WSJ: Ο μεγαλύτερος φόβος των επενδυτών στην Ελλάδα είναι οι αρχαιολόγοι

WSJ: Ο μεγαλύτερος φόβος των επενδυτών στην Ελλάδα είναι οι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
SOOC/Konstantinos Tsakalidis
10

Η αρχαιολογική υπηρεσία της Ελλάδας κατηγορείται ότι αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο σε ότι αφορά τις επενδύσεις στη χώρα μας, σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal.

Αυτό ανακάλυψε ο Μάικ Αγγελιάδης, ένας Ελληνοαμερικανός επενδυτής ακινήτων, αφού πλειοδότησε σε κρατικό διαγωνισμό το 2014, για μία επένδυση ύψους 400 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη παραθαλάσσιου θερέτρου στο νησί της Ρόδου.

Δύο χρόνια αργότερα και αφού είχε δαπανήσει περίπου 1,5 εκατ. ευρώ, η ελληνική αρχαιολογική υπηρεσία «πάγωσε» το έργο.

Η επιλεγμένη τοποθεσία του Ελληνοαμερικανού επενδυτή βρισκόταν κοντά στα ερείπια ενός φρουρίου που χρονολογείται πάνω από τρεις χιλιετίες, στη μυκηναϊκή εποχή, με την υπηρεσία να εκφράζει την ανησυχία για την ύπαρξη και άλλων ευρημάτων στην περιοχή.

Το κρατικό ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, προσπαθώντας να δώσει λύση στο αδιέξοδο του επενδυτή, δεσμεύτηκε πέρσι να προσλάβει ανεξάρτητους αρχαιολόγους να ελέγξουν την περιοχή, έτσι ώστε να μπορέσουν να συνεχιστούν τα έργα. Όμως από τότε δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος.

«Όλοι με είχαν προειδοποιήσει ότι τα μαλλιά σου θα γκριζάρουν πριν καταφέρεις να χτίσεις οτιδήποτε στην Ελλάδα», ανέφερε ο κ. Αγγελιάδης.

«Αυτό είναι ένα έργο, στο οποίο έχω αφιερώσει τη ζωή και την ψυχή μου» ανέφερε.

Η ελληνική αρχαιολογική υπηρεσία βρίσκεται στη λίστα με τους γραφειοκρατικούς οργανισμούς που φοβούνται περισσότερο οι επενδυτές, σε μία χώρα πασίγνωστη για την γραφειοκρατία της, σύμφωνα με τη WSJ.

Είναι ικανή να δεσμεύσει επενδυτικά σχέδια για χρόνια, ακόμη και με την παραμικρή υποψία ότι κάτω από μία προτεινόμενη επένδυση μπορεί να βρίσκονται αρχαιολογικά ευρήματα.

WSJ: Ο μεγαλύτερος φόβος των επενδυτών στην Ελλάδα είναι οι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
Xαρακτηριστικό το παράδειγμα του μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο ακόμη δεν έχει καταφέρει να ολοκληρωθεί μετά από τρεις δεκαετίας εργασιών, λόγω της ανακάλυψης αρχαιοτήτων.(EUROKINISSI/ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ)

Καθώς η Ελλάδα επιδιώκει να επιστρέψει στην ανάπτυξη μετά από χρόνια ύφεσης, η ανάγκη να προστατεύσει την πολύτιμη κληρονομία της, μερικές φορές έρχεται σε σύγκρουση με την απελπισμένη ανάγκη της για επενδύσεις.

Ο μειωμένος προϋπολογισμός και η υποστελέχωση της αρχαιολογικής υπηρεσίας επιδεινώνουν το πρόβλημα, οδηγώντας σε μεγάλες καθυστερήσεις.

Πολύ συχνά, έργα όπως αυτοκινητόδρομοι, δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης και άλλα δημόσια έργα αναβάλλονται, ανασχεδιάζονται ή ξεπερνούν τον προϋπολογισμό τους, καθώς έρχονται αντιμέτωπα με αρχαιολογικά ευρήματα.

Στο δημοσίευμα αναφέρεται χαρακτηριστικά το παράδειγμα του μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο ακόμη δεν έχει καταφέρει να ολοκληρωθεί μετά από τρεις δεκαετίας εργασιών, λόγω της ανακάλυψης αρχαιοτήτων. Ως αποτέλεσμα, ένας σταθμός χρειάστηκε να επανασχεδιαστεί.

