτικά κατόπιν εισαγωγής τύπου «η μαύρη αλήθεια είναι...» ή «μεταξύ μας, τώρα, παιδιά...». Αλλά μάλλον έχεις κι εσύ κληρονομήσει το κουσούρι του αείμνηστου πατρός σου, που συνήθιζε να πετάει αντιδημοφιλείς «αλήθειες» σε εντελώς λάθος πλαίσιο.

Shortcut
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Όπως ήταν λογικό και αναμενόμενο πολιτικά, πέσανε να τον φάνε πρόσφατα τον Κυριάκο Μητσοτάκη γι' αυτό που είπε σχετικά με τη λήθη των νέων (που «θέλουν να βλέπουν μπροστά») όσον αφορά τη δολοφονία Λαμπράκη κ.λπ. (ειλικρινά, δεν μπορώ να βρω την ακριβή δήλωση στο φιλτραρισμένο χάος του Διαδικτύου), όμως... Όμως θυμάμαι καλά πολλούς εφήβους (και τον εαυτό μου μαζί) να μπαίνουμε συχνά στον πειρασμό τότε να ξεφουρνίσουμε αντίστοιχες «αντιδραστικές» ατάκες, Πηγή: www.lifo.grΓενικά συμφωνώ με τα άρθρα σας όπως και με το συγκεκριμένο. Αλλά έχω μια ένσταση ως προς την παραπάνω φράση σας.Ναι είναι καλό να μη μας διακατέχει παρελθοντολατρεία με την κακή έννοια και να μη μένουμε προσκολλημένοι σε γεγονότα του παρελθόντος δίνοντάς τους μεγαλύτερη σημασία απ' αυτή που στην πραγματικότητα έχουν. Ούτε να τα διαφημίζουμε στη νέα γενιά ως ηρωικά κατορθώματα.Άλλο αυτό όμως κι άλλο το να αγνοούμε (ή να κάνουμε επίτηδες ότι αγνοούμε) την αιματοβαμμένη ιστορία αυτού του τόπου. Ο πρόεδρος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης δείχνοντας έναν ψευτοπροοδευτισμό και μια δήθεν στάση '' με φόρα προς το μέλλον'' έκανε τη δήλωση για τον Λαμπράκη η οποία ήταν σε ύφος ''το παρελθόν είναι μπανάλ για τους νέους κι ό,τι έγινε έγινε''.Σε καμία περίπτωση όμως δεν ισχύει αυτό. Η δολοφονία του Λαμπράκη είναι ένα σημαντικό γεγονός, μια αποτρόπαια πράξη που στοίχειωσε τη χώρα μας.Να κοιτάμε προς το μέλλον αλλά να διδασκόμαστε και από το παρελθόν και όσα έχουν συμβεί.Φανταστείτε ας πούμε στο (όχι και τόσο μακρινό) μέλλον να βρεθεί ένας πολιτικός που να έχει θέση ισχύος όπως ο συγκεκριμένος (που θα είναι κι ο επόμενος πρωθυπουργός) και να κάνει μια παρόμοια δήλωση για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, γεγονός που στοιχειώνει και μαυρίζει τη δική μας εποχή και τη δική μας γενιά.Όχι στην παρελθοντολαγνεία. Όχι όμως και στην άγνοια ή την απαξίωση συμβάντων που μας σημαδεύουν στο όνομα του ατενίσματος ενός μέλλοντος που πρέπει να είναι σωστό κι όχι μια τραγική επανάληψη των άσχημων γεγονότων του παρελθόντος.
"Όχι στην παρελθοντολαγνεία. Όχι όμως και στην άγνοια ή την απαξίωση συμβάντων που μας σημαδεύουν στο όνομα του ατενίσματος ενός μέλλοντος που πρέπει να είναι σωστό κι όχι μια τραγική επανάληψη των άσχημων γεγονότων του παρελθόντος. "Πολύ σωστά. Πόσο μάλλον που το παρελθόν έχει την τάση να επαναλαμβάνεται όταν το ξεχνάμε και τότε, δεν επαναλαμβάνεται ως φάρσα, αλλά ως τραγωδία.
Η μαύρη αλήθεια είναι ότι που και που πρέπει να αφήνουμε τις θωπείες και να λέμε τη μαύρη αλήθεια.Η μαύρη αλήθεια είναι ότι το ίδιο με τον Κούλη είχε πει και ο θείος του Αμίλητου με δικά του λόγια: "θα πάρω την ιστορία και θα την πετάξω στη θάλασσα".Η μαύρη αλήθεια είναι ότι οι Χωρίς Περιδέραιο φέραν έναν ξένο ήχο στην Ελλάδα, σχεδόν κόπυπάστε (όπως και οι Αντί, οι Στρες κτλ), που στον χρόνο του είχε μηδενική σχεδόν απήχηση. Σήμερα έχει απήχηση διότι είναι η απόδειξη του alternative παρελθόντος ενός κομματιού της κυβερνώσας αριστεράς. Είναι retro και vintage, σαν τα έπιπλα του Retrosexual.Είναι αλήθεια ότι ο Νίκος ήξερε που και πως να σταθεί. Είναι αλήθεια ότι ο Νίκος είχε ευαίσθητη καρδούλα και να είναι καλά εκεί που είναι. ΥΓ Η αλήθεια κάποτε πρέπει να γίνει δημοφιλής ασχέτως του αν είναι ευχάριστη. Κυρίως από έναν πολιτικό. Φαντάζεται κανείς έναν γιατρό που κρατάει για τον εαυτό του και δεν λέει μια δυσάρεστη αλήθεια; Μόνο στην περίπτωση ενός ασθενούς που δεν θέλει να ιαθεί...ΥΓ2 Όταν ρωτάς τη γνώμη του Σαββόπουλου τη γνώμη του Σαββόπουλου θα πάρεις. Ο Σαββόπουλος δεν ρώτησε ποτέ κανένα.