Οι πρώτες φωτογραφίες από την Περσεφόνη στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης

Οι πρώτες φωτογραφίες από την Περσεφόνη στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης Facebook Twitter
23
Οι πρώτες φωτογραφίες από την Περσεφόνη στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης Facebook Twitter

H ανακοίνωση από το υπουργείο:

Συνεχίζεται η ανασκαφική εργασία στον λόφο Καστά, από την ΚΗ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Αφαιρούνται από τον λόφο οι επιχώσεις και τα μπάζα της ανασκαφής Λαζαρίδη. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η αφαίρεση στη δυτική πλευρά και συνεχίζονται οι εργασίες πίσω και ανατολικά από τη θόλο.

Σήμερα που αφαιρέθηκαν και τα τελευταία στρώματα χωμάτων από την ανατολική πλευρά του ψηφιδωτού, αποκαλύφθηκε η τρίτη μορφή της παράστασης, πίσω από τον γενειοφόρο άνδρα, ο οποίος -εκτός από το στεφάνι- φοράει και κόκκινο ιμάτιο.

Οι πρώτες φωτογραφίες από την Περσεφόνη στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης Facebook Twitter
Οι πρώτες φωτογραφίες από την Περσεφόνη στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης Facebook Twitter

Πρόκειται για γυναικεία νεανική μορφή, με κόκκινους ανεμίζοντες βοστρύχους, η οποία φοράει λευκό χιτώνα που συγκρατείται με κόκκινη λεπτή ταινία στο ύψους του στήθους. Φέρει κόσμημα στον καρπό του αριστερού της χεριού. Είναι προφανές ότι πρόκειται για την μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού, όπως είθισται σε ανάλογες αναπαραστάσεις (φωτο 1, 2, 3).

Είναι εκπληκτική η παράσταση όχι μόνον για τον χρωματικό της πλούτο, αλλά και για την τέλεια εκτέλεση του σχεδίου. Στην παράσταση του ψηφιδωτού παρουσιάζεται και η τρίτη διάσταση, ιδιαίτερα στην απεικόνιση του ψυχοπομπού και της Περσεφόνης. Είναι φανερό ότι η παράσταση παραπέμπει και στην αντίστοιχη της αρπαγής της Περσεφόνης, στον λεγόμενο Τάφο της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Όμως η παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης, στις Αιγές είναι τοιχογραφία. Εδώ, για πρώτη φορά, απαντάται σε βοτσαλωτό ψηφιδωτό, σε ταφικό μνημείο. Οι διαστάσεις του ψηφιδωτού δαπέδου ήτοι 4,5Χ3.

Με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού δαπέδου δόθηκε η δυνατότητα και για την τελική υποστύλωση του επιστυλίου των Καρυατίδων. Φυσικά, έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες προστασίας του ψηφιδωτού οι οποίες συνίστανται:
α. Επικάλυψη με φύλλα φελιζόλ
β. Και πάνω από αυτά ξύλινη επένδυση
Σε ύψος 40 εκ. πάνω από την ξύλινη επένδυση θα μπει το δάπεδο πρόσβασης για τον τέταρτο χώρο, το οποίο θα στηριχτεί στην τρίτη σειρά αντιστήριξης.

Με την τομή που έγινε στο κατεστραμμένο τμήμα του ψηφιδωτού διαπιστώθηκαν οι συνθήκες έδρασης του δαπέδου που είναι οι εξής: Κονίαμα 8-10 εκατοστών ως υπόβαση του ψηφιδωτού, πιο κάτω έχουμε στρώση από κροκάλες πάχους 10-12 εκατοστά, οι οποίες εδράζονται στο φυσικό έδαφος, υπό μορφή σκληρής αργιλώδους άμμου.

Στον τέταρτο χώρο ήτοι στον τρίτο θάλαμο, έχει ολοκληρωθεί η υποστύλωση. Δεν προχώρησαν οι ανασκαφικές εργασίες, επειδή η ομάδα ασχολήθηκε με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού.

