Αρχαία κατάρα στα ελληνικά αποκρυπτογραφήθηκε σε δισκίο 1500 ετών που βρέθηκε στα ερείπια θεάτρου του Ισραήλ

Αρχαία κατάρα στα ελληνικά αποκρυπτογραφήθηκε σε δισκίο 1500 ετών που βρέθηκε στα ερείπια θεάτρου του Ισραήλ Facebook Twitter
1

Μια επιγραφή σε ένα αρχαιοελληνικό δισκίο έχει αποκρυπτογραφηθεί σχεδόν 70 χρόνια μετά την ανακάλυψή της, αποκαλύπτοντας μια κατάρα εναντίον ενός διάσημου χορευτή.

Το δισκίο, ηλικίας 1.500 ετών, που ανακαλύφθηκε στα ερείπια αρχαίου θεάτρου στο Ισραήλ τελικά αποκρυπτογραφήθηκε και σύμφωνα με τους ερευνητές, η κατάρα καλεί διάφορους δαίμονες να βλάψουν έναν χορευτή που ονομάζεται Μάννα. Ο χορευτής πιθανολογείται πως θα εμφανιζόταν στο διάσημο θέατρο της Caesarea Maritima στο Ισραήλ, το οποίο χτίστηκε από τον Ηρώδη τον Μέγα.

Το γεγονός ότι το δισκίο βρέθηκε στα ερείπια ενός τόσο περίφημου θεάτρου, υποδηλώνει ότι ο Μάννα πρέπει να ήταν γνωστός καλλιτέχνης αλλά είχε και κάποιον αποφασισμένο αντίπαλο. Σημαντικό θα ήταν και το διακύβευμα της φήμης, γράφει ο καθηγητής της ρωμαϊκής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Βερόνα, Attilio Mastrocinque, στο βιβλίο "Studies in Honour of Roger S.O. Tomlin".

Ο άνθρωπος που καταριέται τον χορευτή, ζητά μεταξύ άλλων να «δεθούν» τα πόδια του και οι δυνάμεις να εμποδίσουν τον χορό του «Τυφλώστε τα μάτια, τα χέρια, τα πόδια, τα οποία πρέπει να είναι χαλαρά όταν χορεύει στο θέατρο...», αναφέρει η χαραγμένη επιγραφή, Για να γίνει αυτό, η κατάρα ζητά τη βοήθεια πολλών θεών, όπως ο Θωθ, ένας αρχαίος Αιγύπτιος θεός της μαγείας και της σοφίας. Καλεί επίσης «τους δαίμονες του ουρανού, τους δαίμονες του αέρα, τους δαίμονες της γης, τους δαίμονες του κάτω κόσμου, τους δαίμονες της θάλασσας, των ποταμών και των πηγών», να βλάψουν τον Μάννα. «Θα πρέπει να κινείται αργά και να χάσει την ισορροπία του. Να λυγίσει», λέει η κατάρα.

Η επιγραφή στο δισκίο ανακαλύφθηκε από μια ιταλική αρχαιολογική ομάδα κάποια στιγμή μεταξύ του 1949 και του 1954, αλλά ήταν δύσκολο να αποκρυπτογραφηθεί, Μόλις πρόσφατα, ο Mastrocinque, χρησιμοποιώντας μια μέθοδο που ονομάζεται Reflectance Transformation Imaging (RTI) η οποία χρησιμοποιεί ένα λογισμικό, μπόρεσε να φέρει στο φως τα μυστικά της αρχαίας κατάρας.

Το δισκίο χρονολογείται στον 6ο αιώνα, μια εποχή που η Βυζαντινή Αυτοκρατορία είχε τον έλεγχο της πόλης. Λαμβάνοντας υπόψη αυτή την περίοδο, είναι πιθανό ότι ο Μάννα και ο συγγραφέας της κατάρας να άνηκαν σε αντιμαχόμενες φατρίες. Στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, οι άνθρωποι που ανταγωνίζονταν στο χορό ή άλλα αγωνίσματα ήταν μερικές φορές μέλη ανταγωνιστικών φατριών - όπως οι "μπλε" και "πράσινες" παρατάξεις - και ο ανταγωνισμός μεταξύ αυτών των φατριών μπορεί να ήταν έντονος, ενώ μερικές φορές μπορούσε ακόμη και να οδηγήσει σε δημόσιες ταραχές, γράφει ο Mastrocinque.

Όποια και αν είναι η αιτία για την κατάρα, το δισκίο που περιέχει 110 γραμμές, αποκαλύπτει πολλά για την εποχή. Ενώ η βυζαντινή αυτοκρατορία είχε κηρύξει τον Χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία της, ο Χριστιανισμός δεν λατρεύει τον Θωθ και άλλους «παγανιστές» θεούς που συχνά κατονομάζονται στην κατάρα. Όμως αυτό δεν εμπόδισε κάποιον να τους επικαλεστεί για να κάνει κακό, γράφει ο Mastrocinque.

«Αυτό το δισκίο μαζί με πολλά ακόμη από την ύστερη αυτοκρατορική περίοδο και τους πρώτους Μεσαιωνικούς χρόνους, επιβεβαιώνει ότι ο χριστιανισμός στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία δεν σταμάτησε τις μαχητικές μαγικές τέχνες ... αντίθετα, εξαπλώθηκαν και έγιναν όλο και πιο εξελιγμένες», σημειώνει ο καθηγητής. Το δισκίο δόθηκε στην ομάδα από την ισραηλινή κυβέρνηση και τώρα βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Μιλάνο.

Mε πληροφορίες από Live Science

Culture
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
"Ω Θωθ, ω δαίμονες του ουρανού, δαίμονες του αέρα, δαίμονες της γης, δαίμονες του κάτω κόσμου, δαίμονες της θάλασσας, των ποταμών και των πηγών, κάντε τον Μάννα να γυρίσει σπίτι του και να βρει ξένες παντόφλες κάτω από το κρεβάτι του" (άσχετο, αλλά δεν μπορούσα να αντισταθώ... είναι η αγαπημένη μου κατάρα)