Το πρόβλημα που φέρνουν τέτοιες καθυστερήσεις γίνεται πιο έντονο, καθώς η Ελλάδα αναζητά απεγνωσμένα επενδύσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας της.

Το φθινόπωρο, η αρχαιολογική υπηρεσία βρέθηκε στο επίκεντρο της διαμάχης για την επένδυση ύψους 8 δισ. Ευρώ στο Ελληνικό.

WSJ: Ο μεγαλύτερος φόβος των επενδυτών στην Ελλάδα είναι οι αρχαιολόγοι Facebook Twitter
INTIME NEWS

Το πρώην αεροδρόμιο είναι μέρος του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που η Αθήνα υποσχέθηκε στους δανειστές να ολοκληρώσει.

Η αρχαιολογική υπηρεσία καθυστέρησε τα σχέδια για πάνω από ένα χρόνο - όπου κατόπιν πιέσεων των δανειστών, το ελληνικό κράτος αναγκάστηκε να παρέμβει για να μειώσει την περιοχή που είχε οριοθετήσει η υπηρεσία σε μόλις 5% του χώρου.

Οι Έλληνες είναι υπερήφανοι για την αρχαία κληρονομιά τους και η διατήρησή της είναι κεντρικής σημασίας για την προσέλκυση τουριστών στη χώρα, με τον τουρισμό να αντιστοιχεί στο 10% του ΑΕΠ, επισημαίνει η WSJ.

Μέρος της αδιαλλαξίας της αρχαιολογικής υπηρεσίας, όπως παρατηρούν ορισμένοι, ίσως πηγάζει από τις δεκαετίες του 1980 και 1990, όταν υπήρξαν πολλές περιπτώσεις Ελλήνων που έκρυβαν ή έκλεβαν αρχαιότητες κατά τη διάρκεια κατασκευαστικών εργασιών.

Οι νόμοι αυστηροποιήθηκαν από τότε, ώστε κανένα κατασκευαστικό έργο να μην μπορεί να προχωρήσει, χωρίς την έγκριση της υπηρεσίας αρχαιοτήτων.

Όπως δήλωσε στην WSJ η επικεφαλής της αρχαιολογικής υπηρεσίας, Μαρία Βλαζάκη, όταν η οικονομική κρίση έπληξε την Ελλάδα, οι αρχές ήταν πιθανότερο να δώσουν άκριτα το πράσινο φως για οποιοδήποτε έργο.

«Όλα γίνονταν βιαστικά, χωρίς να ακολουθούνται οι σωστές διαδικασίες, χρησιμοποιώντας την κρίση ως δικαιολογία», ανέφερε.

Άλλες χώρες, όπως το Ισραήλ και η Ιταλία – και οι δύο πλούσιες σε αρχαιολογικά ευρήματα - ακολουθούν διαφορετική προσέγγιση. Στο Ισραήλ, η νομοθεσία προβλέπει διαμοιρασμό του κόστους που αφορά στον χειρισμό των αρχαιοτήτων, μεταξύ του κράτους και του επενδυτή. Επιπλέον, η χώρα διαθέτει περισσότερα κονδύλια για αρχαιολόγους.

«Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι η χώρα έχει χρεοκοπήσει» ανέφερε ο καθηγητής Ελληνικού πολιτισμού του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, Πολ Κάρτλετζ.

Όπως επισημαίνει, στο ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού απασχολούνται 6.500 άτομα, ενώ στο αντίστοιχο Ιταλικό 18.500.

Στην Ιταλία, οι αρμόδιες αρχές έχουν προσπαθήσει να περιορίσουν τις μεγάλες καθυστερήσεις στα κατασκευαστικά έργα, επιτρέποντας την ενσωμάτωση αρχαιοτήτων στις νέες δομές. Όμως, σε περιπτώσεις εξαιρετικά σημαντικών ευρημάτων, οι κατασκευές επηρεάζονται και στην Ιταλία επίσης.

Οι ελληνικές αρχές έχουν επιχειρήσει παρόμοιες συνεργασίες στο παρελθόν. Μετά από συμφωνία με τους κατασκευαστές του μετρό της Αθήνας, πάνω από 50.000 αντικείμενα απομακρύνθηκαν και πολλά από αυτά βρίσκονται προς έκθεση σε έξι από τους σταθμούς.

