Απεργία της ΓΣΕΕ

Η Παναγία των Παρισίων ζει ξανά: «Εικονική συναυλία» για την αποκατάσταση της ακουστικής της

Η Παναγία των Παρισίων ζει ξανά: «Εικονική συναυλία» για την αποκατάσταση της ακουστικής της Facebook Twitter
H Παναγία των Παρισίων στις 10 Απριλίου κατά την τελετή για τη Μεγάλη Παρασκευή (ΕΡΑ)
0

Ένα χρόνο μετά την καταστροφική πυρκαγιά της Παναγίας των Παρισίων ερευνητές επιχειρούν να αποκαταστήσουν την ακουστική της.

Σύμφωνα με όσα μεταδίδει η Deutche Welle, οι ερευνητές χρησιμοποιούν ως βάση για το μοντέλο τους μία ηχογράφηση του 2013. Ο ήχος θα αποκατασταθεί εικονικά. 

Ακόμη η περίφημη Παναγία των Παρισίων δεν μπορεί να ανοίξει τις πόρτες της για να δεχθεί τουρίστες, η ημέρα αργεί, το νωρίτερο αρχές του 2024. Αλλά κι αυτό δεν είναι βέβαιο. Από τότε που επιβλήθηκε lock down λόγω κορωνοϊού και στη Γαλλία οι εργασίες ανακαίνισης της Notre Dame μετά την φοβερή πυρκαγιά πριν ακριβώς από ένα χρόνο έχουν σταματήσει. Λίγες ημέρες πριν, την Μεγάλη Παρασκευή των Καθολικών, ο αρχιεπίσκοπος Μισέλ Οπετί, κάτω από αυστηρά μέτρα ασφαλείας, προσευχήθηκε.

«Υπάρχει ακόμη ζωή εδώ» είπε, «σε αυτήν τη Μεγάλη Εβδομάδα όλος ο κόσμος συγκλονίστηκε από μια πανδημία που οδήγησε στο θάνατο και μας παρέλυσε» τόνισε κατά τη διάρκεια της τελετής. Στη συνέχεια ο Γάλλος βιολονίστας Ρενό Καπισόν, έπαιξε σονάτες του Βόλφγκανγκ Σεμπάστιαν Μπαχ. Φορούσε ειδική μαύρη φόρμα και μπότες για να προστατευτεί από το μόλυβδο που έπεσε από την οροφή, την ώρα που καιγόταν. Στη συνέχεια, ηθοποιοί διάβαζαν κείμενα της Μητέρας Τερέζας και ποιήματα του Πολ Κλοντέλ.

Ακουστική πολιτιστική παράδοση της Γαλλίας

 

Στις 15 Απριλίου του 2019 η ανθρωπότητα παρακολουθούσε καθηλωμένη την πύρινη λαίλαπα να καταστρέφει όχι μόνο το μεγαλύτερο τμήμα της οροφής της, του κεντρικού οβελού της εκκλησίας και των πύργων αλλά και της πρωτοφανούς ακουστικής της. Χωρίς τον Μπράιαν Κατς, ερευνητή του φημισμένου Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών CNRS και της Σορβόννης, θα είχε περάσει στην ιστορία ανεπιστρεπτί. Διότι ο ήχος της Notre Dame ανήκει στην ακουστική πολιτιστική παράδοση της Γαλλίας. Τον 12ο αιώνα η Cathedrale ήταν ο χώρος που γεννήθηκε η πολυφωνική μουσική. Η λεγόμενη σχολή της Notre Dame βρήκε θαυμαστές και μιμητές σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο Μπράιν Κατς ανήκε σε ομάδα από εμπειρογνώμονες που προσφέρουν συμβουλευτικές υπηρεσίες μαζί με πολλούς αρχιτέκτονες, ιστορικούς της τέχνης, μηχανικούς, συντηρητές και φυσικούς επιστήμονες. Όλοι αυτοί σχεδιάζουν τις δυνατότητας να ακουστεί ξανά η «φωνή» της εκκλησίας.

