Ο Ροβινσών στη Μύκονο: Όταν ο A.A. Gill βρέθηκε για ανταπόκριση στο ελληνικό νησί. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter

Ο Ροβινσών στη Μύκονο: Όταν ο A.A. Gill βρέθηκε για ανταπόκριση στο ελληνικό νησί. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

2

Άντε κι ένα τελευταίο (ελπίζουμε) ξόδι αυτήν τη χρονιά σε σημαντικό δημιουργό και διαχρονικό παράγοντα έμπνευσης αυτής εδώ της στήλης. Πάει, λοιπόν, στα 62 του, λίγο καιρό αφότου ανακοίνωσε το «μη αναστρέψιμο» από τη σελίδα της κριτικής του στους «Sunday Times», και ο επιφανής συνάδελφος A.A. Gill: κριτικός, αρθρογράφος, περιηγητής, σαρδόνιος προβοκάτορας, μποέμ καλοπερασάκιας, σπουδαία πένα, οξύτατο πνεύμα, αξιοθαύμαστη γκάμα, υπόδειγμα υβριδικού «lifestyle» λόγου υψηλής καλλιέργειας και κοφτερής αντίληψης. Ανάποδος άνθρωπος, σταμάτησε να πίνει στα 30 (το Α.Α. είναι «φόρος τιμής» στους Alcoholic Anonymous, Adrian ήταν το μικρό του όνομα) και άρχισε να γράφει («επαγγελματικά») κοντά στα 40. Να υπαγορεύει για την ακρίβεια, αφού ήταν δυσλεκτικός. Άργησε, αλλά δεν είχε σημασία. Το είχε φουλ, είτε έγραφε για εστιατόρια, είτε για τηλεόραση, είτε για ταξίδια, είτε για αρχιτεκτονική, είτε για τις σκιές της σύγχρονης Ιστορίας, είτε όταν πέταγε, χαμογελώντας, δολώματα για να τσιμπήσουν οι πιο στεγνοί και άκαμπτοι παραστάτες της πολιτικής ορθότητας.


Θυμήθηκα κι εκείνο που είχε γράψει για τη Μύκονο το 2002, πάνω στην ακμή της «επίπλαστης ευδαιμονίας», όταν είχε έρθει για ανταπόκριση (και high-end ξεσάλωμα) μαζί με τον Τζέρεμι Κλάρκσον (αν το παρακάτω απόσπασμα σας φανεί ομοφοβικό, δικαίωμά σας εννοείται, αλλά ίσως δεν έχετε περάσει ποτέ μια βόλτα από τα μαρμαρένια αλώνια του Super Paradise): «... Ξέρετε ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σ' έναν ετεροφυλόφιλο άντρα στην παραλία και σ' έναν ομοφυλόφιλο άντρα στην παραλία; Εκτός από το γυμνασμένο σώμα και την ολική αποτρίχωση, προφανώς. Ένας στρέιτ τύπος βαδίζει προς το νερό και κοιτάζει τον ορίζοντα. Ένας γκέι άντρας κοιτάζει προς την παραλία. Όλα είναι για τη βιτρίνα. Ένα διαρκές σκανάρισμα συντελείται εδώ. Όλοι κοιτάζονται και αναμετριούνται. Όπου κι αν στρέψεις το βλέμμα, κλειδώνεις κάποια οπτική επαφή. "Είμαι κάμερα (αν)ασφαλείας". Τα γκέι ραντάρ (gaydar) έχουν μπουκώσει από το μποτιλιάρισμα. Ακόμα κι οι άντρες που αγκαλιάζονται απαλά στον αφρό των κυμάτων κοιτάζουν ο ένας πίσω από τον ώμο του άλλου, στέλνοντας έντονα τηλεπαθητικά μηνύματα. Δεν ακούς φασαρία εδώ. Ούτε γέλια. Μόνο ένα χαμηλό μουρμουρητό. Δεν επικρατεί χαλάρωση, ούτε κατά διάνοια. Δεν μοιάζει με διακοπές. Είναι σαν εκθεσιακό κέντρο γυμνών πωλήσεων. Ανόθευτος ερωτικός καπιταλισμός...».

