Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά

Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού
0

Ο ναΐσκος του Αγίου Νικολάου Θων- ένα σημαντικό μνημείο της Αθήνας, στη διασταύρωση των λεωφόρων Αλεξάνδρας και Κηφισίας- ξαναβρήκε την αίγλη του.

Ο μέχρι πρότινος βανδαλισμένος ναός αποδόθηκε έπειτα από την ολοκλήρωση του έργου δομικής και αισθητικής αποκατάστασης, που υλοποιήθηκε από τις διευθύνσεις Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων και Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων, του υπουργείου Πολιτισμού.

Πρόκειται για ένα κηρυγμένο ιστορικό μνημείο, με απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού το 1979. Είναι τρουλαίο περίκεντρο κτίσμα, με προεξάρχουσα την ημικυλινδρική αψίδα του ιερού στα βορειοανατολικά.

Οι εκτεταμένες εργασίες συντήρησης αποκάλυψαν τον αρχικό γεωμετρικό διάκοσμο και τις τοιχογραφίες του, ενώ αποκαταστάθηκαν τα ξύλινα παράθυρα, η θύρα και τα περίτεχνα βιτρώ, που λέγεται ότι έφερε ο Θων από τη Ρωσία. Υλοποιήθηκαν εκτεταμένες αναστηλωτικές εργασίες, καθώς και σωστικές επεμβάσεις συντήρησης. Ακόμη, διαμορφώθηκε ο περιβάλλων χώρος και τοποθετήθηκαν ενημερωτικές πινακίδες.

Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού
Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού

Με τη βοήθεια σαρωτή laser έγινε τρισδιάστατη αποτύπωση του συνόλου του μνημείου και όλα τα ανάγλυφα αρχιτεκτονικά στοιχεία αποτυπώθηκαν με φωτογραμμετρική μέθοδο με τη βοήθεια οπτικών σαρωτών. Επίσης, συντηρήθηκε σκαλιστό κωδωνοστάσιο, εξωτερικά του ναού.

«Ο Άγιος Νικόλαος ξαναβρίσκει την αίγλη την οποία είχε όταν τον ανήγειρε ο ιδρυτής του Νικόλαος Θων. Έχουν γραφτεί διαχρονικά πολλά άρθρα στον ημερήσιο τύπο για την κακή κατάστασή του, αλλά και πλήθος διαμαρτυριών εκ μέρους των περιοίκων», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη και συμπλήρωσε ότι το μνημείο αποδίδεται πλήρως αποκατεστημένο στην πόλη.

Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού
Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού

Η ιστορία του ναού

Ο ναός του Αγίου Νικολάου είναι το μόνο κατάλοιπο που διατηρείται σήμερα από τα οικοδομήματα της έπαυλης «Mon Caprice», του κτήτορα του ναού, Νικολάου Θων, αυλικού και επιμελητή της βασιλικής χορηγίας του Γεωργίου Α΄ και διευθυντή του Βασιλικού Θεάτρου.

Η έπαυλη, κτισμένη σε σχέδια του Ερνέστου Τσίλλερ, περιτριγυριζόταν από έναν μεγάλο κήπο με πυκνή βλάστηση, κοσμημένο με γλυπτά των Γεωργίου Βρούτου και Γεωργίου Φυτάλη, και πολλές προτομές αγωνιστών, φιλελλήνων, πολιτικών κ.ά.

Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού
Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού

Ο ναός κτίστηκε σύμφωνα με σχέδια του αρχιτέκτονα Αναστασίου Μεταξά -και όχι του Τσίλλερ όπως αποδίδονταν μέχρι πρόσφατα- και εγκαινιάστηκε στις 26 Μαρτίου 1895, παρουσία υψηλών προσκεκλημένων.

«Η εξωτερική επιφάνειά του διαμορφώνεται πλαστικά, με οριζόντιες παράλληλες ταινίες που διαχωρίζονται με σκοτίες και στην ανώτερη στάθμη διαμορφώνεται ζώνη με έκτυπα κυκλικά στοιχεία. Τα ανοίγματα του ναού πλαισιώνουν παραστάδες με γύψινα επίκρανα κορινθιακού τύπου, ενώ τα δύο αντιδιαμετρικά παράθυρα φέρουν αξιόλογες υαλογραφίες (βιτρώ), ρωσικού εργαστηρίου», περιγράφει σε σχετική ανακοίνωση το υπουργείο Πολιτισμού.

Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού

Ο εξωτερικός χρωματισμός, από τον οποίο σήμερα σώζονται μόνο τοπικά ίχνη, με διαβαθμίσεις στις αποχρώσεις και απομίμηση φλεβώσεων μαρμάρου, αναδεικνύει ακόμα περισσότερο την επιμελή κατασκευή του ναού και την κομψότητά του.

Εσωτερικά ο ναός διακοσμείται με την τεχνική al secco κατά ζώνες, με την κατώτερη να μιμείται ορθομαρμάρωση. Στον τρούλο εικονίζεται ο Παντοκράτορας μεταξύ ευαγγελιστών και προφητών, στον κόγχη η Θεοτόκος ένθρονη βρεφοκρατούσα και εκατέρωθεν αυτής ο Ευαγγελισμός. Το ιερό βήμα διαχωρίζεται από τον κυρίως ναό με ξύλινο τέμπλο.

Αθήνα: Ο ναΐσκος του Αγ. Νικολάου Θων ξαναβρήκε την αίγλη του- Το πριν και το μετά Facebook Twitter
EUROKINISSI/ Υπ. Πολιτισμού

Το 1944, κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών η έπαυλη του κτήματος- που από το 1921 είχε αλλάξει ιδιοκτήτη και χρήσεις- ανατινάχθηκε. Το 1947 κατεδαφίστηκε. Με την ανοικοδόμηση πολυώροφων κτισμάτων στην περιοχή, από τα μέσα του 20ου αιώνα, ο ναός του Αγίου Νικολάου εντάχθηκε σε ένα περιβάλλον εντελώς ξένο από το αρχικό του.

Νεότερες έρευνες ανακάλυψαν την ύπαρξη ενός σχεδόν πιστού αντιγράφου του ναού του Αγίου Νικολάου, επίσης κυκλικό, στο κτήμα της αείμνηστης Μαρίας Χορς, (κτήμα Παναγιωτόπουλου) της σημαντικής Ελληνίδας χορογράφου, στη Σαλαμίνα.

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.