Εντελώς τυχαία πριν την καταστροφική πυρκαγιά ανακάλυψε μια μέθοδο που αποτυπώνει τον τρόπο, με τον οποίο τα διάφορα υλικά και επιφάνειες του εσωτερικού του ναού απορροφούν τον ήχο. «Εκπονήσαμε ένα τρισδιάστατο μοντέλο της Notre Dame με βάση ηχογράφηση συναυλίας πριν από 8 χρόνια» εξηγεί στη DW.

«Το Κονσερβατουάρ των Παρισίων έκανε πολύ κοντινές ηχογραφήσεις μιας ορχήστρας, δύο χορωδιών και άλλων μουσικών. Ήταν μοιρασμένοι στην εκκλησία. Έχοντας τη γνώση του τόπου, που βρίσκονταν οι μουσικοί, τροφοδοτήσαμε το μοντέλο μας». Ο Κατς επεξεργάστηκε τις ηχογραφήσεις και τις «γέμισε» με ηχογραφήσεις ήχων, που έκανε το ινστιτούτο του το 1980, όταν χρειάστηκε να κάνει μελέτη για την εγκατάσταση ενός νέου εκκλησιαστικού οργάνου. "Το Ινστιτούτο μας έχει στην κατοχή του την μοναδική λεπτομερειακή ακουστική μέτρηση του Καθεδρικού", λέει και παρατηρεί ότι η ακουστική τα τελευταία 30 χρόνια έχει αλλάξει.

Εικονική συναυλία ανήμερα της πυρκαγιάς

Το εικονικό μοντέλο θα μπορούσε λοιπόν να βοηθήσει και να δείξει πώς η Notre Dame ηχούσε, όταν το 1345 ολοκληρώθηκε η κατασκευή της. «Μπορούμε να προβλέψουμε όλες τις αλλαγές ακουστικής και να ρίξουμε την προσοχή μας στο παρελθόν», λέει ο Κατς. Και η παραμικρότερη αλλαγή στο εσωτερικό, όπως στην κλίση ή στα έργα τέχνης, θα μπορούσε να επηρεάσει πολύ την ακουστική. «Εάν αντικατασταθεί για παράδειγμα ο θόλος από μια επίπεδη κατασκευή, μπορούμε να δείξουμε την επίδραση που θα έχει στην ακουστική. Το ίδιο ισχύει και για τα οικοδομικά υλικά» λέει ο Κατς.

Εάν αντί για πέτρα χρησιμοποιηθεί μάρμαρο ή ξύλο, ο Γάλλος ερευνητής μπορεί να προβλέψει πώς θα είναι ο ήχος στον εσωτερικό χώρο. Πριν από την πυρκαγιά η αντήχηση διαρκούσε από 6 μέχρι 8 δευτερόλεπτα. Όταν ο Κατς μπήκε για πρώτη φορά στην εκκλησία μετά την πυρκαγιά διαπίστωσε ότι ο αντήχηση διαρκούσε λιγότερο, και το απέδωσε στις τρύπες της οροφής και στην απομάκρυνση των καρεκλών.

Ο Κατς μπορεί με βάση το μοντέλο του να βοηθήσει στη λήψη σωστών αποφάσεων για την αποκατάσταση του ήχου, όπως ήταν και παλαιότερα. Ή να «αναστήσει» τη Notre Dame και να δείξει πώς προηγούμενες ανακαινίσεις άλλαξαν τη δομή του ήχου στην εκκλησία. Ο ίδιος δεν μπορεί να επηρεάσει αποφάσεις, αλλά το μοντέλο του μπορεί να βοηθήσει στην ακουστική αποκατάσταση. O ίδιος μάλιστα θα δώσει και στο youtube ένα ηχητικό παράδειγμα για το πώς ήταν η ακουστική της εκκλησίας το 2013.

Οι χρήστες μπορούν να ακούσουν ένα ολόκληρο κοντσέρτο και παράλληλα να κινούνται εικονικά στο χώρο της εκκλησίας. Κι όλα αυτά ανήμερα της πυρκαγιάς. Με αυτόν τον τρόπο η ακουστική μνήμη της Παναγιάς των Παρισίων συνεχίζει να ζει και να μυσταγωγεί πιστούς, φίλους της μουσικής και θαυμαστές του αρχιτεκτονικού θαύματος.

Πηγή: Deutsche Welle 

Culture
0

Απεργία της ΓΣΕΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.