Ο θάνατος προσδίδει στα πάντα μια μεταφορική προσταγή. Καθημερινά αντικείμενα γίνονται φετίχ, όταν ο εκλιπών δεν τα έχει πια ανάγκη και οι συζητήσεις στο τραπέζι του πρωινού γίνονται μυστηριώδεις και σοφές πίσω από τις σκιές.


Πέρα από τα άρθρα του, μικρής και μεγάλης φόρμας, άξια είναι και τα βιβλία του, ανθολογίες κυρίως, με πιο ξεχωριστό για μένα το To America with love, τεχνικά μια ωδή σ' έναν ιδανικό αμερικανισμό, που συχνά όμως μιλά για την Ευρώπη ή για τον θάνατο (συναντιούνται τακτικά αυτά τα δύο):


«Η Ευρώπη, στο μεγαλύτερο μέρος της, είναι μια μυστικοπαθής ήπειρος που λειτουργεί κατά γενική συναίνεση με όρους αδράνειας και "δεδικασμένου". Οι δογματικοί και οι αντιρρησίες προκαλούν αναταραχή στα λιμνάζοντα νερά όπου πλέουν οι πυκνοκατοικημένες και ιεραρχικές μας κοινότητες... Η Ευρώπη είναι τόπος συντήρησης. Διατηρεί, επιμελείται και προστατεύει τον πολιτισμό της ενάντια στις φθορές και στις σκουριές που θέλουν, υποτίθεται, να του προκαλέσουν άλλες κουλτούρες, ενάντια στη διάβρωση του χρόνου και στη διανοητική κλοπή. Είμαστε μια ήπειρος όπου ο φόβος τού να χάσουμε αυτά που έχουμε είναι πολύ μεγαλύτερος από τη φιλοδοξία να φτιάξουμε κάτι καινούργιο...».

Ο Ροβινσών στη Μύκονο: Όταν ο A.A. Gill βρέθηκε για ανταπόκριση στο ελληνικό νησί. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
O A.A. Gill σε νεαρή ηλικία


«Ο θάνατος προσδίδει στα πάντα μια μεταφορική προσταγή. Καθημερινά αντικείμενα γίνονται φετίχ, όταν ο εκλιπών δεν τα έχει πια ανάγκη και οι συζητήσεις στο τραπέζι του πρωινού γίνονται μυστηριώδεις και σοφές πίσω από τις σκιές».


«Η Ιστορία είναι πάντα προσωπική – πολύ περισσότερο για εκείνους που βλέπουν να τη γράφει ο εχθρός τους. Απογυμνώνει τον ηττημένο και τον εκτοπισμένο από κάθε αξιοπρέπεια. Είναι μια προσβολή μετά θάνατον».


«Η Αμερική εφηύρε τον τεχνομορφισμό, τον εμποτισμό λειτουργικών εργαλείων με γνωστικές ιδιότητες. Δεν υπάρχουν άψυχα αντικείμενα, απλώς αναπαύονται».

Από τα ταξιδιωτικά του κείμενα συμπεραίνει κανείς μια αδυναμία στην Αφρική, την οποία δικαιολογούσε ως εξής: «Το νόημα της Αφρικής ή το πιάνεις ή όχι. Αυτό που με κάνει να επιστρέφω ξανά, χρόνο με τον χρόνο, είναι το ότι η εμπειρία μοιάζει σαν να βλέπεις τον κόσμο με το καπάκι σηκωμένο». Ο A.A. Gill μπορεί να μπήκε μεγάλος στην πιάτσα των γραφιάδων, ένιωθε όμως βαθιά τη σημασία της ελεύθερης και καλοστημένης έκφρασης, ακόμα και στα πιο «ευτελή» και «επιφανειακά» υπο-είδη του δημοσιογραφικού λόγου: «Η ελευθερία του λόγου είναι αυτό πάνω στο οποίο ισορροπούν όλες οι άλλες ανθρώπινες ελευθερίες. Αυτό μπορεί να ακούγεται ως ανείπωτη αλαζονεία, όταν πρόκειται για κριτικές εστιατορίων και στήλες κουτσομπολιού. Δεν είναι όμως αυτό το θέμα. Η δημοσιογραφία δεν είναι ατομικό σπορ, όπως τα βιβλία ή τα θεατρικά έργα. Είναι ομαδική προσπάθεια. Η δύναμη του Τύπου είναι αθροιστική. Εμπεριέχει πάντα μια συνειδητή ανθρώπινη δυναμική...».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