Ο Βαλεντίνος και το χοντρό κορίτσι

Ο Βαλεντίνος και το χοντρό κορίτσι Facebook Twitter
Ο διάσημος κωμικός Louis CΚ σταυρώθηκε σε βαθμό τελειώματος καριέρας μετά τη χιονοστιβάδα αποκαλύψεων σεξουαλικής παρενόχλησης και βίας που συνεχίζεται αμείωτη έπειτα από την «υπόθεση Γουάινστιν» και την καμπάνια #metoo.
0

Παχουλό; Ευτραφές; Εύρωστο; Πώς να το πεις το «χοντρό κορίτσι» χωρίς να το θίξεις, εν όψει μάλιστα της μεγάλης γιορτής της «ζευγαροσύνης»;

Όχι ότι δεν είναι δύσκολη η ζωή για τα παχύσαρκα αγόρια, αλλά, τέλος πάντων, οι άντρες τη σκαπουλάρουν συχνά, χρησιμοποιώντας τον επιβλητικό χώρο που καταλαμβάνουν ως επέκταση ενός καλοζωισμένου ανδρισμού, ενώ οι γυναίκες σκοντάφτουν διαρκώς στα πρότυπα της «λεπτής και αιθέριας ύπαρξης».

Ακόμα και στα αγγλικά, όπου έχουν επικρατήσει οι ευπρεπείς ευφημισμοί υπό τη μορφή κατασκευασμένων, «μη προσβλητικών» όρων, σε βαθμό κακουργήματος ενίοτε (πολλοί «νάνοι» βρήκαν απείρως πιο προσβλητικό το πολιτικά ορθό little people/μικροί άνθρωποι και άπειροι μαύροι Αμερικανοί θεωρούν άστοχο και άτοπο το «Αφρο-αμερικανοί»: «Σέβομαι τη γενεαλογική αλληλουχία και τις φυλετικές μου ρίζες, αλλά δεν είμαι από την Αφρική, φίλε μου, από τη δυτική Βαλτιμόρη είμαι», λόγου χάρη), ο όρος «fat girl» παραμένει δόκιμος και βαρέως εμβληματικός.


Ο διάσημος κωμικός Louis CΚ σταυρώθηκε σε βαθμό τελειώματος καριέρας μετά τη χιονοστιβάδα αποκαλύψεων σεξουαλικής παρενόχλησης και βίας που συνεχίζεται αμείωτη έπειτα από την «υπόθεση Γουάινστιν» και την καμπάνια #metoo, παρ' ότι οι αποκαλύψεις εις βάρος του (εν συντομία, την έβρισκε να τον βγάζει ξαφνικά και να τον παίζει ενώπιον έκπληκτων γυναικών) πιο πολύ συνιστούν γκροτέσκα και ανώμαλη και γλοιώδη και μπλιαχ και «έλεος, ρε φίλε, συγκρατήσου» συμπεριφορά, παρά ευθέως βίαιη και επιθετική.

«Εσύ βγαίνεις στο κοινό και κάνεις πλάκα για φλερτ και για ραντεβού και για το γεγονός ότι είσαι παχύσαρκος. Αν το έκανα εγώ, το κοινό θα καλούσε τη γραμμή για την πρόληψη αυτοκτονίας».

Σκεφτόμουν, πάντως, ότι αν κάτι θα μπορούσε ίσως να χρησιμοποιηθεί προς υπεράσπισή του, θα ήταν εκείνο το μνημειώδες επεισόδιο της σειράς «Louie» που έγραφε, σκηνοθετούσε και πρωταγωνιστούσε ο ίδιος, και ειδικά ο συγκλονιστικός μονόλογος (μπαλάντα) του «χοντρού κοριτσιού» στο φινάλε.

Ήταν το τρίτο επεισόδιο του τέταρτου κύκλου (πρώτη προβολή 12 Μαΐου 2014), τότε που ο Louie βρισκόταν στο απόγειο της απροσδόκητης φήμης του και είχε κερδίσει με τον ευφυή αλλά και συναισθηματικό τρόπο που διαχειριζόταν στη σειρά ποικίλα καυτά ζητήματα συμπεριφορών και σχέσεων τον τίτλο του «Γούντι Άλεν της τηλεόρασης».

