Αντιδρά η Μυρσίνη Ζορμπά στο αίτημα Μητσοτάκη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Αντιδρά η Μυρσίνη Ζορμπά στο αίτημα Μητσοτάκη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
3

Την αντίδραση της πρώην υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά, προκάλεσε η συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer στην οποία αποκαλύφθηκε πως θα υπάρξει αίτημα δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα τα οποία είναι στο Βρετανικό Μουσείο.

«Αναφορικά με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού κ. Κ. Μητσοτάκη στην Βρετανική εφημερίδα Observer και το αίτημα του δανεισμού και της έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα με την ευκαιρία των εορτασμών του 2021, καθώς και την ανάλογη σχετική συζήτηση με τον Γάλλο Πρόεδρο Εμ. Μακρόν, είμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμίσουμε ότι η οριστική και όχι η προσωρινή επιστροφή των Γλυπτών στον γενέθλιο τόπο τους αποτελεί πάγια εθνική πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων από την εποχή της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη έως σήμερα», αναφέρει η Μυρσίνη Ζορμπά.

Την στρατηγική αυτή της οριστικής επιστροφής ακολούθησε η κυβέρνηση Σύριζα και το υπουργείο Πολιτισμού τα προηγούμενα χρόνια, συνεχίζοντας να λαμβάνει πολιτικές πρωτοβουλίες, επαναφέροντας με κάθε τρόπο το αίτημα, καθώς και διατηρώντας ζωντανό τον διάλογο σε διεθνές επίπεδο, με τη συμμετοχή σε συνέδρια και διεθνή fora, με τη συνδρομή προσωπικοτήτων και των εθνικών επιτροπών διεκδίκησης.

Τριάντα επτά χρόνια από την αρχική διατύπωση του αιτήματος της επιστροφής των Γλυπτών και δέκα χρόνια από την λειτουργία του Μουσείου της Ακρόπολης, η επανένωση του οικουμενικού πολιτιστικού μνημείου συνέχισε να αποτελεί για τη χώρα πολιτισμικό μονόδρομο και διαρκή εκκρεμότητα με διάσταση ιστορική, πολιτισμική, επιστημονική, αισθητική, πολιτική και ηθική.

Για τους παραπάνω λόγους, θεωρούμε ότι ο δανεισμός των Γλυπτών προς έκθεση αποδέχεται στην ουσία τις κατά καιρούς απαντήσεις των δανειστών περί αναγνώρισης της κυριότητας εκ μέρους της χώρας μας ως προϋπόθεσης του δανεισμού, γεγονός το οποίο υπονομεύει και ακυρώνει την οριστική επιστροφή και επανένωση. Αυτό ακριβώς αποτέλεσε το κρίσιμο σημείο τριβής κάθε φορά που στο παρελθόν έγινε παρόμοια προσπάθεια ανταλλαγής εκθέσεων ή άλλων προτάσεων εξεύρεσης διαλόγου και συνεργασίας για την υπέρβαση του προβλήματος. Πρόσφατα μάλιστα, αυτή ακριβώς ήταν η επιχειρηματολογία του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου κ. Φίσερ, ο οποίος σε συνέντευξή του σε ελληνική εφημερίδα και σε σχετική ερώτηση αναφέρθηκε σε «νόμιμο ιδιοκτήτη», ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων.

Τέλος, επισημαίνουμε ότι διαβάσαμε με έκπληξη στο ίδιο δημοσίευμα την υπουργό πολιτισμού κα Μενδώνη να δηλώνει: «Έχουμε 10 φορές περισσότερες (αρχαιότητες) από όσες μπορούμε πιθανόν να εκθέσουμε. Σχεδόν καθημερινά κάτι πολύτιμο βρίσκεται. Θέλουμε να εξάγουμε αυτά τα πολιτιστικά περιουσιακά στοιχεία». Θεωρούμε ότι η μοναδική αξία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με παρόμοιο κυνισμό, σαν να πρόκειται για ένα οποιοδήποτε εξαγώγιμο προϊόν που η αφθονία του, μάλιστα, το υποτιμά. Οι πολιτιστικές ανταλλαγές δεν ανήκουν στο εμπορικό επιμελητήριο, τουλάχιστον ακόμη, και απαιτούν ιδιαίτερους χειρισμούς πολιτιστικής διπλωματίας. Στα προηγούμενα χρόνια, το υπουργείο Πολιτισμού οργάνωσε μεγάλο αριθμό σημαντικών εκθέσεων και ανταλλαγών εξαιρετικής εμβέλειας σε όλο τον κόσμο, από τις ΗΠΑ ως την Κίνα, προβάλλοντας τον ελληνικό πολιτισμό όχι γιατί μας περίσσευε αλλά γιατί ήταν μοναδικός και πολύτιμος στα μάτια όλης της ανθρωπότητας

