Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 
2020-12-29T16:45
Radio Plays - Ανθρώπινη συμπύκνωση
00:00/00:00
ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΔΩ
Radio Plays - Ανθρώπινη συμπύκνωση
2020-12-29T16:45
Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου παρουσιάζει, στο πλαίσιο του Radio Plays, το έργο της Αμάντας Μιχαλοπούλου «Ανθρώπινη συμπύκνωση», σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή. Πρεμιέρα στα podcasts του LIFO.gr.
Αν σας αρέσουν τα podcasts της Lifo, τότε μπορείτε να κατεβάζετε δωρεάν και να τα ακούτε όποτε θέλετε, ακόμη και εκτός δικτύου, μέσω της Apple , του Spotify ή της Google.

Ήχοι και γωνιές του κέντρου της πόλης, ατμόσφαιρα εφημερίδας, διάλογοι που ακούγονται σε δημοσιογραφικά γραφεία, άγχος, ανταγωνισμός, πρωτιές, διαπλοκή και προσωπικά βιώματα. Με φόντο την Αθήνα του 2008, όταν η κοινωνία, ζαλισμένη, οδηγούνταν, χωρίς να το καταλαβαίνει, σε μια κρίση με ανεξέλεγκτες μελλοντικές προεκτάσεις, μια εξαιρετικά δυναμική γυναίκα, η Δώρα, επικεφαλής σε ένα από τα πιο ζόρικα και απαιτητικά πόστα, στο Αστυνομικό Τμήμα Ομονοίας, ερευνά τη δολοφονία του διαπλεκόμενου εκδότη και διευθυντή μιας εφημερίδας.

Οικείοι οι διάδρομοι και η ατμόσφαιρα της εφημερίδας για την Αμάντα Μιχαλόπουλου που έγραψε την Ανθρώπινη Συμπύκνωση και σήμερα ετοιμάζεται να την ακούσει στα Radio Plays, σκηνοθετημένη από τον Γιώργο Κουτλή, με την Κόρα Καρβούνη να φορά την αστυνομική στολή της αγαπημένης της, αποφασιστικής ηρωίδας.

«Έγραψα το διήγημα το 2008, στις αρχές της κρίσης, σε μια περίοδο έντονου κοινωνικού αναβρασμού, νεοπλουτισμού και κοινωνικών αντιθέσεων, που όλοι είχαμε την εντύπωση ότι έρχονται δυσάρεστες καταστάσεις (το βλέπαμε ήδη από τις πρώτες απολύσεις), αλλά τα νερά ήταν ακόμα αχαρτογράφητα. Αποτύπωσα σε ένα αστυνομικό διήγημα όσα με απασχολούσαν εκείνο το διάστημα, διότι θεωρώ πως σε ό,τι ζήσαμε υπήρχε αστυνομική πλοκή, μάχη του καλού με το κακό, αλλά και ο φόβος μιας επικείμενης εγκληματικής ενέργειας, καθώς όλοι ξέρουμε πως η οικονομική ανέχεια και η πόλωση συχνά οδηγούν στη βία. Όσο για το δημοσιογραφικό περιβάλλον, πάντα διαλέγω πλαίσιο που γνωρίζω καλά, όπως αυτό μιας εφημερίδας, που μου είναι εξαιρετικά οικείο, από τα πολλά χρόνια που εργαζόμουν στην "Kαθημερινή"» λέει η Αμάντα Μιχαλοπούλου.

Στα βαθιά, λοιπόν, βουτά και ο Γιώργος Κουτλής, ένας από τους πιο ταλαντούχους νέους σκηνοθέτες μας, αναλαμβάνοντας να σκηνοθετήσει τη σκοτεινή ιστορία. «Δεν μου είχε περάσει ποτέ από το μυαλό να ασχοληθώ με κάτι τέτοιο. Με ιντριγκάρει όμως τρομερά η ραδιοφωνική σκηνοθεσία, γιατί αγωνίζομαι να βρω τρόπους να την κάνω καλά, γιατί νιώθω ότι με εξελίσσει, μου μαθαίνει πράγματα, με αναγκάζει να βρω λύσεις οι οποίες δεν έχουν σχέση με τα εργαλεία που μας έμαθαν οι σπουδές. Μπορεί το lockdown, ο χειμώνας, η αστυνομική ατμόσφαιρα και η σπιτική θαλπωρή να βοηθήσουν στη μετατροπή αυτής της προσπάθειας σε πρωτόγνωρη εμπειρία για τον ακροατή, ωστόσο νομίζω πως, πέρα από τις ανάγκες που γέννησε η πανδημία, έχουμε χρέος να επανεφεύρουμε αυτό το είδος και να το βοηθήσουμε να βρει τον χώρο του υπό οποιαδήποτε συνθήκη».

Ο Σταύρος Παναγιωτόπουλος βρέθηκε νεκρός στο γραφείο του την ώρα του πρωινού καφέ και ο δολοφόνος άφησε το πτώμα με γυρισμένη την πλάτη να κοιτάζει το χιόνι που πέφτει από το παράθυρο. Η ελκυστική και έμπειρη αστυνόμος που αναλαμβάνει να διαλευκάνει την υπόθεση τυχαίνει να έχει μεγαλώσει μέσα στην εφημερίδα, ως κόρη ενός παλαίμαχου, απολυμένου από τον νεκρό, αστυνομικού συντάκτη.

