Απόκρυφες σημειώσεις του Νεύτωνα πουλήθηκαν σε δημοπρασία - Τι αποκαλύπτουν τα σπάνια χειρόγραφα

Απόκρυφες σημειώσεις του Νεύτωνα πουλήθηκαν σε δημοπρασία - Τι αποκαλύπτουν τα σπάνια χειρόγραφα Facebook Twitter
0

Μια μοναδική συλλογή από αδημοσίευτες, καμένες σημειώσεις του Ισαάκ Νεύτωνα, στις οποίες αποκαλύπτεται ο επιστήμονας προσπαθεί να «ξεκλειδώσει» μυστικούς κωδικούς που πίστευε ότι ήταν κρυμμένοι στις διαστάσεις της Μεγάλης Πυραμίδας της Αιγύπτου, πουλήθηκαν σε δημοπρασία για 378.000 £.

Το εξαιρετικά σπάνιο σετ σημειώσεων, που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1680, σχεδόν καταστράφηκε από τον σκύλο του Νεύτωνα, ο οποίος, σύμφωνα με τον θρύλο, πήδηξε σε ένα τραπέζι και αναποδογύρισε ένα κερί με αποτέλεσμα να καούν. Οι σημειώσεις αποκαλύπτουν τη γοητεία του Νεύτωνα για την αλχημεία, με τον επιστήμονα να συγκρίνει τις εξωτερικές διαστάσεις της Πυραμίδας, τα μήκη των σηράγγων της και τα ύψη των θαλάμων της καθώς προσπαθεί να αποδείξει ότι είχαν υπολογιστεί από μια κοινή μονάδα μέτρησης: τoν «βασιλικό πήχυ».

Ο Νεύτωνας πίστευε ότι οι αρχαίοι Αιγύπτιοι είχαν πρόσβαση στη γνώση που έκτοτε είχε χαθεί, και ήλπιζε ότι η ποσοτικοποίηση του βασιλικού πήχυ θα τον βοηθούσε να μετρήσει με ακρίβεια την περιφέρεια της Γης - μια μέτρηση που χρειαζόταν για να αποδείξει τη θεωρία της βαρύτητας σε πλανητική κλίμακα.

«Ο Νεύτωνας πίστευε ότι οι αρχαίοι μπόρεσαν να μετρήσουν τη Γη χρησιμοποιώντας τεχνικές που μετέπειτα έχασε ο σύγχρονος άνθρωπος. Οι αριθμοί που έδωσε ο Ερατοσθένης δεν ταίριαζαν με όσα πρότεινε ο Νεύτωνας για την έλξη της βαρύτητας, οπότε στράφηκε στα προηγούμενα δεδομένα που δόθηκαν από τον Θαλή και τον Αναξίμανδρο που ανέφεραν ότι η περιφέρεια της Γης ήταν 400.000 «στάδια» (σ.σ. μονάδα μέτρησης μήκους αρχαίων)», αναφέρει ο οίκος  Sotheby's που πούλησε τις σημειώσεις.

«Υποθέτοντας ότι οι Έλληνες έλαβαν τους υπολογισμούς τους από τους Αιγυπτίους, θα έπρεπε επομένως να είναι δυνατόν να ποσοτικοποιηθεί η μονάδα μέτρησης στάδιο από τον πήχυ και στη συνέχεια η Γη από το στάδιο. Ο Νεύτωνας εγκατέλειψε αυτό το εγχείρημα πριν από τη δημοσίευση του, αλλά είναι πιθανό ότι όταν κράτησε αυτές τις σημειώσεις να ήλπιζε ότι η Πυραμίδα θα του έδινε την μέτρηση της Γης και θα μπορούσε να αποδείξει την θεωρία της βαρύτητας». 

Οι σημειώσεις δείχνουν επίσης τον Νεύτωνα να προσπαθεί να αποκαλύψει το χρονοδιάγραμμα της αποκάλυψης και να εξερευνήσει προφητείες καθώς προσπαθούσε να ξεκλειδώσει κωδικούς που πίστευε ότι ήταν κρυμμένοι σε κείμενα στην Βίβλο. Πίστευε ότι αν μπορούσε να σπάσει το βασιλικό πήχυ, θα ήταν σε θέση να ανακατασκευάσει τον εβραϊκό πήχυ και να μελετήσει τις διαστάσεις του Ναού του Σολομώντα, που στη συνέχεια θα τον βοηθούσε να κατανοήσει το μέγεθος της Γης.

Ο Τζον Μέιναρντ Κέινς είπε ότι ο Νεύτωνας «δεν ήταν ο πρώτος της Εποχής του Διαφωτισμού, ήταν ο τελευταίος από τους μάγους» και οι σημειώσεις που πωλήθηκαν σε δημοπρασία δείχνουν μια πλευρά του επιστήμονα που παρέμεινε κρυμμένη μέχρι το θάνατό του. Ο Νεύτωνας δεν δημοσίευσε ποτέ τις απόκρυφες σπουδές του όσο ήταν ζωντανός, με το μέγεθος του ενδιαφέροντός του να γίνεται ξεκάθαρο μόνο μετά την πώληση των εγγράφων του από τον Κόμη του Πόρτσμουθ το 1936.

«Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι δεν δημοσίευσε μελέτες σχετικά με την αλχημεία, καθώς το απόρρητο ήταν μια ευρέως διαδεδομένη δέσμη αλχημικών ερευνών και οι θεολογικές πεποιθήσεις του Νεύτωνα, θα του κόστιζαν (τουλάχιστον) την καριέρα του αν ποτέ αποκαλύπτονταν», δήλωσε ο Sotheby's. «Άφησε πίσω του σημαντικά χειρόγραφα για την Βίβλο και άλλα θεολογικά θέματα, πιθανώς με την ελπίδα ότι η μυστική του γνώση θα αναγνωρίζονταν από τις μελλοντικές γενιές».

Με πληροφορίες από Guardian

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.