Τα γράμματα της Μάτσης Χατζηλαζάρου στον Εμπειρίκο

Τα γράμματα της Μάτσης Χατζηλαζάρου στον Εμπειρίκο Facebook Twitter
0

Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, μεγαλοαστικής καταγωγής, πολύγλωσση, με αμέριστη αγάπη για τη ζωγραφική, καθώς και με έναν άκρως περιπετειώδη ερωτικό βίο, η Μάτση Χατζηλαζάρου (1914-1987) είναι η πρώτη γυναίκα που θα σύρει τον χορό για την άνθιση του υπερρεαλισμού στη μεταπολεμική Ελλάδα.

Η σχέση της Μάτσης Χατζηλαζάρου με τον Ανδρέα Εμπειρίκο δεν ήταν τυχαία. Ξεκίνησε το 1938, όταν εκείνη κατέφυγε στην ψυχαναλυτική του βοήθεια και εξελίχθηκε γρήγορα σ' έναν μεγάλο έρωτα, που είχε γαμήλια κατάληξη έναν χρόνο αργότερα.

Ο γάμος κράτησε μέχρι το 1943 οπότε και η Μάτση, που μετρούσε πλέον τρεις γάμους στη σειρά (πριν από τον Εμπειρίκο είχε παντρευτεί άλλες δύο φορές), ερωτεύτηκε τον Ανδρέα Καμπά, έναν ακόμα υπερρεαλιστή της γενιάς του 1930. Κακά τα ψέματα: ο Εμπειρίκος είχε προλάβει να διαμορφώσει τόσο τον ψυχισμό όσο και την καλλιτεχνική της προσωπικότητα ενώ η μαγεία και το βάθος της επιρροής του δεν υποχώρησαν ούτε και μετά τον χωρισμό τους.

Το πράγμα θα γίνει ολοφάνερο σε έξι επιστολές τις οποίες θα στείλει η Μάτση στον Εμπειρίκο από το Παρίσι, μεταξύ 1946 και 1947, όταν θα έχει πια συνδέσει τη ζωή της για τα καλά με τον Ανδρέα Καμπά.

Οι επιστολές μόλις κυκλοφόρησαν σε βιβλίο από τις εκδόσεις Άγρα με τίτλο «Γράμματα από το Παρίσι στον Ανδρέα Εμπειρίκο».

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαν Σήμερα / 1975 : Πεθαίνει στην Κηφισιά ο Ανδρέας Εμπειρίκος.

"…Όρθρος η ώρα η πρώτη. Πίσω της, η λαγαρή πρωία με δείκτες ρόδινους που γρήγορα (θα πω, ανέλπιστα σχεδόν) γυρίζουν και χρυσίζουν. Ένας φακός με απίστευτον φωτοφράκτη αρπάζει την πιο γοργή στιγμή και την απλώνει στην επιφάνεια μιας πλάκας λείας, ευαισθησίας εξαισίας.Και τώρα που άνοιξε και έκλεισε ο φωτοφράκτης σαν μάτι αδέκαστο και συνελήφθη ο χρόνος, ο ρεμβασμός αυξάνει την ζωή και δίδει στην κάθε εικόνα την κίνησι και την ευελιξία που φέρνει από τα βάθη μιας πηγής (της ιδικής του) ζεστό το πιο κρυφό της νόημα…" ( Ο Φωτοφράχτης)
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.