Λάνθιμος στον Guardian: «Ξεκινώντας στην Ελλάδα, το μόνο που ήλπιζα ήταν να κάνω διαφημιστικά»

Λάνθιμος στον Guardian: «Ξεκινώντας στην Ελλάδα, το μόνο που ήλπιζα ήταν να κάνω διαφημιστικά» Facebook Twitter
EPA
1

Με αφορμή την τελευταία του ταινία «The Favourite», η οποία σαρώνει σε βραβεία και υποψηφιότητες ο Guardian παρουσιάζει εκτενές αφιέρωμα στον Έλληνα σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο. 

«Ευγενής αλλά αρκετά μαζεμένος, σπανίως σου δίνει την εικόνα ενός διεθνούς μαέστρου του ακραίου», σχολιάζει ο δημοσιογράφος περιγράφοντας την εμφάνιση του Λάνθιμου η οποία όπως λέει ο δημοσιογράφος θυμίζει ακαδημαϊκό.

Δεκατρία χρόνια πριν  από σήμερα, κανείς δεν φανταζόταν ότι ο νεαρός δημιουργός της low budget ταινίας «Κινέττα» θα κατάφερνε τόσα. Ο Γιώργος Λάνθιμος απαντώντας τις ερωτήσεις του Guardian αφήνει να εννοηθεί ότι ούτε ο ίδιος περίμενε ότι θα δημιουργεί κινηματογραφικά αριστουργήματα.


«Ξεκινώντας στην Ελλάδα» λέει, «δεν θα μπορώ να πω ότι είχα δηλώσει ότι θα γίνω δημιουργός ταινιών. Ένα 15χρονο αγόρι στην Ελλάδα του '80 και του '90; Δεν υπήρχε απολύτως κανένα τέτοιο σημάδι» λέει. «Η ιδέα ήταν τόσο εκτός, που το μόνο που ήλπιζα όταν γράφτηκα στην σχολή κινηματογράφου ήταν να καταφέρω στο μέλλον να κάνω κάποια διαφημιστικά. Κάτι τέτοιο έμοιαζε σαν κανονική δουλειά, αντί να ασχολούμαι με το μάρκετινγκ ή κάτι παρόμοιο. Ήξερα ότι δεν θα είχε καμία σχέση με την δημιουργία ταινιών αλλά τουλάχιστον ήταν η πιο κοντινή επιλογή μου».


Μιλώντας για την πρώτη φορά που διάβασε το σενάριο του «The Favourite» ο Λάνθιμος παραδέχεται ότι δεν είχε ιδέα για την εποχή που παρουσίαζε. Ωστόσο δεν ήταν η περίοδος που τον ενδιέφερε αλλά η ίδια η ιστορία. «Ήταν η ιστορία των ανθρώπων που με τράβηξε, αυτών των γυναικών, το πώς σχετίζονταν μεταξύ τους, οι προσωπικές τους ιστορίες, ιδιαίτερα της Anne με τα όσα πέρναγε προσωπικά» (λόγω της χρόνιας ασθένειας και της απώλειας 17 παιδιών).

Εκείνο που τον ενθουσίασε ήταν το γεγονός ότι η ιστορία βασιζόταν σε τρεις γυναίκες. «Δεν προσποιούμαι πως σκέφτηκα ότι χρειαζόμαστε περισσότερες γυναίκες να παρουσιάζονται με συγκεκριμένο τρόπο. Ήταν περισσότερο ενστικτώδες το ενδιαφέρον μου σε κάτι το οποίο δεν είχα ξανασυναντήσει».


Η ταινία «The Favourite» είναι ένα τολμηρό πορτραίτο της γυναικείας δύναμης στο οποίο οι συναισθηματικοί και σεξουαλικοί δεσμοί μεταξύ γυναικών κινούν τα νήματα της ιστορίας κατ' ομοίωση του τρόπου που οι άνδρες χειρίζονται την πολιτική.


