Μετά την Βιρτζίνια Γουλφ, τον Ευριπίδη, τον Τενεσί Ουίλιαμς, τον Αριστοφάνη, τον Ευθύμη Φιλίππου, τον Ίψεν, τους Κεχαϊδη-Χαβιαρά, σειρά για τον Δημήτρη Καραντζά έχει ο Ροΐδης.

 

Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης πρόκειται να σκηνοθετήσει τη σεζόν 2019/20 μια νέα ελληνική όπερα, παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η «Πάπισσα Ιωάννα» του Εμμανουήλ Ροΐδη, το έργο με το οποίο ο Συριανός συγγραφέας σατίρισε τον κλήρο της Δυτικής Εκκλησίας την περίοδο του Μεσαίωνα, είναι η πρώτη μεγάλη όπερα με την οποία θα αναμετρηθεί ο νεαρός σκηνοθέτης.


Τη μουσική συνθέτει ήδη ο Γιώργος Βασιλαντωνάκης, ενώ τη «μετατροπή» του ομώνυμου κλασικού μυθιστορήματος σε λιμπρέτο επεξεργάζεται ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης (ο ίδιος πριν από λίγο καιρό έγραψε το λιμπρέτο για την όπερα «Ζ», που βασίστηκε στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Βασίλη Βασιλικού και παρουσιάστηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου).

 

Η ημερομηνία για την πρεμιέρα της νέας όπερας θα οριστικοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, ωστόσο, είναι βέβαιο πως η παραγωγή θα παρουσιαστεί στη μεγάλη αίθουσα της ΕΛΣ, Σταύρος Νιάρχος.

 

Βιβλίο-σταθμός στην ελληνική λογοτεχνία, «Η Πάπισσα Ιωάννα» εξακολουθεί και στις μέρες μας να γοητεύει και να σκανδαλίζει. Γραμμένη από τον Ροΐδη σε νεαρή ηλικία, κυκλοφόρησε το 1866 με τον χαρακτηρισμό «μεσαιωνική μελέτη» αλλά στην ουσία ήταν η ευκαιρία που αναζητούσε ο συγγραφέας για να στηλιτεύσει τον σκοταδισμό της εκκλησιαστικής εξουσίας, να υπογραμμίσει και να σατιρίσει την κοινωνική υποκρισία.

 

Το μυθιστόρημα βασίζεται στον σχετικό μεσαιωνικό θρύλο της Πάπισσας Ιωάννας, σύμφωνα με τον οποίο μια γυναίκα προσποιούμενη ότι ήταν άντρας, κατάφερε να αναρριχηθεί ως τον θρόνο του Βατικανού κατά την περίοδο 855-858.

 

Ο συγγραφέας ισχυρίστηκε ότι άκουσε για πρώτη φορά την ιστορία όταν ήταν παιδί ακόμα και ζούσε στη Γένοβα με την οικογένειά του. Το βιβλίο βεβαίως αφορίστηκε από την Ιερά Σύνοδο αλλά ήταν κι αυτό που με τις συνεχείς του εκδόσεις καταξίωσε διεθνώς τον Ροΐδη.

 

Να θυμίσουμε, πάντως, πως ο αρχικός σχεδιασμός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής προέβλεπε πως ο Δημήτρης Καραντζάς θα σκηνοθετούσε μια πρωτότυπη, νέα όπερα του Χαράλαμπου Γωγιού με τίτλο «Ο θάνατος του Άντονι» (Εναλλακτική Σκηνή), στην οποία το λιμπρέτο ήταν βασισμένο στην ανάμνηση της τηλεοπτικής σειράς «Κάντυ Κάντυ» και σε γραπτά του Σλάβοϊ Ζίζεκ! Η πρεμιέρα ήταν προγραμματισμένη για τον Φεβρουάριο του 2019 αλλά τελικά η φιλόδοξη παραγωγή ακολούθησε την τύχη του... Άντονι.

 

Ως εκ τούτου, η μόνη μέχρι σήμερα συνεργασία του Δημήτρη Καραντζά με την ΕΛΣ παραμένει η ανατρεπτική «Kοκκινοσκουφίτσα» που είχε σκηνοθετήσει το 2013 στο Θέατρο Ολύμπια. Το γνωστό παραμύθι του Σαρλ Περό είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα με τη μορφή παιδικής όπερας, με σχετικά διαφορετική εξέλιξη, αφού δεν ήταν ο λύκος εκείνος που τρομοκρατούσε την Κοκκινοσκουφίτσα αλλά η μικρή που τον εξουδετέρωσε!