Ιστορικός τέχνης υποστηρίζει ότι δεκάδες έργα με την υπογραφή του Γκόγια δεν είναι αυθεντικά

Ιστορικός τέχνης υποστηρίζει ότι δεκάδες έργα με την υπογραφή του Γκόγια δεν είναι αυθεντικά Facebook Twitter
1

Η αυθεντικότητα δεκάδων έργων του Φρανσίσκο Γκόγια αμφισβητείται από μία κορυφαία Βρετανίδα ιστορικό τέχνης.

Η Juliet Wilson-Bareau, μελετήτρια του κορυφαίου ζωγράφου μιλώντας στον Observer είπε πως τα μουσεία θα πρέπει να επανεξετάσουν τα έργα του μεγάλου ζωγράφου που έχουν στην κατοχή τους. Η ίδια συχνά βλέπει τις δημοπρασίες και εμπόρους τέχνης να πωλούν έργα με την υπογραφή του Γκόγια παρόλο που η ίδια είναι πεπεισμένη ότι δεν έχουν δημιουργηθεί από τον ίδιο.


Η Juliet Wilson-Bareau, η οποία έχει διδάξει για τον Γκόγια στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης έχει επιμεληθεί μεγάλες εκθέσεις του Γκόγια στου μουσείο Πράδο της Μαδρίτης και στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου.

Ιστορικός τέχνης υποστηρίζει ότι δεκάδες έργα με την υπογραφή του Γκόγια δεν είναι αυθεντικά Facebook Twitter

Εκτιμά ότι δεκάδες πίνακες του Γκόγια θα πρέπει να επανεξεταστούν και γι αυτό το σκοπό θα χρειαστούν χρόνια έρευνας: «Έχουμε επίγνωση των προβλημάτων εδώ και πολλά χρόνια, αλλά όλοι πρέπει να κάνουν την έρευνά τους τώρα. Σχεδόν κάθε μουσείο που έχει έναν Γκόγια κι έχει επίσης έναν προβληματικό Γκόγια. Τα έργα του είναι πολύ διαδεδομένα. Μερικά είναι σαφώς απομιμήσεις που δημιουργήθηκαν αργότερα και άλλα είχαν δημιουργηθεί από τους βοηθούς του στο ατελιέ».


Μέρος του προβλήματος ήταν η απογραφή του ατελιέ και άλλων περιουσιακών στοιχείων του Γκόγια το 1812. «Πιστεύαμε ότι τα πάντα μέσα σε αυτόν τον κατάλογο ήταν έργα του Γκόγια. Με την πάροδο του χρόνου όμως, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ορισμένοι από αυτούς δεν θα μπορούσαν να είναι φιλοτεχνημένοι από το χέρι του.» λέει η ιστορικός τέχνης.


«Η απάντηση είναι ότι τόσο ο Γκόγια, όπως και κάθε σπουδαίος καλλιτέχνης, είχε ένα ενεργό στούντιο με βοηθούς, και ότι πολλοί από τους πίνακες θα ήταν επομένως προϊόν από άλλους ανθρώπους, αλλά όλοι θα έβγαιναν από το στούντιο με την υπογραφή "Γκόγια"», συμπληρώνει.

Ο Γκόγια ήταν γνωστό ότι είχε βοηθούς, είπε, αλλά μέχρι πρόσφατα το ρόλο που έπαιξαν αυτοί οι άνθρωποι ήταν διφορούμενος. «Τώρα είναι σαφές, εν μέρει μέσω τεκμηριωμένων αποδεικτικών στοιχείων, ότι οι άνθρωποι αγόραζαν Γκόγια και μη-Γκόγια έργα από την ίδια πηγή και ότι ο ίδιος ο Γκόγια ήταν, στην πραγματικότητα, επικεφαλής μίας σχολής».


«Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έχει ήδη υποβαθμίσει αρκετούς από τους πίνακές του ως μη Γκόγια, αλλά χωρίς να μπορεί να επιβεβαιώσει την ημερομηνία ή την πατρότητα τους. Ωστόσο τώρα ετοιμάζεται να τους επανεξετάσει», καταλήγει η ιστορικός. 

Με πληροφορίες από The Guardian

Culture
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
Κανονικά δεν θα έπρεπε να εκπλήσσεται κανείς. Έχει δημιουργηθεί η εικόνα του καλλιτέχνη-ιδιοφυΐας που δημιουργεί μοναχικά στα σκοτάδια, ενώ ελάχιστοι τέτοιοι υπήρχαν ως τα τελευταία 300 χρόνια (ο Βερμέερ και ο Καραβάτζο μεταξύ αυτών). Τα εργαστήρια ήταν γεμάτα με βοηθούς και μαθητευόμενους, και μια υπογραφή "Ρεμπραντ" κάποιες φορές σήμαινε οτι πέρασε τον έλεγχο του αρχιμάστορα, που η μόνη του συμβολή μπορεί να ήταν τα δύσκολα κομμάτια, κυρίως κεφάλια και χέρια. Δεν σημαίνει οτι τα έργα αυτά είναι εξαρχής υποδεέστερα, άλλωστε πάμπολλοι μαθητευόμενοι κατέληξαν μεγάλοι ζωγράφοι μετά την αποχώρησή τους από τον Δάσκαλο. Ο Κάρελ Φαμπρίτιους του Ρέμπραντ, Ο Ντα Βίντσι του Βερόκιο, Ο Τιτσιάνο των Μπελλίνι.