Ελλάδα
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

5 σχόλια
Δηλαδή να γίνουμε κι εμείς Κίνα που καταστρέφει οτιδήποτε αρχαίο βρεθεί για να μη σταματήσει την ανάπτυξή της; Ε όχι ρε παιδιά. Αν κάτι μας έχει μείνει για το οποίο μπορούμε να υπερηφανευόμαστε είναι η ιστορία μας. Μην το ισοπεδώσουμε και αυτό. Και σε άλλες χώρες γίνεται αυτό. Για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, ο τελευταίος λόγος που δεν έχουμε επενδυτές είναι αυτός. Αφήνουμε στην άκρη την υψηλή φορολόγηση επιχειρήσεων, το ρευστό φορολογικό σύστημα και το χρέος της χώρας κι ας πιάσουμε αυτή τη δικαιολογία για την έλλειψη επενδύσεων. Τη βρήκαμε την αιτία...
Ε τότε, αφού δυσφορούν οι επενδυτές, ας βρούμε έναν τρόπο να την παρακάμψουμε βρε παιδί μου την αρχαιολογική υπηρεσία. Να τα κάνουμε όλα τσιμέντο, ανεξέλεγκτα, χωρίς ενδοιασμούς, ασχέτως αν είναι σημαντικά τα ευρήματα ή όχι, να μην στενοχωριούνται οι άνθρωποι που θέλουν να βοηθήσουν την χώρα μας με τον αλτρουισμό τους. Ας τα κάνουμε όλα ουρανοξύστες, καζίνο, mall, προβλήτες για θαλαμηγούς, κολοσσιαία ξενοδοχειακά συγκροτήματα, ορυχεία και ότι άλλο προαιρείσθε. Τι σημασία έχουν άλλωστε τα αρχαία, τα δάση, οι παραλίες, τα υπόγεια ύδατα, ο φυσικός πλούτος; Τι σημασία έχει που ίσως να γίνει όλη η χώρα μια Βαρκελώνη από την υπερεπισκεψιμότητα των τουριστών με ότι επιβάρυνση αυτή μπορεί να επιφέρει στο περιβάλλον και στις ζωές μας, ειδικά σε αυτούς που δεν εξαρτώνται από τον τουρισμό; Τί σημασία έχει που ίσως να μην μπορούμε πια να χαρούμε τον ίδιο μας τον τόπο, αυτόν που εμείς οι ίδιοι καταδικάσαμε; Που δεν θα μπορούμε πια να πάμε διακοπές εκεί που κάποτε πηγαίναμε, που δεν θα βρίσκουμε μια ήσυχη παραλία να χαλαρώσουμε λιγάκι κάτω από ένα αρμυρίκι χωρίς να ακούμε τα μπίτια απ' τα σκυλομπιτσόμπαρα και τις ορδές που λέγανε και οι Blur παλιά; Τουλάχιστον δεν θα έχουμε άγχος για το μέλλον. Θα έχουμε δουλειές. Και 400 ευρώ τον μήνα στην τσέπη. Γκαραντί. Κάποιοι τυχεροί ίσως και περισσότερα. Και μπράβο μας, που θα 'λεγε και κάποιος άλλος...
"Στην Ιταλία, οι αρμόδιες αρχές έχουν προσπαθήσει να περιορίσουν τις μεγάλες καθυστερήσεις στα κατασκευαστικά έργα, επιτρέποντας την ενσωμάτωση αρχαιοτήτων στις νέες δομές. Όμως, σε περιπτώσεις εξαιρετικά σημαντικών ευρημάτων, οι κατασκευές επηρεάζονται και στην Ιταλία επίσης." Πηγή: www.lifo.grΤο μετρό της Ρώμης δεν ολοκληρώθηκε ποτέ σύμφωνα με τον σχεδιασμό του, ακριβώς εξαιτίας των αρχαίων της πόλης.Για το μετρό της Θεσ/νίκης ξέρουν από το 1912 που απελευθερώθηκε η πόλη από τους Οθωμανούς ότι όλο το κέντρο της πόλης είναι γεμάτο αρχαία. Ας έκανε η εταιρεία που ανέλαβε το έργο σωστές μελέτες, ώστε να έχει προβλέψει τι θα κάνει κάθε φορά που εντοπίζονται αρχαία.