Σεξ, ψέματα και στρεβλή «ορθότητα»

Σεξ, ψέματα και στρεβλή «ορθότητα» Facebook Twitter
Eνώ πρωταγωνιστής του Manchester by the Sea αναγνώριζε με όση ταπεινότητα του επιτρέπει η επιμελώς ατημέλητη εικόνα του το χρέος του σε κάποιον σαν τον Ντένζελ Ουάσινγκτον, η κάμερα ζούμαρε στον επιφανή συνάδελφό του και συνέλαβε μια έκφραση βαθιάς περιφρόνησης ή/και συγκαλυμμένης απέχθειας.
7

Το μπάχαλο με τον λάθος φάκελο (ή οτιδήποτε κουλό, γεροπαραλυμένο, σκιώδες και συνωμοτικό παίχτηκε τελικά) που συνέβη στον απροσδόκητο έξτρα χρόνο της φετινής τελετής των Όσκαρ επισκίασε διάφορες άλλες αμήχανες, αλλά πλούσιες σε παραδοξότητα και σημειολογία στιγμές της μεγάλης (σε διάρκεια) βραδιάς. Κακά τα ψέματα, εδώ και πολλά χρόνια το κοινό παρακολουθεί (νυσταγμένο, συνήθως ακόμα και σε κοντινές στο Λος Άντζελες χρονικές ζώνες) αυτό το μη αναστρέψιμα παλιομοδίτικο πανηγύρι ματαιοδοξίας, είτε από συνήθεια μιας άλλης, πιο αθώας εποχής είτε με τη νοσηρή προσδοκία να πετύχει «ζωντανά» κάποιο περιστατικό που εκθέτει το όλο χολιγουντιανό σύστημα ή απλώς κάποια πολιτικής φύσεως δήλωση που αναστατώνει τη ροή του προγράμματος πριν εμφανιστεί την επόμενη μέρα σε εκατοντάδες χιλιάδες άρθρα, posts και memes στο Διαδίκτυο. Συχνά, δε, πρόκειται ενδεχομένως για κάποια παρεξήγηση: κάποιο μη κολακευτικό πλάνο, μια μη κολακευτική γκριμάτσα, μια ατυχής, αλλά μη κακόβουλη ατάκα που δεν υπάρχει η δυνατότητα να κοπεί από μια ζωντανή μετάδοση. Φέτος, λόγω της περσινής κατακραυγής περί «αμιγώς λευκών Όσκαρ», των υποψηφιοτήτων του Moonlight σε όλα τα σημαντικά βραβεία και του φάσματος Τραμπ να απλώνει τη σκιά του στην εκδήλωση, οι προσδοκίες για ανεξέλεγκτη πολιτικοποίηση του θεσμού ήταν μεγάλες.


Λίγα πράγματα τελικά, κι αυτά προβλέψιμα και μισόκωλα. Προσωπικά, η μόνη σκηνή που μου έκανε εντύπωση και άξιζε ίσως κάποια περαιτέρω ανάλυση ήταν το εναλλαγή πλάνων μεταξύ Κέισι Άφλεκ και Ντένζελ Ουάσινγκτον (επίσης υποψήφιου για το βραβείο Α' ανδρικού ρόλου) κατά την ομιλία του πρώτου με το Όσκαρ στο χέρι. Ενώ ο πρωταγωνιστής του Manchester by the Sea –το οποίο κέρδισε επάξια, αν μπορούμε να χρησιμοποιούμε αυτόν το χαρακτηρισμό για τα Όσκαρ, τα βραβεία πρωτότυπου σεναρίου και Α' Ανδρικού, ενώ θα μπορούσε να έχει πάρει και τα πιο μεγάλα ακόμα– αναγνώριζε με όση ταπεινότητα του επιτρέπει η επιμελώς ατημέλητη εικόνα του το χρέος του σε κάποιον σαν τον Ντένζελ Ουάσινγκτον, η κάμερα ζούμαρε στον επιφανή συνάδελφό του και συνέλαβε μια έκφραση βαθιάς περιφρόνησης ή/και συγκαλυμμένης απέχθειας. Έψαξα την επομένη σε έγκυρα και μη μέσα για να βρω κάποιο σχετικό σχόλιο και τελικά μόνο ο Hilton Als στο «New Yorker» δήλωνε επίσης πληγωμένος και προβληματισμένος από το περιστατικό. Ή μάλλον μόνο αυτός το παραδέχτηκε, αφού είναι μαύρος, οπότε ενδεχομένως δεν φοβήθηκε μην μπλέξει σε κάποιον κυκεώνα ατέρμονης φυλετικής/πολιτικής αντιπαράθεσης: «Εκείνη τη στιγμή, μια σιωπηλή οργή επιστρατεύτηκε για να βάλει στη θέση της την προνομιακή, υποτίθεται, μεταχείριση που απολαμβάνει η (νεαρότερη) "λευκότητα". (Στο πίσω μέρος του μυαλού μου άκουγα τη μάνα μου να κρίνει τα μαλλιά, τα μούσια και την έλλειψη φινέτσας του Άφλεκ). Όταν η κάμερα επέστρεψε στον Άφλεκ, εκείνος έμοιαζε σαστισμένος και πληγωμένος από την αντίδραση του Ουάσινγκτον. Ας πρόσεχε. Αυτό είναι το Χόλιγουντ, μια κοινότητα που συχνά ορίζεται από μικροπρέπεια και οργή σχετικά με το ποιος πήρε τι και γιατί δεν το πήρα εγώ».


