ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Γιατί οι ειδικοί ζητούν να μην θαυμάζει κανείς από κοντά την Κραυγή του Έντβαρτ Μουνκ

Γιατί οι ειδικοί ζητούν να μην θαυμάζει κανείς από κοντά την Κραυγή του Έντβαρτ Μουνκ Facebook Twitter
0

Ο διάσημος πίνακας «Η Κραυγή» του Έντβαρτ Μουνκ έρχεται στο προσκήνιο λόγω μελέτης επιστημόνων που υποστηρίζει πως θα πρέπει να θαυμάζεται από απόσταση. 

Μια διεθνής κοινοπραξία επιστημόνων που επιδιώκουν να εντοπίσουν την κύρια αιτία φθοράς του χρώματος στον καμβά, ανακάλυψε ότι ο Μουνκ χρησιμοποίησε μάλλον κατά λάθος ένα ακάθαρτο σωληνάριο από κίτρινο καδμίου που μπορεί να ξεθωριάσει και να ξεφλουδίσει από σχετικά χαμηλή υγρασία, ακόμα και από την αναπνοή των ανθρώπων που θαυμάζουν την «Κραυγή» από κοντά.

Το αποτέλεσμα είναι ότι οι αρχικά φωτεινές κίτρινες πινελιές του πίνακα έχουν μετατραπεί σε υπόλευκο χρώμα στο ηλιοβασίλεμα και στην περιοχή του λαιμού της κεντρικής φιγούρας. Το παχύρρευστο αδιαφανές κίτρινο χρώμα στη λίμνη ξεφλουδίζει επίσης από τον καμβά, ο οποίος είχε κλαπεί το 2004 και ανακτήθηκε δύο χρόνια αργότερα.

«Αποδείχθηκε ότι αντί να χρησιμοποιήσει καθαρό θειούχο κάδμιο όπως έπρεπε να είχε κάνει, προφανώς χρησιμοποίησε επίσης μια βρώμικη έκδοση, μια όχι πολύ καθαρή έκδοση που περιείχε χλωρίδια», δήλωσε ο καθηγητής Koen Janssens από το Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας. «Δεν νομίζω ότι ήταν σκόπιμη χρήση - νομίζω ότι αγόρασε ένα όχι υψηλό επίπεδο βαφής. Το 1910 η χημική βιομηχανία που παράγει τις χημικές χρωστικές υπήρχε, αλλά δεν σημαίνει ότι είχε τον ποιοτικό έλεγχο του σήμερα».

Επιστήμονες από το Βέλγιο, την Ιταλία, τις ΗΠΑ και τη Βραζιλία συμμετείχαν στην έρευνα. Αρχικά δοκίμασαν εάν η μείωση της έκθεσης του πίνακα σε φως μπορεί να είναι το κλειδί για την προστασία του από περαιτέρω φθορά. Αλλά, αποδείχθηκε ότι το φως δεν είναι πραγματικά πολύ επιβλαβές, οπότε δεν είχε νόημα να μειωθούν τα επίπεδα φωτός. «Πρέπει να ασχοληθούμε με την υγρασία στο μουσείο, ή να απομονώσουμε το κοινό από τον πίνακα, έτσι ώστε κανείς να μην αναπνέει στην επιφάνεια του πίνακα», δήλωσε ο Koen Janssens

Πρόσθεσε: «Όταν οι άνθρωποι αναπνέουν παράγουν υγρασία, οπότε γενικά για πίνακες δεν είναι καλό να είναι πολύ κοντά στην αναπνοή όλων των περαστικών».

Το Μουσείο στο Όσλο αναμένεται να μετακομίσει το έργο σε μια νέα τοποθεσία φέτος και τα ευρήματα των ερευνητών πρέπει να ενσωματωθούν στον τρόπο με τον οποίο θα εκτίθεται ο πίνακας στο μέλλον. Ο Janssens είπε: «Μπορούν να λάβουν κάθε είδους αποφάσεις σχετικά με το πώς θα προβάλουν και θα προστατεύσουν το έργο από οποιεσδήποτε περιβαλλοντικές συνθήκες και να γίνουν ρυθμίσεις για τη μείωση της σχετικής υγρασίας».

Η ανακάλυψη της ευθραυστότητας του πίνακα έγινε μέσω απεικόνισης φωτισμού του καμβά για να δείξει πού συμπεριφερόταν το χρώμα διαφορετικά,  αλλά και ανάλυση μικροσκοπικών θραυσμάτων χρώματος στις πινελιές του Μουνκ και σε έναν αυθεντικό σωλήνα από χρώμα που χρησιμοποίησε. Ο Janssens είπε: «Όταν φωτίζετε τη ζωγραφική με υπεριώδες φως, αυτό που επιστρέφει είναι ένα είδος πορτοκαλί φωτός σε ορισμένα σημεία και εκεί είναι που το χρώμα δεν είναι σε τόσο καλή κατάσταση. Προσπαθήσαμε να καταλάβουμε γιατί. Αυτή η πορτοκαλί φωτεινότητα φαινόταν να σχετίζεται με τη φθορά».

Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι η αλλαγή των συνθηκών υπό τις οποίες εκτίθεται η «Κραυγή» θα επιβραδύνουν την υποβάθμιση, αλλά δεν υπάρχει τίποτα που να μπορεί να γίνει για μια βλάβη που είναι ήδη ορατή στην κάτω αριστερή γωνία.

Culture
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.