Άραγε ανησύχησε ποτέ ότι η λεπτή θέση του να είσαι άνδρας που σκηνοθετεί μια ταινία με γυναίκες που επικεντρώνεται στις σεξουαλικές τους επιθυμίες – αλλά και συχνά τους υποβάλει σε κωμική επεξεργασία – θα μπορούσε να θεωρηθεί σκληρή ή και σαδιστική;


Στο ερώτημα αυτό του Guardian ο βραβευμένος σκηνοθέτης παραδέχεται ότι στην αρχή είχε αμφιβολίες. «Το φοβήθηκα αρχικά και νομίζω ότι το ξεπέρασα λέγοντας ότι δεν έχει καμία σημασία το γεγονός ότι είναι γυναίκες»,λέει ο σκηνοθέτης και συνεχίζει «είναι ενδιαφέρον ακριβώς γι αυτό και θα πρέπει να γίνει χωρίς να δημιουργηθεί θέμα γύρω από αυτό. Είμαι άνδρας, θα πω την ιστορία γι' αυτές τις γυναίκες και φυσικά δεν ξέρω πολλά περισσότερα αλλά αν αναδειχθούν ως ανθρώπινα όντα δεν θα υπάρχει κριτική»

Ένα πράγμα που κάνει τον σκηνοθέτη του «The Favourite» να ξεχωρίζει είναι η ικανότητα του να επιλέγει ηθοποιούς. Η Colman και η Weisz που έπαιξαν στο «The Lobster» το αποδεικνύουν αυτό. Η αποκάλυψη ωστόσο είναι η Emma Stone που η εκπληκτική ποικιλία εκφράσεων που είχε στο ρόλο της αφελούς συνωμότριας την έφερε σε ένα εντελώς νέο επίπεδο κωμικής ερμηνείας που είναι πολύ μακριά από το comfort zone ενός καλλιτέχνη του Χόλιγουντ.


Ο Λάνθιμος σχολιάζοντάς την είπε ότι «Δεν νομίζω ότι έχει βγει ακόμα από το comfort zone της. Έχει πολύ χώρο ακόμα εκεί μέσα. Δεν ξέρω πώς το γνωρίζω αυτό αλλά με κάποιο τρόπο το ήξερα. Είχε πολύ αυτοπεποίθηση από την αρχή και βούτηξε αμέσως στο ρόλο από τις πρόβες».


Για το πώς η φαντασία του Λάνθιμου έγινε τόσο παράξενη, αναρωτιέται η Βρετανική εφημερίδα απευθύνοντάς του σχετική ερώτηση.

«Διάβαζα Κάφκα, Μπέκετ, Καμύ και Ντοστογιέφσκι» απαντά ο σκηνοθέτης, «ωστόσο δεν έχω τόσο χρόνο να διαβάζω τώρα».


Ο Λάνθιμος πλέον ζει με την σύζυγό του Ariane Labed στο Βόρειο Λονδίνο. «Γεννήθηκε στην Αθήνα αλλά είναι Γαλλίδα που έζησε πολλά χρόνια στη Γερμανία» διευκρίνισε για την σύζυγό του χαρακτηρίζοντάς την μάλιστα «νομάδα».


Όσον αφορά το Brexit ο γνωστός σκηνοθέτης απαντώντας σε ερώτηση της εφημερίδας για τις σκέψεις του γύρω από αυτό απάντησε ότι «είμαστε πολύ μπερδεμένοι, μιλάμε πολύ γι αυτό, για το αν πρέπει να μείνουμε ή να φύγουμε από τη χώρα αλλά τα πράγματα είναι τόσο μαύρα στην Ευρώπη που πραγματικά δεν ξέρεις τι είναι τελικά καλύτερο».

Με πληροφορίες από τον Guardian

Culture
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
Ο Γιώργος Λάνθιμος απαντώντας τις ερωτήσεις του Guardian αφήνει να εννοηθεί ότι ούτε ο ίδιος περίμενε ότι θα δημιουργεί κινηματογραφικά αριστουργήματα. Πηγή: www.lifo.grσυγνωμη,αλλα το ειπε ο ιδιος αυτο; δηλαδη,χαρακτηρισε ο λανθιμος τις ταινιες του "αριστουργηματα";διοτι,α)δεν ειναι! ειναι-απλως-καλες!και β)αν ειναι,αστο να το πουν οι αλλοι!