Εικασίες κάνουμε εννοείται, αλλά μπορεί και να σκέφτηκε ο Ντένζελ κάτι στο πλαίσιο του «κοίτα το τσογλάνι, πήρε το Όσκαρ, τη στιγμή που εκκρεμούν κατηγορίες εναντίον του για σεξουαλική παρενόχληση, ενώ τον "δικό μου" τον Νέιτ Πάρκερ τον σταυρώσανε για κάτι που είχε κάνει στο κολέγιο». Ο Νέιτ Πάρκερ είναι ο δημιουργός της Γέννησης ενός έθνους που, αντίθετα από την κλασική (και ρατσιστική) ταινία του Γκρίφιθ με το ίδιο όνομα, παρουσιάζει μία από τις μεγαλύτερες εξεγέρσεις σκλάβων, και λίγους μόνο μήνες πριν θεωρούνταν ένα από τα φαβορί των φετινών Όσκαρ. Τότε μαθεύτηκε ότι είχε κατηγορηθεί (μαζί με τον κολλητό του και συν-σεναριογράφο της ταινίας) για βιασμό προ εικοσαετίας. Έκτοτε, η ταινία (που είχε πάρει διθυραμβικές κριτικές πριν από την αποκάλυψη της υπόθεσης βιασμού) κυριολεκτικά θάφτηκε, μαζί με την καριέρα των δημιουργών της. Άλλο βιασμός όμως κι άλλο καταγγελίες για σκληρό (και σίγουρα λιωμένο) πέσιμο, σαν αυτές που δέχτηκε ο Άφλεκ από δύο συνεργάτιδές του (η υπόθεση τελικά συμβιβάστηκε εκτός δικαστηρίου) στα γυρίσματα της ταινίας I 'm not here με τον Χοακίν Φίνιξ. Όλη εκείνη η ταινία, άλλωστε, ήταν μια καμένη (και αριστουργηματική, κατά την άποψή μου) παρενόχληση στις κλισέ ευαισθησίες του κοινού.


Τέλος καλό, όλα καλά. Το Moonlight πήρε τελικά το μεγάλο βραβείο, δικαιώνοντας τις ευαισθησίες και τον προοδευτισμό όσων πίστεψαν ότι αυτό έπρεπε να το πάρει επειδή ήταν η πιο «ορθή» πολιτικά ταινία (και μαύροι και γκέι ήρωες). Το Moonlight είναι εξαιρετική ταινία και πολύ ορθώς κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, όχι λόγω ατζέντας αλλά επειδή έφερε ξανά στο προσκήνιο τις απεριόριστες δυνατότητες ενός indie δράματος χαμηλού προϋπολογισμού και υψηλού ταλέντου σαν τα εκατοντάδες που βγαίνουν κάθε χρόνο και δεν περνάνε ούτε έξω από την πόρτα της Ακαδημίας.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Shortcut
7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