23

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

9 σχόλια
Γιατί Άδης είναι ο κάτω κόσμος συνολικά και Πλούτωνας είναι ο Θεός. Θυμήσου την κάθοδο στον Άδη του Οδυσσέα όπως την περιγράφει ο Όμηρος, ή την χριστιανική "Εις Άδου Κάθοδος".
ΕΙΝΑΙ η Περσεφόνη γιατί είναι ο γνωστός μύθος της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, Θεό του κάτω κόσμου.Ο καφέ κύκλος στη μέση συμβολίζει το κομμάτι του ψηφιδωτού που έχει χαλάσει . ΗΜΑΡΤΟΝ!
Πως μ'αρέσει που διαψεύδονται όλοι αυτοί οι επιστήμονες με το μεγάλο στόμα από παγκοσμίου φήμης πανεπιστήμια που με βεβαιότητα βαφτίζανε Φίλιππο τον Πλούτωνα.
Το οτι στον συγκεκριμένο Πλούτωνα μπορούμε να βρούμε χαρακτηριστικά της εικονογραφίας του Φίλιππου Β'είναι γεγονός. Κάτι τέτοιο βέβαια θα μπορεί να υποστηριχθεί με μεγαλύτερη ασφάλεια μετά από ενδελεχή έρευνα και ανακοινώσεις επί ανακοινώσεων.
Φίλε starscream δεν είναι γεγονός γιατί απλά απεικονίζει έναν γενειοφόρο άνδρα. Όπως απεικονιζόταν γενικά ο Πλούτωνας. Ο συσχετισμός με τον Φίλιππο το Β' είναι αυθαίρετος.
Αγαπητέ Μένη, μπορεί να φαίνεται έτσι αυθαίρετο και σε τόσο πρώιμο στάδιο ίσως να είναι.(και πράγματι είναι) Απλά μου αρέσει η αρχαιολογική υπόθεση πως η κοκκινομάλλα Περσεφόνη είναι η Μυρτάλη. Δεν βγαίνω στα κανάλια και οι 140 συνάδελφοι μου δίνουν το δικαίωμα. :)
οι 140 συνάδελφοι σου δίνουν το δικαίωμα να λες τη γνώμη σου (Το δικαίωμα το είχες ανέκαθεν βέβαια και θα το διατηρήσεις φυσικα) δεν σου δίνεται απαραίτητα δίκιο όμως.Η εικονογραφία της αρπαγής της Περσεφόνης δεν επιτρέπει τέτοιες ταυτίσεις. Βασικά δεν δίνει κανένα στοιχείο τεκμηρίωσης τέτοιων ταυτίσεων.Η μόνη ένδειξη που έχεις γι'αυτό που λες είναι ότι η ερμηνεί αυτή "σου αρέσει". Ξέρεις καλά ότι δεν αρκεί με τίποτε αυτό.Η απεικόνιση της Αρπαγής της Περσεφόνης στη Βεργίνα απεικονίζει πάλι τη Μυρτάλη και τον Φίλιππο; Δεν έχουμε κανένα στοιχείο για αυτό που λες.Αυτό λέω απλά.
Ο τάφος της Περσεφόνης στις Αιγές δεν έχει σχέση με εκείνον του Φιλίππου. Τέλοσπάντων, υπάρχουν άλλα στοιχεία στο ψηφιδωτό που δείχνουν μια σχέση με τα Καβείρια Μυστήρια τα οποία δεν είναι της παρούσης. Θα περιμένουμε την εξέλιξη της ανασκαφής.
Βρε φίλε μου Starscream τι επιμένεις;Δεν έχει σχέση ο τάφος της Περσεφόνης στη Βεργίνα με το Φίλιππο που θάφτηκε στα 10 μέτρα απόσταση από αυτόν και έχει ο τάφος της Αμφίπολης;Τελοσπάντων, δεν έχω κανένα σκοπό να σε πείσω, αλλά τα σχόλιά σου τα διαβάζουν κι άλλοι.
Η εικονογραφία του Τάφου της Περσεφόνης αφορά όσους τάφηκαν σε αυτόν. Δεν αφορά τον Φίλιππο τον Β΄. Το να προσπαθείς να δημιουργήσεις εντυπώσεις δεν είναι ωραίο πράγμα.