Στο Ελληνικό είναι επίσης πασίγνωστη η ύπαρξη αρχαίων. Απλώς ο επενδυτής έχει βάλει λυτούς και δεμένους να μην εφαρμοστεί ο νόμος, μόνο για χάρη του: δηλαδή να μην πληρώσει για την ανασκαφική έρευνα, όπως υποχρεώνει ο νόμος τον τελευταίο βοσκό, στου οποίου τη στάνη θα εντοπιστούν αρχαία.Ένα πολύ βολικό άρθρο για τον κάθε ημιμαθή Ελληνάρα που από τη μια καμαρώνει για την "κληρονομιά" του, αλλά από την άλλη ξελιγώνεται μπροστά στον κάθε δήθεν επενδυτή που του τάζει ανάπτυξη.
Δεν μπορώ να ακούω και να διαβάζω χαζομάρες πια. Είναι γνωστό τοις πασι ότι το όλο αρρωστημένο σκηνικό με τις αρχαιολογικές εργασίες στηρίζεται καθαρά σε αυτό το στρεβλό νόμο που ήθελε να μεταφέρει το βάρος της "κληρονομιάς όλων" στην πλάτη του εκάστοτε άτυχου. Επιπροσθέτως, οι εκτελουμενες εργασίες λαμβάνουν χώρα με ρυθμούς ελληνικού δημοσίου: 6,5 ώρες ανασκαφή ("το μουσείο κλείνει στις 14:30"), επί 5 μέρες την εβδομάδα, ρυθμός εργασίας 2 τσιγάρα - μισή φτυαριά - ρουφηξιά καφέ, απεργία την Τετάρτη, αργία την Παρασκευή, γονική άδεια η αρχαιολόγος Δευτέρα και Τρίτη (δεν επιτρέπεται να κουνηθεί φύλλο στο εργο). Και μετά κάνουν φτερά μέσα σε 6 μήνες 800.000 του έργου, με τελικά ευρήματα μισή σακούλα όστρακα. Άσε, το έργο το έχω δει αρκετές φορές αγαπητό ποντίκι. Κάπως έτσι η αναστήλωση του Παρθενώνα κράτησε όσο και η αρχική του κατασκευή 2.500 χρόνια πριν (και έχει και συνέχεια) και γιναμε ανέκδοτο ανά την υφήλιο, ακριβώς γιαυτό είναι σταματημένο και το έργο του μετρό στην Θεσσαλονίκη, έχει καταστραφεί ένα σωρό επαγγελματικός κόσμος και ταλαιπωρείται αφάνταστα η μισή πόλη, ενώ παράλληλα βγήκε η διευθύντρια αρχαιολόγος και στηριζόμενη στην... επιστημονική-τεχνική της κατάρτιση έκρινε δημοσίως ότι "κακώς γινεται μετρό στην Θεσσαλονίκη - δεν το χρειάζεται η πόλη"!!. Να χρησιμοποιήσει εγκαίρως όμως τμήμα της απολογιστικών του έργου για την εκπόνηση μελετών για την συνύπαρξη των αρχαίων με το μετρό δεν το έκανε - χαζή είναι? Μια χαρά τρώνε ψωμάκι οι συμβασιούχοι συνάδελφοι της τόσα χρόνια από αυτό - να τους το στερήσει δίνοντας λύση στην ανασκαφή?Τέλος, ούτε "η εταιρεία" (φαντάζομαι εννοείς τον εκάστοτε ανάδοχο του έργου), ούτε η επιβλέπουσα αρχή, ούτε ο Κύριος του έργου (δημόσιο ή ιδιώτης) έχουν ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ να ασχοληθούν καν με το αρχαιολογικό αντικείμενο, από μελέτη έως εργασία - μόνο πληρώνουν. Ο νόμος, τον οποίο μάλιστα επικαλείσαι και εσύ, το ορίζει ξεκάθαρα: Μόλις βρεθούν αρχαία μέσα την εκσκαφή, σταματάει αυτόματα το έργο στο σημείο εκείνο και την περιοχή την καταλαμβάνει η Αρχαιολογική υπηρεσία.Και ακόμη πιο τέλος, αν είναι "πασίγνωστη" η υπάρξη αρχαίων στο Ελληνικό, τι περιμένε τόοοοσα χρόνια η Α.Υ να χαρακτηρίσει τον χώρο? Έπρεπε να πλειοδοτήσει ο επενδυτής, να πέσουν οι υπογραφές και μετά να του κάνουμε έκπληξη?Από όπου και να το πιάσεις το θέμα, είναι να απελπίζεσαι. Γιαυτό θα σου πρότεινα να είσαι λίγο πιο εγκρατής με τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, καθότι εκτείθεσαι εσύ ο ίδιος. Ένας ημιμαθης Ελληνάρας.
