Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Universal Silence

Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt

0

Ο Γερμανός εικαστικός (ζωγράφος, γλύπτης και φωτογράφος) με ελληνική καταγωγή από την πλευρά της μητέρας του Manuel Osterholt έχει μεγάλη αγάπη για την Ελλάδα. Πολυάσχολος και πολυτάλαντος, είναι ένας καλλιτέχνης με προϊστορία στη ζωγραφική του δρόμου και πολύ ιδιαίτερο και αναγνωρίσιμο σχέδιο, με έντονα στοιχεία από τη βυζαντινή ζωγραφική και την ελληνική μυθολογία. 

«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Χαϊδελβέργη, μια πανεπιστημιούπολη στα νότια της Γερμανίας, σε έναν δρόμο που λέγεται "O λόφος των φιλοσόφων", απέναντι από το περίφημο κάστρο και την παλιά πόλη» λέει. «Αυτό που θυμάμαι έντονα ως παιδί είναι τα δάση, τον κεραμικό τροχό της μάνας μου, το μαγαζί με τα ξύλινα του πατέρα μου και τον σκοτεινό φωτογραφικό του θάλαμο, τα βιβλία για ξένες κουλτούρες και τη μεγάλη ποικιλία μουσικής. Η καλύτερη ανάμνηση, όμως, από την παιδική μου ηλικία είναι οι ετήσιες καλοκαιρινές διακοπές στον παππού και τη γιαγιά μου στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο.

Το μέρος όπου μεγάλωσα με έκανε αυτό που είμαι σήμερα. Τα δάση όπου περπατούσα και χανόμουν, η μικρή πόλη όπου αναπτύσσεις τον δικό σου κόσμο. Μεγάλωσα μέσα σε υποκουλτούρες, από το skateboarding και τα ντραμς που έπαιζα σε μια hardcore punk μπάντα μέχρι την κουλτούρα του χιπ χοπ. Για μένα και τα δύο είναι, ή ήταν, ένας τρόπος να εκφραστούν τα περιθωριοποιημένα παιδιά που βρήκαν μια δημιουργική DIY διέξοδο, να γίνουν δημιουργοί και όχι απλώς καταναλωτές. Ίσως ο μπαμπάς μου να με βοήθησε να γεφυρώσω το χάσμα ανάμεσα στα φαινομενικά διαφορετικά είδη όταν μου έδωσε το πρώτο μου βινύλιο των Beastie Boys.

Άρχισα να κάνω γκράφιτι το 1989, αλλά μου άρεσαν η τυπογραφία και τα χειρόγραφα γράμματα από πολύ μικρή ηλικία. Η Χαϊδελβέργη ήταν ένα από τα επίκεντρα της κουλτούρας του χιπ-χοπ στη Γερμανία. Υπήρχαν υψηλής τέχνης γκράφιτι σε όλο το μήκος της πόλης, έτσι, όταν τα προσπερνούσα με το τρένο, ενθουσιαζόμουν. Ήταν τυπογραφία, αλλά τεράστια και πολύχρωμη, πολύ δυναμική. Ένας φίλος μου μού έδειξε μερικά βήματα και από τότε κολλήσαμε.


Υποθέτω ότι έγινα καλλιτέχνης επειδή δεν είχα καμία άλλη επιλογή. Με ενδιαφέρουν πάρα πολλά πεδία και η τέχνη είναι το μοναδικό στο οποίο μπορούν να συγχωνευτούν όλα. Η τέχνη σού επιτρέπει να δημιουργείς ερωτήματα. Πάντα ζωγράφιζα για τον εαυτό μου, αλλά πιο σοβαρά άρχισα γύρω στο 2005. Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού μου στο Χονγκ Κονγκ και στο Τόκιο συλλογιζόμουν ερωτήματα που είχα αναπάντητα. Είχα πολύ χρόνο να αφιερώσω και εκεί ανέπτυξα την ερμηνεία μου για το ορθόδοξο στυλ εικονογραφίας.

