Το Ίδρυμα Ωνάση θα συμπληρώσει το στίχο του Καβάφη για τη βία

Το Ίδρυμα Ωνάση θα συμπληρώσει το στίχο του Καβάφη για τη βία Facebook Twitter
3

Οι αντιδράσεις που προκάλεσε ο στίχος του Καβάφη"είν' επικίνδυνον πράγμα η βία"  σε αστικά λεωφορεία από πολίτες οδήγησαν το Ίδρυμα Ωνάση το οποίο είχε την ιδέα και πρωτοβουλία της αναγραφής στίχων του ποιητή ως φόρο τιμής στο έργο του, να εκδώσει ανακοίνωση στην οποία τονίζει ότι ο στίχος θα συμπληρωθεί.

Στην ανακοίνωση του, το Ίδρυμα, αρνείται σκοπιμότητες και αναφέρει ότι ο εν λόγω στίχος θα συμπληρωθεί όπου έχει αναρτηθεί ως εξής: "Να μη βιαζόμεθα· είν’ επικίνδυνον πράγμα η βία".

Επισημαίνεται επίσης ότι οι στίχοι του Καβάφη που επελέγησαν είχαν ως στόχο να προκαλέσουν την περιέργεια και τον προβληματισμό, εκείνων που δεν ήξεραν το έργο του.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Ιδρύματος Ωνάση:

"Το Ίδρυμα Ωνάση απέκτησε το Αρχείο Κ. Π. Καβάφη με σκοπό όχι μόνον την προστασία του υλικού που το αποτελεί, αλλά κυρίως τη διάδοση του έργου του Αλεξανδρινού ποιητή μέσα από κινήσεις εξωστρέφειας.

Οι στίχοι που επελέγησαν για την καμπάνια στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στόχο είχαν την πρόκληση της περιέργειας και του προβληματισμού εκείνων που δεν γνωρίζουν ήδη το έργο του. Στόχος επίσης, ήταν το να ξεκινήσει μία ευρεία συζήτηση γύρω από τους τρόπους με τους οποίους η ποίηση μπορεί να συνομιλήσει με τον πολίτη στο περιβάλλον της καθημερινότητάς του, γεγονός το οποίο συνέβη με απίστευτη δυναμική και δημιουργικότητα, ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Συγκεκριμένα ως προς το στίχο "είν’ επικίνδυνον πράγμα η βία", κομματικές ή πολιτικές σκοπιμότητες ούτε υπήρξαν, ούτε υπάρχουν. Σε καιρούς έντονης πολιτικής και κοινωνικής αναταραχής, κατά τους οποίους λέξεις και φράσεις αποκτούν διαστάσεις διαφορετικές από εκείνες που θα είχαν σε άλλες χρονικές στιγμές, ακόμη και η πρόθεση χρήσης ενός στίχου μπορεί να παρερμηνευθεί.

Θεωρώντας, όμως, ότι ο διάλογος και η συζήτηση έχουν νόημα πάντοτε, ο συγκεκριμένος στίχος, θα συμπληρωθεί όπου έχει αναρτηθεί ως εξής:

"Να μη βιαζόμεθα· είν’ επικίνδυνον πράγμα η βία".

Στις 29 Οκτωβρίου πρόκειται να ανακοινωθούν οι δράσεις του Αρχείου για το 2013-2014, ενώ θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με θέμα "Τι συμβαίνει όταν ο Καβάφης μπαίνει στο μετρό", την πρώτη εβδομάδα Νοεμβρίου".

Οι στίχοι που επιλέχθηκαν και "ταξιδεύουν" στους δρόμους της Αθήνας είναι οι παρακάτω:

"Εδώ που έφθασες, λίγο δεν είναι" (Το πρώτο σκαλί)

"Είν’ επικίνδυνον πράγμα η βία" (Εν μεγάλη Eλληνική αποικία, 200 π.X.)

"Ξένος εγώ ξένος πολύ"» (Μύρης· Αλεξάνδρεια του 340 μ.Χ.)

"Δεν έχω σήμερα κεφάλι για δουλειά" (Συμεών)

"Το σώμα μου στες ηδονές θα δώσω"» (Τα επικίνδυνα)

"Επέστρεφε συχνά και παίρνε με, αγαπημένη αίσθησις" (Επέστρεφε)

"Και τέλος πάντων, να, τραβούμ’ εμπρός" (Εν μεγάλη Eλληνική αποικία, 200 π.X.)

"Όπως μπορείς πια δούλεψε, μυαλό" (Ένας νέος, της τέχνης του λόγου – στο 24ον έτος του)

"Τα μεγαλεία να φοβάσαι, ω ψυχή" (Μάρτιαι Ειδοί)

Το αρχείο Καβάφη, αυτός ο ανεκτίμητος ιστορικός και φιλολογικός θησαυρός, μπήκε κάτω από την ομπρέλα προστασίας του Ιδρύματος Ωνάση, στις αρχές του 2013, που έχει ανακηρυχθεί Έτος Κωνσταντίνου Καβάφη, καθώς συμπληρώνονται 150 χρόνια από τη γέννηση και 80 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή.

Στόχοι του Ιδρύματος είναι να αποτελέσει το Αρχείο σημείο αναφοράς και ανοικτής πρόσβασης για το ευρύ κοινό και, επιπλέον, να αναδειχθεί ο διεθνής χαρακτήρας της ποίησης και της προσωπικότητας του Καβάφη. Ταυτόχρονη επιδίωξη είναι η προσέλκυση των νεότερων γενιών με μια σύγχρονη προσέγγιση του έργου του Καβάφη, καθώς και με την αξιοποίηση των νέων μέσων».

3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.