Είπα και εγώ, δεν θα βγει κάποιος που θα χρησιμοποιήσει ευθεως χαρακτηρισμούς σαν επιχείρημα? Ποιος είναι λοιπόν άραγε ο "Ελληναράς" από τους 2 μας?Θα σου πρότεινα αρχικά, αγαπητέ φίλε να τους κρατήσεις για τον εαυτό σου, μαζί με τον ειρωνικό σου τόνο.Επίσης, ίσως θα έπρεπε να υποψιαστείς από τα γραφόμενα μου, ότι ούτε άσχετος, ούτε καν ημιμαθής είμαι πάνω στο αντικείμενο. Αντιθέτως, είμαι 20+ χρόνια Πολ. Μηχ., σε έργα κάθε μεγέθους ανά την επικράτεια και αυτά που καταθέτω, δεν τα κατέβασε η κούτρα μου στο κάθισμα κάποιου καφενείου (την πολυτέλεια του οποίου την έχουν αυτοί που σχολάνε στις 14:30 - αν με πιάνεις), τα έχω ζήσει στο πετσί μου.Οπότε ναι αγαπητε φίλε, έχω μεγάλο πρόβλημα να πρέπει να προχωράει το έργο με άρρωστους ρυθμούς επειδή δεν δέχεται να βάλει 2η βάρδια το Μουσείο και ο έφορος, την ίδια ώρα που ένα έργο τείνει να μείνει από χρηματοδότηση ή να απενταχτει, ή να φαληρίσει ο κύριος του έργου, για να -επαναλαμβάνω και το τονίζω- δουλεύουν κάποιοι 6,5 ώρες!Και πουθενά δεν είχα ένσταση σχετικά με την μεθοδολογία και την τήρηση των απαιτούμενων διαδικασιών. Αντιθέτως, σαν μηχανικός είμαι ο πρώτος που θα υποστηρίξω την τήρηση των προδιαγραφών και των απαιτούμενων τεχνοτροπιών. Μιλούσα απλά για όλα αυτά που στον υπόλοιπο δυτικό κόσμο είναι ΔΕΔΟΜΕΝΑ: Δεν κάνουμε εκτπώσεις στην εργασία, είναι ανήκουστο να παγώσει ένα έργο επειδή έχει πονόκοιλο ο συνάδελφος σας, είναι αδιανόητο να μην δίνεις λύση εκεί που μπορείς άνετα να δώσεις (στο αρχαιολογικό αντικείμεινο πάντα), και απλά να τρενάρεις χρονικά το θέμα και να μοιράζεις (καθιστά) μεροκάματα σε συμβασιούχους της ανασκαφής.Αυτά έγραφα παραπάνω, αλλά εσύ πετώντας -κλασσικα ΕΛΛΗΝΑΡΑΔΙΚΑ- την μπάλα στις κερκίδα μιλούσες για μπετά, κακοτεχνίες, προχειρότητες, τυρόπιτες και φύλακες που δεν προσλήφθηκαν. Κατά τα άλλα, μια απάντηση σε αυτά που ανέφερα δεν έδωσες.Και μην μιλάς για αναστήλωση και αποκατάσταση σε μηχανικό, εμείς σας τα κάνουμε μάθημα αυτά, αν θυμάσαι... Επιπλέον δεν ήταν επ' ουδενί αυτά το θέμα της καθυστέρησης της Ακρόπολης, θα έπρεπε να το ξέρεις αυτό καλά, ε? Τέλος, αν όντως απορείς που δουλεύουν 6,5 ώρες στο πεδίο, μάλλον είναι κάτι που δεν το έχεις κάνει εσύ ποτέ, ή απλά ήσουν υπόδειγμα αρχαιολόγου, οπότε έυγε σου. Αλλιώς, μπορώ να σου "δώσω" μια πλειάδα συναδέλφων σου και μάλιστα με λεπτομέρειες.ΥΓ: Στα Δημόσια έργα (που είναι και το... ζουμί) πληρώνονται μεροκάματα (εργατοτεχνίτες) και μηνιάτικα στο επιστημονικό προσωπικό. Όσο έχει απολογιστικά το έργο, όλοι είναι εκεί. Μόλις το κεφάλαιο αυτών εξαντληθεί, με ένα μαγικό τρόπο περατώνεται και η αρχαιολογική εκσκαφη (με εξαίρεση ίσως μεγάλες ανακαλύψεις, που είναι όμως εξαιρετικά σπάνιες). Και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε...