Η περιέργειά μου να καταλάβω τον κόσμο γενικά και τον κόσμο γύρω μου με ώθησε να ταξιδέψω για να τον δω. Να φάω όπως τρώνε οι άλλοι άνθρωποι, να μιλήσω μαζί τους, να παρατηρήσω τα πάντα.


Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου οι γονείς μου μας έβαζαν σε ένα παλιό Μερσεντές βανάκι και ταξιδεύαμε σε όλη την Ευρώπη. Όλη μου τη ζωή την έχω ζήσει στη Χαϊδελβέργη και στο Βερολίνο, έχω ταξιδέψει όμως πολύ κι έχω μείνει σε πολλά μέρη για περισσότερο από έναν μήνα ‒ τα περισσότερα τα έχω επισκεφτεί επανειλημμένως: το Μπουένος Άιρες –επειδή η σύζυγός μου έχει γεννηθεί εκεί‒, το Σάο Πάολο, το Γιοχάνεσμπουργκ, τη Νέα Υόρκη, το Durban, το Λος Άντζελες, το Shenzhen, το Chongqing, την Guangzhou... Η περιέργειά μου να καταλάβω τον κόσμο γενικά και τον κόσμο γύρω μου με ώθησε να ταξιδέψω για να τον δω. Να φάω όπως τρώνε οι άλλοι άνθρωποι, να μιλήσω μαζί τους, να παρατηρήσω τα πάντα.

Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Υποθέτω ότι έγινα καλλιτέχνης επειδή δεν είχα καμία άλλη επιλογή. Με ενδιαφέρουν πάρα πολλά πεδία και η τέχνη είναι το μοναδικό στο οποίο μπορούν να συγχωνευτούν όλα. Φωτο: Rankin


Πάντα τράβαγα φωτογραφίες, ίσως από τα μέσα της δεκαετίας του '90, αλλά με τη φωτογραφία ασχολήθηκα πιο σοβαρά από τα μέσα των '00s. Από τότε επικεντρώνομαι σε περίεργα σκηνικά του δρόμου, κυρίως σε ανθρώπους, ακίνητα στιγμιότυπα. Το να βγάζεις φωτογραφίες είναι κάτι πολύ κοντινό στη ζωγραφική, αλλά είναι και το ακριβώς αντίθετο. Σχετίζεται με τη σύνθεση, το περιεχόμενο, το χρώμα, το φως και το σκοτάδι. Είναι δημιουργία εικόνων. Είναι όμως και το αντίθετο, επειδή δεν υπάρχει το στούντιο και έρχεσαι αντιμέτωπος με τα θέματά σου, καθώς προσπαθείς να περνάς απαρατήρητος, να μην καταστρέψεις τη στιγμή. Στη ζωγραφική έχεις χρόνο, στο στιγμιότυπο του δρόμου δεν έχεις καθόλου. Είναι πιο κοντά στο γκράφιτι, που το φτιάχνεις γρήγορα γιατί δεν πρέπει να σε πάρουν χαμπάρι. Η φωτογραφική μου έσπασε όταν ήμουν πάνω στην Ακρόπολη και πρέπει να πάρω καινούργια μέχρι το επόμενο ταξίδι μου.


Στην Αθήνα ήρθα κάμποσες φορές με τους γονείς μου ως παιδί. Βασικά, εκεί προσγειωνόμασταν όταν επισκεπτόμασταν την οικογένειά μου στον Πύργο Ηλείας. Όσο μεγαλώνω τόσο πιο πολύ αισθάνομαι να με τραβάει η Αθήνα. Θα ήθελα να έρθω να μείνω για πιο μεγάλες χρονικές περιόδους. Τα τελευταία χρόνια αισθάνομαι έντονη την επιθυμία να ξανασυνδεθώ με την ελληνική κληρονομιά μου και παράδοση, παρότι έχω χάσει κάπως την επαφή μαζί τους. Στη Γερμανία δεν είχα ελληνική κοινότητα γύρω μου, εκτός από τη μάνα μου και τις θείες μου. Για μένα την Αθήνα την κάνουν μοναδική η πολιτιστική κληρονομιά, η Ιστορία, η μυθολογία και τα φαγητά φυσικά, αλλά και η ακμάζουσα σύγχρονη κουλτούρα. Είμαι πολύ ενθουσιασμένος με το πόσο πολλοί καλλιτέχνες δουλεύουν στην Αθήνα και υπάρχουν ακόμη πάρα πολλοί που θέλω να ανακαλύψω.

Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Δουλεύω με σύμβολα που με εκφράζουν. Είναι τα τουβλάκια για τους πίνακές μου, σχεδόν σαν ένα αλφάβητο που χρησιμοποιώ για να γράψω ποίηση.


Δουλεύω με σύμβολα που με εκφράζουν. Είναι τα τουβλάκια για τους πίνακές μου, σχεδόν σαν ένα αλφάβητο που χρησιμοποιώ για να γράψω ποίηση. Τα σύμβολα και οι κώδικες μας βοηθούν να διαβάζουμε και κατανοούμε τον κόσμο. Από πολύ μικρή ηλικία μου διάβαζαν ή διάβαζα μόνος μου μύθους ‒ αυτές οι ιστορίες περιέχουν επίσης σύμβολα που μπορούν να μας εξηγήσουν την περιπλοκότητα του κόσμου γύρω μας, είναι χιλιάδων χρόνων και ακόμη και σήμερα μας αφορούν. Στο βιβλίο του Ο ήρωας με τα χίλια πρόσωπα ο Joseph Campbell, που εξερευνά τους διαφορετικούς μύθους που υπάρχουν παντού στον κόσμο, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το περιεχόμενο σε πολλές περιπτώσεις είναι απολύτως όμοιο, ο μύθος της δημιουργίας, οι περιπτώσεις ανδρείας κ.λπ., παρότι δημιουργούνταν από ανθρώπους που τους χώριζαν χιλιάδες χιλιόμετρα.

Όταν επισκέπτεσαι την Ελλάδα δεν μπορείς να παραβλέψεις την πλούσια καλλιτεχνική κληρονομιά της. Πάντα υπήρχαν μικρές εικόνες στα σπίτια. Στο μικρό χωριό όπου μεγάλωσε η μάνα μου υπάρχει μια μικρή εκκλησία πάνω σε λόφο, με τοιχογραφίες που πάντα λάτρευα. Υπήρχε και μια σχολή αγιογραφίας εκεί κοντά. Και επειδή τα βασικά μου ερωτήματα περιστρέφονται γύρω από την ανθρώπινη φύση, η εικονογραφία ήταν για μένα ένας όμορφος τρόπος να εκφράσω τα υπαρξιακά μου ζητήματα και τις προσωπικές μου σκέψεις.

Αυτήν τη στιγμή σχεδιάζω και ζωγραφίζω πολύ και προσπαθώ να ολοκληρώσω και να προωθήσω μερικά πρότζεκτ που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια. Εδώ και ενάμιση χρόνο είμαι καλλιτεχνικός σύμβουλος και διευθυντής στο παράρτημα της γκαλερί HVW8 στο Βερολίνο. Με τη "μαμά" γκαλερί στο Λος Άντζελες και την ομάδα μας στο Βερολίνο δημιουργούμε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης και events στο κέντρο της πόλης, προετοιμάζοντας το Artweek Berlin που ξεκινάει και η πόλη είναι γεμάτη ανθρώπους που αγαπάνε την τέχνη».

Instagram: @superblast (Painting), @manuelosterholt (Photography)

Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Manuel Osterholt, The Drops in the Dark Seem Always Louder
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Manuel Osterholt, Hand It Back to Nature
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Manuel Osterholt, ...And Other Lies
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Manuel Osterholt, The Trees Carry the Wind Into the Forest
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Shenzhen, China, 2019
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Shenzhen, China, 2019
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Drawing, 2019
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Στον Πύργο Ηλείας το 2019
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Η φωτογραφική μου έσπασε όταν ήμουν πάνω στην Ακρόπολη και πρέπει να πάρω καινούργια μέχρι το επόμενο ταξίδι μου. Φωτο: Θεόδωρος Μανωλόπουλος
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt Facebook Twitter
Shenzhen, China, 2019

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