Μέσα από το διεισδυτικό της βλέμμα παρακολουθούμε το γαϊτανάκι των σχέσεων εξουσίας γύρω από την καρέκλα του διευθυντή, τα προσωπικά συμφέροντα, τις μυστικές συμμαχίες, τον αναβρασμό φιλοδοξιών και ματαιώσεων στο υπέδαφος του εργασιακού περιβάλλοντος. Όμως, απ' όλους όσοι αδικήθηκαν από τον Παναγιωτόπουλο, ποιος τόλμησε να τον σκοτώσει;

«Ήθελα να έχω σε αυτό το δύσκολο πόστο και επικεφαλής της έρευνας μια γυναίκα, τη Δώρα, για την οποία εκείνη τη χρονιά έγραψα συνολικά τρεις αστυνομικές ιστορίες» θυμάται η συγγραφέας του έργου. «Μου αρέσει που είναι περίεργη, έξυπνη, μεσήλιξ, λεσβία και ζει με τον πατέρα της, ο οποίος έχει Αλτσχάιμερ. Είναι συγχρόνως πολύ διεκδικητική και πολύ ερωτική και, επειδή ο πατέρας της δούλευε σε αυτή την εφημερίδα, γυρνά και η ίδια, μέσα από την έρευνα, στους διαδρόμους της παιδικής της ηλικίας. Το πρότυπο που κυριαρχεί στην αστυνομική λογοτεχνία είναι του άντρα αστυνομικού-ντετέκτιβ. Υπάρχει η θεώρηση ότι οι άντρες λύνουν το μυστήριο. Εμένα η αντιστροφή του μοντέλου με ενδιέφερε περισσότερο. Οι γυναίκες, ως προσωπικότητες αλλά και εκείνες που θαυμάζω μέσα από σειρές του είδους, όπως η αγαπημένη μου Μις Φίσερ (από την αυστραλιανή δραματική τηλεοπτική σειρά "Miss Fisher's Murder Mysteries"), έχουν μια σπάνια πολυπλοκότητα και θεωρώ ότι δεν έχουμε ασχοληθεί μαζί τους όσο πρέπει».

Η προσωπικότητα της Δώρας είναι και για τον σκηνοθέτη κομβική για τη ραδιοφωνική αφήγηση. «Δεν είναι απλώς μια αστυνομικός που λύνει ένα έγκλημα, γιατί μπλέκεται συναισθηματικά και έχει προσωπικές αναμνήσεις από τον χώρο του εγκλήματος και τους χαρακτήρες. Το ψυχογράφημά της, λοιπόν, συμβαδίζει με τη λύση του εγκλήματος. Η ιστορία δεν αναλώνεται απλώς στην ανεύρεση του δολοφόνου αλλά έχει πολύ ενδιαφέρουσες ψυχολογικές προεκτάσεις και μια ανάλυση τρισδιάστατη και θεατρική» εξηγεί ο Γ. Κουτλής.

Τελικά, τι άλλο τον δίδαξε η ραδιοφωνική εμπειρία; «Μπήκα σε μια διαδικασία να παρατηρώ την αφήγηση, χωρίς να εμπλέκεται το οπτικό μου μέσο, σε μια εποχή που περνάμε τόσες ώρες σε μια οθόνη και τα μάτια είναι ο βασικός υποδοχέας για την κατανόηση μιας εμπειρίας. Το να προσπαθείς να ενεργοποιήσεις το αυτί είναι σαν να γυμνάζεις κάτι που έχει να γυμναστεί καιρό. Αυτό ακονίζει τις ικανότητές σου ως καλλιτέχνη και αρχίζεις να δουλεύεις σε πιο λεπτές δραματουργικές περιοχές. Τα Radio Plays προέκυψαν ως ανάγκη λόγω περιορισμών, αλλά έχει τρομερό ενδιαφέρον το ότι ανακαλύπτουμε τρόπους να αγγίξουμε τον ακροατή με νέα μέσα και τρόπους, πείθοντάς τον να επαναλάβει τη μοναδική ακουστική εμπειρία».

— Ματούλα Κουστένη

 

Ο Γιώργος Κουτλής. Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου

 

Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου - Radio Plays

Ανθρώπινη συμπύκνωση

Της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής

Με τους: Κόρα Καρβούνη, Ελένη Κουτσιούμπα, Βασίλη Μαγουλιώτη, Άλκη Παναγιωτίδη, Θανάση Παπαγεωργίου, Αλέξανδρο Σιάτρα, Κωνσταντία Τάκαλου

Μουσική σύνθεση: Αλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης

Παίζουν οι μουσικοί: Δημήτρης Βερδίνογλου (πιάνο), Ανδρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα), Πέτρος Κλαμπάνης (μπάσο), Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο)

Πρεμιέρα: Τρίτη 29/12 στο lifo.gr και στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Αθηνών

Podcasts

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Radio Plays - Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας
Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου παρουσιάζει, στο πλαίσιο του Radio Plays, το έργο του Νεοκλή Γαλανόπουλου «Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας», σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη. Πρεμιέρα στα podcasts του LIFO.gr.
Radio Plays - Καλωσόρισες στην κόλαση, γλυκιά μου
Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου παρουσιάζει, στο πλαίσιο του Radio Plays, το έργο του Βασίλη Δανέλλη «Καλωσόρισες στην κόλαση, γλυκιά μου», σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Πρεμιέρα στα podcasts του LIFO.gr.
Radio Plays - Ο ξένος
Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου παρουσιάζει, στο πλαίσιο του νέου πρότζεκτ των Radio Plays, το έργο της Αθηνάς Κακούρη «Ο ξένος», σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη. Πρεμιέρα στα podcasts του LIFO.gr.
Radio Plays - Oι κορυδαλλοί της πλατείας Aμερικής
Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου παρουσιάζει, στο πλαίσιο του νέου πρότζεκτ των Radio Plays, το έργο του Φίλιππου Φιλίππου «Oι κορυδαλλοί της πλατείας Aμερικής», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Kαταλειφού. Πρεμιέρα στα podcasts του LIFO.gr.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή