Αντιδράσεις και ενόχληση προκαλούν τα τηλεοπτικά σποτ που διαφημίζουν τη Χρυσή Αυγή και τους υποψηφίους της στις Ευρωεκλογές και τις δημοτικές εκλογές. 

 

Μπορεί ο δήμος Αθηναίων να αποφάσισε φέτος να μην παραχωρήσει περίπτερο στη Χρυσή Αυγή, το Facebook να την μπλόκαρε οριστικά κρίνοντάς την ως ρατσιστικό, ακατάλληλο περιεχόμενο, αλλά στο τηλεοπτικό πανελλήνιο τοπίο τα πράγματα είναι διαφορετικά και η Χρυσή Αυγή εδώ και λίγες μέρες απολαμβάνει κανονικότατα και ανενόχλητη την προβολή που της αναλογεί.

 

Οι περισσότερες εκπομπές έχουν βέβαια θέσει εμπάργκο σε Χρυσαυγίτες στα πάνελ τους, αλλά τα διαφημιστικά διαλείμματα προβάλλουν τα σποτ με βάση όσα προβλέπει ο νόμος.

 

Η σχετική υπουργική απόφαση που δεσμεύει τα κανάλια και ορίζει πώς μοιράζεται ο χρόνος, εκδόθηκε πρόσφατα.

 

Η απόφαση είναι πολύ αναλυτική και ορίζει το χρόνο προβολής υποψηφίων και συνδυασμών, τη κατανομή του χρόνου διαφημιστικών μηνυμάτων, την προβολή και τις εμφανίσεις υποψηφίων για το πώς οι σταθμοί θα καλύψουν τις αυτοδιοικητικές και ευρωβουλευτικές εκλογές.

 

Το χαρακτηριστικό απόσπασμα που αναφέρει και την Χρυσή Αυγή: «Ο χρόνος της περ. α' της παρ. 2, ήτοι ο χρόνος που διατίθεται για τη μετάδοση διαφημιστικών μηνυμάτων των πολιτικών κομμάτων, που είτε εκπροσωπούνται στην παρούσα σύνθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, είτε εξέλεξαν Ευρωβουλευτή στις ευρωεκλογές του Μαΐου 2014, και τα οποία είτε κατέθεσαν αυτοτελώς δήλωση κατάρτισης συνδυασμού για τη συμμετοχή τους στις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου 2019, είτε μετέχουν σε συνασπισμό συνεργαζόμενων κομμάτων και πολιτικών κινήσεων που κατέθεσαν δήλωση κατάρτισης συνδυασμού για τη συμμετοχή του στις ανωτέρω εκλογές, ήτοι των κομμάτων ΣΥΡΙΖΑ, ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ, ΚΙΝ.ΑΛ., ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ, Κ.Κ.Ε, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ, αντιστοιχεί στο 40% του συνολικού χρόνου που αναφέρεται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, ήτοι στο ποσό των 2.400.000 € στην ΕΡΤ Α.Ε. και στους ιδιωτικούς ενημερωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς επίγειας μετάδοσης εθνικής εμβέλειας και στο ποσό των 100.000 € στους φορείς παροχής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών μέσω δορυφόρου, κατ' αναλογία προς τους τελευταίους θεωρημένους από την οικεία Δ.Ο.Υ.\ τιμοκαταλόγους».

 

Τον έλεγχο για τα σποτ και την προβολή των κομμάτων στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο έχει για όλη την Ελλάδα το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Το ΕΣΡ ζητά μεταξύ άλλων να λαμβάνει καθημερινά, από τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, πίνακες στους οποίους καταγράφεται η παρουσία κομμάτων, πολιτικών προσώπων και υποψηφίων για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με στόχο τον έγκαιρο και αποτελεσματικό έλεγχο.

 

Tι σημαίνει όμως για ένα κανάλι η μη τήρηση των παραπάνω κανόνων; Ποιο θα ήταν το κόστος αν ένας σταθμός αποφάσιζε πως δεν θέλει να προβάλλει τους Χρυσαυγίτες και να προωθήσει την παράταξη της ρητορική μίσους και του ρατσισμού; Το ΕΣΡ με το οποίο επικοινωνήσαμε, ξεκαθαρίζει πως όλα τα κανάλια είναι υποχρεωμένα να ακολουθήσουν όσα ορίζει η υπουργική απόφαση. Τονίζει πως ποτέ στο παρελθόν σε εκλογικές αναμετρήσεις δεν υπήρξε κανάλι που να αρνήθηκε την προβολή σποτ της Χρυσής Αυγής ή άλλου κόμματος.

 

Ο Ξενοφών Ροδόλφος Μορώνης, αντιπρόεδρος του ΕΣΡ λέει στο Lifo.gr πως ο μόνος τρόπος για να γίνει δεκτό το αίτημα καναλιού να μην προβάλλει τηλεοπτικό σποτ είναι αν αποδείξει πως αυτό περιέχει βία ή ρατσιστικό περιεχόμενο. Αν υποθετικά ένα κανάλι αρνούνταν να προωθήσει τη Χρυσή Αυγή τότε η παρέμβαση του ΕΣΡ θα ήταν αναπόφευκτη. Το ποιο θα ήταν όμως το τίμημα είναι κάτι που ο κ Μορώνης δεν μπορεί να προσδιορίσει: «από μια απλή σύσταση έως ανάκληση τηλεοπτικής αδείας. Ανάλογα την απόφαση της Ολομέλειας», λέει χαρακτηριστικά.

 

Φυσικά η Χρυσή Αυγή γνωρίζει πολύ καλά τι θα οδηγούσε τα σποτ της εκτός τηλεοπτικού αέρα, οπότε έχει επιλέξει στα λίγα δευτερόλεπτα των βίντεο να «κουκουλώσει» το τρομακτικό της πρόσωπο και όσα πρεσβεύει. Και αυτό σημαίνει πως εδώ και λίγες μέρες παίζει κανονικά στις οθόνες μας.