Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe

Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Θέα της Περίσσας από την Αρχαία Θήρα, 1963 / Robert McCabe
0

Ένα αφιέρωμα στον Αμερικανό φωτογράφο Robert McCabe με τίτλο «Χρονογραφία - Έκθεση για τα 180 χρόνια (1837 - 2017) της Αρχαιολογικής Εταιρείας» παρουσιάζεται στην έδρα της Εταιρείας, στην οδό Πανεπιστημίου.

Περιλαμβάνει 53 ασπρόμαυρες λήψεις κυρίως από τα έτη 1954 - 55 σε περιοχές έντονου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος όπως η Ακρόπολη, η Αρχαία Αγορά, το Σούνιο, η Κνωσός, η Σαντορίνη, οι Μυκήνες, η Επίδαυρος, η Δήλος κ.ά.

Στόχος είναι να αναδειχθεί ο διαχρονικά καίριος ρόλος της Αρχαιολογικής Εταιρείας, ως καθοριστικού θεσμού για τη διαμόρφωση της εθνικής μας αυτογνωσίας. Η εταιρεία ιδρύθηκε ελάχιστα χρόνια μετά τη δημιουργία τον σύγχρονου ελληνικού κράτους και παραμένει ως σήμερα πολύτιμος θεματοφύλακας της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και των μνημείων μας.


Όπως αναφέρει ο γενικός γραμματέας της εταιρείας, Βασίλειος Πετράκος, στο εισαγωγικό του σημείωμα για την έκθεση και τη συνοδευτική έκδοση: «Η Αρχαιολογική Εταιρεία για να εορτάσει τη συμπλήρωση των 180 χρόνων της έκρινε ότι ο καλύτερος τρόπος ήταν να μετάσχουν στον εορτασμό τα ίδια τα μνημεία, όπως τα είδε, δεκαετίες πριν, η καλλιτεχνική ματιά ενός νέου, του Robert McCabe. Η τέχνη του μας ξαναφέρνει στην παλιότερη Ελλάδα όταν το φως ήταν πιο δυνατό, πιο καθαρό και τα μνημεία έδειχναν να πρωτοφανερώνονται».

Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Θέα της Ακρόπολης από τον Ναό του Ολυμπίου Διός / Robert McCabe

Ο ίδιος ο φωτογράφος, που μοιράζει από τη δεκαετία τον '50 τον χρόνο και τη ζωή του ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Ελλάδα, ξεχωρίζει την Αρχαιολογική Εταιρεία ως τον κρατικό θεσμό με τη μεγαλύτερη βαρύτητα για τους Έλληνες ως προς τη διαμόρφωση της εθνικής τους συνείδησης. Σε αυτή την παράμετρο συναρτά και τον ρόλο της φωτογραφίας.

Το 1837 όταν ιδρύθηκε η Εταιρεία, η φωτογραφία έκανε τα πρώτα της βήματα. Έκτοτε η τέχνη αυτή αποτέλεσε ένα από τα καλύτερα «εργαλεία» για την αποτύπωση και την τεκμηρίωση στην επιστήμη της αρχαιολογίας.


Ο Robert McCabe ήταν φοιτητής στο πανεπιστήμιο Princeton όταν πρωτοεπισκέφθηκε την Ελλάδα το καλοκαίρι του 1954. Οι άνθρωποι, τα μνημεία και τα τοπία άσκησαν τέτοιο μαγνητισμό στο βλέμμα τον νεαρού, που επισκέφθηκε τα πιο δυσπρόσιτα μέρη, χρησιμοποιώντας κάθε μεταφορικό μέσο. Την επόμενη χρονιά, επέστρεψε για να συνεχίσει την εξερεύνησή του σε μια χώρα αγνή -μαζικός τουρισμός δεν υπήρχε ακόμα- με ανθρώπους φιλόξενους και ολιγαρκείς.

Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Πίθοι για αποθηκευτική χρήση στο Παλάτι της Κνωσού / Robert McCabe

Οι ανασκαφές, οι ναοί, τα αρχαία τείχη, τα κάστρα, τα θέατρα αποτυπώθηκαν από τον φακό του σε πρώτο πλάνο, με φόντο πόλεις, νησιά και χωριά που φαντάζουν πολύ διαφορετικά σήμερα. Οι λήψεις εκείνες είναι πλέον τεκμήρια, τόσο οπτικά όσο και ψυχικά. Σε αυτά εγγράφεται η τεράστια εντύπωση που προκαλούσε η Ελλάδα εκείνης της εποχής σε έναν νεαρό Αμερικάνο που αγαπούσε την ιστορία και γνώριζε από κοντά μια χώρα φτωχή αλλά ανέγγιχτη από την «ανάπτυξη».


Από αυτή την πλούσια δεξαμενή φωτογραφιών σε λευκό και μαύρο, κυρίως από την διετία 1954-55, ο McCabe επιλέγει 53 εικόνες, σαν ταξίδι μέσα στον χρόνο, θέλοντας να τιμήσει το έργο της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας. Πρόκειται για μια περιεκτική παρουσίαση που μεταφέρει τον θεατή στην Σαντορίνη πριν από τον σεισμό τον 1956, στην Επίδαυρο πριν από την αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου και στην αρχαία αγορά των Αθηνών πριν από την πλήρη ανάδυσή της από το έδαφος.


Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα υπάρξουν ξεναγήσεις από τον ίδιο τον φωτογράφο, τις δημοσιογράφους Κατερίνα Λυμπεροπούλου και Μαργαρίτα Πουρνάρα, καθώς και μια ζωντανή συζήτηση με τον Robert McCabe για τις μοναδικές εμπειρίες του φωτογράφου στα πρώτα του ταξίδια στην μεταπολεμική Ελλάδα. Οι ημερομηνίες θα ανακοινωθούν στο προσεχές διάστημα.

Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Φύλακας στους Δελφούς / Robert McCabe
Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Ο Ναός του Παρθενώνα από τα Προπύλαια / Robert McCabe
Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Το Μπούρτζι στη Μεθώνη / Robert McCabe
Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Μαρμαροτεχνίτης στα Προπύλαια / Robert McCabe
Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Η Αφροδίτη Αιδουμένη στη Ρόδο. Βρέθηκε στη θάλασσα το 1929 / Robert McCabe
Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Ο Charles McCabe στο Ναό του Απόλλωνα στην Κόρινθο, 1961 / Robert McCabe
Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Ο Alan Wace επιβλέποντας τις ανασκαφές στις Μυκήνες, 1955 / Robert McCabe
Ακρόπολη, Κνωσός, Σαντορίνη: Η ασπρόμαυρη Ελλάδα των '50s στον φακό του Robert McCabe Facebook Twitter
Ανακάλυψη τάφου. Μυκήνες 1955 / Robert McCabe

Info

Χρονογραφία - Έκθεση για τα 180 χρόνια (1837 - 2017) της Αρχαιολογικής Εταιρείας

Πανεπιστημίου 22, 210 3626043, 210 3609689

Διάρκεια έκθεσης: 14 Δεκεμβρίου 2018 – 29 Μαρτίου 2019

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 10:00 – 18:00

Είσοδος ελεύθερη

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.