Culture
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

3 σχόλια
Έχει δίκιο στο βασικό ζήτημα. Όταν ζητάς από κάποιον να σου δανείσει κάτι, αποδέχεσαι ότι το θεωρείς δικό του.Μόλις διάβασα ότι αυτό το ζήτημα μόλις το έθεσαν (και ρητά) οι εκπρόσωποι του Βρετανικού Μουσείου ( https://www.lifo.gr/now/culture/250013/vretaniko-moyseio-gia-na-eksetasoyme-ton-daneismo-prepei-na-apodextheite-pos-ta-glypta-toy-parthenona-anikoyn-sto-moyseio ).
Να συμφωνησω με την κα Ζορμπα, αυτο ομως που δε μπορω να καταλαβω ειναι ο εσωστρεφης τροπος με τον οποιο αντιμετωπιζεται το ζητημα εδω και μισο αιωνα. Το ζητημα αυτο δεν ειναι χομπι του εκαστοτε πρωθυπουργου ‘η προεδρου της Δημοκρατιας. Δες πιο κατω ενα λαμπρο παραδειγμα :Σημιτης ζητα τα Ελγινεια (περιπου)https://www.youtube.com/watch?v=gXp3cbP9JKEΕιναι ενα ζητημα που χρειαζεται πολυετη διπλωματικη και σε επικοινωνιακο επιπεδο, ακαδημα’ι’κη συγκρουση στο ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ με τα αντιπαλα διπλωματικα και ακαδημαικα σωματα και λεω αντιπαλα και οχι βρετανικα γιατι το εν λογω ζητημα, περαν της διακρατικης κοντρας εχει και μια παγκοσμια διασταση που ειναι ο ρολος των μουσειων οπως πχ το Βρετανικο, ο Λουβρος, το Γκετι στο ΛΑ, το Μητροπολιτικο στη ΝΥ κοκ.Σ οτι αφορα της αφεντια μας, μισο αιωνα τωρα εχουμε πνιγει στην εσωστρεφεια. Μεταξυ μας τα λεμε ! Ενω το entitlement που κουβαλαμε ως επιχειρημα ( δηλαδη δωστε τα μας γιατι ειμαστε ελληνες ) απλα εκνευριζει τις βρετανικες αρχες που φυσικα μας αγνοουν. Ποιος θυμαται τη συγκεντρωση αρκετων γραφικων ( επι κυβερνησης Συριζα ) που ειχαν μαζευτει στην Αεροπαγιτου μια βραδια με αναμενα κερακια ;; Ποιος την περφορμανς μιας πιτσιρικας μπροστα απ τα γλυπτα ;;; Ποιος τις δηλωσεις Παυλοπουλου ;; Το ζητημα ειναι τεραστιο και ιδιαιτερα σοβαρο. Αντι να σταθουμε στο υψος των περιστασεων και να δουλεψουμε μεθοδικα, σκληρα και εξυπνα, πνιγομαστε στις γραφικοτητες και τις ανεξοδες κορωνες του ενος και του αλλου πρωθυπουργου.Ε, ετσι δε παμε που-θε-να.
Τη καταλαβαίνω: πρέπει ορισμένως να κάνει αντιπολίτευση και για λογαριασμό της όπως και για λογαριασμό του κόμματός της καλά κάνει. Αλλά μήπως κάποια στιγμή πρέπει να πάψουμε να κρυβόμαστε πίσω απ΄τις αυταπάτες μας; Το Ενωμένο Βασίλειο όσο θα είναι ενωμένο και κράτος κραταιό δεν πρόκειται να παραχωρήσει καμιά αρχαιότητα, κανενός λαού, γιατί έτσι θα αρχίσει να ξηλώνει τοιυς θεσμούς του παγκόσμιου κύρους του-κύρος που καλώς ή κακώς ακόμη διαθέτει. Είναι μεταφυσική να πιστεύουμε ότι μπορεί οι αρχαιότητες μας να γυρίσουν μόνο και μόνο γιατί επικαλούμαστε τα γλοίσχρα επιχειρήματα της ηθικής. Όταν κάποτε το Ενωμένο Βασίλειο καταρρεύσει το πιο πιθανό θα είναι να πουλάει αυτά που θα τού έχουν γίνει βαρίδια γιατί δεν θα μπορεί να τα συντηρεί και μόνο τότε-αν έχουμε κι εμείς διασωθεί σαν κρατική οντότητα με κάποιο κύρος και πλούτο θα μπορούμε να τα διεκδικήσουμε τα δικά μας αλλά μόνο στα πλαίσια ενός ιδιότυπου πολιτικοοικονομικού πλειστηριασμού-αν δεν τα πάρουν άλλοι, πολιτικοοικονομικά υπέρτεροί μας εκείνη τη μελλοντολλογικά πολύ απώτερη από ΄τη σημερινή εποχή μας. Έχουν πολλοί να λαβαίνουν από μια τέτοια μοιρασιά: Αιγύπτιοι, οι κληρονόμοι των ασσυροβαβυλώνιων, ινδοί-κάποια απ'τα καλύτερα διαμάντια του στέμματος που με σθένος διεκδικούν χρόνια τώρα. Ε το λοιπόν μιά τέτοια μεταφυσικής τάξης πιθανότητα δεν ενθουσιάζει κανένα πραγματιστή και πραγματιστές οφείλουμε να είμαστε όλοι αν θέλουμε να έχουμε κάτι τέλος πάντων απτό.Άλλωστε είμαι σίγουρος ότι ακόμη και αν ανταποκριθούν οι βρετανοίθ στο αίτημα του Μητσοτάκη αυτό θα το κάνουν σε πολύ πιο μικρή κλίμακα σε σχέση με τον αριθμό των έργων-κομματιών που έχουν στη κατοχή τους, που είναι πολλαπλασίως πολλαπλάσιος των τριών ή τεσσάρων-δεν θυμάμαι ακριβώς-που έχουν οι Γάλλοι στο Λούβρο. Το πολύ να στείλουν τρία τέσσερα κομμάτια κι αυτοί.