Ανησυχητική έκθεση: Λειτουργικά αναλφάβητοι πολλοί μαθητές λυκείου

Ανησυχητική έκθεση: Λειτουργικά αναλφάβητοι πολλοί μαθητές λυκείου Facebook Twitter
Φωτογραφία αρχείου EUROKINISSI
7

Λειτουργικά αναλφάβητοι καταλήγουν σε μεγάλο ποσοστό οι μαθητές λυκείου στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από την έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ).

Σύμφωνα με την έκθεση, πολλοί δεκαεξάχρονοι υστερούν σε βασικά μαθήματα του σχολείου τα οποία καλλιεργούν σημαντικές δεξιότητες για την καθημερινή ζωή. Ενδεικτικές είναι οι επιδόσεις των μαθητών της Β' Λυκείου τόσο στα γενικά όσο και στα επαγγελματικά λύκεια, σε μαθήματα όπως η νεοελληνική γλώσσα και τα μαθηματικά. Στα ΓΕΛ, το 7,1% των μαθητών βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση στα Νέα Ελληνικά, το σχολικό έτος 2017-2018, ενώ δραματικά χειρότερη ήταν η κατάσταση στη Φυσική, όπου ο ένας στους δύο μαθητές (48,4%) πήρε κάτω από «10». Στην Άλγεβρα «κόπηκε» το 38,9% και στη Γεωμετρία το 44,2% των μαθητών.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στις επιδόσεις των μαθητών της Β' Τάξης των επαγγελματικών λυκείων όπου ένας στους πέντε μαθητές (20,4%) πήρε κάτω από τη βάση στη Νεοελληνική Γλώσσα. Στα μαθηματικά, το 52,7% είχε επιδόσεις κάτω από τη βάση στην Αλγεβρα και το 51,3% στη Γεωμετρία. Στη Φυσική και στη Χημεία τα ποσοστά είναι μεν μικρότερα, αλλά παραμένουν υψηλά (41% και 40,8%, αντίστοιχα).

Όπως αναφέρει η ΑΔΙΠΠΔΕ, οι μαθητές αυτοί έχουν αυξημένη πιθανότητα να είναι λειτουργικά αναλφάβητοι καθώς «τα προβλήματα που εμφανίζονται στο λύκειο, σε σύγκριση με το δημοτικό σχολείο και το γυμνάσιο, δεν είναι προβλήματα αποκλειστικά του λυκείου, αλλά όλων των βαθμίδων, τα οποία συσσωρευτικά κατέληξαν στο λύκειο».

«Προβληματίζει, βέβαια, το γεγονός ότι οι αντιλήψεις και οι πρακτικές του Δημοτικού και του Γυμνασίου, ίσως λόγω του υποχρεωτικού χαρακτήρα τους, δεν αποτύπωσαν τα αρχόμενα προβλήματα λειτουργικού αναλφαβητισμού και, ενδεχομένως, δεν κινητοποιήθηκαν εγκαίρως», συνεχίζει η ΑΔΙΠΠΔΕ.

«Σε κάθε περίπτωση και σε αυτή τη φάση η εκπαιδευτική πολιτική πρέπει ταυτόχρονα να παρέμβει τόσο προληπτικά, κυρίως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όσο και επανορθωτικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ιδιαίτερης φροντίδας πρέπει να τύχει άμεσα το επαγγελματικό λύκειο».

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος προτείνεται, μεταξύ άλλων, η αναδιαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την αξιολόγηση των μαθητών στις διαφορετικές βαθμίδες, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην αξιολόγηση των μαθητών/-τριών στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και η υποστήριξη των εκπαιδευτικών για την περαιτέρω αξιοποίηση του ψηφιακού ανοικτού εκπαιδευτικού περιεχομένου.

Ελλάδα
7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

6 σχόλια
Προφανώς η κάλυψη της διδακτέας ύλης είναι σε άμεση προτεραιότητα σε σχέση με την ουσιαστική επιμόρφωση των μαθητών, τόσο σε ηθικοπλαστικό, όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
Μεχρι και την δεκαετια 90 οι γονεις σεβοντουσαν τους δασκαλους, εδω και 15 χρονια οι γονεις κανουν μπουλινγκ στους δασκαλους....τι ακριβως περιμενατε να είναι το αποτελεσμα; ¨οταν ο φοβος του παιδικου "τραυματος" υπερτερει της σοβαροτητας του να χειραγωγηθει το παιδι σε ενηλικο, αυτο θα συμβαινει. Μεταξυ βιτσας και μπιμπελο υπάρχει και ενα απειρο επιλογων, το προσπερασαμε. Αληθεια συγκριτικα με τον λειτουργικο αναλφαβητισμο των ΗΠΑ και ΗΒ σε τι επιπεδο είμαστε;Η μπιμπελοποιηση αντι της χειραφετησης των παιδιων φαινεται παντου στην κοινωνια, η εφηβια απο περιοδος ενηλικιωσης εγινε περιοδος χαριτος.....εξ ου και λεμε "ελα μωρε 20 χρονω παιδι είναι".Εκει που η κοινωνια κανει εκπτωσεις, εκει και θα πονεσει.
Για εξηγείστε μας λίγο εσείς οι λειτουργικά αλφαβητικοί στη λάιφο... Τι σημασία έχει να διαβάζεις όταν μπορείς να βγάζεις λεφτά απ'το ινστα? Μια καλή κάμερα, κάνα καλό φίλτρο και τίποτα ταπεινούς ακόλουθους να βρεις κι είσαι κομπλέ. Τι τα στέλνουμε τα παιδάκια να μάθουν γράμματα αφού αυτά που χρειάζεσαι τα μαθαίνεις μπαμ μπαμ σε δύο μήνες. Τζάμπα κουράζονται κι αυτά κι εξάλλου το νόημα είναι να περνάς καλά. Ότι σε χαλάει κόψτο.
Παπαγαλία και κυνήγι του καλού βαθμού με φόβο.Δεν εμπεδώνουν οι μαθητές αυτά που διαβάζουν, πασαλειμμένες γνώσεις που από το ένα αυτί μπαίνουν και από το άλλο βγαίνουν.Προσωπικά θυμάμαι στο σχολείο μου, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο ακόμα και οι λίγοι καθηγητές που ήθελαν πραγματικά να μας μυήσουν στη χαρά της μόρφωσης, στο τέλος τους καταπλάκωνε το όλο κλίμα που υπάηρχε στο σχολείο, ακόμα κι οι ίδιοι οι συνάδελφοί τους φρόντιζαν να τους παραγκωνίζουν και να τους θεωρούν γραφικούς για να μη χαλάνε την ''πιάτσα'', δηλαδή το ότι ο σκοπός τους είναι να περάσει το εξάωρο, οι διδακτικές ώρες να πάνε στα σπίτια τους και game over.Ιδια συμπεριφορά είχαν και τα παιδιά, ένιωθαν το σχολείο μια φυλακή και τη μόρφωση ως καταναγκαστικό έργο.Όταν συνειδητοποιούν οι περισσότεροι πόσο σημαντικό εφόδιο είναι η μόρφωση για τη ζωή αλλά και για την διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους είναι αργά συνήθως κι έχουν περάσει τα χρόνια.