Είναι εντυπωσιακό αγαπητέ Leontios ότι ήρθες και ταυτίστηκες με έναν χαρακτηρισμό που χρησιμοποιήθηκε σε τελείως άλλο πλαίσιο από αυτό που υπονοείς.Για να μην γράφω κι εγώ σεντόνια: ο "νόμος που επικαλούμαι" είναι νόμος του κράτους. Και ασχέτως σε ποιον αρέσει, οφείλει να τηρείται από όλους, αν και οι "επενδυτές" αντάμα με τα εκάστοτε μέσα που διαθέτουν στις εκάστοτε κυβερνήσεις, μονίμως προσπαθούν να βρουν "παραθυράκια".Δεν θα μπω στη διαδικασία να σου ξεκαθαρίσω ότι άλλο ΕΦΑ, άλλο αρχαιολογικό μουσείο, άλλο έργο με εργολάβο, άλλο αρχαιολογικός χώρος που φυλάσσεται, άλλο συμβασιούχος αρχαιολόγος κ.ο.κ. Τα ξέρεις πολύ καλά, αυτό φαίνεται και σκοπίμως τα βάζεις όλα σε έναν τορβά, απλώς για να βγάλεις τη μήνι σου ενάντια στους αρχαιολόγους. Δικαίωμά σου. Αλλά δεν είναι λογικό ν' αρχίσει η μια επαγγελματική ομάδα να κατηγορεί την άλλη, έτσι δεν είναι; Γιατί και για τον δικό σου κλάδο υπάρχουν πολλά που θα μπορούσε να πει κανείς...Υ.Γ.: όταν μπορέσεις, πολύ θα ήθελα να ξέρω σε ποια φάση των σπουδών οι πολιτικοί μηχανικοί κάνουν μάθημα στους αρχαιολόγους...
Ειλικρινά τώρα, δουλευόμαστε? Ο εκνευρισμός μου έχει στόχο ένα ολάκερο επιστημονικό κλάδο? Αυτό κατάλαβες?Είναι δηλ. πχ πταίσμα της αρχαιολογικής επιστήμης που χαρακτηρίστηκε ο χώρος του Ελληνικού (ή έστω τμήματα αυτού) ΜΕΤΑ τον πλειοδοτικό διαγωνισμό? Ή το ότι τοοοοοσα χρόνια έχει καταστραφεί η μισή Θεσσαλονίκη με το να μην δίνεται λύση στην Βενιζέλου, γιατί "δεν γίνεται"? (η μελέτη της οποίας τελικά εκπονήθηκε μέσα σε λίγους μήνες) 'Η μηπως είναι όλα αυτά εξαιτίας κάποιων ανεύθυνων σε καρέκλες που με το οικοδόμημα που έχουν στήσει (και) στο Υπ. Πολιτισμού αποτελούν ΑΛΛΗ ΜΙΑ τροχοπέδη σε ότι θέλουμε να φτιάξουμε στην έρμη αυτή χώρα?Να ξανατονίσω μήπως τέλος την... επιστημονική δήλωση της διευθύντριας συναδέλφου σας σε ΜΜΕ ότι "κακώς γίνεται μετρό στην Θεσσαλονίκη - δεν χρειάζεται"?Για να καταλαβαίνουμε ότι αναφερόμαστε σε αρρωστημένες πρακτικές/κατεστημένα και ΕΠ'ΟΥΔΕΝΙ σε επιστήμη και επιστήμονες.ΥΓ: Μιλούσα για την συντήρηση και αναστήλωση μνημείων και την μεθοδολογία τους και όχι για τους "αρχαιολόγους" (αν και πέρα από το να μαθαίνετε ιστορία, θα έπρεπε να έχετε και μια ιδέα τι είναι αυτά που κάνουν οι συντηρητές αρχαιοτήτων)Με μια ματιά, οι τελευταίοι έχουν:Επιστήμη των Υλικών Ι & ΙΙΣυντήρηση Δομικών και Διακοσμητικών στοιχείων σε Αρχιτεκτονικά ΜνημείαΣυντηρήσεις Λίθινων, ξύλινων, μεταλλικών στοιχείων.Εσείς έχετε όντως μόνο μια απλή γνωριμία με Ιστορία Πόλης, Τοπογραφικά, Ρυμοτομικά, Αρχιτεκτονικά και Πολεοδομικά θέματα.