Η ανεπιθύμητη συγγνώμη

Η ανεπιθύμητη συγγνώμη Facebook Twitter
Σχεδόν άγνωστο είδος η συγγνώμη που δεν ψάχνει δικαιολογίες, δηλαδή αυτή που έχει μέσα της κάτι από λύπη και αιδώ. Η γνήσια συγγνώμη.
2

Μια συνηθισμένη δικαιολογία όσων δεν μπορούν να πουν απλώς «συγγνώμη» είναι πως πρόκειται για μηχανισμό συγκάλυψης ή για υποκριτική στιγμή αυτοκριτικής. Η συγγνώμη τούς φαίνεται λίγη, ύποπτη ή ψεύτικη. Προτιμούν, λοιπόν, να επιμείνουν σε μια άλλη εκδοχή, για παράδειγμα στο ότι «δεν εννοούσαν» αυτό που κατάλαβαν (όλοι σχεδόν) οι άλλοι. Οι εχθροί μας ερμήνευσαν λάθος την άποψή μας και επομένως δεν μπορούμε να απολογούμαστε στους καχύποπτους ή στους κακοήθεις. Με άλλα λόγια, δεν ζητάμε συγγνώμη γι' αυτό που είπαμε και σπεύδουμε στις κακές ερμηνείες και στη διαστρέβλωση των απόψεών μας.


Δεν αναφέρομαι μόνο στο πολυσυζητημένο θέμα των ημερών με το σχόλιο στην «Athens Voice». Μιλώ για το πώς σε αυτή την κοινωνία των αφόρητων πολιτικών εγωισμών και της οπαδικής στρεψοδικίας η ίδια η συγγνώμη έχει γίνει τόσο δύσκολο και ανεπιθύμητο πράγμα. Ενώ, από μια άποψη, θα έπρεπε να αποτελεί κομμάτι της δημοκρατικής μας αυτοσυνείδησης, όπως και του στοιχειώδους επαγγελματισμού, είναι βαθιά ανεπιθύμητη. Και στη δημοσιογραφία αλλά και στη γενικότερη πολιτική και πνευματική ζωή. Σχεδόν άγνωστο είδος η συγγνώμη που δεν ψάχνει δικαιολογίες, δηλαδή αυτή που έχει μέσα της κάτι από λύπη και αιδώ. Η γνήσια συγγνώμη. Γιατί άραγε; Ίσως επειδή σκεφτόμαστε πάντα πως δείχνει υποχώρηση σε κάποια πίεση, σε κάποιο κύμα επικρίσεων που μας ασκείται από έξω, από τους αντιπάλους μας.

Όταν ζητάς συγγνώμη δεν σπεύδεις να περάσεις αμέσως σε αντεπίθεση ή να υπερασπιστείς το δίκιο σου. Ή είχες δίκιο και σε παρεξήγησαν ή ήσουν απαράδεκτος και το αναγνωρίζεις με ευθύτητα. Τα υπόλοιπα είναι ανώφελες υπεκφυγές, αμηχανία ή κακή πολιτική.

Η συγγνώμη της αυτοκριτικής, όμως, η μοναδική δηλαδή που έχει σημασία, είναι λιτή. Δεν μπορεί να συνοδεύεται από ουρές, δεύτερες αφηγήσεις, αμυντικο-επιθετικά συστήματα που την αναιρούν. Είναι το αντίθετο της εξυπνακίστικης αποψούλας και της ψευδο-ασέβειας που περιέχουν τα εμφανώς στρατευμένα σχόλια. Η πραγματική ελευθερία, εν τέλει, βρίσκεται στη συγγνώμη: όχι στο να επιμένει κανείς πάντα και με κάθε ευκαιρία στην άποψή του αλλά στο να αναγνωρίζει το λάθος και να αναλαμβάνει την ευθύνη του, ακόμα και αν ξέρει πως μέσα στον «πόλεμο» και στη διάθεση για εξόφληση διαφόρων λογαριασμών οι άλλοι θέλουν φυσικά να τον κατασπαράξουν.

Η αλήθεια είναι ότι αυτό το είδος συγγνώμης δεν βρίσκεται συχνά ούτε στις πάντα άμεμπτες αριστερές καρδιές ούτε σε κάτι εξυπνάκηδες φιλελεύθερους που νομίζουν πως φιλελεύθερο είναι απλώς να χτυπάς τον ΣΥΡΙΖΑ. Η κουλτούρα της αυτοκριτικής είναι ένα σπάνιο πτηνό που δεν εμφανίζεται στη χώρα, παρά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις. Έχω την εντύπωση, μάλιστα, πως αυτή η έλλειψη δεν είναι θέμα ατομικής αδυναμίας και «εθνικού χαρακτήρα»: έχει να κάνει περισσότερο με την ανασφάλεια και την ανάγκη οχύρωσης σε στρατόπεδα γνώμης που σε αυτούς τους καιρούς των αναστατώσεων πιστεύει κανείς πως μπορεί να τον προστατέψουν και να τον περιθάλψουν. Σε περιόδους έντονης πόλωσης η ομολογία του σοβαρού λάθους «κοστίζει». Όταν όλη η δημόσια σφαίρα βράζει από εκδηλωμένες ή βουβές επιθέσεις, οι συγγνώμες φαντάζουν παράκαιρες και αυτοϋπονομευτικές.


Έχουμε, λοιπόν, πολλά ζητήματα να λύσουμε όταν κατακαθίσει ο κουρνιαχτός και αρχίσει η νέα πολιτική φάση. Εκτός από το τι σημαίνει πρόοδος και συντήρηση και όλα τα άλλα μεγαλειώδη της πολιτικής, πρέπει να ξαναδούμε τον εξυπνακισμό, τη συναισθηματική αφασία, τους πολιτικούς πρωτογονισμούς (που θάλλουν σε όλες τις οικογένειες της πολιτικής) ή το σύνδρομο του δικαιωμένου-από-τις εξελίξεις κ.λπ. Να ξαναδούμε αυτοκριτικά όσα αναπαράγουν τη βαναυσότητα, την επιπολαιότητα και την καθαρή βλακεία στη δημόσια σφαίρα. Να μειώσουμε το βάρος της ανοησίας, ελέγχοντας δύο φορές αυτό που εκστομίζουμε, πιστεύοντας συχνά πως όλα λέγονται και όλα επιτρέπονται στον αχταρμά.


Μέχρι τότε, ας συνηθίσουμε απλώς στην ιδέα πως όταν ζητάς συγγνώμη δεν σπεύδεις να περάσεις αμέσως σε αντεπίθεση ή να υπερασπιστείς το δίκιο σου. Ή είχες δίκιο και σε παρεξήγησαν ή ήσουν απαράδεκτος και το αναγνωρίζεις με ευθύτητα. Τα υπόλοιπα είναι ανώφελες υπεκφυγές, αμηχανία ή κακή πολιτική.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Στήλες
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