Εκ των υστέρων, βέβαια, αυτός ο παραλληλισμός απεδείχθη ατυχέστατος, αν αναλογιστεί κανείς την τωρινή κοινή τους θέση στο πυρ το εξώτερον, δικαίως ή αδίκως – στην περίπτωση του «Γούντι», δικαίως κατά την άποψη και τη διαίσθησή μου.

Στο συγκεκριμένο επεισόδιο ο (παχύσαρκος και φαλακρός και ατσούμπαλος) ήρωάς μας βρίσκεται αντιμέτωπος με τη Νέμεσή του, που φέρει τη μορφή μιας παχουλής κοπέλας (την υποδύεται η εξαίρετη Σάρα Μπέικερ) ονόματι Βανέσα, με την οποία μοιάζουν να ταιριάζουν απόλυτα σε όλα τα πιθανά επίπεδα, αυτός όμως την απορρίπτει όταν εκείνη του ζητάει να το προχωρήσουν σε κανονικό ραντεβού.

«Επειδή είμαι χοντρή, έτσι;» του λέει αυτή. «Τι; Δεν είσαι χοντρή, καμία σχέση» απαντά διόλου πειστικά εκείνος, προκαλώντας την να ξεκινήσει έναν ιστορικό για τα τηλεοπτικά χρονικά μονόλογο.

Ο Βαλεντίνος και το χοντρό κορίτσι Facebook Twitter
O Louis CK με την Sarah Baker.

Ιδού κάποια αποσπάσματα: «Εσύ βγαίνεις στο κοινό και κάνεις πλάκα για φλερτ και για ραντεβού και για το γεγονός ότι είσαι παχύσαρκος. Αν το έκανα εγώ, το κοινό θα καλούσε τη γραμμή για την πρόληψη αυτοκτονίας».

«Με τους ωραίους γκόμενους δεν είχα ποτέ πρόβλημα, με φλερτάρουν κιόλας, γιατί δεν απειλείται το στάτους τους. Κάτι τύποι σαν κι εσένα φρικάρουν, επειδή κατά βάθος φοβούνται ότι θα καταλήξουν μ' ένα κορίτσι σαν κι εμένα». «Μπορεί να έχεις πάει με χοντρά κορίτσια, αλλά δεν μιλάμε γι' αυτό. Εννοούμε να έχεις βγει ραντεβού για δείπνο, να τους κρατάς το χέρι δημοσίως στο φως της μέρας...».


Η σκηνή (υπάρχει ολόκληρη στο YouTube) είναι γυρισμένη σε ένα επτάλεπτο εντυπωσιακό μονοπλάνο που σε κάνει να νιώθεις (ειδικά αν είσαι άντρας) στριμωγμένος στη γωνία, χωρίς να μπορείς να ξεφύγεις πριν ακούσεις όλη τη λιτανεία και αναγνωρίσεις το δίκαιο, το σωστό και τη μαλακία που σε δέρνει.

Το επεισόδιο κέρδισε κατόπιν Emmy Σεναρίου, ειδικά για τη συγκεκριμένη σκηνή, παρ' ότι υπήρξαν, φυσικά, μετά την προβολή και κάποιες αντιρρήσεις από γυναίκες κριτικούς, οι οποίες θεώρησαν ότι έμοιαζε λίγο και με πατρονάρισμα η όλη φάση και ότι δεν έχουν ανάγκη τέτοιου είδους στήριξης τα «χοντρά κορίτσια» και, τέλος πάντων, δεν είναι ο Louie ο πιο ενδεδειγμένος να θίγει τέτοια ζητήματα με την ευαισθησία και την πολυσύνθετη αντίληψη που τους αρμόζει.

Εντάξει, κατανοητό. Κι εγώ αισθάνομαι κάπως ανάρμοστα και αμήχανα γράφοντας το παρόν κείμενο. Εκείνη η σκηνή, όμως, μου έμεινε και με έκανε να σκεφτώ χωρίς τον μπαμπούλα του διδακτισμού. Αυτός δεν είναι ένας (ο υπέρτατος ίσως) από τους ρόλους της αφηγηματικής τέχνης;

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Shortcut
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